Kritiky.cz > Filmy > Filmové premiéry > Zlodějka knih - ZAČÁTKY

Zlodějka knih - ZAČÁTKY

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

ZLODĚJKA KNIH je fil­mo­vou adap­ta­cí oblí­be­né­ho stej­no­jmen­né­ho best­selle­ru. Vypráví pří­běh odváž­né dospí­va­jí­cí dív­ky Liesel, kte­rá je poslá­na během dru­hé svě­to­vé vál­ky do pěs­toun­ské rodi­ny v Německu, kde svou pří­tom­nos­tí ovliv­ní živo­ty všech lidí ve svém oko­lí.

Síla slov a před­sta­vi­vos­ti se pro Liesel sta­ne pro­střed­kem k úni­ku (i rados­ti) před bouř­li­vý­mi udá­lost­mi, kte­ré ji a všech­ny, kte­ré má ráda, obklo­pu­jí. Liesel je srd­cem a duší ZLODĚJKY KNIH.

Je tomu tak, srd­ce a duše - stej­ně jako vítěz­ství a vytr­va­lost – ženou kupře­du děj fil­mu, kte­rý je boha­tý na téma­ta a posta­vy, jež mohou rezo­no­vat v kaž­dé gene­ra­ci. Je to dojem­ný a pal­či­vý por­trét odol­nos­ti lid­ské­ho ducha. Tento život osla­vu­jí­cí pří­běh kon­tras­tu­je s nevin­nos­tí (kte­rou ztě­les­ňu­je Liesel) a s všu­dypří­tomnou tyra­nií, jež pozna­me­na­la její dobu a její rod­nou zem.

ZAČÁTKY                 

Příběh a posta­vy ZLODĚJKY KNIH se zro­di­ly v před­sta­vách spi­so­va­te­le Markuse Zusaka. Román Zlodějka knih byl pub­li­ko­ván v jeho rod­né Austrálii v roce 2005 a v ostat­ních zemích svě­ta v roce 2006. Po celém svě­tě se pro­da­lo na osm mili­o­nů kopií. Kniha se udr­že­la na žeb­říč­ku best­selle­rů New York Times téměř 7 let a byla pře­lo­že­na do více jak 30 jazy­ků. Kromě toho, že zís­ka­la více než tucet lite­rár­ních cen, obje­vi­la se na mno­ha žeb­říč­cích nej­po­pu­lár­něj­ších knih roku a udr­že­la si své prven­ství i na Amazon.com.

Zusakova kni­ha a její fil­mo­vá adap­ta­ce v režii Briana Percivala (Panství Downton) vyprá­ví pří­běh Liesel (Sophie Nélisse), kte­rá je poslá­na do pěs­toun­ské rodi­ny dob­ro­sr­deč­né­ho Hansee Hubermanna (Geoffrey Rush) a jeho popud­li­vé ženy Rosy (Emily Watsonová), aby s nimi zača­la žít nový život. Liesel se stá­le vzpa­ma­to­vá­vá z tra­gic­ké smr­ti své­ho mlad­ší­ho bra­t­ra a v blíz­kos­ti svých nových „rodi­čů“, kte­ré prá­vě pozna­la, je pla­chá. Snaží se zapad­nout – doma i ve ško­le, kde si z ní spo­lu­žá­ci uta­hu­jí, pro­to­že neu­mí číst. Vymyslí pro ni pře­zdív­ku „dumm­ko­pf“.

Liesel je odhod­la­ná situ­a­ci změ­nit s jed­no­stran­nou posed­los­tí rodí­cí­ho se učen­ce. A zís­ká k tomu pomoc své­ho empa­tic­ké­ho „otce“. Hans s Liesel pra­cu­je dnem i nocí, když se dív­ka sna­ží podrob­ně pro­stu­do­vat svo­ji prv­ní bich­li, Hrobníkovu pří­ruč­ku, kte­rou si taj­ně „odnes­la“ z pohřbu své­ho bra­t­ra – impul­siv­ní zlo­děj­ský čin, kte­rý bude mít pro mla­dou hrdin­ku dale­ko­sáh­lé násled­ky.

Lieslina lás­ka ke čte­ní a její ros­tou­cí zájem o novou rodi­nu je více posí­len, když se ska­ma­rá­dí s novým hos­tem v domě Hubermannových - židov­ským uprch­lí­kem Maxem (Ben Schnetzer), kte­rý sdí­lí její vášeň pro kni­hy. I když se sám skrý­vá před nacis­ty v tem­ném a zatuchlém skle­pe­ní, povzbu­zu­je Liesel, aby roz­ši­řo­va­la své vědo­mos­ti. Stejně tak se mění i její vzkvé­ta­jí­cí přá­tel­ství s mla­dým sou­se­dem Rudym (Nico Liersch), kte­rý Liesel sice škád­lí kvů­li tomu, že ukradla Hrobníkovu pří­ruč­ku, ale při­tom se sám oci­tá na vlnách lás­ky, když se do Liesel zami­lu­je.

Tyto přá­tel­ské vzta­hy jí spo­leč­ně s její rych­le ros­tou­cí lás­kou ke kni­hám posky­tu­jí jak únik a tak i ces­tu k utvá­ře­ní vlast­ní­ho osu­du. Naučí se vážit si nejen síly slov, ale i moci nad slo­vy.

Spisovatel Markus Zusak říká, že ho k napsá­ní kni­hy inspi­ro­va­ly pří­běhy, kte­ré mu doma v Austrálii vyprá­vě­li jeho rodi­če, když byl ješ­tě malým chlap­cem. „Bylo to, jako by kou­sek Evropy vstou­pil do naší kuchy­ně, když můj otec a mat­ka zača­li vyprá­vět pří­běhy z dět­ství v Německu a Rakousku. Popisovali bom­bar­do­vá­ní Mnichova a pocho­dy nacis­tic­kých věz­ňů uli­ce­mi,“ říká autor. „Tenkrát jsem si to neu­vě­do­mo­val, ale tyto pří­běhy mě ved­ly k tomu, aby se ze mne stal spi­so­va­tel.“

„Byla to doba extrém­ní­ho nebez­pe­čí a zla a já jsem byl inspi­ro­ván skut­ky las­ka­vos­ti v těch­to vel­mi tem­ných časech,“ pokra­ču­je Zusak. „A o tom ZLODĚJKA KNIH je: o hle­dá­ní krá­sy i za těch nej­o­š­k­li­věj­ších pod­mí­nek. Jedním z ústřed­ních témat pří­bě­hu je, že Hitler ničí lidi svý­mi slo­vy a Liesel tato slo­va kra­de zpět a píše s nimi svůj vlast­ní pří­běh.“

Román a jeho mla­dá hrdin­ka zau­ja­ly pro­du­cen­ty Karen Rosenfeltovou a Kena Blancata nato­lik, že od její­ho vydá­ní usi­lov­ně pra­co­va­li na tom, aby pří­běh před­sta­vi­li také na fil­mo­vém plát­ně. „Nemohla jsem se od kníž­ky odtrh­nout,“ říká Rosenfeltová. „Čišela z ní radost ze živo­ta. Byla jsem ohro­me­ná, jak se Markusovi poda­ři­lo při­vést Liesel k živo­tu s její sta­teč­nos­tí, sílou, schop­nost­mi a hla­dem po čte­ní a pocho­pe­ním síly slov.“

Během vze­stu­pu nacis­tic­ké stra­ny byla svo­bo­da pro­je­vu výraz­ně ome­ze­na. Knihy byly pále­ny. „Německému lidu se říka­lo, co mají cítit, co si mys­let a co číst,“ říká Rosenfeltová. „Navzdory těm­to zdán­li­vě nepře­ko­na­tel­ným pře­káž­kám se Liesel postup­ně učí číst a to jí umož­ňu­je být tvůr­čí, mít své vlast­ní myš­len­ky a nepa­pouš­ko­vat názo­ry dru­hých.“

Velký posun ve vývo­ji fil­mu nastal, když se Zusakovy 580ti strán­ko­vé bichle cho­pil scé­náris­ta Michael Petroni (Letopisy Narnie: Plavba Jitřního pout­ní­ka). Jak sám říká, když byl oslo­ven, aby k fil­mu napsal scé­nář, byl již „vel­kým fanouš­kem toho­to romá­nu“.

„Markus Zusak má ohrom­ný talent,“ pokra­ču­je Petroni. „Napsal kni­hu, na kte­rou se bude vzpo­mí­nat jako na kla­si­ku. Takže během její­ho zpra­co­vá­ní pro film jsem musel nej­pr­ve pře­ko­nat svůj ostych. Největší výzvou pro mě byl výběr toho, co bylo tře­ba odstra­nit. Jedná se o vir­tu­ál­ní stud­ni­ci nád­her­ných, dojem­ných scén, kte­ré mě k mate­ri­á­lu při­ta­ho­va­ly hned od začát­ku.“

Bylo tam něko­lik dal­ších pro­blé­mů, ke kte­rým se autor scé­ná­ře musel posta­vit čelem. Petroni dodá­vá: „Kniha není napsá­na v chro­no­lo­gic­kém sle­du. Vypravěč čas­to a zají­ma­vě upou­tá­vá čte­ná­ře kous­ky infor­ma­cí, ke kte­rým se poz­dě­ji v pří­bě­hu vra­cí. Mým prv­ním úko­lem bylo roz­plést pří­bě­ho­vou chro­no­lo­gii a upra­vit uspo­řá­dá­ní scén tak, aby měly co nej­vět­ší dra­ma­tic­ký efekt. To zna­me­na­lo, že jsem někdy musel chro­no­lo­gii kni­hy změ­nit; pochy­bu­ji, že si toho divá­ci všim­nou, ale dosáh­nout toho­to dru­hu změn je vždy obtíž­né. Velmi mě potě­ši­lo, že mi Markus při adap­ta­ci Zlodějky knih věřil.“

Petroni dodá­vá, že ho na pří­bě­hu nej­ví­ce oslo­vi­la jeho vyna­lé­za­vost a fakt, že je ZLODĚJKA KNIH svě­dec­tvím o lid­ské vytr­va­los­ti. „Promlouvá na téma síly lid­ské­ho ducha a tomu kaž­dý člo­věk poro­zu­mí a může se tím nechat inspi­ro­vat. A samo­zřej­mě je to také o síle slov. Jak by tomu mohl spi­so­va­tel odo­lat, že?“

Mezitím, co Petroni pokra­čo­val v úpra­vách scé­ná­ře, pro­du­cen­ti hle­da­li reži­sé­ra. „Práce Briana Percivala pro brit­skou tele­vi­zi je mimo­řád­ná. Vzhledem k jeho nad­še­ní pro ten­to pro­jekt jsme byli nedo­čka­ví se s ním setkat osob­ně,“ říká Elizabeth Gablerová, pre­zi­dent­ka Fox 2000 Pictures. „Brian při­ne­sl na naše setká­ní vlast­ní pre­zen­ta­ci sestá­va­jí­cí ze sním­ků, kte­ré vysti­ho­va­ly jeho vizi fil­mu. Byli jsme rados­tí bez sebe, že jsme našli toho pra­vé­ho reži­sé­ra.“

Zusak měl pří­le­ži­tost se setkat s Percivalem již na začát­ku celé­ho pro­jek­tu a oka­mži­tě si pad­li do oka. „V závě­ru naše­ho setká­ní, když jsme se lou­či­li, mě Brian při­tá­hl blíž k sobě a řekl: „Nezklamu tě,“ vzpo­mí­ná autor. „Líbila se mi jed­no­ta té chví­le a Brianova upřím­nost.“

Díky celo­svě­to­vé­mu úspě­chu Panství Downton se Percival stal vyhle­dá­va­ným reži­sé­rem. „V jed­nu chví­li mi při­chá­ze­lo pět scé­ná­řů den­ně a bylo nemož­né, abych je všech­ny pře­če­tl,“ říká, „tak­že jsem četl prv­ních 30 stran z kaž­dé­ho z nich a hned jsem věděl, jest­li to byl pro­jekt pro mě.“ Percival při­zná­vá, že měl z kni­hy Zlodějka knih pře­čte­ných jen pár strá­nek a bylo mu jas­né, že pod­le ní musí nato­čit film. „Byl jsem tím romá­nem doja­tý. Je to tak pozi­tiv­ní, povzná­še­jí­cí pří­běh a líbi­lo se mi, že ústřed­ní posta­vou je mla­dá sleč­na, se kte­rou se popr­vé setká­vá­me, když nemá nic a je zdán­li­vě bez budouc­nos­ti, ale ona nejen pře­ži­je, ale dokon­ce se jí bude i dařit.“

Percival měl k pří­bě­hu i osob­ní vztah. „Pocházím z poměr­ně skrom­ných pomě­rů. Začali jsme s málem a naší tou­hou vždy bylo věci vyzkou­šet a něče­ho dosáh­nout, což v mém pří­pa­dě bylo toče­ní fil­mů. Později, když jsem šel stu­do­vat na umě­lec­kou ško­lu, vzpo­mí­nám si, jak mě lidé uči­li, abych se díval na svět jiným způ­so­bem a to zejmé­na pro­střed­nic­tvím knih a násled­ně žil život jinak. V tom­to ohle­du mi Liesel byla veli­ce blíz­ká.“

Percival také při­jal myš­len­ku, že síla slov může obo­jí - ničit i léčit, v závis­los­ti na tom, jak s nimi zachá­zí­me. Je to téma, kte­ré pří­běh pro­vá­zí. „Liesel začí­ná chá­pat slo­va a jejich moc a uvě­do­mu­je si, že může­te pou­ží­vat slo­va pro dob­ro i zlo,“ vysvět­lu­je. „To jí umož­ňu­je změ­nit svůj život a roz­ho­do­vat se pod­le mož­nos­tí, kte­ré se jí před­tím, než vza­la kni­hu do ruky, nena­bí­ze­ly. To je klíč k její kuráž­né pova­ze.“


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Most špionů - Nejen válečné filmy přinášejí zajímavé a napínavé lidské příběhy.
11. července 2020Most špionů - Nejen válečné filmy přinášejí zajímavé a napínavé lidské příběhy.Takový je film Most špionů, který zachycuje sestřelení amerického průzkumného letounu U-2  nad územím bývalého Svazu sovětských socialistických republik (SSSR). Stalo se tak 1. května roku 1960 a pilot letounu Francis Gary Powers se dostal do…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Harrison Ford odmítl hrát v Schindlerově seznamu kvůli postavě Indiany Jonese: Rozhodnutí, které otevřelo cestu Liamu Neesonovi
29. dubna 2024Harrison Ford odmítl hrát v Schindlerově seznamu kvůli postavě Indiany Jonese: Rozhodnutí, které otevřelo cestu Liamu NeesonoviHarrison Ford byl první volbou pro hlavní roli ve filmu Schindlerův seznam (1993), ale odmítl s tím, že někteří lidé by nebyli schopni dohlédnout přes jeho postavu Indiana Jonese na význam filmu. Měsíce předtím, než získal…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Vládcové nebes - Spielbergova minisérie o válečných pilotech (recenze)
15. března 2024Vládcové nebes - Spielbergova minisérie o válečných pilotech (recenze)Dnes na streamovací službě přistála poslední epizoda minisérie Vládcové nebes (Masters of the Air), která si odbyla premiéru začátkem roku a během devíti dílů odvyprávěla skutečný příběh takzavné "krvavé stovky", letky bombardérů, která se podílela na…Vydáno v rubrice: Seriály
Špičkový Spielbergův epos: Oskar Schindler - zachránce životů v černobílém dramatu druhé světové války
22. září 2023Špičkový Spielbergův epos: Oskar Schindler - zachránce životů v černobílém dramatu druhé světové válkyJeden z nejúspěšnějších filmů Stevena Spielberga. Krásně zpracované válečné drama z období druhé světové války. Příběh se odehrává v okupovaném Polsku do kterého přijíždí Oskar Schindler, coby neúspěšný obchodník, ale s vizí o bohatství. Oskar Schindler…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Warcraft: První střet - Zklamání a válka v Azerothu: Warcraft filmovou adaptací nedosahuje očekávání
26. května 2023Warcraft: První střet - Zklamání a válka v Azerothu: Warcraft filmovou adaptací nedosahuje očekáváníPo dlouhé době míru se do krajiny Azerothu vrátila opět válka. Poté, co Gul'dan (Daniel Wu) pomocí Fel magie otevře portál do země lidí, přináší s sebou první várku orků s úmyslem dobýt Azeroth pro sebe. Do…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Natáčení 4. série seriálu Das Boot probíhá v České republice
16. srpna 2022Natáčení 4. série seriálu Das Boot probíhá v České republiceNatáčení čtvrté série mezinárodního koprodukčního seriálu Das Boot, který sleduje události kolem německé ponorky za druhé světové války, začalo v červnu v České republice a v současné době se natáčí v centru Prahy. Scény pro seriál…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Lidice
25. května 2022LidiceObtížně se mi hledá téma, které by bylo méně vděčné pro filmové zpracování, než je téma Lidic, vesnice, která se stala symbolem nacistického teroru. Ne snad proto, že by nebylo možné na tomto tématu vystavět poutavý…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Zaklínač - Druhá série: Recenze
10. ledna 2022Zaklínač - Druhá série: RecenzeV první epizodě se k povídkám na chvíli vrátíme, když se Gerald potká s Nivellenem. Ciri ho tu doprovázet ještě neměla, ale nevadí. Povídka byla zpracována hezky. Celkově čerpá druhá řada z Krve elfů, tedy prvního…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Katyň - Film o válečném masakru z roku 1940.
21. dubna 2021Katyň - Film o válečném masakru z roku 1940.Bujará léta největší osobnosti polské filmové školy Andrzeje Wajdy jsou už nějaký ten pátek daleko. Jeho celoživotní dílo je většinově pavučinou témat historie, národní hrdosti i statečnosti jedince a prolamování mýtů v pravdy minulosti. Nikdy není…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Lidice - Je to silný příběh o lidech z jedné vesnice.
9. června 2020Lidice - Je to silný příběh o lidech z jedné vesnice.Film mě nezklamal a nabídnul příběhy, které jsem tak docela neznala.František Šíma, který je nevěrný své invalidní ženě se sousedkou a v roztržce zabije svého syna. Následuje vězení a Lidice si žijí svůj vlastní příběh bez něj.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Katyň - Místo, o kterém se dlouho mlčelo. 
31. srpna 2019Katyň - Místo, o kterém se dlouho mlčelo. V  dějepisu,  historii,  politice.  Jak V Polsku,  tak i bývalém Československu. Někdy probleskly zprávy,  že tam byl masakr hromadných vražd, polských důstojníků v roce 1940.  A zase se mlčelo.  Wajda,  filmový režisér,  který již několik generací…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Warcraft: První střet - O PRODUKCI - Respektování a rozšiřování: Návrh Warcraftu
10. června 2016Warcraft: První střet - O PRODUKCI - Respektování a rozšiřování: Návrh WarcraftuPředstava o Azerothu Azeroth je země pokojných městeček, monumentálních staveb a rozličných krajin. A zároveň je domovem mnoha ras. Mezi ně patří například lidé, elfové, trpaslíci a trollové. Je to také místo, kde se odehrává valná…Vydáno v rubrice: Speciály
Warcraft: První střet - O PRODUKCI - Orkové a obyvatelé Azerothu Obsazení filmu
10. června 2016Warcraft: První střet - O PRODUKCI - Orkové a obyvatelé Azerothu Obsazení filmuRoven se uvolil povyprávět nám o tom, jak probíhalo shánění těch nejvhodnějších herců: „Warcraft je příběh, který vás ve filmové podobě naprosto pohltí. Vezme vás na místo, kam se v reálném životě nedostanete, a takovou pouť všichni…Vydáno v rubrice: Speciály
Warcraft: První střet - O PRODUKCI
10. června 2016Warcraft: První střet - O PRODUKCIOd herních obrazovek ke stříbrnému plátnu: Warcraft se začíná točit V roce 2006 společnost Legendary Pictures oznámila, že získala práva k filmu z prostředí Warcraftu a začala o něm jednat s Blizzard Entertainment. Ve stejné době Thomas Tull a Jon…Vydáno v rubrice: Speciály
Warcraft: První střet - PŘED PRODUKCÍ
10. června 2016Warcraft: První střet - PŘED PRODUKCÍGlobální fenomén: Warcraft se rozbíhá Od vzniku fenomenální hry World of Warcraft jejímu kouzlu a působivé mytologii propadlo více než sto milionů hráčů. Strategie Warcraft: Orkové a lidé, vytvořená společností Blizzard Entertainment v roce 1994, se záhy…Vydáno v rubrice: Speciály
Warcraft: První střet - O POSTAVÁCH
8. června 2016Warcraft: První střet - O POSTAVÁCHGarona Garona, půl-orka a Gul’danova otrokyně, je dítětem dvou světů. Do žádného z nich však nepatří. Její útrapy z ní vykovaly obávanou válečnici. Naučila se, že aby přežila, ostatní se jí musí bát. Když se však setká se…Vydáno v rubrice: Profily postav

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,15730 s | počet dotazů: 273 | paměť: 31040 KB. | 01.09.2025 - 22:52:51