Jedni jej považují za světce, druzí za vraha. Jedni jej obdivují, druzí jej nenávidí. Ale v konečném důsledku se mu všichni klidí z cesty a udržují si od něj uctivý odstup. Seznamte se: Milí čtenáři, tohle je Van Helsing. Van Helsingu, tohle jsou čtenáři. Těšilo nás.



Českého diváka bude jistě zajímat skutečnost, že ačkoli se většina děje odehrává v Rumunsku, relativně velká část filmu se natáčela v Praze. Skvělé. Ale. Když jedna z postav hodnotila výhled z Karlova mostu na Národní divadlo ve smyslu „hezké město, tahle Budapešť“, myslel jsem, že padnu do mdlob.
Ve filmovém štábu figurovala spousta Čechů, ovšem na plátno se dostali jen dva. Danu Morávkovou určitě nepřehlédnete, ačkoli je zde bez brýlí (se zaostřováky hraje v seriálu televize Prima „Rodinná pouta“). Dále se zde prý v miniroličce bezejmenného vesničana vyskytuje Marek Vašut, a dokonce zde má pronést celé jedno slovo. Nemohu to potvrdit, nevšiml jsem si ho. Zřejmě byl příliš dobře namaskovaný nebo mu byla vidět nějaká méně známá část těla. Závěrečné titulky jej však uvádějí.
Mnohem významější místo má v titulcích Lucasova firma Industrial Light & Magic, jež se postarala o úžasně provedené metamorfózy člověka v upíra / vlkodlaka / upírku / vlkodlačku (vlkodlačka tu není ani jediná, ale to aby mě feministky neobvinily ze šovinismu), tisícovky nalétávajících upířátek a zeleně svítící kolečka ve hlavě Frankensteinova monstra. V kombinaci se skvělou ponurou atmosférou je to prostě síla. Nářez. Temný upírský film, jak má být. A to ještě nemluvím o stylové hudbě.

S nedostatkem příběhu a přebytkem akce jde ruku v ruce též přílišná uspěchanost snímku a nízká kadence dobrých hlášek. Na tyto čtyři vážné choroby současné kinematografie
Foto: Universal Pictures



















(4,91 z 5)