Amatér: Špionážní thriller z pražského prostředí je nedokonalý

Photo © 20th Century FoxPhoto © 20th Century Fox
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Kryptograf CIA se vydá­vá do teré­nu po šoku­jí­cí vraž­dě své ženy rukou tero­ris­tů ve fil­mu Amatér, kte­rý je v sou­čas­né době k vidě­ní na ame­ric­kém ser­ve­ru Hulu a kte­rý sto­jí za to si zno­vu při­po­me­nout po uve­de­ní rema­ku z roku 2025 s Ramim Malekem v hlav­ní roli, jenž se ten­to víkend obje­ví v kinech po celém svě­tě. Tento špi­o­náž­ní thriller pod­le romá­nu Roberta Littella nedo­ká­že sku­teč­ně spo­jit s ces­tou hlav­ní­ho hrdi­ny, ale fun­gu­je na skrom­něj­ších úrov­ních a pro čes­ké divá­ky je obzvlášť pou­ta­vou podí­va­nou.

Film Amatér z kanad­ské pro­duk­ce se z vel­ké čás­ti natá­čel v Torontu, ale ode­hrá­vá se pře­de­vším v loka­li­tách teh­dej­ší­ho Československa, včet­ně Prahy a Karlových Varů. Prahu zastu­pu­jí exte­ri­é­ry ve Vídni a v obsa­ze­ní se obje­vu­je řada čes­kých her­ců, kte­ří emi­gro­va­li do Kanady, včet­ně Jana Třísky, Jana Rubeše a Vladimíra Valenty. V celém fil­mu se obje­vu­je vel­ké množ­ství čes­kých dia­lo­gů, z nichž vět­ši­nu téměř pře­svěd­či­vě namlu­vil Christopher Plummer, kte­rý ve fil­mu hra­je (dob­ro­ti­vé­ho!) agen­ta čes­ké roz­věd­ky.

Film Amatér (v Quebecu vyšel pod názvem L’Homme de Prague nebo­li Muž z Prahy) začí­ná v Mnichově napí­na­vou scé­nou ode­hrá­va­jí­cí se na ame­ric­kém kon­zu­lá­tu, kam vtrh­ne tro­ji­ce ozbro­je­ných tero­ris­tů a vez­me rukojmí. Zatímco němeč­tí a ame­rič­tí před­sta­vi­te­lé deba­tu­jí o spl­ně­ní jejich poža­dav­ků, hlav­ní tero­ris­ta vyve­de jed­nu z rukojmích ven a stře­lí ji do hla­vy, a to před zra­ky tele­viz­ních kamer, kte­ré celou udá­lost pře­ná­še­jí do celé­ho svě­ta.

Zavražděnou ženou byla Sarah (Lynne Griffinová) a její man­žel Charles Heller (John Savage) je mezi těmi, kte­ří sle­du­jí vývoj udá­los­ti v pří­mém pře­no­su. Charles je sho­dou okol­nos­tí luš­ti­tel kódů pra­cu­jí­cí pro CIA, a zatím­co jeho nad­ří­ze­ní (stan­dard­ní kra­vaťá­ci v podá­ní George Coea, Arthura Hilla a Grahama Jarvise) mají zpo­čát­ku pro jeho ztrá­tu pocho­pe­ní, jsou záro­veň podiv­ně roz­pol­ce­ní v otáz­ce pát­rá­ní po vra­zích jeho ženy, kte­ří z Mnichova uprch­li do Československa.

„Prvních 11 minut vás napros­to šoku­je,“ stá­lo na pro­pa­gač­ních pla­ká­tech k fil­mu při jeho původ­ním uve­de­ní. „Posledních 11 minut vás při­ko­vá k seda­dlu.“ Úvodní scé­na s rukojmím je sku­teč­ně nej­lep­ší z celé­ho fil­mu a ani finá­le není bez napě­tí.

Ale i mezi nimi se najde pár dob­rých věcí, včet­ně Hellerova sple­ti­té­ho plá­nu na usku­teč­ně­ní pomsty. Vyfotografuje usvěd­ču­jí­cí doku­men­ty CIA (pro divá­ky mají jen mlha­vý význam, což je klí­čo­vý pře­šlap fil­mu 2025) a vyhro­žu­je, že je zve­řej­ní - pokud ho CIA nevy­cvi­čí na agen­ta v teré­nu a nepo­šle ho za želez­nou opo­nu.

Do Hellerova plá­nu je zaple­ten Sářin otec, pře­ži­vší holo­caus­tu, kte­ré­ho hra­je Rubeš, a také bez­skru­pu­lóz­ní repor­tér v podá­ní Johna Marleyho. Když CIA plán odha­lí a zís­ká foto­gra­fie, pově­ří Andersona (Ed Lauter), aby Hellera zlik­vi­do­val - ale je poz­dě a on už je za česko-rakouskými hra­ni­ce­mi.

Pro míst­ní oby­va­te­le je logis­ti­ka téměř komic­ká: Heller pro­chá­zí sítí pod­zem­ních tune­lů, aby se dostal přes hra­ni­ce, a zdá se, že se z Vídně do Prahy dosta­ne pěš­ky. Později, když ces­tu­je Karlovými Vary, se mož­ná bude­te dusit smí­chy nad vyprahlou pus­ti­nou, kte­rá nahra­zu­je čes­ké lázeň­ské měs­to; sek­ven­ce na vla­ko­vém nádra­ží téměř při­po­mí­ná odha­le­ní Bratislavy ve fil­mu Eurotrip, ale je zahra­ná zce­la na rovi­nu.

Vídeň ale skvě­le kry­je Prahu a tvůr­ci se dokon­ce tre­fi­li i do země­pi­su, v dia­lo­gu je zmí­ně­na klí­čo­vá loka­ce v Krakovské uli­ci u Národního muzea; odpus­tit si bude­te muset jen kři­žo­vat­ku s Celetnou. Praha byla hlav­ním mís­tem natá­če­ní v jiných ame­ric­kých fil­mech té doby (Operace Daybreak) a v násle­du­jí­cích letech bude pou­ži­ta ve fil­mech Yentl a Amadeus, ale sou­čas­ný špi­o­náž­ní thriller s KGB by byl asi oří­šek.

Je zvlášt­ní, že čes­ké a rus­ké posta­vy, kte­ré jsou zde vykres­le­ny, jsou do znač­né míry sym­pa­tic­ké; je to CIA, kdo chce Hellera dostat. Plummer je v roli pro­fe­so­ra Lakoše, čes­ké­ho zpra­vo­daj­ské­ho důstoj­ní­ka, kte­rý si s naším hrdi­nou vytvo­ří pou­to díky spo­leč­né­mu zájmu o kryp­to­gra­fii a teo­rii, že Francis Bacon ve sku­teč­nos­ti napsal díla Williama Shakespeara, vel­mi zábav­ný. Kéž by mu záplet­ka dala víc prá­ce než sle­do­vat Hellera v mar­né sna­ze pocho­pit, co se děje.

Ale při­jít na to, co se prá­vě ode­hrá­vá ve sple­ti­tém jádru Amatéra, je zde, stej­ně jako v mno­ha špi­o­náž­ních thrille­rech z té doby, vel­mi zábav­né. Co zábav­né není, je záplet­ka fil­mu o pomstě, v níž Heller vypá­t­rá tři vra­hy své ženy a chlad­no­krev­ně je zlik­vi­du­je. Marthe Kellerová (Maratonec) hra­je praž­skou infor­má­tor­ku, kte­rá mu pomá­há; Tříska je agent KGB, jehož milen­ka je sho­dou okol­nos­tí mezi nimi.

Teroristé (v podá­ní Chapella Jaffeho, Miguela Fernandese a Nicholase Campbella) jsou sice v úvod­ní scé­ně fil­mu odpor­ní, ale nekla­dou potřeb­ný odpor, aby Amatér fun­go­val jako uspo­ko­ji­vý film o pomstě ve sty­lu Přání smr­ti nebo Johna Wicka. A i když by pří­běh mohl fun­go­vat jako mni­chov­ské pře­mí­tá­ní o samot­né pod­sta­tě pomsty, ani posta­va Hellera, ani Savageův výkon nejsou nato­lik zají­ma­vé, aby s námi rezo­no­va­ly.

