V současnosti patří k nejúspěšnějším českým spisovatelům (mj. knihy Povídky o manželství a o sexu, Účastníci zájezdu, Román pro ženy, Zapisovatelé otcovský lásky, Báječná léta s Klausem, Případ nevěrné Kláry, Vybíjená, Román pro muže, Povídky o lásce). Podle jeho stejnojmenných bestsellerů vznikly divácky mimořádně úspěšné filmy Báječná léta pod psa (r. Petr Nikolaev, 1997), Výchova dívek v Čechách (r. Petr Koliha, 1997), Román pro ženy (r. Filip Renč, 2005), Účastníci zájezdu (r. Jiří Vejdělek, 2006), Nestyda (r. Jan Hřebejk, 2008) a Román pro muže (r. Tomáš Bařina, 2010).
Film do kin vstupuje se sloganem „Tohle si od Viewegha nepřečtete, to musíte vidět.“ Co pro vás bylo hlavním podnětem pro napsání původního scénáře?
Začal jsem zkusmo psát další knížku - novelu či román - ale bylo tam čím dál víc dialogů a já si náhle uvědomil, že je to spíš scénář… Scény z Karibiku nebo erotické scény, kterých je tam taky dost, jsou navíc ve filmovém podání přece jenom sugestivnější 🙂
Psaly se vám lépe scénáře podle vlastní knižní předlohy, nebo autorský scénář?
Bavily mě i adaptace, ale tohle bylo asi nejzábavnější: jednak jsem nebyl omezován knižní předlohou, a jednak jsem si to samozřejmě při psaní rovnou představoval na plátně, což u psaní románu nikdy nedělám - i když mi to někteří lidé nevěří.
Věděl jste dopředu, že se režie filmu ujme Jan Hřebejk?
Ano, od chvíle, kdy jsem pochopil, že píšu scénář. Už předtím jsme si s Honzou slibovali, že natočíme milostnou komedii - a tohle milostná komedie je. Jemná milostná komedie. Jemně nemravná, říkáme.
Jak byste popsal Vaši spolupráci? Honza je známý tím, že se scénář v průběhu natáčení často pod jeho rukama vyvíjí a mění. Bylo tomu tak i u Svaté čtveřice?
Už jsem s Honzou dělal na Nestydovi, takže jsem byl připraven. Verzí nebylo tolik, nicméně i tentokrát jsem to přepisoval asi třikrát, a pak jsme scénář ještě vylepšovali během prodlouženého víkendu na Křivoklátsku - nejen Honza a já, ale i herci. Dobrým nápadům se nebráním. Třeba Viktorka Čermáková dodala pár opravdu dobrých replik….
Svatá čtveřice je už od počátku doprovázena zvěstmi o určité pikantnosti. Ta je ostatně ve vaší tvorbě častá. Můžete naznačit, kam až dojdou vztahy v tomto příběhu?
Na samu mez přípustnosti a pak ještě kousek 🙂
Příběhem se prolínají 3 generace: prarodiče, rodiče a děti. To většinou přináší výchovu, moralizování a generační výměnu názorů. Je tomu tak i v tomto filmu?
Všichni máme nějaké názory, bez ohledu na generační příslušnost, a ty se nutně střetávají. To se děje i tady, ale doufám, že v zábavné formě.
Většina příslušníků starší generace je přesvědčena, že ta, která je nahrazuje, smilní mnohem více. I když to není vždy pravda. Může v tom hrát nějakou roli i závist?
Určitě. Například já dnešním mladým jejich smilnění závidím velmi intenzívně 🙂
Těšíte se na první reakce diváků?
Ano - a taky jsem lehce nervózní a tahle nervozita bude s blížící se premiérou stoupat. Ale zároveň vím, že to tak má být. Cokoli jiného by bylo přehnané autorské sebevědomí.
… a kritiků?
Těšíte se k nešikovnému zubaři? 🙂
Nejnovější komentáře