Masakr na Acherone přežila jen Ripleyová, Newt, Dwayne Hicks a horní polovina androida Bishopa.Ale na lodu Sulaco vypupkne požár a kabiny se spícími lidmi jsou automaticky převezeny do záchranného modulu, který stroskotá na Fiorine 161, což je bývalá trestanecká kolonie společnosti Wailand Yutanni.Dnes tu najdete jen správce, jeho zástupce, lékaře a 25 vyholených sexuálních deviantů (většinou).Přistání záchranného modulu přežije jen Ripleyová.Vlastně ještě někdo…
-
HISTORIE FILMU.
Vznik scénáře k prvnímu Vetřelci byl v porovnání s trojkou skoro procházkou v růžovém sadě.Na scénáři se podílelo několik tvůrců a vzniklo několik verzí scénáře, přičemž v některých se měl děj odehrávat přímo na planetě Zemi.Nakonec se scénáře chytil Walter Hill s Davidem Gilerem (spolu s Gordonem Carrollem produkovali i předchozí části), přibrali Larryho Fergusona a vykreslili něco, co dává jakž takž smysl.Režie se ujal David Fincher, který se proslavil natáčením reklam (jako Ridley Scott) a na stoličce u celovečerního filmu nebyl právě nejzkušenější (tak, jako Ridley Scott).Naproti tomu měl očividně nadání pro visuálně působivé obrazy a Foxovci do Finchera investovali velmi slušných 60 miliónů.Peníze jsou teoreticky na hotovém filmu vidět, prakticky Fincherovi úplně nepomohli ke zhmotnění jeho myšlenek a plánů, přičemž Alien 3 připomíná víc komorní psychothriller, než nějaký sci-fi velkofilm.
-
EFEKTY.
Moc jich tu není (na sci-fi s 60 milionovým rozpočtem).Za vizáží samotné příšery stáli Alec Gillis a Tom Woodruff Junir.Svoji práci odvedli dobře, ale je třeba podotknout, že H.R.Gigerovi a Stanu Winstonovi se vyrovnali jen do poloviny (což zas není až tak hrozný).
-
KULISY.
Žádný filmový Vetřelec se nepodobá tomu předcházejícímu, ale tvůrcové zůstali věrní hlavně jednomu společnému prvku-skupinka lidí je uvězněná v ohraničeném prostoru a snaží se přežít krutý horror.Kulisy jsou díky režisérovi a kameramanovi většinou působivé, a je pravdou, že všechny ty kilometry a kilometry podzemních chodem a tunelů mají svoje zvrhlé kouzlo.
-
HUDBA.
Elliota Goldenthala je dobrá, ale machrům jako Goldsmith a Horner se jen málokdo vyrovná.Ani Goldenthal.Jeho hudba sice nahrává atmosféře filmu, ale je to spíš kulisa, než cosi víc.Škoda?Asi ano.
-
HRŮZA.
Řeknu vám to na rovinu-slabota.Jak z jednotky tak i z dvojky sálá skutečný děs a hrůza zarytá hluboko ve vašem mase, ale trojka jakoby dobrovolně ztrácí horrorovou kolej, a omezuje se na už vzpomínaný komorní thriller.Takže šance, že se budete bůhvíjak bát, je mizivá.
-
KREV, NÁSILÍ.
David Fincher nikdy nebyl (a asi nikdy nebude) režisérem, jehož filmy byste si pouštěli těsně před spánkem (pokud tedy nejste úplné hovado jako já) a Vetřelec 3 kráčí v těchto šlépějích.Ale víc než krev a násilí se Fincher soustředil na silnou atmosféru plnou beznaděje, deprese a pesimizmu.Jestli se rozhodl správně, to je otázka-zaléží spíš na tom, jakou máte sami povahu.
-
HERCI.
Sigourney Weaverová (kterou si Fincher získal otázkou: „Co bys říkala na to, když by sis měla vyholit hlavu?“) je samozřejmě vynikající (tak, jako vždy).Je dobře, že dostala i velmi vydařených nahrávačů v podání dvou Charlesů.První je Charles Dance, modrooký Angličan (zahrál si v epizodě klasických Profesionálů , ale i v Posledním akčním hrdinovi nebo Tmavomodrém světe), jako sympatický (ale s temnou minulostí) lékař Clemens.Vzpomenout musím i černou vazbu se jménem Charles S.Dutton (Náhodné setkání, Mimic), který je v uloze sadistického kněze Dillona nepřehlédnutelný.Dalo by se říct, že i Ralph Brown a Brian Glover (správcové věznice) jsou dobří, anebo alespoň tak dobří jak v takových průměrných rolích výt mohli.Pro mě osobně bylo dost bolestivé sledovat Lance Henriksena, který se objeví na pár minut v závěru.Henriksen (Terminátor) jako sám ani nevěděl, co v tomto filmu dělá, což mi přijde jako škoda.Ostatní herci nestojí ani za plivanec, za co může fakt, že všichni jsou škaredí a vyholení chlapy v obludných špinavých hadrech pobíhající v temných kulisách.Myslím, že výběr vězňů jako „hrdinů“ byl ani ne tak absurdní, jako prostě mimo mísu a v jejich společnosti se divák necítí ani na chvilku příjemně.Můžete namítat: „Vždyť jsou to vězni, tak co by si chtěl?!“Ano, s tím souhlasím, vtip je v tom, že pokud chce mít film , musí mýt dobré postavy.Klidně to můžou být kriminálníci (ani ti v 60 sekundách nebyli bůhvíjací hrdinové, ale byli sympatičtí a všechny postavy byli dobře napsané), ale musí mýt nějaký styl, charisma, něco nehmatatelného, co vás osloví, zaujme a přinutí říct: „No fajn, sou to hajzlové, ale celkem se mi páčí.“Chápete?A kyž jste v situaci, že postavy nedokážete strávit ani dobrovolně, ani nedobrovolně, tak vás jedna Sigourney Weaverová (jakkoliv dobrá) prostě nezachrání.
-
RESUMÉ.
Ani Vetřelec ani Vetřelci nebyli rodinné komedie, ale přece jen měli cosi, co bylo příjemné (ehm), nebyli tak depresivní.Vetřelec 3 depresivní je.Dovolím si tvrdit, že v tabulce dvaceti nejtemnějších filmů by se mohl zařadit na popřední místo.Ale něco vám povím:Viděl jsem kopec filmů, které absolutně postrádali jakoukoliv atmosféru a byli odrežírované tak mdle, průměrně, nevýrazně a nudně, až jste začali pochybovat o smyslu kinematografie.V takovémto případě je třeba podotknout, že Fincherův film má jemně řečeno koule.Styl, pro který se Fincher rozhodl je kontroverzní, ale alespoň že JE.Fincher netápal mezi áčkem a béčkem a rozhodl se pro áčko, a tomuto áčku zůstal věrný od začátku do konce.Ne každý režisér je schopný něco takového udělat.
Foto: 1992 Twentieth Century Fox
Nejnovější komentáře