Dospívající chlapec se vyrovnává se smrtí svého otce a zároveň se nechává vtáhnout do stinných stránek mexického výrobního průmyslu ve filmu Krabice (La caja), který po loňském debutu na festivalu v Benátkách zavítá na letošní Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech.
Film The Box, který režíroval Lorenzo Vigas (Z dálky), je subtilní a jistý, ale pomalu odhaluje svůj konečný obsah; vrcholné scény, které odhalují, že vyprávění je zaměřeno spíše na vnitřní růst než na vnější události, které se ve filmu odehrávají, si diváky buď získají, nebo je odradí.
Krabice začíná scénou, kdy dospívající Hatzin (Hatzin Navarette) jede autobusem z Mexico City na předměstí Chihuahuy, aby vyzvedl zpopelněné ostatky svého odcizeného otce, které jsou mu předány v miniaturní ocelové rakvi.
Na zpáteční cestě se však stane zvláštní věc: spatří svého otce pracovat na ulicích města. Mario (Hernan Mendoza) trvá na tom, že chlapec je zmatený, ale nápadně se podobá průkazu totožnosti, který Hatzin dostal spolu s ostatky.
Přes Mariův počáteční odpor se Hatzin drží kolem a nakonec starého muže unaví. Mario nemá moc na výběr, vezme ho pod svá křídla a seznámí ho se svou každodenní prací: jako pochybný náborář v podsvětí pro velkou nejmenovanou výrobní společnost.
Na sever od amerických hranic se odehrává klišovitá scéna, v níž mexičtí přistěhovalci hledající práci bojují o možnost naskočit na korbu pickupu a vyrazit za denní mzdu na manuální práci. Na jih od hranic se odehrává podivná paralelní scéna, kdy Mario jezdí autobusem od města k městu a přemlouvá potenciální zaměstnance, aby podepsali dlouhodobou smlouvu za mizivou mzdu v dystopické továrně v poušti.
Hatzinův morální kompas je dostatečně široký na to, aby se cítil pohodlně, když potenciálním rekrutům lže, ale skutečně temné podhoubí výrobního průmyslu, pro který pracuje, se začíná projevovat se zprávami o zmizelých zaměstnancích a tělech pohozených v poušti. Přestože si s mužem, o němž trvá na tom, že je jeho otcem, vytváří stále bližší vztah, povaha jejich práce je začíná rozdělovat.
V nejednoznačnosti filmu The Box je skutečná krása: buď je Mario skutečně Hatzinův otec, nebo není, a film v průběhu vyprávění upouští jemné náznaky, které nám umožňují vyvodit určité závěry. Zda je Mario skutečně Hatzinovým otcem, se však brzy stane nepodstatným: je to otcovská postava, která využívá Hatzinovy dobré povahy a nakonec ho zklame.
Příběh The Box, podpořený pískově bílou kamerou uprostřed drsné mexické krajiny, je dojemným zkoumáním vztahů mezi otcem a synem a vyrovnáváním se s ideálním otcem, kterého si člověk možná vytvořil ve své hlavě.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře