Kryptograf CIA se vydává do terénu po šokující vraždě své ženy rukou teroristů ve filmu Amatér, který je v současné době k vidění na americkém serveru Hulu a který stojí za to si znovu připomenout po uvedení remaku z roku 2025 s Ramim Malekem v hlavní roli, jenž se tento víkend objeví v kinech po celém světě. Tento špionážní thriller podle románu Roberta Littella nedokáže skutečně spojit s cestou hlavního hrdiny, ale funguje na skromnějších úrovních a pro české diváky je obzvlášť poutavou podívanou.
Film Amatér z kanadské produkce se z velké části natáčel v Torontu, ale odehrává se především v lokalitách tehdejšího Československa, včetně Prahy a Karlových Varů. Prahu zastupují exteriéry ve Vídni a v obsazení se objevuje řada českých herců, kteří emigrovali do Kanady, včetně Jana Třísky, Jana Rubeše a Vladimíra Valenty. V celém filmu se objevuje velké množství českých dialogů, z nichž většinu téměř přesvědčivě namluvil Christopher Plummer, který ve filmu hraje (dobrotivého!) agenta české rozvědky.
Film Amatér (v Quebecu vyšel pod názvem L’Homme de Prague neboli Muž z Prahy) začíná v Mnichově napínavou scénou odehrávající se na americkém konzulátu, kam vtrhne trojice ozbrojených teroristů a vezme rukojmí. Zatímco němečtí a američtí představitelé debatují o splnění jejich požadavků, hlavní terorista vyvede jednu z rukojmích ven a střelí ji do hlavy, a to před zraky televizních kamer, které celou událost přenášejí do celého světa.
Zavražděnou ženou byla Sarah (Lynne Griffinová) a její manžel Charles Heller (John Savage) je mezi těmi, kteří sledují vývoj události v přímém přenosu. Charles je shodou okolností luštitel kódů pracující pro CIA, a zatímco jeho nadřízení (standardní kravaťáci v podání George Coea, Arthura Hilla a Grahama Jarvise) mají zpočátku pro jeho ztrátu pochopení, jsou zároveň podivně rozpolcení v otázce pátrání po vrazích jeho ženy, kteří z Mnichova uprchli do Československa.
„Prvních 11 minut vás naprosto šokuje,“ stálo na propagačních plakátech k filmu při jeho původním uvedení. „Posledních 11 minut vás přiková k sedadlu.“ Úvodní scéna s rukojmím je skutečně nejlepší z celého filmu a ani finále není bez napětí.
Ale i mezi nimi se najde pár dobrých věcí, včetně Hellerova spletitého plánu na uskutečnění pomsty. Vyfotografuje usvědčující dokumenty CIA (pro diváky mají jen mlhavý význam, což je klíčový přešlap filmu 2025) a vyhrožuje, že je zveřejní - pokud ho CIA nevycvičí na agenta v terénu a nepošle ho za železnou oponu.
Do Hellerova plánu je zapleten Sářin otec, přeživší holocaustu, kterého hraje Rubeš, a také bezskrupulózní reportér v podání Johna Marleyho. Když CIA plán odhalí a získá fotografie, pověří Andersona (Ed Lauter), aby Hellera zlikvidoval - ale je pozdě a on už je za česko-rakouskými hranicemi.
Pro místní obyvatele je logistika téměř komická: Heller prochází sítí podzemních tunelů, aby se dostal přes hranice, a zdá se, že se z Vídně do Prahy dostane pěšky. Později, když cestuje Karlovými Vary, se možná budete dusit smíchy nad vyprahlou pustinou, která nahrazuje české lázeňské město; sekvence na vlakovém nádraží téměř připomíná odhalení Bratislavy ve filmu Eurotrip, ale je zahraná zcela na rovinu.
Vídeň ale skvěle kryje Prahu a tvůrci se dokonce trefili i do zeměpisu, v dialogu je zmíněna klíčová lokace v Krakovské ulici u Národního muzea; odpustit si budete muset jen křižovatku s Celetnou. Praha byla hlavním místem natáčení v jiných amerických filmech té doby (Operace Daybreak) a v následujících letech bude použita ve filmech Yentl a Amadeus, ale současný špionážní thriller s KGB by byl asi oříšek.
Je zvláštní, že české a ruské postavy, které jsou zde vykresleny, jsou do značné míry sympatické; je to CIA, kdo chce Hellera dostat. Plummer je v roli profesora Lakoše, českého zpravodajského důstojníka, který si s naším hrdinou vytvoří pouto díky společnému zájmu o kryptografii a teorii, že Francis Bacon ve skutečnosti napsal díla Williama Shakespeara, velmi zábavný. Kéž by mu zápletka dala víc práce než sledovat Hellera v marné snaze pochopit, co se děje.
Ale přijít na to, co se právě odehrává ve spletitém jádru Amatéra, je zde, stejně jako v mnoha špionážních thrillerech z té doby, velmi zábavné. Co zábavné není, je zápletka filmu o pomstě, v níž Heller vypátrá tři vrahy své ženy a chladnokrevně je zlikviduje. Marthe Kellerová (Maratonec) hraje pražskou informátorku, která mu pomáhá; Tříska je agent KGB, jehož milenka je shodou okolností mezi nimi.
Teroristé (v podání Chapella Jaffeho, Miguela Fernandese a Nicholase Campbella) jsou sice v úvodní scéně filmu odporní, ale nekladou potřebný odpor, aby Amatér fungoval jako uspokojivý film o pomstě ve stylu Přání smrti nebo Johna Wicka. A i když by příběh mohl fungovat jako mnichovské přemítání o samotné podstatě pomsty, ani postava Hellera, ani Savageův výkon nejsou natolik zajímavé, aby s námi rezonovaly.
Přesto Amatér v rámci špionážního filmu funguje dostatečně dobře, s efektivní režií Charlese Jarrotta a vynikající kamerou Johna Coquillona (Straw Dogs), která efektivně proměňuje exteriéry i interiéry Toronta a Vídně v téměř přesvědčivou Prahu (Karlovy Vary už tolik ne). Pro většinu diváků může být tento film jen málo zajímavý, ale má zvláštní kouzlo pro Pražany a také pro ty, které zajímá pozadí dobře natočeného, ale obecně horšího remaku, který tento týden přichází do kin po celém světě.
Nejnovější komentáře