Za hranice vlastní země, za meze vlastních ideálů, na pokraji smrti a morálky. Depresivní těžkopádný film, který skopne diváka do nejhlubší deprese.
Americko-mexická hranice, kde ročně umírají stovky lidí, se opět zmítá v nepokojích. Nájemné vraždy, migrace i obchod s drogami tu jsou na denním pořádku. Učinit všemu přítrž přijíždí zásahový tým pod přísným dohledem svérázného důstojníka Gravera ztvárněného Joshem Brolinem. Právě jeho občasný lišácký úsměv je jediným světlem v temném prostředí mexických kartelů. Losangelský rodák, kterého jsme už letos měli příležitost vidět na Everestu, by byl dost možná i nejdrsnějším členem tajné skupiny - nebýt tajemného Alejandra. Oscarový Benicio del Toro, který si svérázného zabijáka střihnul, je kráčející charizma. A to i vedle zbytku týmu, který tvoří elitní američtí vojáci s tricepsy, se kterými by mohli hrdě kandidovat ke Stallonovým Expendables. Málomluvný Graver do této testosteronem nabité jednotky přibírá subtilní agentku FBI Macer (Emily Blunt) a společně vyráží vstříc nemilosrdným mexickým kartelům. Jak se naivní agentka Macer brzy přesvědčí, aby mise měla úspěch, nebude stačit jen překročit americkou hranici, ale i meze všech ideálů, kterým až doposud věřila.
Na rukopis režiséra Denisa Villeneuveho se opravdu jen tak nezapomene. Po mnoha letech dokázal oproti jiným konečně natočit snímek z americko-mexického pomezí, který diváka srazí do kolen. Oproštěn od pokusů o humorné vložky či jakoukoli jinou formu odlehčení nepolevuje z drtivého tempa a nechává na diváka plně dopadnout tíhu příběhu. Že to bude řádně zlý film je člověku jasné od prvních minut, kdy na plátně vypadávají ze zdí mrtvoly a končetiny poletují vzduchem. Spolu s kamenným výrazem protagonistů plným bolesti i znechucení je z toho náročná podívaná, kterou ne každý dokáže se zaujetím do detailů pozorovat. Když se k tomu ještě přidá dramatický soundtrack s hororovým nádechem, je to na nervy běžného konzumenta až možná příliš. A právě hudba hraje na výsledném tíživém stavu ohromnou roli.
Na konto si ji připsal islandský rodák Jóhann Jóhannson. Kdo by čekal odsýpající, rychlý soundtrack tolik typický pro akční žánrovky, byl by na velkém omylu. Jóhannson vsadil na dunivé, pomalé skladby, a jak se ukázalo, je to přímý tah na divákovu psychiku. Ponurá, temná basa tvoří základ děsivých skladeb a když se k ní přidají bubny s rytmem válečných pochodů či výšky syntetizátorů šponující napětí za únosnou mez, srdce se rozbuší jak aktérům na plátně. Tento jednoduchý, zlý soundtrack se vryje hluboko do paměti a v hlavě rezonuje a doznívá ještě dlouho poté, co psychicky vydeptaný divák opouští utichající kinosál.
Temný případ podruhé?
Sicario se může bez větších debat hrdě zařadit po boku Oskary ověnčeného snímku Traffic – nadvláda gangů Stevena Soderbergha. Přestože obě díla spojuje téma i herec Benicio del Toro, srovnání se nabízí s mnohem aktuálnějším počinem. Nejen v některých konkrétních pasážích, ale i celkovým vyzněním, nápadně připomíná detektivní seriál Temný případ. Ve dvou hodinách snoubí to nejlepší z obou sérií. Zatímco z té první si bere onu zprofanovanou temnou atmosféru, ze druhé vypjatou akci. Obě složky působí v brilantní rovnováze a na vahách divákovy spokojenosti plnohodnotně vyvažují jednu, dvě pasáže, ve kterých se příběh možná až zbytečně táhne.
Sicario: Nájemný vrah je bez debat žhavým adeptem na nejlepší žánrovku roku. Jen doufat, aby se Villeneuvi rozpočet vrátil, a mohl tak natočit další šílenost v dobrém slova smyslu. V kinech by ale snad měli k lístku zdarma přidávat antistresový míček. Nebo alespoň štamprli k závěrečným titulkům.
Nejnovější komentáře