#38 - Viy (1967)

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Ruský horor není úpl­ně pojem, kte­rý by ve svě­tě něco zna­me­nal, roz­hod­ně se při něm nero­ze­z­ní v hla­vě zvo­neč­ky jako ve chví­li, kdy se řek­ne japon­ský, ame­ric­ký nebo brit­ský horor. Ale přes­to i zde exis­tu­je tra­di­ce.

Viy

Viy

SSSR, 1967, 77 minut

Režie: Georgi Kropachyov a Konstantin Yershov

Scénář: Georgi Kropachyov, Konstantin Yershov a Aleksandr Ptushko pod­le povíd­ky Nikolaje V. Gogola

Hrají:

Leonid Kuravlyov (Khoma Brutus)

Natalya Varley (Pannochka)

Aleksei Glazyrin (Sotnik)

Nikolai Kutuzov (Čarodějnice)

Na začá­tek říkám rov­nou oblí­be­né ame­ric­ké „WOW“, kte­ré se k sovět­ské­mu fil­mu sice pří­liš neho­dí, ale to nechá­me stra­nou. K fil­mu „Viy“ jsem při­šel jako sle­pý k hous­lím. Více méně. Pouze jsem věděl, že je nato­čen pod­le Gogolovy stej­no­jmen­né povíd­ky a že již ten­to námět byl v minu­los­ti pou­žit, a to u fil­mu Maska démo­na, kte­rý již byl na těch­to strán­kách recen­zo­ván. Film „Viy“ se před­lo­ze blí­ží více, ver­ze Maria Bava byla vel­mi upra­ve­na, i když zna­me­na­la vel­ký pokrok v ital­ské horo­ro­vé kine­ma­to­gra­fii.

„Viy“ je fil­mem, kte­rý na divá­ka oka­mži­tě dých­ne rus­kým sty­lem, rus­kým folklo­rem a rus­ký­mi posta­vič­ka­mi. Na počát­ku má divák pocit, že nesle­du­je horor, ale rus­kou pohád­ku, kte­rou zná ze své­ho mlá­dí. Vedou ho k tomu nejen posta­vy, kte­ré jako by doslo­va vypadly z Mrazíka, nebo jiné podob­né pohád­ky, ale i pro­stře­dí. „Viy“ je do jis­té míry sku­teč­ně pohád­kou, stej­ně jako vel­mi věr­ným zachy­ce­ním rus­ké­ho ven­ko­va a rus­ké nátu­ry. Jako kdy­by zde nemoh­la chy­bět vod­ka, bor­šč, ane­bo dal­ší pro Rusko tak typic­ké věci. Přesto je sní­mek horo­rem, a nut­no říci, že horo­rem vel­mi pove­de­ným, za kte­rý by se nemu­se­la sty­dět ani západ­ní kine­ma­to­gra­fie. Patrně i pro­to je zařa­zen – jako jedi­ný rus­ký film – do „101 horo­rů, kte­ré je potře­ba vidět, než zemře­me“.

Příběh nás zavá­dí mezi mni­chy, kte­ří pod­ni­ka­jí výpra­vy do oko­lí. Ruský mnich není mni­chem, jak jej chá­pe­me. Úvodní scé­ny nám uka­zu­jí, že ženy jsou v jejich živo­tech důle­ži­té, krá­dež není ničím neob­vyk­lým a svým sta­tu­tem si vymá­ha­jí vstup na sta­tek, aby moh­li přespat. Právě tato neo­ma­le­nost se sta­la jed­no­mu z nich, Khomovi, osud­nou. Statek, na kte­rý se dosta­li, totiž ovlá­dá zlá čaro­děj­ni­ce, kte­rá si Khomu doslo­va osed­lá, což je na efek­ty sku­teč­ně pove­de­ná scé­na, stej­ně jako se jed­ná o scé­nu zábav­nou. Babizna se však najed­nou pro­mě­ňu­je v krás­nou ženu, když se ji Khoma sna­ží ubít klac­kem. A prá­vě tohle je pro něj ces­ta do pekel. Vrací se do kláš­te­ra, odkud je oka­mži­tě vyslán se sku­pi­nou sta­rých kozá­ků do ves­ni­ce, kde se má mod­lit za duši umí­ra­jí­cí dív­ky. Ještě než při­je­dou, dív­ka umí­rá a my zjiš­ťu­je­me, že se jed­ná o ženu, v kte­rou se pro­mě­ni­la čaro­děj­ni­ce. Khomovým úko­lem je mod­lit se před její rakví po tři noci. A koneč­ně se dostá­vá­me k té horo­ro­vé pod­sta­tě.

Musím podotknout, že pokud se týká tri­ko­vých scén, je film sku­teč­ně úžas­ný. Nádherně se zde spo­ju­je rea­li­ta s nere­ál­ný­mi a sku­teč­ně skvě­le pro­ve­de­ný­mi efek­ty, jako je létá­ní rakví, ale nejen rakví, zdvi­há­ní člo­vě­ka ve vzpří­me­né pozi­ci. Zde si Rusové sku­teč­ně vyhrá­li a za podob­né efek­ty, kte­ré do fil­mu nád­her­ně zapa­da­jí, je potře­ba pochvá­lit Aleksandra Ptushka, jed­no­ho ze scé­náris­tů, ale také mis­tra fil­mo­vých tri­ků. Zde by se mno­hé jiné fil­my západ­ní pro­ve­ni­en­ce sku­teč­ně moh­ly učit. Překvapivé je i finál­ní vyzně­ní fil­mu, kte­ré nekon­čí hap­py endem, ale jako správ­ná pohád­ka pěk­ně pochmur­ně. Jedná se o sku­teč­ně úžas­né pro­po­je­ní pohád­ky s horo­rem a finál­ní při­vo­lá­vá­ní vam­pý­rů (moc se mi nechce jim říkat upí­ři) a vlkodla­ků, je sku­teč­ně půso­bi­vé. A nako­nec i pří­chod toho, kte­rý si říká Viy.

Pokud se týká herec­kých výko­nů, jsou spí­še pohád­ko­vé, ale v pří­pa­dě Khomy jeho hra­ní napros­to doko­na­le zapa­dá do jeho posta­vy, je vydě­še­ný a nestá­lý, jeho tanec poté, co pod­stou­pil dru­hou noc mod­le­ní, je na jed­nu stra­nu úsměv­ný, na dru­hou stra­nu děsi­vý. Vzdávám Rusům hold.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Uchvacující kom­bi­na­ce pohád­ky a horo­ru, kte­rá se v horor mění pře­de­vším v dru­hé půli. Zvláštní posta­vy, kte­ré dotvá­ře­jí atmo­sfé­ru nejis­to­ty, tajem­na. A pře­de­vším skvě­lé tri­ko­vé efek­ty, kte­ré fil­mu pomá­ha­jí, mís­to aby jej srá­že­ly do kolen.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Ruské pro­stře­dí a rus­ký styl, kte­ré nejsou pro kaž­dé­ho. Příběh je sku­teč­ně hod­ně pohád­ko­vý, což může odra­dit skal­ní fanouš­ky kla­sic­kých ame­ric­kých horo­rů. Ale jinak... Pastva pro oči.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 2.12.2019


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Viy na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře