Anna – Recenze – 60%

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Ve fran­couz­ském špi­o­náž­ním thrille­ru Anna reži­sé­ra a sce­náris­ty Luca Bessona (Leon, Pátý ele­ment) sle­du­je­me osu­dy pět­a­dva­ce­ti­le­té Rusky Anny (Sasha Luss), osi­ře­lé feťač­ky, kte­rá si na začát­ku 90. let v Moskvě poda­la při­hláš­ku k námoř­nic­tvu, ale nako­nec o její schop­nos­ti pro­je­vi­la zájem rus­ká taj­ná služ­ba. Po roce tré­nin­ku se z Anny stá­vá pro­fe­si­o­nál­ní vra­žed­ky­ně, mas­ku­jí­cí se za iden­ti­tou super­mo­del­ky a oci­ta­jí­cí se po pádu želez­né opo­ny upro­střed stře­tu rus­ké KGB a ame­ric­ké CIA, kte­ré si obě udě­la­jí z Anny prak­tic­ky rukojmí, zatím­co ona sama tou­ží ze vše­ho nej­víc po svo­bo­dě.
 
Anna – Recenze
Zdroj fotek: Vertical Entertainment

Film Anna výraz­ně při­po­mí­ná jeden ze star­ších Bessonových sním­ků, a to kon­krét­ně Brutální Nikitu, jejíž hlav­ní hrdin­ka sdí­lí s Annou leda­cos – dro­go­vou minu­lost, výcho­dis­ko v podo­bě dru­hé šan­ce na život pod kří­d­ly vlád­ní špi­o­náž­ní agen­tu­ry a násled­ně i tou­hu vyma­nit se z jejích spá­rů. Dokonce se Anna v úvo­du fil­mu stej­ně jako Nikita nacho­mýt­ne k lou­pež­né­mu pře­pa­de­ní, až na to, že ten­to­krát se mís­to lékár­ny vykrá­dá ban­ko­mat. Na roz­díl od Brutální Nikity se ale Anna nebe­re tolik váž­ně, je mno­hem méně syro­vá a tím pádem i méně fyzic­ky inten­ziv­ní a spíš jde o naleš­tě­nou sty­li­zo­va­nou podí­va­nou s peč­li­vě cho­re­o­gra­fo­va­ný­mi akč­ní­mi scé­na­mi a s důra­zem na dějo­vé zvra­ty, špi­o­náž­ní intri­ky a sple­ti­tou záplet­ku plnou léček a lstí, podob­ně jako v nedáv­ném Atomic Blonde: Bez lítos­ti nebo v ješ­tě nedáv­něj­ší Rudé Volavce.
Zároveň je potře­ba říct, že té akce je v Anně veli­ce málo. V celém fil­mu dojde jen na dvě del­ší akč­ní sek­ven­ce, z nichž v jed­né hrdin­ka čelí ozbro­je­ným hos­tům luxus­ní restau­ra­ce (ta je vel­mi dob­rá a tvo­ří ve fil­mu jed­no z nej­vý­raz­něj­ších míst) a ve dru­hé prchá ze stře­že­né­ho vlád­ní­ho síd­la (což ve výsled­ku není tak efekt­ní, jak to zní) – a to je v pod­sta­tě všech­no. John Wick v suk­ních se tedy roz­hod­ně neko­ná (a zřej­mě ani neměl) a ve sku­teč­nos­ti jde takřka o kon­ver­zač­ní film, v němž se vra­žed­ky­ně Anna stá­vá nej­pr­ve dvo­ji­tou a pak i tro­ji­tou agent­kou, a pro­to­že si tím ako­rát stá­le sil­ně­ji uta­hu­je smyč­ku kolem krku, tak jí ve finá­le nezbu­de nic jiné­ho než poku­sit se vyzrát úpl­ně na všech­ny. Její vnitř­ní utr­pe­ní při­ži­vo­va­né neu­stá­lým stra­chem, stre­sem a nejis­to­tou (v kon­tras­tu s její neu­vě­ři­tel­nou fyzic­kou zdat­nos­tí, doko­na­lou chlad­no­krev­nos­tí a neo­chvěj­ným umě­ním pře­tvář­ky) je při­tom i psy­cho­lo­gic­ky pod­lo­že­né, ovšem ani náho­dou tak důsled­ně jako v Brutální Nikitě.
Symptomatické pro vyzně­ní fil­mu je i záměr­ně odo­sob­ně­né herec­tví Sashy Luss, ztvár­ňu­jí­cí od emo­cí odstři­že­ný stroj na zabí­je­ní, jehož občas­né pro­je­vo­vá­ní nekli­du se vyzna­ču­je obvykle jen zírá­ním do prázd­na nebo nao­pak něja­kou pře­kva­pi­vě útoč­nou reak­cí. Jinak je ale po vět­ši­nu času schvál­ně co nejmé­ně čitel­ná (aby nešlo odha­lit její plá­ny), záro­veň se tím ale čás­teč­ně skrý­va­jí i její moti­va­ce a dal­ší věci, včet­ně napří­klad sexu­ál­ní ori­en­ta­ce (má milen­ku i milen­ce, ako­rát není jis­té, kte­ré z těch vzta­hů jsou jen před­stí­ra­nou sou­čás­tí hry a kdy už jde o oprav­do­vé city). Ohledně herec­kých výko­nů tak půso­bí o dost výraz­ně­ji mno­zí zná­měj­ší her­ci ve ved­lej­ších rolích, mezi nimiž s pře­hle­dem kra­lu­je Helen Mirren jako Annina nad­ří­ze­ná v KGB, za zmín­ku však sto­jí i Cillian Murphy a Luke Evans.
Anna – Recenze

Co ale před­sta­vu­je sil­nou strán­ku fil­mu, rela­tiv­ně pře­kva­pi­vě vzhle­dem k Bessonovým sce­náris­tic­kým poči­nům v řadě posled­ních let, je prá­vě scé­nář (potaž­mo děj fil­mu), jenž je sice do urči­té míry pře­kom­bi­no­va­ný, ale záro­veň není hloupý ani vylo­že­ně nesmy­sl­ný, má kom­pli­ko­va­nou vypra­věč­skou struk­tu­ru, kte­rá ale záro­veň není nepře­hled­ná, a jed­not­li­vé zvra­ty si stu­pid­ně nepod­ko­pá­va­jí nohy (jen sem tam pří­liš spo­lé­ha­jí na šťast­né náho­dy). Vyprávění je zalo­že­né na čas­tém pře­ska­ko­vá­ní v čase tam a zpát­ky a na zpět­ném dáv­ko­vá­ní infor­ma­cí, kte­ré umož­ňu­je vidět zno­vu stej­né scé­ny v odliš­ném kon­tex­tu či jiném úhlu pohle­du, což fun­gu­je i jako ozvlášt­ňu­jí­cí prvek, jenž činí pří­běh – kte­rý by byl o dost všed­něj­ší a asi i nud­něj­ší, kdy­by byl vyprá­věn line­ár­ně – o pozná­ní zábav­něj­ším.
Ke zvo­le­né­mu sty­lu vyprá­vě­ní se však váže i jis­tá před­ví­da­tel­nost, kdy divák má šan­ci u kon­krét­ních scén vytu­šit něja­ký pod­raz a pře­dem odhad­nout, že se poz­dě­ji uká­že, že ve sku­teč­nos­ti pro­běh­ly tro­chu jinak, při­čemž ve finá­le fil­mu to už dokon­ce auto­ma­tic­ky oče­ká­vá a před­po­klá­dá. Zároveň se ale Luc Besson sem tam sna­ží vyhnout urči­tým žán­ro­vým šab­lo­nám, k čemuž si dopo­má­há mno­hý­mi zkrat­ka­mi – napří­klad zce­la pře­sko­čí pasáž Annina výcvi­ku u KGB a nevě­nu­je mu ani vte­ři­nu (vidí­me až závě­reč­nou zkouš­ku).
Na jed­nu stra­nu tak Luc Besson čás­teč­ně vykrá­dá sám sebe, při­čemž nic moc nové­ho či svě­ží­ho roz­hod­ně nepři­ná­ší, na stra­nu dru­hou je ale jeho Anna i tak solid­ním žán­ro­vým poči­nem s něko­li­ka sil­ný­mi oka­mži­ky, byť doo­prav­dy zaujmout a strh­nout doká­že prav­dě­po­dob­ně jen málo­ko­ho.



