Režisér a scénárista Zdeněk Jiráský si pro své nové filmové dílo zvolil netradiční způsob vyprávění, které balancuje na hraně hraného a dokumentárního filmu. Zachycuje příběhy několika umělců židovského původu ve 30. až 40. letech minulého století. Jejich životní osudy se nepropojují, ale souběžně se naplňuje jejich tragická životní cesta až do koncentračních táborů. Hlavními postavami jsou baletka Alica Flachová, pianista a dirigent Karol Elbert, skladatel a dirigent Arthur Chitz, klavíristka Edith Kraus a mladí členové vokální skupiny, jejíž jméno není podstatné. Všichni hrdinové procházejí svou cestu od příjemných chvil plných klidných popisných vět přes období temného ponížení a ztráty osobní důstojnosti.
Jednotlivé postavy mají své sny, ambice a životní lásky. Jsou před válkou uznávanými osobnostmi a mají své obdivovatele. Jenže být známý a úspěšný umělec ještě nemusí být životní výhra. V nacistickém Německu platí stejně tvrdá pravidla pro všechny Židy bez ohledu na jejich předchozí činnost a ocenění. A stejně nekompromisní pravidla byla zavedena i na Slovensku. Všichni musí do koncentračních táborů a realita je krutá. Nezbývá, než mít štěstí a silnou vůli přežít.
Film využívá voiceover, kdy mluvené slovo hovoří postavy mimo obraz a vyjadřují většinou své touhy nebo pohled na danou situaci. V několika scénách výrazně dominuje hudba, která podtrhuje aktuální atmosféru. Hudební složka se dostává do popředí filmu zejména v jeho první polovině, kdy se hlavní hrdinové mohou ještě své hudební činnosti věnovat. Jednotlivé scény mají švih, odlišnou atmosféru a dochází k citlivému propojení historických záběrů s hranými scénami. V době zavádění pravidel pro židovské obyvatele, zatčení a přežívání v koncentračních táborech, se mění barevnost i vyznění jednotlivých scén. Průvodní hlas se střídá se zvuky, které dotvářejí děsivou atmosféru. Mění se pochopitelně výrazně i prostředí, které má evokovat drsné životní a pracovní podmínky v táborech. Možná je to výběrem scén nebo střihem, ale předválečné období sneslo určitou stylizaci, která však v dramatických scénách už nefunguje. Jednotlivá časová období oddělují záběry tiskařského stroje, který tiskne Lexikon významných židovských umělců. Působí jak ironický “stroj času“.
Nelze upřít režisérovi snahu o originální přístup při zprostředkování dramatických osudů hlavních hrdinů. Proto vnímám film spíš jako hraný dokument, který se snaží ukázat na osudu několika židovských umělců zrůdnost celého nacistického systému. Ale jako dokumentární film přináší málo faktických informací a hrané scény působí příliš stylizovaně. Sledování více hrdinů vyžaduje také více dějových linií. Nedojde však k jejich propojení, neboť každá postava má svůj svět a jiné výrazové prostředky. Nejvýraznější se ve filmu působí příběh klavíristky Edith Kraus, kterou hraje Judith Bárdos. Ta se postupně dostává do diváckého povědomí a její hra na klavír dodává scénám vnitřní klid a noblesu. Škoda, že režisér nevěnoval energii na vytvoření filmu jen o osudu této významné klavíristky. Více postav sice nabídlo možnost sledovat různé umělecké světy, ale jako celek film ztratil napětí a osudy jednotlivých postav ztrácejí na působivosti.
Svým námětem a jeho netradičním zpracováním může být film zajímavým dílem pro artová kina, televizi nebo pro školní filmotéky.
Nejnovější komentáře