OBSAH
Společnost Disney představuje napínavý dobrodružný snímek Země zítřka režiséra Brada Birda, držitele dvou Oscarů, v hlavní roli s držitelem Oscara Georgem Clooneym. Bývalý dětský génius Frank (Clooney), naplněný rozčarováním ze světa, ve kterém žije, a Casey (Britt Robertson), chytrá a optimistická dospívající dívka, plná vědecké zvídavosti, se společně vydávají na nebezpečnou misi s cílem odhalit tajemství záhadného místa, ztraceného kdesi v čase a prostoru, známého pouze pod názvem „Země zítřka“. To, co na tomto místo budou muset vykonat, navždy změní celý svět – a také je samotné.
O FILMU
Zrod Země zítřka se datuje do roku 1955, kdy Walt Disney vytvořil pro svůj Disneyland stejnojmennou atrakci. V té době si Američané svou budoucnost představovali velice optimisticky. Postupem času, zejména v průběhu sedmdesátých let, se vize budoucnosti začaly postupně zhoršovat. Právě tento posun zaujal scenáristu a producenta Damona Lindelofa, takže když začal pracovat na příběhu snímku Země zítřka, snažil se zjistit, jaký byl její původní význam a jak by ho bylo možné v rámci scénáře zohlednit. „Velice jsem toužil po tom, abych dokázal zprostředkovat ten původní optimismus,“ komentuje Lindelof.
Pak se doslechl o krabici, kterou zcela náhodou kdosi objevil ve skříni v areálu ateliérů Disney. Tajemná krabice obsahovala nejrůznější fascinující modely a plány, fotografie a dopisy, které souvisely se zrodem Země zítřka a se Světovou výstavou z roku 1964. Lindelof byl z tohoto objevu nadšený. „Začal jsem si představovat, že obsah téhle krabice je vodítkem k odhalení tajemství, která nikdo nezná,“ vzpomíná. „Ale pokud tomu tak bylo, o jaká tajemství by se jednalo? A tou nejlogičtější odpovědí pro mne bylo, že kdesi existuje místo, zvané Země zítřka, které není zábavní atrakcí, ale skutečností.“
Tento nápad se stal odrazovým můstkem pro vznik příběhu snímku Země zítřka, na kterém Lindelof následně pracoval s režisérem a producentem Bradem Birdem a s vedoucím výroby Jeffem Jensenem.
Brad Bird a Damon Lindelof při svých představách o obsazení role zklamaného vynálezce Franka Walkera mysleli pouze na jediného herce: na George Clooneyho. „Od raných fází práce na scénáři se náš Frank Georgeovi Clooneymu velice podobal,“ vzpomíná Lindelof, „a kdykoliv jsme zvažovali, kdo by ho asi mohl hrát, vždycky jsme přemítali o tom, kdo se Clooneymu co nejvíce podobá. Napsali jsme tak dobrý scénář, jaký jsme jen dokázali, vybavili Franka notnou dávkou sarkastického humoru a jistými hrdinskými povahovými rysy, což dle nás jsou věci, které jsou pro George charakteristické. A poté jsme scénář vyslali do světa.“
Když se dostal k samotnému Clooneymu, celý projekt ho velice zaujal a souhlasil, že se na něm bude podílet. Z čehož měli pochopitelně Bird a Lindelof velkou radost.
Clooney svou postavu Franka popisuje jako „zahořklého mrzouta, který byl v mládí tak trochu snílek, byl to chytrý mladý vědec. Mladý Frank se vydává na místo, které je podle něj nejlepší v celém vesmíru, a je přesvědčen, že tím prospěje celému světu. Zjišťuje, že to, čemu věřil, tak docela neplatí, a stane se z něj patrně ten nejcyničtější člověk, jakého byste kdy mohli potkat. Izoluje se od ostatních na své rodinné farmě a má v plánu tam strávit zbytek života, ale vzhledem k tomu, co se ve filmu odehrává, je nucen se se svou minulostí vypořádat.“
S rolí geniálního vědce Davida Nixe tvůrci filmu oslovili Hugh Laurieho, jelikož je podle nich „ohromně inteligentní. Je trochu nebezpečný, ale o to zábavnější.“ Laurie sám vzpomíná, že ho „první rozhovory s Bradem a Damonem o smrtícím poraženectví, které uchvátilo celý svět, doslova ohromily. Život moderního člověka je plný neuvěřitelných výhod, ale přesto nejsme schopni cítit dostatečné uspokojení či být svými životy naplněni. Brad a Damon nám předkládají pozoruhodnou vizi budoucnosti, která se zcela odlišuje od oblíbených vizí světového vývoje, a ta mě naprosto uchvátila.“
„Frank chtěl vytvářet věci, které by byly zábavné, které by lidem zlepšovaly život, protože jim přinášejí potěšení a radost, a vyjadřují naději,“ vysvětluje Hugh Laurie rozdíl mezi svou postavou Davida Nixa a postavou Franka Walkera v podání Clooneyho. „Nix se zajímá pouze o praktičtější stránky výzkumu, život je pro něj nekonečným vědeckým bádáním, protože je přesvědčen, že smyslem lidské existence je hromadit a rozvíjet znalosti.“
Producenti věděli, že obsadit postavu Casey – optimistické dospívající dívky, překypující vědeckou zvídavostí – bude velice obtížné, protože herečka, která se jí ujme, bude muset být schopna si poradit s velice náročnými situacemi. Bude potřebovat obrovskou dávku sebevědomí a odhodlání a energie. O roli se zajímala řada mladých hereček, ale nakonec ji získala Britt Robertson. „Nikdy jsem se nesetkal s tak nadšenou a odhodlanou mladou herečkou,“ obdivuje ji producent Jeffrey Chernov. „Je to bojovnice. Musela skákat do ledové vody, být připoutána k lanům, podstoupit nejrůznější natahování, třesení, popotahování, skákání i potápění, ale Britt se toho nebyla schopna nabažit.“
O své postavě Casey Newtonové, dceři vědce z NASA, kterého čeká propuštění z důvodů omezení vesmírného programu, Robertson říká: „Je to velice chytrá dívka, která odjakživa touží stát se astronautkou. Velice po tom touží a je to něco, co se svým otcem sdílí. Casey je poháněna touhou vykonávat velké věci a změnit svět – chce, aby svět byl plný naděje a inspirace, ale netuší, jak toho docílit.“
Tvůrci filmu měli velké štěstí, že se jim podařilo narazit na mladou Raffey Cassidy, která ztvárnila Athenu. „Raffey je důkazem toho, že lidé jsou schopni velkých věcí,“ míní vedoucí výroby John Walker. „Teď jsou v módě cynismus a sarkasmus, upřímnost, optimismus a láska jsou poněkud „out“. Takže bylo sympatické narazit na mladou dívku, která vnímá věci tak pozitivně. Když se podíváte na záznam z jejího konkurzu, všimnete si, že na konci každé zkoušky ukáže na kameru palec nahoru. Je prostě nabitá energií. Ztělesňuje podstatu tohoto filmu.“
Athena ve filmu věnuje Casey odznak, který odstartuje její snahu o nalezení Země zítřka. „Athena hledá někoho, koho by tím úkolem mohla pověřit,“ popisuje mladá Raffey Cassidy svou postavu, „a upřímně doufá, že je Casey tou pravou, protože jí Athena dala svůj poslední odznak. Casey je odvážná a odhodlaná a plná naděje, a právě to Země zítřka potřebuje.“
Herecký tým doplňují Keegan-Michael Key a Kathryn Hahn, kteří ztvárnili Gernsbackovy, velice podivné postavy, jimž patří obchod se suvenýry, Tim McGraw v roli Caseyina otce, zaměstnance NASA, a Thomas Robinson, který ztvárnil mladého Franka, snílka s úžasnou myslí vědce.
Úkolem vdechnout Zemi zítřka život byl pověřen výtvarník Scott Chambliss, který se ihned pustil do práce. „Ve scénáři samotném nebyla Země zítřka nijak popsána,“ říká Chambliss. „To znamenalo strávit během příprav spoustu času s Bradem a Damonem prací nejen na samotné podobě Země zítřka, ale také na tom, co má ztělesňovat. Vytvořit ojedinělou utopickou civilizaci je velice komplikovaný a nelehký úkol. Ale ukrýval v sobě současně potenciál vytvořit něco, co bude výjimečné způsoby, jaké diváci nebudou očekávat.“
Když přišla řada na vytvoření města, vybudovaného vizionáři s pokročilými technologiemi, věděli tvůrci filmu, že tak skutečně musí vypadat, a najít takové místo nebylo snadné. Nejprve se zdálo, že bude třeba naprosto celou Zemi zítřka vystavět od základů, což by bylo finančně i časově velice náročné. Ale pak se souhrou pozoruhodných okolností producent vizuálních efektů a koproducent filmu Tom Peitzman dozvěděl o jisté futuristicky vyhlížející lokaci, a upozornil na ni režiséra Brada Birda. Touto lokací bylo Město umění a věd ve španělské Valencii, navržené Santiagem Calatravou, jehož dílem se výtvarník filmu Scott Chambliss ostatně také inspiroval. Tento objev také velmi vyhovoval režisérovi Bradovi Birdovi, který preferuje skutečné lokace před kulisami.
Město umění a věd ale nebylo schopno poskytnout Zemi zítřka vše potřebné, zejména pokud šlo o jednokolejnou dráhu, obří energetickou sféru a také velký monitor, nebo, jak celé lokaci říkal štáb filmu, o Bridgeway Plaza. Dekorace Bridgeway Plaza vznikaly šest měsíců a zabraly zhruba polovinu rozlohy fotbalového hřiště. Byly tak obří, že je nebylo možné vtěsnat do žádných existujících ateliérů, a kromě toho bylo třeba mít také velké množství prostoru nad nimi pro plánované letecké záběry a také pro rozmístění dostatečně velkých jeřábů, které by byly schopny udržet potřebnou osvětlovací techniku. Na komplexnosti jim také dodávala skutečnost, že tyto dekorace se měly v rámci scénáře ve filmu objevit v různých historických obdobích.
Dekorace Bridgeway Plaza obsahovaly plně funkční vůz jednokolejné dráhy. Po svém dokončení a nainstalování světel a oken vážil skoro 16 tun. To znamenalo, že tvůrci filmu museli vymyslet způsob, jak tento masivní vůz – plný herců – bezpečně rozpohybovat po trati, která visela takřka pět metrů vysoko, a navíc ho zastavit vždy na přesně stejném místě. Vymysleli systém hydraulických navijáků, který bylo možno v případě potřeby velice rychle vypnout, a doplnili ho brzdami, jež jim umožňovaly vůz zastavit na naprosto přesném místě, automaticky otevřít dveře a nechat herce vystoupit ven.
V rámci příběhu filmu zavede Casey internetové pátrání do texaského Houstonu, a do bizarního obchodu se suvenýry, který byl kompletně vybudován v jednom z ateliérů. „Jedná se jakousi směsici všech obchodů se scifi a comicsy, které si s režisérem Bradem Birdem pamatujeme z našeho dětství,“ říká výtvarník Scott Chambliss. „Šlo sice o různé obchody v různých městech, ale pocity, když jste do nich jako dítě vešli a toužili v nich strávit většinu volného času, jsme měli naprosto identické. Rekvizitář Lin MacDonald strávil celé měsíce kompletováním sortimentu, který v něm měl být k dispozici. Jedná se o tisíce kusů, ať už zakoupených, či vyrobených naším štábem, a o celou řadu originálů, včetně některých, které donesl Brad ze své vlastní sbírky.“
Jen jediná lokace ale ve tvůrcích filmu vzbuzovala takový úžas, který se snažil zprostředkovávat film samotný: skutečná odpalovací rampa NASA na mysu Canaveral na Floridě. „Strávili jsme několik týdnů na rampě 39, odkud startovaly všechny mise Apollo a také raketoplány,“ říká producent John Walker a vzpomíná na ony vzrušující okamžiky. „Ocitnout se tam bylo samo o sobě úžasné. Vzpomínám si, jak jsem jako kluk sledoval v televizi starty těch neuvěřitelných strojů. Během našeho pobytu došlo také ke startu mise Mars Maven, kterou jsme měli možnost sledovat naživo a z menší vzdálenosti než média. Bylo to fantastické.“
Ačkoliv se jednalo bezpochyby o nejpozoruhodnější natáčecí lokaci, byl mys Canaveral jen jednou z mnoha lokací, na kterých se film natáčel. Samotné natáčení bylo zahájeno na farmě v Pincher Creek v Albertě, kde tvůrci filmu jednomu z farmářů zaplatili za to, aby jim vypěstoval zimní pšenici, která by měla přesně tu správnou zlatavou barvu a ztělesňovala tak představy režiséra Brada Birda o dokonalém venkově. Poté se štáb přesunul na farmu v Enderby v Britské Kolumbii, kde byly natáčeny scény z Walkerovy farmy a přilehlých kukuřičných polí, taktéž vypěstovaných speciálně pro potřeby natáčení.
Kromě lokací ve Španělsku a v Kanadě se natáčelo také v prostorách zábavní atrakce It’s a Small World v Disneylandu v kalifornském Anaheimu, na pláži na Bahamách, a pomocný štáb natáčel také v Paříži. Ve výsledku bylo pro potřeby filmu využito více než 90 různých kombinací dekorací a lokací, a celý štáb se celkem desetkrát přesouval z místa na místo.
Země zítřka je svou velkolepostí, inovativním přístupem k vyprávění a úžasnými speciálními efekty klasickým filmem společnosti Disney. Snímek Země zítřka, který má premiéru 21. května 2015, diváky vezme na vzrušující a dobrodružnou cestu novými dimenzemi, o kterých jsme zatím pouze snili.
Režisér Brad Bird shrnuje, co by chtěl, aby si diváci po zhlédnutí snímku Země zítřka z kina odnesli: „Doufáme, že náš příběh diváky pobaví, ale při troše štěstí se nám také podařilo vytvořit něco, co jim poskytne důvod k rozhovorům a úvahám. A možná je to dokonce motivuje k zahájení úsilí o vytvoření zcela nové budoucnosti.“
Části seriálu: Země zítřka
- Země zítřka - Obsah/O filmu
- GEORGE CLOONEY
Nejnovější komentáře