Podívejte se na hod­no­ce­ní Anna na Kinoboxu.
Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“
7. října 2025Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“Programy umělé inteligence se dostanou z digitálního světa do naší reality - a jsou okouzleny tím, co najdou - ve filmu Tron: Ares, který má tento víkend premiéru v Praze a kinech po celém světě. Stejně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nepolapitelný - Channing Tatum v životní roli
6. října 2025Nepolapitelný - Channing Tatum v životní roliJeffrey Manchester (Channing Tatum) mohl být jen dalším bezejmenným zlodějíčkem, kterého zoufalá situace dohnala k zoufalým činům. Ale není! A tak má záznam nejen v trestním rejstříku, ale i na Wikipedii. Díky svému důvtipu se dokázal vloupat do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jane Goodall - životní příběh
5. října 2025Jane Goodall - životní příběhDne 1. října ve věku 91 let odešla ikona světové vědy i ochrany přírody Jane Goodall, která se nejvíce proslavila svým naprosto unikátním výzkumem šimpanzů v Gombe Stream National Park v Tanzanii, kterému prakticky zasvětila celičký…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formy
4. října 2025Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formyMistr zločinu si vyřizuje staré účty a zároveň si získává nové nepřátele ve filmu Špinavá hra, nejnovější adaptaci Parkerovy série Donalda E. Westlakea, která se nyní vysílá celosvětově na Prime Video. Toto nové zpracování v čele…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obraz
4. října 2025Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obrazŽivot a odkaz nejslavnějšího pražského obyvatele zkoumá film Franz, který po premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách vstupuje tento víkend do českých kin. Tento pozoruhodný životopisný film režisérky Agnieszky Hollandové se pohybuje na hranici mezi…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Uzel zla - Nový český horor
4. října 2025Uzel zla - Nový český hororVeronika (Sabina Rojková) a Mirek (Janek Gregor) něčím potřebují oživit svůj vztah, a protože Veronika je milovnicí hororů, vyrazí spolu na organizovaný zájezd po stopách mysteriózních vražd. Cílem výletu je oblast Slavkovského lesa, přezdívaná „uzel zla“,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Autobus naděje - Matthew McConaughey v novém filmu dle skutečných událostí
4. října 2025Autobus naděje - Matthew McConaughey v novém filmu dle skutečných událostíVe filmu natočeném podle skutečných událostí se snaží z hořícího kalifornského města uniknout řidič Kevin McKay (Matthew McConaughey) s autobusem plným dětí... Režisér Paul Greengrass začínal v rodné Velké Británii jako režisér filmů Teorie lítání či…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vrací
25. září 2025Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vracíCizinci jsou zpět – brutálnější a neúprosnější než kdy dřív. Když zjistí, že jedna z jejich obětí, Maya (Madelaine Petsch), přežila, vracejí se, aby dokončili, co začali. Maya, bez možnosti úniku a bez nikoho, komu by…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář
24. září 2025Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionářKdyž se po 16 letech znovu objeví jejich úhlavní nepřítel plukovník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), skupina bývalých revolucionářů se znovu sejde, aby zachránila Willu (Chase Infinity), dceru jednoho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)... Režisér…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře