Navíc film o zemětřesení a vulkanickém nebezpečí v Kalifornii dobře ladí s oficiálním školením mého zaměstnavatele, jehož jsem se směl účastniti a tamtéž nabízený (veledrahý) přežívací balíček (survival kit) s díky odmítnouti. Tady u nás na zlomu San Andreas to podle statistiky musí buchnout co nevidět. Nicméně, pozorovatelné zemětřesení jsem zažil jenom jednou, a jak mě to probudilo, dlouho jsem rozespale špekuloval, kde se u Pacifiku vzala šalina s tak obróšenéma kolama -- přesně tak to totiž bylo cítit, na takový rumplování su z Brna zvyklé.
Na to, co nám předvádí film Sopka, bych si zvyknout nemohl a nechtěl. Takové šlamastyky si můžou nechat v L.A., městě, kde práce v krizovém štábu je full-time džob, což pochopí každý, kdo se tudy pokusil projet autem ve špičce.
Tommy Lee Jones nám předvádí velmi přesvědčivého šéfa krizového štábu Mika Roarka, jemuž přijela od bývalé manželky na návštěvu nezletilá dcera Kelly (Gaby Hoffmann), a co čert nechtěl, místo dovolené má najednou na krku zmatek způsobený opakovaným zemětřesením, jakož i pár smťáků - opařených plynařských montérů.
Skutečný průšvih nastává ale v okamžiku, kdy se tzv. térové jámy v La Brea promění v malý jícen, ze kterého začne proudit do ulic andělského města magma (láva, tekutý kámen). Evakuace jakékoliv části velkoměsta je logistický nesmysl; vulkanologie -- zastupovaná zde atraktivní doktorkou Amy Barnesovou (Anne Heche) -- se jaksi dosud nespecializovala na chování magmatu v městském prostředí s tunely podzemní dráhy a protizáplavovou regulací. Jediným řešením se jeví sopečný výron zastavit (nikdo pořádně neví, jak), nebo aspoň odklonit (ale kam, že). Naštěstí máme v Kalifornii dlouhodobě osvědčené místo, kam s nepohodlnými problémy.
Film osvěžujícím způsobem ukazuje značnou bezmocnost lidí proti živlu, postavy (včetně hlavních) ztrácejí nervy, ... dcera je kouzelně sobecky ničemná a realisticky se dožaduje ošetření kousku popálené kůže, zatímco kolem se umírá. Občas to ale sklouzává do trapně politicky korektního poučování -- ano, když se lidi pořádně uprasí, jejich rasa není na první pohled zřejmá.
Pozornosti technicky založeného publika doporučuji velmi působivé efekty lávy valící se ulicemi, jakož i celé naturalistické „bojiště“ s živlem. A tak mohu Sopku doporučit milovníkům atraktivní trikové podívané. O nic jiného ve filmu totiž nejde.
Hodnocení: DOCELA DOBRÉ
HNIDOPICHOVO REJPÁNÍ
POZOR - AKUTNÍ NEBEZPEČÍ ZNECHUCENÍ
- Jak znám houmlesáky, určitě by neplacatěli tam, kde to má bouchnout. Jistí hlodavci jsou rovněž známi svým neomylným instinktem.
- Kolik že stovek (tisíc?) stupňů má ta láva? Aspoň lak na těch stříkačkách by se mohl loupat, a hasičům dva metry daleko by mohlo být aspoň dusno.
- Čím víc vody na rozpálenou řeku kamene vylejete.... tím víc přehřáté páry byste čekali, že dostanete. Netoliko ve filmu Sopka, tady se to vsáklo.
- Kolik kropicích vrtulníků vedle sebe se vejde na jednu ulici? Já jich napočítal devět.
- Chápu, když šéf krizového štábu kašle na milióny lidí a vrhá se tam, kde nebezpečí hrozí jeho dceři. Proč ale ta koza leze vždycky tam, kde je pomoci nejvíce potřeba?
- Ve sportovní obuvi NikeTM dojdete nejdále i na dočervena rozpálené podlaze... (možná až na kometu).
- Nikoho samozřejmě netrápí, co bude se sopkou dál.
Photo © 1997 20th Century Fox
Nejnovější komentáře