Snímek Resident Evil: Odveta diváka vtáhne již svými úvodními scénami a nedovolí mu až do šokujícího závěru uniknout fascinující kombinaci ojedinělých akčních scén, které tuto sérii proslavily po celém světě, a nových a nečekaných zvratů. Režisér, scenárista a producent Paul W. S. Anderson v něm vytvořil děsivý svět budoucnosti, zničený nepředstavitelnou nákazou, který divákům předkládá ve špičkovém 3D formátu.
Ve filmu Resident Evil: Odveta se ikonická akční hrdinka Alice (kterou ve všech pěti filmech ztvárnila Milla Jovovich) ocitá přesně tam, kde děj předchozího filmu skončil – na palubě tajemné lodi Arcadia, kde se snažila najít další přeživší. Místo toho je ale nucena bránit holý život nejen před svou bývalou spolubojovnicí Jill Valentine (Sienna Guillory), ale také před útokem vrtulníků V-22 společnosti Umbrella, jejichž piloti mají nařízeno ji zlikvidovat.
„Začínáme přesně tam, kde předchozí díl skončil,“ popisuje Anderson. „Film měl velice otevřený konec a my jsme velice toužili po tom ho na začátku dalšího dílu využít a poté se přesunout někam docela jinam. Po koncepční stránce je tenhle díl obrovskou změnou. Děj se posunul do celosvětové roviny a akční scény jsou ještě intenzivnější.“
Jeremy Bolt, Andersonův dlouholetý produkční partner, podotýká, že režisér v každém dalším snímku série vše někam významným způsobem posunul. „Jakožto režisér a scenárista se Paul neustále snaží o to, aby byl každý další díl co nejzábavnější a objevovaly se v něm nové prvky, kterými bude moci diváky překvapit. V tomto snímku je ještě více zvratů, než v kterémkoliv z předchozích. Pokusili jsme se mu dodat videoherního ducha, který fanoušky více zaujme.“
Podle Andersona mu filmy poskytují možnost uplatnit své vlastní fanouškovské nadšení. „Zbožňuji natáčení filmů série Resident Evil,“ říká. „Jsou pro mě vším, co se mi na filmech líbilo, když jsem vyrůstal – jsou v nich sexy dívky, působivé akční scény, skvělé kulisy. Je zábavné je sledovat a ještě zábavnější je točit. V každém dalším se pokoušíme o něco nového, ale v případě tohoto se nám podařil skutečně husarský kousek.“
Jako obvykle Anderson do filmů zahrnul odkazy na hry ze série Resident Evil a současně pracoval na zcela původních příběhových liniích a postavách. „Filmy se na herní sérii odkazují velice volně,“ říká. „Některé lokace pocházejí ze hry, takže je její hráči poznají a budou z nich mít radost. A občas to funguje i obráceně – například chodba s lasery z prvního dílu se nakonec objevila i v herní sérii.“
Režisér ale nové diváky ujišťuje, že se nejedná o film pro znalce celé série. „Jde o samostatný film. Snažíme se v každém z dílů divákům předložit oddělený a uzavřený příběh. Samozřejmě, že si ho více užijete, pokud budete znát ostatní díly, ale ani nováček se nebude nudit. Resident Evil: Afterlife byl rekordním snímkem série, co se návštěvnosti po celém světě týče, a řada z těch, kteří ho zhlédli, předchozí díly neznali.“
Podle tvůrců je Resident Evil: Odveta odvážným krokem směrem k odlišnému žánru, a na rozdíl od jednoznačně akčního hororu předchozích dílů se ocitáme oběma nohama na poli science fiction. „Předchozí díl se zaměřoval čistě na přežití,“ soudí producent Robert Kulzer. „Tentokrát jsme měli dojem, že musíme po příběhové stránce zkusit něco, co by diváky přimělo přemýšlet. V průběhu filmu sledujete osudy Alice a společně s ní si nejste ničím jisti. Uprostřed zuřivého boje o přežití lidstva můžete lidskost objevit na těch nejméně pravděpodobných místech, dokonce i mezi nepřáteli.“
Zástupy zombies, které vznikly, když se společnosti Umbrella vymknul zpod kontroly T-virus, se v průběhu času zvětšovaly a byly stále nebezpečnější. „Nemrtví neustále mutují,“ říká Anderson. „Jejich evoluce je jednou ze silných stránek herní i filmové série. Nemrtví v prvním díle byli pomalí a spíše se potáceli. Byli děsiví, ale postupem času se vyvinuli v něco ještě mnohem děsivějšího. Teď existují různé druhy nemrtvých. Vracejí se Majini, které jsme představili v minulém filmu. Mají obrovská kusadla. Znovu se tu objevují Lickeři s dlouhými jazyky, ale i ti se vyvíjeli. Teď jim říkáme Uber-Lickeři, protože jsou obrovští.“
A jak Alice zjistí, dějí se i horší věci. „Nemrtví, kteří se nakazili virem Las Plagas, si zachovávají pohyblivost a jistou inteligenci,“ vysvětluje Anderson. „Někteří dokáží jezdit na motorkách a střílet ze samopalů. Tím se hrozba nemrtvých dostává na zcela novou úroveň a myslím, že díky tomu série působí stále svěže.“
„Cílem bylo udržet diváky po celou dobu sledování filmu v napětí, nejen co se děsivých věcí týče, ale také tím, že vytvoříme nezapomenutelné sekvence, které jsou vzrušující a zábavné a budou si je pamatovat dlouho poté, co sály kin opustí,“ dodává producent Don Carmody.
„Neustále se snažíme vymýšlet nové a nové cesty, jak celou sérii oživit, a unikátní způsoby, jak navýšit množství akce, dobrodružství a napětí,“ říká Kulzer.
„Vše se blíží vyvrcholení,“ míní Anderson. „Doba, kdy mohli lidé sedět zavření v pevnostech a držet si nemrtvé od těla střelbou z kulometů a pomocí vyspělých technologií, se chýlí ke konci. Skutečně se jedná o začátek konce.“
Ústřední postavou tohoto drsného a napínavého příběhu je jako vždy Alice, kterou si znovu nenapodobitelným stylem zahrála Milla Jovovich. „Milla je významnou složkou úspěchu celé série,“ říká Bolt. „Jedním z důvodů, proč je tahle série zajímavá, je to, že v ní předkládáme uvěřitelnou ženskou akční hrdinku. Je neuvěřitelně drsná. Je rozený velitel, je odhodlaná. Pokud může Umbrellu někdo porazit, pak je to právě Alice.“
Alice v průběhu celé série procházela vlastním vývojem od naivní dívky, trpící ztrátou paměti, až do současné podoby nadlidské bojovnice. V tomto filmu se představuje jako válečný veterán neutuchajících bojů proti nezměrnému zlu. Poté, co se svou postavou strávila celé jedno desetiletí, ji Jovovich zná mnohem interněji a mnohem více jí na ní záleží.
„Natáčení téhle série je ohromné dobrodružství,“ říká herečka. „Vracet se do tohoto neuvěřitelného, fantastického a kouzelného světa a k Alice je vždycky výjimečná událost. Znám ji teď naprosto dokonale. Vím, jak bude reagovat, co udělá a co ne. Stala se obrovskou součástí mého života a vyvíjí se společně se mnou. Vždycky se těším na to, jak se budou její osudy dál vyvíjet.“
„Milla je v roli Alice nepřehlédnutelná,“ míní producent Carmody. „Nejenže je krásná, ale je také uvěřitelná a zábavná. Lidé ji vnímají jako ruskou supermodelku, ale ona je velice skromná, nadaná a odhodlaná. A Alice nezná nikdo lépe než ona, dokonce ani Paul.“
Alice ve filmu Resident Evil: Afterlife přišla o své nadlidské schopnosti. Tento film byl podle Jovovich pro vývoj její postavy zcela zásadní. „Přiblížili jsme se více původní Alice, která byla poněkud zranitelnější,“ soudí. „Když je v nebezpečí, mohou se o ni diváci bát, protože nemůže prostě jen tak nechat všechno kolem vybuchnout. Stále je velice zdatná bojovnice, jen už nemá nadlidské schopnosti.“
Zatímco si Alice znovu zvyká na to, že je obyčejný člověk, musí se naučit druhým důvěřovat a spoléhat se na ně, dodává Jovovich. „Bez svých superschopností si nepřipadá tak osamoceně. Má k ostatním blíže a musí se naučit pracovat v týmu. A je schopna to vnímat s jistým humorem. Pokud je vám souzeno zabíjet zombies a být na útěku před vojáky Umbrelly, proč to nevzít s úsměvem.“
Když Anderson hovoří o herečce, která je současně jeho manželkou, je zřejmé, že se jedná o jeho múzu, co se této série týče. „V průběhu posledních deseti let, tak, jak se její postava vyvíjela, jsme měli možnost sledovat současně i Millin vývoj,“ říká. „Alice byla v prvním filmu doslova jako nepopsaný list, protože trpěla ztrátou paměti a nevěděla o sobě samotné nic. Průběžně kolem sebe shromáždila jakousi rodinu, tvořenou těmi, kteří přežili konec světa.“
„Je to pro ni velký krok kupředu,“ dodává. „Je to zdrojem řady konfliktů, protože je to neohrožená bojovnice, která vše obětovala svému boji. Vzdala se rodiny, přátel i budoucnosti. Teď je z ní poněkud komplexnější postava.“
Herecký tým snímku Resident Evil: Odveta zahrnuje celou řadu fanouškům série důvěrně známých tváří. Tvůrci filmu vymysleli pozoruhodný způsob, jak do děje vrátit postavy, které v předchozích dílech tragicky zahynuly, mezi něž patří Rain Michelle Rodriguez a One Colina Salmona z filmu Resident Evil, Jill Valentine v podání Sienny Guillory z filmů Resident Evil: Apokalypsa a Resident Evil: Afterlife, Carlos Odeda Fehra z Resident Evil: Apokalypsa a Resident Evil: Zánik, ale také například Luthera Westa v podání Borise Kodjoea a Shawna Robertse coby Alberta Weskera, oba z filmu Resident Evil: Afterlife.
