Kritiky.cz > Filmy > Retro filmové recenze > Amatér: Špionážní thriller z pražského prostředí je nedokonalý

Amatér: Špionážní thriller z pražského prostředí je nedokonalý

Photo © 20th Century Fox
Photo © 20th Century Fox
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Kryptograf CIA se vydá­vá do teré­nu po šoku­jí­cí vraž­dě své ženy rukou tero­ris­tů ve fil­mu Amatér, kte­rý je v sou­čas­né době k vidě­ní na ame­ric­kém ser­ve­ru Hulu a kte­rý sto­jí za to si zno­vu při­po­me­nout po uve­de­ní rema­ku z roku 2025 s Ramim Malekem v hlav­ní roli, jenž se ten­to víkend obje­ví v kinech po celém svě­tě. Tento špi­o­náž­ní thriller pod­le romá­nu Roberta Littella nedo­ká­že sku­teč­ně spo­jit s ces­tou hlav­ní­ho hrdi­ny, ale fun­gu­je na skrom­něj­ších úrov­ních a pro čes­ké divá­ky je obzvlášť pou­ta­vou podí­va­nou.

Film Amatér z kanad­ské pro­duk­ce se z vel­ké čás­ti natá­čel v Torontu, ale ode­hrá­vá se pře­de­vším v loka­li­tách teh­dej­ší­ho Československa, včet­ně Prahy a Karlových Varů. Prahu zastu­pu­jí exte­ri­é­ry ve Vídni a v obsa­ze­ní se obje­vu­je řada čes­kých her­ců, kte­ří emi­gro­va­li do Kanady, včet­ně Jana Třísky, Jana Rubeše a Vladimíra Valenty. V celém fil­mu se obje­vu­je vel­ké množ­ství čes­kých dia­lo­gů, z nichž vět­ši­nu téměř pře­svěd­či­vě namlu­vil Christopher Plummer, kte­rý ve fil­mu hra­je (dob­ro­ti­vé­ho!) agen­ta čes­ké roz­věd­ky.

Film Amatér (v Quebecu vyšel pod názvem L’Homme de Prague nebo­li Muž z Prahy) začí­ná v Mnichově napí­na­vou scé­nou ode­hrá­va­jí­cí se na ame­ric­kém kon­zu­lá­tu, kam vtrh­ne tro­ji­ce ozbro­je­ných tero­ris­tů a vez­me rukojmí. Zatímco němeč­tí a ame­rič­tí před­sta­vi­te­lé deba­tu­jí o spl­ně­ní jejich poža­dav­ků, hlav­ní tero­ris­ta vyve­de jed­nu z rukojmích ven a stře­lí ji do hla­vy, a to před zra­ky tele­viz­ních kamer, kte­ré celou udá­lost pře­ná­še­jí do celé­ho svě­ta.

Zavražděnou ženou byla Sarah (Lynne Griffinová) a její man­žel Charles Heller (John Savage) je mezi těmi, kte­ří sle­du­jí vývoj udá­los­ti v pří­mém pře­no­su. Charles je sho­dou okol­nos­tí luš­ti­tel kódů pra­cu­jí­cí pro CIA, a zatím­co jeho nad­ří­ze­ní (stan­dard­ní kra­vaťá­ci v podá­ní George Coea, Arthura Hilla a Grahama Jarvise) mají zpo­čát­ku pro jeho ztrá­tu pocho­pe­ní, jsou záro­veň podiv­ně roz­pol­ce­ní v otáz­ce pát­rá­ní po vra­zích jeho ženy, kte­ří z Mnichova uprch­li do Československa.

„Prvních 11 minut vás napros­to šoku­je,“ stá­lo na pro­pa­gač­ních pla­ká­tech k fil­mu při jeho původ­ním uve­de­ní. „Posledních 11 minut vás při­ko­vá k seda­dlu.“ Úvodní scé­na s rukojmím je sku­teč­ně nej­lep­ší z celé­ho fil­mu a ani finá­le není bez napě­tí.

Ale i mezi nimi se najde pár dob­rých věcí, včet­ně Hellerova sple­ti­té­ho plá­nu na usku­teč­ně­ní pomsty. Vyfotografuje usvěd­ču­jí­cí doku­men­ty CIA (pro divá­ky mají jen mlha­vý význam, což je klí­čo­vý pře­šlap fil­mu 2025) a vyhro­žu­je, že je zve­řej­ní - pokud ho CIA nevy­cvi­čí na agen­ta v teré­nu a nepo­šle ho za želez­nou opo­nu.

Do Hellerova plá­nu je zaple­ten Sářin otec, pře­ži­vší holo­caus­tu, kte­ré­ho hra­je Rubeš, a také bez­skru­pu­lóz­ní repor­tér v podá­ní Johna Marleyho. Když CIA plán odha­lí a zís­ká foto­gra­fie, pově­ří Andersona (Ed Lauter), aby Hellera zlik­vi­do­val - ale je poz­dě a on už je za česko-rakouskými hra­ni­ce­mi.

Pro míst­ní oby­va­te­le je logis­ti­ka téměř komic­ká: Heller pro­chá­zí sítí pod­zem­ních tune­lů, aby se dostal přes hra­ni­ce, a zdá se, že se z Vídně do Prahy dosta­ne pěš­ky. Později, když ces­tu­je Karlovými Vary, se mož­ná bude­te dusit smí­chy nad vyprahlou pus­ti­nou, kte­rá nahra­zu­je čes­ké lázeň­ské měs­to; sek­ven­ce na vla­ko­vém nádra­ží téměř při­po­mí­ná odha­le­ní Bratislavy ve fil­mu Eurotrip, ale je zahra­ná zce­la na rovi­nu.

Vídeň ale skvě­le kry­je Prahu a tvůr­ci se dokon­ce tre­fi­li i do země­pi­su, v dia­lo­gu je zmí­ně­na klí­čo­vá loka­ce v Krakovské uli­ci u Národního muzea; odpus­tit si bude­te muset jen kři­žo­vat­ku s Celetnou. Praha byla hlav­ním mís­tem natá­če­ní v jiných ame­ric­kých fil­mech té doby (Operace Daybreak) a v násle­du­jí­cích letech bude pou­ži­ta ve fil­mech Yentl a Amadeus, ale sou­čas­ný špi­o­náž­ní thriller s KGB by byl asi oří­šek.

Je zvlášt­ní, že čes­ké a rus­ké posta­vy, kte­ré jsou zde vykres­le­ny, jsou do znač­né míry sym­pa­tic­ké; je to CIA, kdo chce Hellera dostat. Plummer je v roli pro­fe­so­ra Lakoše, čes­ké­ho zpra­vo­daj­ské­ho důstoj­ní­ka, kte­rý si s naším hrdi­nou vytvo­ří pou­to díky spo­leč­né­mu zájmu o kryp­to­gra­fii a teo­rii, že Francis Bacon ve sku­teč­nos­ti napsal díla Williama Shakespeara, vel­mi zábav­ný. Kéž by mu záplet­ka dala víc prá­ce než sle­do­vat Hellera v mar­né sna­ze pocho­pit, co se děje.

Ale při­jít na to, co se prá­vě ode­hrá­vá ve sple­ti­tém jádru Amatéra, je zde, stej­ně jako v mno­ha špi­o­náž­ních thrille­rech z té doby, vel­mi zábav­né. Co zábav­né není, je záplet­ka fil­mu o pomstě, v níž Heller vypá­t­rá tři vra­hy své ženy a chlad­no­krev­ně je zlik­vi­du­je. Marthe Kellerová (Maratonec) hra­je praž­skou infor­má­tor­ku, kte­rá mu pomá­há; Tříska je agent KGB, jehož milen­ka je sho­dou okol­nos­tí mezi nimi.

Teroristé (v podá­ní Chapella Jaffeho, Miguela Fernandese a Nicholase Campbella) jsou sice v úvod­ní scé­ně fil­mu odpor­ní, ale nekla­dou potřeb­ný odpor, aby Amatér fun­go­val jako uspo­ko­ji­vý film o pomstě ve sty­lu Přání smr­ti nebo Johna Wicka. A i když by pří­běh mohl fun­go­vat jako mni­chov­ské pře­mí­tá­ní o samot­né pod­sta­tě pomsty, ani posta­va Hellera, ani Savageův výkon nejsou nato­lik zají­ma­vé, aby s námi rezo­no­va­ly.

Přesto Amatér v rám­ci špi­o­náž­ní­ho fil­mu fun­gu­je dosta­teč­ně dob­ře, s efek­tiv­ní režií Charlese Jarrotta a vyni­ka­jí­cí kame­rou Johna Coquillona (Straw Dogs), kte­rá efek­tiv­ně pro­mě­ňu­je exte­ri­é­ry i inte­ri­é­ry Toronta a Vídně v téměř pře­svěd­či­vou Prahu (Karlovy Vary už tolik ne). Pro vět­ši­nu divá­ků může být ten­to film jen málo zají­ma­vý, ale má zvlášt­ní kouz­lo pro Pražany a také pro ty, kte­ré zají­má poza­dí dob­ře nato­če­né­ho, ale obec­ně hor­ší­ho rema­ku, kte­rý ten­to týden při­chá­zí do kin po celém svě­tě.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup


Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,71713 s | počet dotazů: 263 | paměť: 63940 KB. | 18.04.2025 - 18:34:24