Rok vdovy, After Party, Amerikánka nebo nová Hřebejkova komedie Výjimečný stav. Finále Plzeň odhaluje exkluzivní premiéry a předpremiéry
Filmy, které premiéra v českých kinech a na televizních obrazovkách teprve čeká, mohou jako první exkluzivně vidět návštěvníci filmového festivalu Finále Plzeň, který se koná v západočeské metropoli od 20. do 25. září. Zahajovací film režisérky Veroniky Liškové Rok vdovy tu bude mít svou světovou premiéru, stejně jako například česko-rakouské drama režisérky Terezy Kotyk Nebelkind: Konec mlčení, dokument Juráček je můj osud dokumentaristky Olgy Sommerové či životopisný snímek Smetana z produkce České televize. Další premiérová a předpremiérová uvedení filmů nabídnou jak soutěže, tak sekce První úlovek, České stopy, Německé kino, ZOOM: Pobaltí a Zvláštní uvedení.
„Tradice Filmového festivalu Finále trvá téměř 40 let, jde o jeden z nejstarších plzeňských kulturních festivalů, kontinuálně podporovaný statutárním městem Plzeň. Letošní ročník vyjma kinematografie představí i televizní a internetovou produkci, diváci budou moci zhlédnout kolem stovky českých snímků, včetně řady premiér filmových novinek. Cením si toho, že v Roce české hudby 2024 a jako připomínku 200. výročí narození významného českého skladatele Bedřicha Smetany, který strávil svá studentská i tvůrčí léta v Plzni, si mohou návštěvníci festivalu před televizní premiérou v roce 2025 užít uvedení očekávaného životopisného snímku Smetana,” říká radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče Eliška Bartáková.
„Těší mě, kolik se nám každoročně daří do našeho programu získat premiér a předpremiér a že naši návštěvníci mohou být prvním publikem, které nové filmy či seriály vidí. Svědčí to o vysokém kreditu, který festival mezi tvůrci má. Jsem ráda, že k nám filmaři i diváci mají takovou důvěru a opakovaně se k nám vrací,” uvádí ředitelka festivalu Eva Veruňková Košařová.
Soutěžní filmy
V soutěži hraných a animovaných celovečerních filmů uvede festival v předpremiéře film Kristiny Dufkové Život k sežrání, jehož světová premiéra proběhla na festivalu v Annecy a české publikum ho vidělo už na karlovarském filmovém festivalu. V české premiéře můžete vidět civilní snímek debutujícího Vojtěcha Strakatého After Party, který výrazným způsobem reprezentuje hlas mladé generace a reflektuje obavy, s nimiž se potýká. Film byl na jednom z nejvýznamnějších mezinárodních festivalů, v Benátkách, zařazen do sekce Orrizonti Extra.
Zahajovací film letošního ročníku, Rok vdovy, čeká na Finále premiéra světová. Veronika Lišková, ceněná dokumentární režisérka, se se spoluscenáristou Eugenem Liškou v tomto svém hraném debutu inspirovala deníkovými zápisky Zuzany Pokorné. Ta v nich popisovala šok ze ztráty blízkého člověka i vyčerpávající boj s byrokracií, s nímž se pozůstalí často potýkají. Režisérka Lišková spolu s Pavlou Beretovou v hlavní roli citlivě, bez patosu a klišé, přibližují hrdinčin vnitřní svět a spolu s ní nás provádějí jednotlivými fázemi truchlení.
Další předpremiérou je snímek Od marca do mája debutujícího režiséra Martina Repky. Oproti tradičním rodinným dramatům, zkoumajícím dysfunkční vztahy mezi členy rodinného společenství, tento film předkládá publiku intimní portrét jedné rodiny, jejíž vztahy jsou prodchnuté vzájemnou láskou, respektem a vřelostí a obohacené o jejich vnitřní duchovní bohatství. Snímek si z karlovarského festivalu, kde soutěžil v sekci Proxima, odvezl Zvláštní uznání poroty.
Soutěž dokumentárních filmů
nabídne dvě předpremiéry. Portrét mezinárodně uznávané fotografky Libuše Jarcovjákové ve snímku Ještě nejsem, kým chci být režisérky Kláry Tasovské sklidil nadšené ohlasy na premiéře na Berlinale.
Dokument Ta druhá režisérky Marie-Magdaleny Kochové zachycuje neviditelný život zdravých sourozenců v rodinách pečujících o děti se speciálními potřebami. Inspirovala ji vlastní zkušenost, a doufá v zažehnutí celospolečenské diskuze.