„Je pro nás velice vzrušující přivítat tyto herce zpět a doufáme, že i pro fanoušky,“ zamýšlí se Anderson. „Jednalo se o unikátní možnost znovu se všemi spolupracovat. Například jsem vždy toužil po návratu Michelle Rodriguez, ale v prvním filmu jsme jí prostřelili hlavu, což činilo její návrat poněkud obtížným.“
Ale ve světě série Resident Evil se může stát cokoliv a velice často se to také stane. „Svět společnosti Umbrella se neustále vyvíjí,“ tvrdí Carmody. „Když už si myslíte, že jste je zastavili, vynoří se další chapadlo.“
Anderson zahájil film Resident Evil: Afterlife útokem armády Aliciných klonů, což mu poskytlo inspiraci k tvorbě možnosti návratu dalších oblíbených postav. „Jakmile jsme se pustili na půdu klonování, otevřely se nám stran návratu postav zcela nové možnosti,“ říká Anderson.
Ale koncept klonování současně dodává celému příběhu další vrstvu tajemnosti. „Diváci budou přemítat, zda se skutečně jedná o Carlose či o Rain. Takové pocity přesně dotvářejí atmosféru světa, ve kterém se vše může během chvilky změnit.“
Jovovich byla z představy návratu tolika přátel i nepřátel z předchozích filmů nadšená. „Diváci si ty postavy skutečně oblíbili,“ míní. „Když Paul vymyslel způsob, jak je všechny přivést zpět, hodně nás to nadchlo. V tomhle filmu si hodně pohráváme s konceptem iluzí a reality a diváci budou překvapeni. Moci se všemi znovu spolupracovat bylo úžasné.“
Rain Ocampo v podání Michelle Rodriguez byla v prvním díle členkou speciální zásahové jednotky společnosti Umbrella, která byla vyslána, aby se vypořádala s následky infekce všemi dostupnými prostředky. Když se ale Rain nakazila smrtícím T-virem a proměnila se v zombie, byla zabita.
Když Michelle Rodriguez zavolal Anderson s oznámením, že přišli na způsob, jak její postavu vrátit do děje, byla nadšená. „Jsem šťastná, že se můžu vrátit,“ říká. „Nevěřila jsem, že by k tomu někdy mohlo dojít. Ale ve science fiction je vždycky nějaká možnost. Jsem opravdu šťastná, že je náš režisér tak kreativní.“
Rodriguez ve filmu představuje dvě postavy, drsnou bojovnici, pracující pro společnost Umbrella, a mladou studentku a ekoložku, která miluje vysoké podpatky. Herečka, proslulá rolemi drsných žen, pohybujících se v obvykle mužském prostředí, byla nadšená z možnosti zahrát si roli zcela odlišnou. „Mám ráda zbraně a jsem tak trochu nespoutaná,“ říká. „Většina mých rolí tomu odpovídá. Bylo příjemné zkusit si pro změnu zahrát postavu, která je poněkud uvolněnější a sexy. Bavilo mě hrát někoho, kdo je nešikovný a neumí zacházet s pistolí.“
„Nikdy jsem nepotkal ženu, která by se cítila ve vojenských kalhotách a s těžkým kulometem v ruce tak přirozeně,“ prohlašuje o ní Anderson. „Ale když jsme se s Michelle bavili o možnosti jejího návratu, říkala, že by ji opravdu velice zajímala role odlišná. Napsali jsme pro ni tedy takovou, která je více ženská v onom tradičním smyslu. Nejtěžší pro ni bylo chodit ve vysokých podpatcích. Je docela legrační sledovat Michelle na jehlových podpatcích. Není si na nich příliš jistá, což nám ukazuje stránku její osobnosti, kterou jsme doteď příliš neznali.“
Do filmu se vrací také postava Jill Valentine, opět v podání britské herečky Sienny Guillory. Bývalou policistku, která se ve filmu Resident Evil: Apokalypsa postavila po boku Alice společnosti Umbrella, jsme naposledy viděli na konci filmu Resident Evil: Afterlife, kde nařizovala vyvraždění všech přeživších – včetně Alice. „Jill je teď ovládána Umbrellou,“ vysvětluje Guillory. „Je to kladná postava, uvězněná v těle padoucha. A v tomhle filmu se chová opravdu drsně.“
Guillory byla nadšena z možnosti návratu do světa Resident Evil, a také z možnosti znovu spolupracovat s Jovovich a Andersonem. „Při natáčení těchto filmů jste členem týmu a ten vás neuvěřitelně podporuje,“ vysvětluje. „Milla je ta nejúžasnější herecká kolegyně, jakou si dovedete představit, a Paulova představivost nezná hranic. Měla jsem pocit, jako bych se vracela domů.“
Oded Fehr, známý divákům coby Carlos Olivera, člen speciální jednotky Umbrella z filmů Resident Evil: Apokalypsa a Resident Evil: Zánik, si ve filmu také zahrál dvojí roli. Fehr prohlašuje, že jeho návrat dává dokonalý smysl.
