Světoznámá operní pěvkyně Dagmar Pecková studovala na Státní konzervatoři v Praze a během své úspěšné kariéry se představila na mnoha operních i koncertních scénách. U nás se proslavila zejména titulním partem z Bizetovy opery Carmen, který nastudovala v režii Jozefa Bednárika a za nějž získala Cenu Thálie za rok 1999.
Tato publikace je druhá v pořadí, pojednávající o této výjimečné umělkyni. Prvním byl její rozhovor s Lukášem Kutou z roku 2018 s názvem Pecková: Dítě štěstěny.
Z pera spoluautorky Michaely Zindelové pochází dvacet knih, mezi něž se mimo jiné řadí Sňatky s operou, Bez omezení (Štefan Margita), Než to zapomenu (Hana Zagorová) a monografie Ivany Follové s názvem Inventury if, vydané v roce 2008. Tentokrát spojila své síly s oběma slavnými dámami a vznikl tak zcela unikátní projekt.
Už při prvním prolistování poznáme, že se jedná o citlivé propojení životopisu pěvkyně s jejím životním stylem a tvorbou renomované oděvní návrhářky, jež 25 let vytváří luxusní modely určené pro civilní i profesní události Dagmar Peckové. V roce 2018 připravovala úspěšnou výstavu jejích kostýmů v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze s názvem Follová pro Pecku.
Knihu otvírá Pár slov o Dagmar zblízka Jana Folla, Ivanina manžela. Slavnou mezzosopranistku líčí jako skromnou, pečlivou, empatickou a činorodou osobnost.
„Vzhled dokresluje to, co na pódiu ztvárňuju, co se odehrává i v hudbě samotné. Uvědomuji si, že jsem jakýmsi médiem mezi skladatelem a publikem. A šaty vytvářejí rámec,“ podotýká Dagmar Pecková. Myslím, že se to nedá vyjádřit lépe.
Velmi působivý je úvodní rozhovor s názvem Šaty s duší, jenž vystihuje podstatu tohoto díla. Móda a životní styl pěvkyně posloužily jako odrazový můstek k něčemu schovanému uvnitř. Její vystupování bylo vždy spojené s cestováním. Jak říká: „A dobře vím, co v kufru nesmí chybět: šaty, boty, noty. Cokoliv se dá nahradit, ale koncertní róbu – to nelze!“
První model pro podium z dílny Ivany Follové vznikl v roce 1996. Pozornost budily rovněž zlaté svatební šaty z roku 2000, dále kreace zlé královny, v níž slavila úspěch v Japonsku, ušitá z exkluzivního třímetrového vzorku z pařížského módního veletrhu. Róbou pro Havla na předvánočním koncertě v roce 2011 uctila památku prvního porevolučního prezidenta. Tuto kreaci po výstavě věnovaly autorky Uměleckoprůmyslovému museu v Praze. S její kariérou je spojeno i několik červených modelů, šaty z turné s názvem Začínáme končit, jež podnikla s tenoristou Štefanem Margitou v letech 2014 a 2015 či zlatá róba potažená jemnou francouzskou krajkou z koncertního programu Hříšnice. Velmi působivý je oděv z barveného hedvábí s fialovým podkladem a mývalí kožešinou, v němž zpívala na vystoupení se souborem Musica Bohemica v roce 2018. Zajímavý je rovněž model připomínající rozježenou lví hřívu, původně zamýšlený na koncert pořádaný ke stému výročí vzniku republiky, spojující v sobě jednoduchost i majestátnost. Objevil se též na plakátě k výstavě UPM a na obálce tohoto svazku.
Pochválit musím nápad propojit šaty s osobním i profesním působením zpěvačky. Publikaci doplňuje velké množství fotografií z jejího života i zmiňovaných modelů. Nabízí jiný pohled na tuto zajímavou osobnost a nevšední róby obohatí naše estetické cítění.
- Autorky: Dagmar Pecková, Michaela Zindelová
- Název: Šaty noty boty
- Nakladatel: Grada Publishing, a.s., pod značkou Cosmopolis
- Vazba: pevná s přebalem
- Počet stran: 192
- Rok vydání: 2021
- Rozměry: 167 x 245 x 17mm
- Váha: 642g
- Jazyk: český
- EAN: 9788027131860
- ISBN: 978-80-271-3186-0
Hodnocení: 100 %
Foto: Grada Publishing, a.s. & Martina Masaříková
Nejnovější komentáře