V soutěži studentských krátkometrážních filmů uvedeme ve světové premiéře snímek Chata, režisérky Elišky Přádové, která se po dvou letech vrací na Finále Plzeň s dalším ponorem do hlavy mladé ženy v psychicky zátěžové situaci. Po atletce Viktorii se tentokrát věnuje dvacetileté Stázce, která se skupinou bývalých spolužáků vyráží oslavit Nový rok na chatu v horách, daleko od ruchu velkoměsta. Další premiérou, tentokrát českou, je Plevel – film Poly Kazak, který byl letošním českým zástupcem na MFF v Cannes a potvrdil tak silnou tradici současné české animace. Pro režisérku se přitom nejednalo o první úspěch – se svým studentským filmem Toro! již vyhrála cenu na MFF v Bilbau.
První úlovek
V sekci První úlovek se letos sešlo hned 15 pozoruhodných děl. Malý pán se po devíti letech vrací na plátna kin, ale už stihl vyrůst. Nové loutkové dobrodružství Radka Berana Velký pán si užije celá rodina.
V předpremiéře festival uvede novou společenskou komedii Jana Hřebejka Výjimečný stav o žárlivém reportérovi (v podání Ondřeje Vetchého) a také o tom, jak těžké je dnes rozeznat dezinformace.
Ve snímku Nebelkind: Konec mlčení režisérky Terezy Kotyk, který byl natočen v rakousko-české koprodukci, sledujeme příběh Rakušanky Hany, chovatelky vlků, která se, když jí jeden z nich uprchne, za ním vydá přes hranice do České republiky, a nečekaně se tak vrací na místo, z nějž byla její rodina po roce 1945 násilně vysídlena. Režisérka se při tvorbě inspirovala životním příběhem vlastní rodiny a do stěžejních rolí obsadila mj. Kláru Melíškovou, Elizavetu Maximovou a Karla Rodena.
Viktor Tauš adaptoval pro filmové plátno mimořádnou divadelní inscenaci Amerikánka, inspirovanou skutečným příběhem, a vycizeloval ji v esteticky působivou audiovizuální rozkoš – mimo jiné s přispěním kamery Martina Douby, střihu Aloise Fišárka a scénografie Jana Kadlece.Na Finále bude uvedena v předpremiéře.
V předpremiéře či premiéře si můžete užít i dokumenty, které otevřou zajímavá témata z různých oblastí. Dokument Architektura ČSSR 58–89 v režii Jana Zajíčka a podle námětu Vladimira 518 poskytne doslova nový pohled na některé známé budovy z druhé poloviny 20. století, jejichž podoba se stala tak trochu samozřejmostí. Dokument měl premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech, kde publikum velmi zaujal.
Dalšími čerstvými dokumentárními úlovky jsou Identita – příběh českého grafického designu režisérské dvojice Kateřina Mikulcová a Petr Smělík, který vychází z oblíbeného cyklu České televize a na Finále ho čeká světová premiéra a titul Juráček je můj osud dokumentaristky Olgy Sommerové (již tradičně ve spolupráci s Olgou Malířovou Špátovou), jenž je portrétem jedné doby, vztahu a tvorby. Režisérka v něm sleduje životní příběh česko-německé novinářky a spisovatelky Dani Horákové, signatářky Charty 77, a jejího manželství s významným filmovým režisérem československé nové vlny Pavlem Juráčkem.
Krátkometrážní snímek Bomba je prvním hraným počinem dokumentaristy Víta Klusáka. V hlavních rolích se objeví Klára Melíšková, Alžběta Malá, Miloslav König, ale také řada herců z plzeňského divadla Dialog. Režisér v něm rozehrává situaci, že na plzeňských vánočních trzích je bomba. A nejedná se o čistou fikci – Klusák ji kombinuje s dokumentárními prvky sobě vlastními…
Ještě před premiérou v České televizi, která proběhne v roce 2025, si na velkém plátně mohou diváci vychutnat životopisný snímek Smetana s Václavem Neužilem v titulní roli významného českého skladatele a dirigenta, jehož dvousté výročí narození si v letošním roce připomínáme. Nebo též nový projekt režiséra Tomáše Bařiny Kotrmelce pana herce, v němž se nadšení studenti (Zdeněk Piškula, Simona Lewandowska) pokoušejí zorganizovat ambiciózní, leč amatérský regionální festival. A všechno se tak trochu hroutí hned s příjezdem hlavní hvězdy, věhlasného herce Bořivoje Vojana v podání Tomáše Töpfera.
Ve světové premiéře se představí i první dva díly Náhradníků – připravovaného seriálu televize Prima. V příběhu scenáristky a režisérky Alice Nellis ztvárnili Jana Plodková a Kryštof Hádek bezdětný manželský pár, který se v touze po rodině rozhodne uchýlit ke komplikovanému procesu náhradního mateřství. Krátkometrážní dobové drama Krajan režisérů Pavla Sýkory a Viktora Horáka se pak probojovalo do výběru prestižní soutěže americké Akademie filmového umění a věd, známé jako studentský Oscar. Tento rok je Krajan jediným českým zástupcem a historicky prvním hraným filmem z Filmové akademie Miroslava Ondříčka v Písku (FAMO), který se dostal takto daleko. Film byl vybrán z celkem 2 683 přihlášených snímků a postoupil mezi finálovou sedmičku.
Krátký dokument Voda v Africe diváky formou cestopisu přivede do prostředí afrických savan, nekonečných pouští, horských masivů i pod hladinu oceánu, aby vám nabídl jedinečnou perspektivu na problematiku pitné vody, jejíž permanentní zajištění je výsadou a nikoliv samozřejmostí. Festival ho uvede ve světové premiéře.
Předtím, než se objeví na Voyo druhá série Krále Šumavy – Nepřítel lidu, bude její část uvedena i na Finále. Po Davidu Ondříčkovi přebral režijní otěže Damián Vondrášek, který před dvěma lety zaujal oceňovaným seriálem Pět let. Král Šumavy je inspirován skutečným příběhem Josefa Hasila, který se již pokusilo zpracovat vícero tvůrců, mimo jiné Karel Kachyňa a Kristina Vlachová. V předpremiéře mohou diváci také vidět další připravovanou novinku z produkce Voyo Originál - ukázku ze série Studna v režii Terezy Kopáčové. V tragickém příběhu rodiny Jelínkových z roku 1968 ze středočeských Vonoklas se objeví David Švehlík, Johana Matoušková a Filip Červenka.
České stopy
Sekce České stopy představuje snímky, na jejichž vzniku se nejrůznějším způsobem podíleli čeští tvůrci a tvůrkyně. Jedná se jak o filmy vzniklé v rámci koprodukcí, tak o snímky natočené v ČR, případně filmy, na jejichž vzniku se podíleli čeští profesionálové a profesionálky v jednotlivých filmových profesích. V české premiéře uvidíte v této sekci meditativní antropologický dokument Ledová cesta, který vás přenese do země sněhu a mrazu. Vznikl v koprodukci Estonska, České republiky, Litvy a Finska a je natočený na 16mm film. A v předpremiéře bude k vidění historický film režisérky Ivety Grófové Ema a smrtihlav, který se odehrává v Bratislavě za 2. světové války. Snímek byl uveden v hlavní soutěži karlovarského filmového festivalu.
Německé kino
Výběr výrazných celovečerních i krátkometrážních německých snímků najdete v sekci Německé kino. V české premiéře můžete vidět 7 titulů. „U krátkometrážních filmů bychom chtěli návštěvníky upozornit na citlivý dokument Probuzení do ticha o dětských uprchlících z Ukrajiny, který natočila autorská dvojice Miay Zhluktenko a Daniel Asadi Faezi, na snímky Nenech to být, který zkoumá dynamiku partnerského vztahu i morální otázky, Nakonec všichni zpíváme – příběh tří různých generací zasazený do mikrosvěta plaveckého bazénu nebo Čtvrtek, který zkoumá mezigenerační vztahy, neschopnost komunikace i očekávání, jimiž jsou tyto vztahy často zatíženy. Českou premiéru budou mít rovněž celovečerní filmy Arthur & Diana režisérky Sary Summy, debut Hannese Schillinga z novinářského prostředí Dobré zprávy či dokument režisérky Grit Lemke U nás jí říkáme Hanko, který je vůbec prvním filmem o národě Lužických Srbů,” uvádí umělecká ředitelka Lenka Tyrpáková.
ZOOM: Pobaltí
Pobaltská kinematografie má rozhodně co nabídnout. V české premiéře si mohou festivaloví návštěvníci dopřát čtyři krátké filmy. Za lotyšskou filmovou produkci to je retro-futuristická dystopie Limuzína a film Odpor je marný, který otevírá debatu o duševním zdraví. Litevským příspěvkem je film Třešně. Do Estonska vás pak přenese Den saunování. Oba tyto filmy měly svou premiéru na festivalu v Cannes.
Zvláštní uvedení
S Fakultou designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni spolupracuje festival dlouhodobě. Nejen že její studenti navrhují ceny pro Studentské poroty ZČU, ale v programu jsou pravidelně zařazeny filmy z jejich dílny v sekci Zvláštní uvedení - Sutnarka uvádí.
V premiéře uvidíte letos krátkometrážní animované snímky Klec režisérky Veroniky Chocenské,
Chlapi maj problém Vojty Hakena a Svoboda Jesseho Falty.
Předprodej vstupenek a akreditací
Předprodej vstupenek bude zahájen ve čtvrtek 5. září. Zakoupení vstupenek před festivalem je možné pouze online na webu Finále Plzeň, během jeho konání pak také na festivalových pokladnách v Měšťanské besedě (Kopeckého sady 13, Plzeň) v časech od 10–22 hodin. Na tomto prodejním místě je možná platba v hotovosti, kartou, formou Apple pay či stravenkami, které jsou určené pro kulturní vyžití. Cena jednotlivé vstupenky na filmovou projekci je 110 Kč. Akreditace pořídíte buď na celou dobu festivalu nebo pouze na víkend. Nabízíme slevu pro studenty.
Festivalová aplikace Festivalová aplikace (dostupná ve verzi pro Android i iOS) nabízí přehledný program po dnech, detailní anotace k filmům, seznamy delegací a možnost koupit si vstupenky bez čekání ve frontě.
Společnost Eurosoftware podporuje chytrá řešení festivalu Finále Plzeň. „Je nám velmi blízká myšlenka, že se festival o návštěvníky filmových projekcí stará jako o své nejlepší klienty.
Nabízí jim komfort v podobě festivalové aplikace, která jim umožňuje nakoupit si vstupenky na film bez čekání a mít přehled o veškerém dění na festivalu,“ uvedl Marek Cihlář, ředitel vývoje produktu společnosti Eurosoftware. „Také v naší firmě vyvíjíme řešení, která se snaží být více než pouhými aplikacemi, jsou jakýmisi partnery pomáhajícími klientovi při rozhodování”, dodal.
Doprovodný program
Filmů můžete na Finále vidět opravdu hodně, ale pokud si budete chtít na chvíli mezi projekcemi odpočinout, je připraven bohatý doprovodný program. Zúčastněte se nahrávání podcastu Studio N live, zajděte na diskusi se zajímavými hosty, vychutnejte si skleničku na tradičním festivalu vína nebo si užijte speciální projekci Vln režiséra Jiřího Mádla v prostorách Českého rozhlasu Plzeň, včetně jeho prohlídky.
Organizační tým, který za Finále Plzeň stojí, chce festival a aktivity s ním spojené neustále vylepšovat a obohacovat nejen o programové novinky, ale i technologické inovace a to je možné pouze díky podpoře jeho partnerů.
„Filmový průmysl byl vždycky průkopníkem nových technologií. A ty jsou denním chlebem i naší společnosti. Podporu filmového festivalu s tradičním zázemím v Plzni, jednom z našich regionálních sídel, jsme si logicky nemohli nechat ujít,“ dodává Tomáš Makula, šéf plzeňské pobočky společnosti Aricoma, jež je jedním z hlavních partnerů 37. ročníku.
Festivalové sekce
Soutěžní:
⦁ Zlatý Ledňáček – Soutěž celovečerních hraných nebo animovaných filmů,
⦁ Zlatý Ledňáček – Soutěž dokumentárních filmů,
⦁ Zlatý Ledňáček – Soutěž TV a internetových projektů v kategorii seriálová tvorba a v kategorii film a minisérie,
⦁ Zlatý Ledňáček – Soutěž studentských krátkometrážních filmů
Nesoutěžní: V síti, První úlovek, České stopy, Ženy a film, Manipulace mocí, Zvláštní uvedení, Německé kino, ZOOM
O festivalu Finále Plzeň přináší kurátorský výběr toho, co by divákům nemělo z aktuální české kinematografie uniknout. Řada filmů kiny proletí rychleji, než je divák stačí vůbec zaznamenat, některé se do distribuce ani nedostanou. Na Finále se však s nimi diváci mohou seznámit, navíc za účasti početných delegací tvůrců. Do programu zařazujeme na sto tuzemských snímků od předpremiér, premiér či snímků natočených v české koprodukci. Publikum se může seznámit i se zásadními filmy našich sousedů či dalších vybraných evropských regionů. Vítězné snímky vybírají zahraniční odborné poroty, které tak zprostředkovávají nový pohled na domácí kinematografii.
Více z programu najdete na www.festivalfinale.cz
Foto: Autor: Balou46 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=89806411
Nejnovější komentáře