„Pokud ve filmu můžete mít sto kopií Alice, proč ne sto kopií Carlose, One nebo Rain?“ ptá se. „V tomhle filmu je tolik zvratů, že z něj budou diváci nadšeni. A bylo skvělé se znovu vrátit k „rodině“ z předchozích filmů.“
Boris Kodjoe se vrací coby Luther West, silný a sebevědomý bývalý profesionální sportovec, kterého jsme poznali ve filmu Resident Evil: Afterlife jako člena malé skupinky přeživších, zabarikádované ve vězení. Mezi Lutherem a Alice vzniklo ihned silné pouto, založené na vzájemném respektu. V průběhu útěku z vězení byl Luther napaden zombies a ostatními považován za mrtvého. „V předchozím filmu si spolu skvěle rozuměli,“ říká režisér. „Ale ona je přesvědčena, že zemřel, a je pro ni příjemným překvapením, když zjistí, že tomu tak není. Když se znovu setkají, oběma stranám se pochopitelně uleví, ale současně jsou oba nadšeni z možnosti vydat se společně na další dobrodružství.“
Jako hlavní ikonický padouch se znovu vrací předseda představenstva společnosti Umbrella Albert Wesker v podání Shawna Robertse. Wesker, který je následkem infikování T-virem prakticky nezranitelný, je takřka ztělesněním zla. „Wesker je pravděpodobně nejpopulárnějším padouchem v herní sérii a fanoušci ho mají velice rádi,“ tvrdí Anderson. „V předchozím filmu jsme ho vyhodili do vzduchu atomovou bombou, ale ani to mu nestačilo.“
Podle Robertse je role nezničitelného padoucha pro herce splněným snem. „Albert Wesker nehodlá zůstat v pozadí. Touží po pozici na výsluní. Vládnu světu a taková pozice je velice příjemná.“
„V minulém filmu toho mnoho nenamluvil,“ říká Anderson. „Ale Shawn je úžasný herec, takže v tomhle filmu je tomu naopak. Občas Wesker působí jako nějaký bondovský padouch, který vykládá, místo aby zabíjel lidi, a vidět Shawna v takové roli bylo velice zábavné.“
Roberts soudí, že nejnovější snímek série překonává všechny předchozí ve všech ohledech. „Je v něm více střílení, více soubojů. Celý film je tvořen jednou akční scénou za druhou. Myslím, že se bude jednat o nekonečnou akční jízdu, kterou budou chtít diváci vidět znovu a znovu dokola.“
Britský herec Colin Salmon je v roli Jamese „One“ Shadea posledním z navrátilců. V prvním snímku skončil One naporcovaný laserovými paprsky a Salmon říká, že pro něj byl návrat jeho postavy velkým překvapením.
„V prvním díle se zdálo, že by moje postava mohla být hlavním hrdinou filmu,“ popisuje Salmon. „Pak se z něj ale stalo suši a hrdinkou se stala Alice. One je ale klasický voják, který se nevzdává, takže, aniž bych toho příliš prozrazoval, tu sledujeme jeho návrat.“
Salmon svou roli naposledy ztvárnil před deseti lety a s úžasem sledoval, jak se podle jeho slov „jednoznačně nezávislý film ve všech ohledech“ přerodil v hitovou sérii. Tento úspěch přičítá na konto bez zaváhání Andersonovi. „Paul je jednou z nejpozoruhodnějších a nejinteligentnějších osob, se kterými jsem měl kdy možnost spolupracovat. Má ojedinělý smysl pro detail a vyzná se v mnoha oborech. Kdyby se nevěnoval režii, bezpochyby by z něj byl architekt.“
V každém dalším dílu série její tvůrci představují divákům prvky z herní série, které jsou mezi jejími fanoušky oblíbené. „Věnujeme jejich názorům velkou pozornost,“ říká Anderson. „Posloucháme jejich reakce. Proto se v sérii objevili psi a Lickeři. Proto tu máme Jill. Tentokrát jsme do ní přidali postavy Leona Kennedyho, Barryho Burtona a Ady Wong. Diváci po nich toužili.“
Obliba těchto postav současně znamenala, že tvůrci filmu museli věnovat dvojnásobnou pozornost volbě těch správných herců. „Najít je trvalo dlouho,“ popisuje Anderson. „Objevili jsme herce, kteří tyto postavy ztělesňují tak věrně, jak je to jen možné. Nemáte tušení, kolik práce dalo najít někoho, kdo by vypadal dobře s Leonovým účesem. Musel vypadat mužně a současně mít ty dlouhé vlasy do očí.“
„Myslím, že role Barryho, Leona a Ady jsou obsazené dokonale,“ soudí producent Robert Kulzer. „Jejich představitelé vystihují podstatu toho, co na jejich předlohách mají fanoušci rádi, ale současně si tyto role dokonale přivlastňují.“
Pro klíčovou roli Leona Kennedyho si Anderson vybral herce estonského původu Johanna Urba. Urb o své postavě říká, že se jedná „o stroj na zabíjení zombies. Je vůdcem povstalců. Situace není nejlepší a všichni musíme spolupracovat, abychom přežili.“
Urb tvrdí, že se mu role akčního hrdiny velice zamlouvala. „Tahle postava je pro mě splněným snem. Je silný, sebevědomý, je to skvělý velitel a zabíjí zombies. Je to ohromně zábavná postava a vžít se každý den do jeho kůže je velice snadné.“
Roli Barryho Burtona nabídli tvůrci filmu kanadského herce Kevina Duranda. Durand, známý divákům rolemi, jako jsou Malý John ve filmu Robin Hood či Martin Keamy v seriálu Ztracení, se s radostí chopil šance zahrát si bojovníka s charakteristickým doutníkem. „Opravdu se nejednalo o těžké rozhodování,“ říká Durand. „Burton je povahou tak trochu něco jako Drsný Harry, nosí .44 Magnum a zabíjení zombie mu jde od ruky. Nad čím chcete váhat?“
Ve filmu tvoří Barry Burton, Leon Kennedy a Luther West semknutý tým. Od prvního společného setkání bylo jasné, že se jejich přátelský vztah nebude omezovat jen na filmové plátno. „Užíváme si spoustu legrace,“ popisuje Urb. „S Borisem se znám už dlouho a s Kevinem jsme si rozuměli okamžitě. Jde o skutečné kamarádství. Skvěle se bavíme a myslím, že to je na plátně vidět.“
Durand, Urb i Kodjoe měří všichni přes 190 cm, takže na pohled bok po boku opravdu vzbuzují potřebný respekt. „Tohle je první film, při jehož natáčení si kvůli své výšce nepřipadám jako někdo, kdo utekl z cirkusu,“ směje se Durand. „Boris měří 195, Johann 193 a já 198. Když jsme se společně procházeli po Torontu, považovali nás kolemjdoucí za členy basketbalového týmu Raptors a chtěli podepsat čepice a trička.“
Další postavou přímo z herní série je tajemná a vražedná Amy Wong. Tvůrci filmu si pro tuto silnou a inteligentní postavu vybrali úspěšnou čínskou herečku Li Bingbing.
„Hned, jak jsme Bingbing při konkurzu spatřili, jsme věděli, že je pro tuto roli dokonalou volbou,“ říká Bolt. „Kromě toho, že je to velice talentovaná herečka, je také inteligentní a sexy – prostě vše, co je pro roli Amy Wong třeba.“
Li byla možností zahrát si tajemnou bojovnici poctěna. „Resident Evil je v Číně velice známá herní série a Ada Wong tam má spoustu fanoušků,“ vysvětluje. „Když mi Paul roli nabídl, myslím, že z toho byli stejně nadšení jako já.“
Nejnáročnější součástí role pro Li nebyly komplikované kaskadérské scény, ale nutnost hovořit anglicky. „Zpočátku jsem se hodně styděla,“ přiznává. „Říkala jsem si, že když prostě budu mlčet, nebudu dělat žádné chyby. Ale jak jsem se se všemi lépe seznamovala, nervozita opadávala. A ulevilo se mi, že se mi nikdo nesmál. Vlastně mou angličtinu obdivovali. Cítila jsem se s nimi velice dobře, jako bychom byli jedna rodina.“
Nově se ve filmu objevuje také postava Becky, mladé neslyšící dívky, která s Alice naváže těsný vztah. Zahrála si ji jedenáctiletá Aryana Engineer, která je skutečně sluchově postižená. „Ta postava neslyší,“ vysvětluje Anderson. „Chtěl jsem do té role obsadit skutečnou neslyšící herečku, i když to pro Millu znamenalo nutnost naučit se znakovou řeč, aby s ní mohla ve filmu komunikovat. Aryana předtím natočila pouze jeden film, ale zvládla opravdu hodně. Jako herečka se vypracovala a podala úžasný výkon.“
Skutečnost, že se v Alicině životě objevilo dítě, umožnilo podle Andersona poodhalit dosud nepoznanou část její osobnosti. „Teď, když máme s Millou sami dítě, mi to přišlo jako vhodná chvíle,“ dodává. „Sledovat, jak se drsná bojovnice s něčím takovým vypořádává, Millin výkon v tomto snímku hodně obohatilo. Série tu získává cosi nového a zcela odlišného.“
V předchozích čtyřech dílech příběh série Resident Evil diváky provedl po celém světě a poodhalil spoustu tajemství záhadné společnosti Umbrella, ale ještě nikdy neměl jediný snímek série takový záběr. „Resident Evil je odjakživa celosvětová série,“ prohlašuje Anderson. „Nemyslím tím pouze stylem, jakým je natáčena, ale také díky lokacím. První film byl velice klaustrofobický a odehrával se v podzemí. Ve druhém jsme poznali noční ulice Raccoon City. Třetí film se přesunul do pouště a ve čtvrtém jsme poznali Los Angeles, spálené na uhel. Tentokrát se jedná víceméně o road movie, protože se inovativním způsobem přesouváme z jedné země do druhé.“
Scénář, který se přesouvá ze Severní Ameriky do Japonska, Moskvy a na Kamčatku, vyžadoval celkem 74 různých lokací, které bylo třeba najít v okolí Toronta či vytvořit v torontských ateliérech. „Pomocí ohromujících speciálních efektů jsme vytvořili dojem, že cestujeme po celém světě,“ říká Anderson. „Moskva a Tokio by byly pro natáčení velice náročné lokace. I kdybychom se do Japonska vypravili, nemohli bychom tam nikdy uzavřít centrum a natáčet v něm tak destruktivní a divoké scény, takže jsme si velkou část čtvrti postavili na pozemcích ateliérů. V Moskvě jsme dva dny natáčeli na Rudém náměstí záběry pro tvorbu pozadí, abychom vše měli zcela věrné a dokonalé.“
Výtvarník Kevin Phipps vytvořil koncepty všech jednotlivých lokací, jak existujících, tak fiktivních. „Ve filmu se objevují úžasné vizuální kontrasty, takže práce na něm byla velice vzrušující,“ míní Phipps. „Svět série Resident Evil nemá obdoby. Pracovali jsme se smyšleným světem, moderním a futuristickým světem společnosti Umbrella, ale museli jsme ho zasadit do skutečných lokací. Měli jsme velice široké možnosti.“
„Když Paul napsal scénu na Rudém náměstí, museli jsme vymyslet, jak ji natočit vizuálně co nejzajímavěji, ale současně co nejúsporněji po finanční stránce,“ dodává. „Bylo třeba velice opatrně vybalancovat poměr mezi skutečnými a virtuálními kulisami. Dbali jsme na nejmenší detaily. Velice mě bavilo vytvářet rozhraní mezi realitou a iluzí.“
Phippsovou nejpozoruhodnější inovací jsou interiéry rafinovaně skryté pevnosti společnosti Umbrella. Mozkové centrum celé společnosti navrhl s využitím skla: chodby, výslechové místnosti a řídící středisko, to vše je prostoupeno světlem a táhne se snad donekonečna. „Nakonec jsme vytvořili modulární systém podlahových desek a stěn, které bylo možné přizpůsobit odlišným potřebám,“ říká. „Ukázalo se, že jde o technicky náročnější problém, než jsme se domnívali. Dalo nám poměrně hodně práce vymyslet konzistentní designovou filozofii dveří a stěn, stejně jako i najít nejlepší způsob, jak scénu nasvítit. Film velice často používá ultrarychlé kamery a také množství 3D. Když natáčíte rychlostí 216 snímků za sekundu, potřebujete spoustu světla.“
Pro svůj třetí film ve 3D Anderson se svým dlouholetým spolupracovníkem, kameramanem Glenem MacPhersonem, využili nejmodernější techniku, z níž některá vznikla speciálně pro potřeby filmu Resident Evil: Odveta. „Když jsme natáčeli Resident Evil: Afterlife, používali jsme tehdejší špičkové technologie,“ vzpomíná Anderson. „Od té doby se ale vše pozoruhodným způsobem vyvinulo a Glen byl navíc schopen uplatnit vlastní vynalézavost.“
„Neustále ho rozčilovaly moje stížnosti na to, že to či ono nejde s 3D kamerami natočit, takže mi postavil specifické kamerové nosiče, které to umožňovaly,“ pokračuje Anderson. „Frustrovalo mě, že jsem nemohl používat skutečně širokoúhlé objektivy. A pro zpomalené záběry jste potřebovali zcela jinou kameru. Nové nosiče jsou menší a mobilnější než ty, které jsme používaly při natáčení minulého filmu, takže jsme mohli pracovat více stylem Steadicamu. Jsou postaveny výslovně dle mých potřeb a požadavků a výsledkem je, že tento film nabízí ty nejodvážnější záběry, které jsem zatím ve 3D natočil.“
Kamerové nosiče, které MacPherson s pomocným kameramanem Vernem Noblesem postavili, poskytují kameře svobodu, která ve 3D světě zatím nemá obdoby. „Poprvé jsme měli k dispozici nosič, který jsme mohli posadit na auto, aniž bychom ho museli současně jakkoliv jinak ukotvit,“ objasňuje MacPherson. „Mohli jsme natáčet zpomalené záběry, aniž bychom za sebou vláčeli spoustu dodatečného vybavení. A všechny kamery mohly točit zpomaleně i zrychleně. Mohli jsme tak natáčení pojmout zcela jinak.“
Vzhledem k tomu, že i diváci si na 3D filmy více zvykli, cítil Anderson nárůst tvůrčí svobody. „Myslím, že můžeme dělat rychlejší střihy. Můžeme točit více scén v ruce a neohlížet se tolik na pohyby kamery, kterým jsme se před dvěma lety úzkostlivě vyhýbali. Takže se domnívám, že bude náš film působit mnohem dynamičtěji, než na co jste u 3D filmů zvyklí. Doufám, že z toho lidem nevybuchnou oči. Ale pokud ano, budou se u toho skvěle bavit, protože jsme jim na plátně nachystali některé opravdu pozoruhodné věci.“
A konečně měl také možnost použít vytoužené širokoúhlé objektivy. „Občas říkáme, že to W. S. v jeho jméně znamená „wide shot“, „širokoúhlý záběr“,“ směje se MacPherson. „Paul zřídkakdy točí záběry přes rameno a podobně. Obvykle odsuneme kameru tak daleko, jak to jen jde, a točíme z bláznivých úhlů.“
Snímek Resident Evil: Odveta obsahuje také podle odborníka na speciální efekty Dennise Berardiho jedny z nejnáročnějších efektů, jaké se v torontské společnosti Mr. X kdy vytvářely. „Máme tu stvoření o velikosti dinosaurů,“ říká Berardi. „Máme tu automobilovou honičku, při které v podstatě zničíme Rolls Royce. Máme tu záplavové vlny na Rudém náměstí a v New Yorku. V každé scéně a každé sekvenci, které jsme vytvořili, jsme hledali způsob, jak vše posunout ještě o kus dál.“
Berardi – jenž v minulosti spolupracoval s Andersonem na filmech Resident Evil: Apokalypsa, Resident Evil: Afterlife a Tři mušketýři – se svým týmem dokázal do filmu dokonale zakomponovat přes 900 počítačově generovaných záběrů. „Speciální efekty jsou pro tuto sérii velice zásadní,“ míní Jeremy Bolt. „Jsou pojivem, které drží celý film pohromadě. Jsou jeho podstatou, protože nás přivádějí do světa, který by bez nich nemohl existovat.“
Ale podle Berardiho jsou vizuální efekty zcela irelevantní, pokud je není možné do filmu dokonale zakomponovat. „Diváci si jich pak okamžitě všimnou a celý zážitek je zkažený. Věděli jsme, že musíme vytvořit fotorealistickou verzi Rudého náměstí, takže jsme se vydali do Moskvy. Totéž v případě New Yorku. Protože jsme na filmu spolupracovali už ve fázi scénáře, mohli jsme všechny problémy vychytat velice záhy. Na konci natáčení jsme už měli za sebou zhruba půl roku práce.“
Berardi se také těší na reakce diváků na šokující poslední scénu filmu. „Přesně v souladu s tradicí se jedná o velmi otevřený konec, který naznačuje, co se bude odehrávat v dalším filmu,“ vysvětluje. „Je to velkolepý záběr. Jde pravděpodobně o nejnáročnější záběr, jaký jsme kdy vytvářeli.“
Série Resident Evil je symbolem nadupaných akčních scén od začátku až do konce filmu, a Resident Evil: Odveta je plný adrenalinových sekvencí, které divákům berou dech. Jako odkaz na pátý díl herní série se tu objevuje obdobná honička, která je jednou z výjimečných sekvencí celého filmu.
„Postavy projíždějí v Hummeru pouští a pronásledují je zombies na motocyklech, střílející ze samopalů,“ popisuje. „Toho jsme se chopili a upravili si to po svém. Místo Hummeru tu máme Rolls Royce Phantom, protože ještě nikdy nikdo nenatočil honičku s Rolls Roycem.“
Anderson vše dále stupňuje tím, že celou scénu přesouvá do Moskvy. „Řítí se na nás zombie a nejedná se vůbec o kdovíjaké obyčejné,“ říká Johann Urb, který strávil pět dní natáčením napínavé sekvence společně s Jovovich, Durandem a Kodjoem. „Střílejí po nás ze samopalů a bazuk. Dojde nám střelivo a musím se s nimi vypořádat ručně, což byla zábava. Současně se na nás také vrhají Uber-Lickeři. Je to neskutečná scéna.“
Vedoucí kaskadérů Nick Powell, který má na svém kontě filmy jako Agent bez minulosti, Gladiátor nebo Poslední samuraj, v minulosti s Andersonem a Jovovich spolupracoval na filmu Tři mušketýři. Náročnost a rozsah kaskadérských scén filmu Resident Evil: Odveta vyžadovaly, aby na něm současně pracovaly dva týmy kaskadérů.
„Resident Evil má specifický styl, který mu Paul v průběhu let vtiskl,“ říká Powell. „Diváci očekávají, že spatří spoustu přehnaných akčních sekvencí, ale i tak mě jejich počet v tomto snímku ohromil. Po stránce akce se jedná o zatím nejodvážnější díl celé série.“
Bojové scény snímku Resident Evil: Odveta jsou jednoznačně nejvelkolepější v historii celé série. Jovovich společně s ostatními členy hereckého týmu strávila dlouhé hodiny přípravami na fyzicky náročné natáčení. Pečlivě nacvičené akční scény vyžadovaly od všech zúčastněných špičkovou formu. „Nacvičit si pohyby vyžaduje spoustu hodin tréninku,“ vysvětluje Powell. „Nic nesmí vypadat naučeně. Všechny pohyby na sebe musí plynule a rovnoměrně navazovat.“
Pro představitelku hlavní role nemá nic než slova chvály. „Milla je velice schopná,“ říká Powell. „Má skvělou koordinaci pohybů a zabývá se tím vším už tak dlouho, že se dokáže choreografii naučit velice rychle. V jejím případě je tak vždy hlavní otázkou, kam až můžete zajít, než to bude vypadat absurdně?“
Jovovich prohlašuje, že Resident Evil: Odplata pro ni bylo zatím nejnáročnější ze všech natáčení vůbec. „S každým dalším dílem série posouváme laťku výše. Nechci se opakovat a nechce to ani Paul. Naši diváci nechtějí chodit neustále na tentýž film. V tomto rozhodně uvidí jedny z nejnáročnějších akčních sekvencí, které jsem kdy v jakémkoliv filmu natáčela.“
Jednou z těch nejnáročnějších je její vrcholný souboj s Jill Valentine v podání Sienny Guillory. Obě herečky mu věnovaly spoustu hodin příprav. „Skládá se z takřka 200 pohybů,“ odhaluje Guillory. „Je ohromný a úžasný. Dřely jsme na něj každý den. Vlastně je to velice krásný souboj. Zahrnuje v sobě prvky se zbraněmi a nejrůznější skoky a otočky, které jsme ještě nikdy nenatáčely.“
Boris Kodjoe si jako bývalý sportovec nároky akčních scén velice užíval. „Velkou součástí účasti na snímku ze série Resident Evil je právě trénink,“ říká. „Spolupráce s Nickem a jeho týmem byla úžasná. Mám fyzickou složku natáčení a příprav moc rád. Je pro mě zábava přesvědčit diváky o tom, že jsme ve skutečnosti doopravdy s někým bojovali.“
Natáčení ve 3D muselo být zohledňováno také při práci na kaskadérských scénách. „3D je rozhodně velká výzva, nejen pro herce, ale také pro kaskadéry,“ popisuje Jovovich. „Byla jsem trénována udeřit a minout tak, aby to na kameře vypadalo dobře, ale při použití 3D musí takřka dojít ke kontaktu, pokud to má vypadat věrohodně. Je to nebezpečné a proto poměrně zábavné.“
To vše dohromady vytváří podle Andersona „velkolepější a lepší Resident Evil. Chtěl jsem natočit první postapokalyptický výpravný snímek,“ svěřuje se. „Chtěl jsem, aby se v něm objevovaly spousty dramatických lokací po celém světě. Chtěl jsem poprvé ukázat, že se skutečně jedná o celosvětovou epidemii. Současně jsem toužil po úžasném akčním snímku. Myslím, že výsledek tím vším je. Jak točíme další a další díly, stoupá i laťka, kterou si klademe, ale myslím, že v tomto případě se skutečně vydáváme na docela nové území.“
Nejnovější komentáře