Přesto Amatér v rám­ci špi­o­náž­ní­ho fil­mu fun­gu­je dosta­teč­ně dob­ře, s efek­tiv­ní režií Charlese Jarrotta a vyni­ka­jí­cí kame­rou Johna Coquillona (Straw Dogs), kte­rá efek­tiv­ně pro­mě­ňu­je exte­ri­é­ry i inte­ri­é­ry Toronta a Vídně v téměř pře­svěd­či­vou Prahu (Karlovy Vary už tolik ne). Pro vět­ši­nu divá­ků může být ten­to film jen málo zají­ma­vý, ale má zvlášt­ní kouz­lo pro Pražany a také pro ty, kte­ré zají­má poza­dí dob­ře nato­če­né­ho, ale obec­ně hor­ší­ho rema­ku, kte­rý ten­to týden při­chá­zí do kin po celém svě­tě.

Autor: Jason Pirodsky
Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomí
15. října 2025Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomíPrázdná chodba stanice metra se ve filmu Exit 8, který měl letos premiéru na festivalu v Cannes a nyní se díky festivalu Be2Can hraje v pražských kinech, mění v klaustrofobické bludiště MC Eschera. Tento roztodivný snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formy
4. října 2025Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formyMistr zločinu si vyřizuje staré účty a zároveň si získává nové nepřátele ve filmu Špinavá hra, nejnovější adaptaci Parkerovy série Donalda E. Westlakea, která se nyní vysílá celosvětově na Prime Video. Toto nové zpracování v čele…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Letní škola, 2001: láskyplný portrét vietnamské komunity v Česku
28. července 2025Letní škola, 2001: láskyplný portrét vietnamské komunity v ČeskuVietnamská rodina bojuje o přežití v nechvalně proslulé chebské tržnici Dragoun na počátku roku 2000 ve filmu Letní škola, 2001, který měl premiéru na letošním Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary a nyní se hraje v pražských…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Fantastická 4: První kroky: Debut v MCU je okouzlující, i když poněkud kostrbatý
22. července 2025Fantastická 4: První kroky: Debut v MCU je okouzlující, i když poněkud kostrbatýČtyři z nejoblíbenějších marvelovských superhrdinů vstupují do MCU - nebo ne? - ve filmu Fantastická čtyřka: První kroky, který tento víkend vstupuje do pražských a světových kin. Snímek, který se může pochlubit úžasnou retro-futuristickou výpravou, poutavými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“
7. října 2025Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“Programy umělé inteligence se dostanou z digitálního světa do naší reality - a jsou okouzleny tím, co najdou - ve filmu Tron: Ares, který má tento víkend premiéru v Praze a kinech po celém světě. Stejně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obraz
4. října 2025Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obrazŽivot a odkaz nejslavnějšího pražského obyvatele zkoumá film Franz, který po premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách vstupuje tento víkend do českých kin. Tento pozoruhodný životopisný film režisérky Agnieszky Hollandové se pohybuje na hranici mezi…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítěze
16. srpna 2025Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítězeČtveřice znuděných učitelů na Moravě se rozhodne oživit si život experimentem s alkoholem ve filmu Pod parou  českém remaku oscarového dramatu Thomase Vinterberga z roku 2020, který právě běží v pražských kinech. Toto druhé kolo vyměňuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutem
11. srpna 2025Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutemMladá vysokoškolská profesorka zpracovává traumatickou událost, jak nejlépe umí, po několik let ve filmu Sorry, Baby, který debutoval na festivalu Sundance, byl uveden na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech a tento víkend vstupuje do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dva prokurátoři: Drsné podobenství Sergeje Loznici o fašismu skrývajícím se za byrokracií
27. července 2025Dva prokurátoři: Drsné podobenství Sergeje Loznici o fašismu skrývajícím se za byrokraciíBystrý prokurátor, který právě dokončil právnickou fakultu, poznává na vlastní kůži, jak zákeřná byla Velká čistka a politické represe za vlády Josifa Stalina v Rusku v roce 1937 ve filmu Dva prokurátoři, který byl po premiéře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Ecce Homo Homolka: Kvintesence české komedie potěší i po více než 50 letech
16. července 2025Ecce Homo Homolka: Kvintesence české komedie potěší i po více než 50 letechŽivot obyčejných Čechů přežívajících pod palcem sovětského útlaku nebyl nikdy tak ostře - a vtipně - zobrazen jako ve filmu Ecce Homo Homolka, který byl v nově restaurované verzi uveden na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře