Malicherný a iracionální konflikt slouží jako strašidelná metafora války ve filmu Víly z Inisherinu scenáristy a režiséra Martina McDonagha, který má tento víkend premiéru v pražských kinech poté, co v úterý získal devět nominací na Oscara včetně té za nejlepší film, režii a původní scénář.
Nominace jsou zasloužené a Víly z Inisherinu by měly McDonaghovi vynést druhého Oscara poté, co v roce 2006 získal cenu za nejlepší krátký film za snímek Six Shooter a v roce 2017 získal nominace za film a scénář za Tři billboardy kousek za Ebbingem, Missouri.
Hvězdy Colin Farrell (hlavní mužský herecký výkon) a Brendan Gleeson (vedlejší mužský herecký výkon), kteří se ve filmu Víly z Inisherinu znovu sešli po McDonaghově strhujícím debutu In Bruges, by také mohli získat své první Oscary.
Víly z Inisherinu se odehrávají ve 20. letech 20. století ve fiktivní vesnici Inisherin u pobřeží pevninského Irska a Farrell v nich hraje Pádraica Súilleabháina, prostého vesnického farmáře, který žije se svou sestrou Siobhán (Kerry Condon, rovněž nominovaná na Oscara) a každé odpoledne si dává pivo v místní hospodě se svým kamarádem hudebníkem Colmem Dohertym (Gleeson).
Ale hned v první sekvenci filmu Víly z Inisherinu je jasné, že něco není v pořádku. Colm Pádraicovi neodpovídá, když se cestou do hospody zastaví u něj doma, a později s ním odmítá pít. Pádraic si nemyslel, že se hádají, ale zdá se, že se hádají. Pro jistotu se mu omluví. Ale Colm neochabuje.
Ne, Colm prostě už nechce být Pádraicovým přítelem, řekne mu. Připadá mu nudný a jejich společné rozhovory považuje za ztrátu času. Kterého mu nejspíš moc nezbývá a chce ho trávit co nejefektivněji.
„Kolik mu je, dvanáct? Že se s tebou nechce kamarádit?“ ptá se Dominic (na Oscara nominovaný Barry Keoghan), který je vykreslen jako prostoduchý vesnický idiot, ale zdá se, že je moudřejší než kdokoli jiný v Inisherinu.
Pro Pádraicův prostý život ho situace staví do jakési existenciální krize. Pokouší se mu domluvit, ale Colm je neoblomný: vlastně říká, že pokud ho Pádraic nenechá na pokoji, uřízne mu prst a nechá si ho jako dveře. A bude pokračovat, dokud nebude mít klid. Je to divoká výhrůžka, Siobhán souhlasí, ale brzy zjistí, že není planá.
McDonagh protkává toto odzbrojujícím způsobem jednoduché nastavení celým vyprávěním Víly z Inisherinu a dovádí to, co vypadá jako lehkovážná trocha nepřátelství, do násilných a pochmurných rozměrů. Přesto film nikdy neztrácí smysl pro hořkou ironii: jsou to všechno plně uvědomělé postavy, které si uvědomují situaci, v níž se ocitly, a jejich průběžné komentáře jsou často úsměvné.
Po celý film Víly z Inisherinu si postavy všímají výbuchů a střelby, které slyší z pevniny. Film je samozřejmě metaforou irské občanské války (a podobných konfliktů), ale přestože je alegorie jasná, nikdy nepůsobí těžkopádně.
Plný vynikajících hereckých výkonů, nádherných záběrů Bena Davise na irské pobřeží (natáčení probíhalo na ostrově Inishmore v Galwayském zálivu, což je narážka na McDonaghovu hru Poručík z Inishmoru) a melancholické hudby Cartera Burwella, která se opírá o irskou lidovou hudbu, je film Víly z Inisherinu jedním z nejlepších filmů roku 2022.
Po oscarovém kraťasu natočil scenárista a režisér Martin McDonagh čtyři stejně kvalitní celovečerní filmy: V Bruggách, nedoceněných Sedm psychopatů, Tři billboardy a nyní Víly z Inisherinu. Fanouškům tohoto tvůrce se možná bude zdát tento snímek přímočařejší a odtažitější než jeho předchozí filmy, ale Víly z Inisherinuby právě mohly vyhrát Oscara za nejlepší film v roce 2023.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře