Načítám počet zobrazení...
Slunovrat je druhým filmem talentovaného amerického režiséra a scenáristy Ariho Astera, jenž debutoval loni se snímkem Děsivé dědictví. A stejně jako u Děsivého dědictví i zde platí, že ačkoli je Slunovrat propagován jako horor, tak jde mnohem víc o psychothriller s hororovými prvky než vyloženě o horor. Především v něm není nic nadpřirozeného a také v něm kupodivu téměř není tma, obvyklý prostředek, jenž horory využívají k budování strachu. Dojde sice na pár scén obsahujících brutální násilí či zmrzačená těla a na dvě mírné lekačky, nicméně pokud na Slunovrat vyrazí do kina nějací hororoví fanoušci v očekávání čehokoli podobného Annabelle 3 nebo V zajetí démonů 2, zůstanou jejich očekávání nenaplněna. Navíc je film vzhledem ke svému loudavému tempu vyprávění a relativní divácké náročnosti pravděpodobně ani nebude bavit a nanejvýš je jen párkrát zaskočí občasným vizuálně explicitním krvavým výjevem.
Zdroj fotek: aerofilms.cz |
Pozoruhodné je, že Ari Aster natočil Slunovratjako reakci na emocionální trauma, které v něm zanechal rozchod po tříletém vztahu, a své bolestné pocity ve filmu vtiskl mladé hlavní hrdince jménem Dani (Florence Pugh), jejíž vztah s partnerem Christianem (Jack Reynor) se zřetelně hroutí. Děsivé dědictví zase vzniklo na základě Asterova prožívání zármutku ze ztráty, což ostatně prosáklo i do Slunovratu – Dani je totiž hned na začátku postižena rodinnou tragédií, s níž se po celý zbytek filmu snaží vyrovnat. Slunovrat tudíž opět vypráví hodně o truchlení, traumatech i o rozpadajících se vztazích (rodinných, partnerských i kamarádských), zároveň je ale i hodně o drogách, antropologii, pohanských rituálech, runové symbolice a kultickém folkloru.
Většina příběhu se odehrává kdesi na švédském venkově, kde slunce skoro nezapadá, a kam se Dani s Christianem a s jeho třemi spolužáky vydávají na studijní pobyt, aby zde strávili několik dní v sevřené skandinávské komunitě a mohli ji pozorovat při vykonávání tradičních slunovratových obřadů na přivítání léta, požehnání úrody a vyjádření díků za dosavadní hojnost. A pochopitelně se to ošklivě zvrtne daleko za hranici toho, co se může šokovaným Američanům běžně přihodit při seznamování s cizí kulturou.
Z různých směrů zaznívá, že Slunovratpředstavuje něco ojedinělého, co tu ještě nikdy k vidění nebylo. Přitom ale snímek v lecčem až nápadně připomíná RituálRobina Hardyho z roku 1973, v němž byl hlavní hrdina též konfrontován s tradicemi venkovského pohanského kultu. Z nedávnější tvorby nelze nevzpomenout třeba na snímek ApostleGaretha Evanse, jenž měl premiéru loni na Netflixu, a jehož hrdina se pro změnu snažil před spáry podobného kultu zachránit vlastní sestru. Asterův přístup k exploataci násilí, halucinogennímu surrealismu a budování divácké nejistoty a drásavého očekávání nejhoršího může evokovat některé starší filmy Davida Cronenberga či Rosemary má děťátko od Romana Polanského. Vztahy mezi postavami zas upomínají na nejrůznější vztahová dramata, své místo tu má ale i černý humor a zlehčující komediální prvky (ty obstarává zejména komická postava Willa Poultera). Ostatně každý z pěti hrdinů má v ději určitý význam a většina z nich zastává navíc i symbolickou funkci.
