První Underworld byl celkem do pohody. Ostatní sice remcali, že je to trapný kopírák snímků Blade a Matrix, ale mně - světe, div se - se zalíbil. Ne že bych byl z něho „hotovej“ a vynášel jej při každé možné příležitosti do nebes… To ne. Film však splnil to, co jsem od něj očekával. Pobavil mě, dal mi zapomenout na problémy všedního života a v několika momentech (včetně otevřeného finiše) mě docela zaujal. Přestože jsem se celou dobu mylně domníval, že bude Evolution dějově předcházet tři roky staré jedničce, úvod nového dějství mě rychle přesvědčil o pravém opaku. Druhý Underworld se s ničím nepáře, hned na startu přináší retrospektivní střet mezi upíry a lykany a po přibližně pětiminutovém běsnění se děj filmu přesouvá z daleké minulosti do současnosti, kde po malé rekapitulaci onoho nejdůležitějšího z jedničky následuje pokračování toho, co bylo minule tak otevřeně zalomeno. Upírka Selena pyká za svůj odvážný čin a je „po zásluze“ pronásledována svými někdejšími kolegy z branže. O mnoho lépe na tom není ani její hybriďácký parťák Michael (tak trochu člověk, tak trochu upír a tak trochu vlkodlak). Oba v pozici štvanců utíkají do sněhem zavátých končin – přesto všechno se i nadále pokouší odrazit nápor neutuchajících otázek a zjistit prapůvod celých upírsko-vlkodlačích bojů. Po několika lehce krvavých taškařicích v nepřehledných ruských lesích se hrdinové setkávají s čerstvě probuzeným a velmi silným upírem Markusem. Ten ač se zpočátku vydává za toho „odporného, ale dobrého“ (to když shledá Viktorovo úmrtí správným), netrvá dlouho, aby se záhy vyrýsoval tak, jak předpokládá logicky smýšlející divák.
Markus je totiž příkladná svině sviňovatá (nic neříkejte – zavádím novotvary). Samotná Selena jej ani tak nezajímá proto, že má perfektní postavu, sněhobílý obličej a parádní přiléhavý kostým, po kterém by se mohl utlouct leckterý fetišistický příznivce – ale zejména z toho důvodu, že se v jejích žilách vyskytuje krev nepředstavitelné váhy. Krev nasáklá velmi důležitými vzpomínkami z dětství. Vzpomínkami, které jsou jediným klíčem ke zjištění polohy místa, v němž je již po staletí vězněn Markusův bratr William. Mimo jiné též obávaný (a hodně nasraný) „Pán vlkodlaků“…
Jak si tak zpětně kontroluji mnou vypocený text, s lišáckým úšklebkem zjišťuji, že jsem se s popisem příběhu vypořádal s grácií sobě vlastní. A tedy vcelku bez námahy a s docílením toho, že jsem zvídavému čtenáři nic podstatného (ba ani stěžejního) neprozradil.
Avšak nesmutněte, neklejte a hlavně nepřepínejte na jiný program. Ono je pořád lepší přečíst si strohý a záměrně osekaný nástin příběhu, nežli se ponořit např. do informačního textu distributora, který ač nelže, evokuje pocit, že nás čeká „Pán prstenů v upírském balení“. Alespoň co se velkoleposti týče.
Nejenom ve snaze, abych varoval veškeré důvěřivé diváky, ale také proto, abych ulevil svému svědomí, musím však s upřímně pokleslým výrazem konstatovat, že Underworld: Evolution má k velkoleposti stejně blízko jako průměrný občan České republiky k tučnému bankovnímu účtu. V tomto směru lze jen těžko něco vyčítat samotným tvůrcům. Ti jsou v tom nevinně. Jestliže chceme poukázat na skutečné hříšníky, musíme se zaměřit na „nedotknutelné“ studio. Možná kdyby bylo producentské osazenstvo odvážnější a přikleplo dvojce nějakou tu kačku navíc, mohli bychom se dočkat odlišnějšího a mnohem kvalitnější výsledku. Takhle se ale opakuje situace z minula.
A jak se zdá, Underworld: Evolution vznikal od prvního krůčku v úzké spjatosti s nepříliš velkým rozpočtem. Tímto pomyslným mantinelem zůstal poznamenán nejenom scénář, který byl sepsán tak, aby hrdinové navštívili za celý film cca 7-8 lokací (z toho dvě jakž takž větší), ale rovněž i výprava a technická úroveň vizuálních efektů. Ačkoliv se dvojka snaží postupovat vlastní cestou a nerecyklovat již jednou použité, tu a tam dává vzpomenout na tři roky staré okamžiky. Vždyť už jednička překypovala scénami upřednostňujícími levnější metodu ztvárnění. Bohužel… pokračování je v tomto směru ještě více znevýhodněno. A není se čemu divit. Jakýkoliv sequel z přihrádky „Blockbuster“ se vždycky pokouší o to jediné – být ještě větším než jeho předchůdce.
Tady to ovšem nejde.
Filmaři nás tak vodí vesměs stejnými lokacemi, obšťastňují nás stále se opakujícími prostřihy na zasněžené velehory a jen zřídkakdy se jim poštěstí docílit toho, aby si divák řekl: „Yeah, tohle bylo dobrý.“ Nemastný neslaný dojem nenapravují ani triky, které bývají v podobných typech snímků záplatou i na ty největší tržné rány a východiskem z tvůrci tolerované hlouposti. Snaha ušetřit za každou cenu se projevuje zejména ve scénách, v nichž úřadují robustní postavy vlkodlaků. Právě při nich divák zbystří. Ne však proto, že by jej oslnila precizní práce programátorů, ale právě zásluhou násilného vklínění loutkové figuríny do převážně počítačem animované scény.
[Musím brzdit, protože se zase rozjíždím. A neprávem.]
Ačkoliv tomu výše postavené odstavce nenapovídají, Underworld: Evolution není titulem, který by byl zkonstruován pouze z toho nedostatečného. Naopak i v jeho okénkách lze spatřit několik vyzdvižení hodných prvků. Ať už je to sexy Kate Beckinsale, občasné záblesky originality v choreografii akčních scén (stříhání vlasů pomocí rotující vrtule od helikoptéry, vcelku efektní bitka na náklaďáku)… sexy Kate Beckinsale… chytlavý hudební motiv… sexy Kate Beckinsale… široká škála krvavých způsobů likvidace „škodné zvěře“… ANEBO… a to jsem ještě nezmínil, neb mám hlavu děravou… sexy Kate Beckinsale.
Ale vážně. A bez prdele (a teď nemám na mysli tu od Kate Beckinsale).
Druhý Underworld má velmi blízko k Tomb Raiderovi. Film nenudí, avšak ani extrémně nebaví. Je zde trocha té kvalitní akce, i trocha toho kvalitního sexu, ale to všechno… to všechno je jaksi druhotné. Těžiště snímku tkví právě v postavě upírky Seleny, resp. v její představitelce, která je natolik sexistická, že je vlastně jedno, nakolik invenční počin sledujeme. A přiznám se… i já tomuto kalkulu podlehl. Sice jsem při projekci nezažil nic z toho, co avizoval Scott Speedman (jehož při natáčení neustále limitovala nechtěná erekce), ale zato si dokážu velmi živě představit, že se něco podobného odehraje u ostatních diváků.
U ostatních mužských diváků…
Části seriálu: Underworld
- Underworld
- Underworld: Evolution - Její kostým je přiléhavější a lesklejší než kdykoliv předtím!
Nejnovější komentáře