Režie Ariho Astera je každopádně skvělá. Fantasticky vede herce (zejména Florence Pugh je v hlavní roli výtečná) a zručně pracuje na znejišťující atmosféře a na vykreslení výtvarně působivého prostředí řídícího se bizarními pravidly a zvyky. Každou scénu (a skoro i každý záběr) realizuje nápaditě a se sebevědomou precizností, kdy přesně ví, kde použít výrazný střih, kde naopak nechat kameru (naprosto strhující, mimochodem) raději plíživým tempem rozkrývat jednotlivé lokace, a kde si dovolit strávit na nějakém záběru delší časový úsek, aniž by jej tím pouze uměle natahoval. Potud super.
Na druhou stranu se Ari Aster rozhodl ve svém stylu vyprávění zdůraznit určitou narativní strategii, která vyznívá místy až otravně, a bylo by lepší, kdyby tak výrazná nebyla. Onou strategií je „foreshadowing“, tedy vytváření určitých předzvěstí, jež dopředu naznačují vývoj budoucích událostí. Ari Aster toto hojně využíval už v Děsivém dědictví – např. když jedna z jeho hrdinek stříhala zvířátkům hlavičky, což fungovalo jako předzvěst následného zvratu. Pointa je v tom, že ty náznaky by měly být dostatečně jemné na to, aby divákovi došly spíš až zpětně a zbytečně tak nevyzrazovaly, co se bude dít dál. No a ve Slunovratuje takových předzvěstí bohužel hodně a většina z nich je strašlivě doslovná.
Film kvůli tomu nemá šanci příliš šokovat, napínat či překvapit, protože na sebe všechny ty rituální podivnosti, k nimž v jeho průběhu dojde, vyzradí předem. Zmíněná svérázná komunita je divná už od prvního pohledu a film záměrně a neustále vytváří v divákovi silné očekávání, že se stane něco strašlivého, nějaká pomatená šílenost či brutální zvrácenost. A jistě takové věci nakonec nastanou, leč film jejich obsah obvykle vyzradí dřív, než k nim reálně dojde. Některé z těch rituálů jsou např. návodně nakresleny na zdech budov, jiné jsou vyšité do prostěradel, o jiných se jen v náznacích mluví – a vzhledem k onomu šponování očekávání nějakých hrůz či perverzností není důvod se domnívat, že by k nim nakonec nedošlo.
Ve skutečnosti je ve filmu těch zvrhlých rituálů a morbidních scén ještě docela málo, nemají moc kam gradovat, místy se dokonce až překvapivě drží zpátky a jejich efekt je navíc výrazně tlumen tím, že na ně doslova čekáte, místo toho, aby vás zaskočily jako blesky z čirého nebe. Podstatně víc se Slunovrat soustředí na postavy, jejich psychologii a jejich interakci s prostředím, operujícím podle neznámých zvyklostí, jimiž se coby neznalí cizinci mohou nechat snadno semlít. Akorát vám tedy nesmí vadit, s jakou lhostejností hrdinové filmu požívají nabízené nápoje podezřelé z přítomnosti halucinogenních látek, a že klíšťata či téma diplomky je tíží víc než to, že jejich kamarádi postupně záhadně mizí.
Slunovrat je zručně natočeným psychodramatem o zpracovávání smutku ze ztráty, ze smrti i z bolestného rozchodu, o odpoutávání se od vlastní minulosti a nalezení opory v empatické společnosti, která vaše utrpení chápe, sdílí ho s vámi a pomůže vám ho zpracovat, byť to může být společnost dosti hraniční a neotřelá. Hororové a ujeté výjevy v něm slouží spíš jako zpestřující prvky, umocňující dojem nepatřičnosti a úzkosti, a jako ukázka toho, jak také může vypadat film zrozený z režisérovy snahy reflektovat vlastní negativní emocionální zkušenost. Jde o nesmírně pozoruhodný, ambiciózní a nevšední počin, jemuž bohužel přílišná doslovnost a předvídatelnost značně podráží nohy, nehledě na to, že mohl klidně být ještě odvážnější, ostřejší, dusivější a krutější.
Podívejte se na hodnocení Slunovrat na Kinoboxu.
Odebírat
Přihlášení
0 Komentáře
Nejstarší
5. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
27. srpna 2025Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizincůNaše mysl je velmi přeplněné místo; všichni jsme obýváni mnoha osobnostmi, které musí koexistovat. Racionálními, romantickými, instinktivními, někdy i šílenými. Ale kdo je skutečně pánem situace? Snímek Bláznivě je příběhem prvního rande, rozkošnou romantickou komedií, která nás…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
27. srpna 2025Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války RoseovýchŽivot dokonalého páru Ivy (Olivia Colman) a Thea (Benedict Cumberbatch) se zdá být naprosto úžasným: úspěšná kariéra, milující manželství, skvělé děti. Ale pod fasádou jejich údajně ideálního života se schyluje k bouři. Jak Theova kariéra upadá, zatímco…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
19. srpna 2025Nikdo 2 - Bláznivá dovolená v akčním kabátkuHutchi Mansellovi (Bob Odenkirk) se dlouhou dobu dařilo skrývat před světem i vlastní rodinou, že má velmi temnou a krvavou minulost. Jenže když násilí zaklepalo na dveře jeho domu, musel s pravdou a troškou toho poctivého lámání…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
18. srpna 2025Splitsville - Romantický čtyřúhelník s Dakotou Johnson a Adriou ArjonouDva manželské páry a jedno společné dilema – vztah už nefunguje jako dřív a každý z partnerů možná touží po něčem jiném. Myšlenka otevřeného vztahu rozvíří jejich přátelství i jistoty, které doposud vnímali jako pevné. A…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
16. srpna 2025Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítězeČtveřice znuděných učitelů na Moravě se rozhodne oživit si život experimentem s alkoholem ve filmu Pod parou českém remaku oscarového dramatu Thomase Vinterberga z roku 2020, který právě běží v pražských kinech. Toto druhé kolo vyměňuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
14. srpna 2025Sweet Revenge - Jason Voorhees se vracíSkupina teenagerů přijíždí do tábora Crystal Lake, ale jedna věc, kterou o tomto místě netuší, je, že jsou sledováni a záhadně zabíjeni tajemným sériovým vrahem, který touží po pomstě... Poslední celovečerní Pátek třináctého dorazil v roce…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
11. srpna 2025Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutemMladá vysokoškolská profesorka zpracovává traumatickou událost, jak nejlépe umí, po několik let ve filmu Sorry, Baby, který debutoval na festivalu Sundance, byl uveden na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech a tento víkend vstupuje do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
11. srpna 2025Zach Cregger osobně uvádí Hodinu zmizení v Praze, které signalizují místní produkci Resident EviluKdyž se diváci ve středu večer sešli v pražském Edison Filmhubu na místní premiéře filmu Hodina zmizení, dostalo se jim více než jen pohledu na nejnovější hororový snímek režiséra Zacha Creggera. Sám režisér neohlášeně vstoupil na…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
7. srpna 2025Hodina zmizení - Jeden z hororů i filmů rokuVzájemně propojený hororový epos o zmizení celé školní třídy v malém městě. Vše začíná v okamžiku, kdy 17 dětí z jedné třídy přesně ve 2:17 ráno beze stopy zmizí. Tato děsivá událost rozproudí sled temných a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
7. srpna 2025Filmový projekt Velký vlastenecký výlet – průvodce českou mentalitouLetošní léto mám poměrně dost nabité, co se týče různých kulturních akcí, dovolených i filmových premiér. Dnes jsem byla vyslána hned na dvě novinářské projekce – tou druhou, o které pojednává tato recenze, byl dokumentární snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
6. srpna 2025Bláznivá střela - Liam Neeson kráčí ve stopách Leslieho NielsenaKdyž chceš být dobrý polda, musíš pít spoustu kafe, jíst mraky kalorických jídel, mluvit na podezřelé co nejdrsnějším hlasem a moc se nepárat s tím, co si myslí tvoji nadřízení. Přesně tím se řídí poručík Frank Drebin…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nejnovější komentáře