OBSAH
Společnost Marvel Studios představuje snímek Black Panther, příběh T’Chally, mladého afrického krále, který se stane superhrdinou a musí dostát stoletím starému odkazu, jenž se s jeho pozicí pojí.
Snímek společnosti Marvel Studios Black Panther sleduje osudy T’Chally, který se po smrti svého otce, wakandského krále, vrací zpět domů do této izolované a technologicky velmi pokročilé africké země, aby se ujal vlády a stal se právoplatným králem Wakandy. Když se ale objevuje mocný starý nepřítel, je T’Challa coby potenciální král – a také Black Panther – zatažen do nebezpečného konfliktu, během nějž se v ohrožení ocitá nejen osud Wakandy, ale celého světa. Tváří v tvář zradě a nebezpečí musí mladý král povolat své spojence a s využitím moci Black Panthera porazit nepřátele a zajistit bezpečnost a blahobyt svého lidu.
O FILMU
Společnost Marvel Comics, která je známá svou revoluční tvůrčí vizí, předkládá divákům pozoruhodně rozmanitou škálu superhrdinů již od roku 1939. Jednou z nejpřelomovějších postav této společnosti je pak Black Panther, který se poprvé objevil v sešitu Fantastic Four Vol. 1 č. 52, vydaném v roce 1966.
V roce 2016 uvítal postavu T’Chally / Black Panthera také filmový svět společnosti Marvel, aby ho ve filmu Captain America: Občanská válka, rekordním filmu, v němž se spolu utkali jednotliví členové týmu Avengers, představil zástupům filmových fanoušků.
Prezident společnosti Marvel Studios a producent snímku Black Panther Kevin Feige říká: „Rozmanitost filmového světa společnosti Marvel vychází z našich původních comicsů. Vždycky jsem říkal, že se pouze snažíme napodobit to, co se comicsům tak skvěle dařilo po řadu desetiletí, a jednou z těchto věcí je také snaha zobrazit společnost takovou, jaká je. Když byla postava Black Panthera v šedesátých letech představena, jednalo se od Stana Leeho a Jacka Kirbyho z Marvelu o velice odvážný krok – šlo o postavu původem z Afriky, která byla chytřejší než řada našich hrdinů a silnější než většina z nich. Možnost představit ji o padesát let později divákům na filmovém plátně je pro nás ohromně vzrušující.“
Scenárista a režisér Ryan Coogler se proslavil svým intimním stylem práce s postavami, který ho v roce 2013 vynesl do popředí zájmu světa nezávislého filmu kritikou nadšeně přijatým dramatem Fruitvale s Michaelem B. Jordanem. Cooglerův následující film Creed, opět s Michaelem B. Jordanem a také se Sylvesterem Stallonem jen potvrdil jeho pověst režiséra, který si umí skvěle poradit s náročným, mnohavrstevným zdrojovým materiálem.
„Ryan Coogler je neuvěřitelně schopný režisér a scenárista,“ poznamenává producent Kevin Feige. „Má už na svém kontě dva filmy, které se dle mého názoru zapíší do dějin. Skutečnost, že se s nadšením zcela srovnatelný s tím naším pustil do práce na našem příběhu byla z našeho pohledu naprosto ohromující. Jeho rané představy o tom, jakým směrem by se tento snímek mohl ubírat, nás velice povzbudily.“
Jak říká sám Coogler, právě souznění s představami Kevina Feigeho při těchto prvotních rozhovorech bylo tím, čím ho návrh chopit se režie snímku Black Panther „rozhodně zaujalo. Kevin je člověk, na kterém je velice jasně poznat, že má svou práci opravdu velice rád,“ říká Coogler. „Kevin má velice jasnou představu o tom, co tenhle filmový svět pro popkulturu i filmový průmysl znamená a jaké jsou jeho možnosti. Je to člověk, který uvažuje ve velkém, ale současně se během okamžiku dokáže zaměřit i na jednotlivé postavy a příběhy a na to, co je opravdu důležité.“
Ačkoliv Cooglerova filmografie na Feigeho a na tým společnosti Marvel udělala velký dojem, byl tento dlouholetý fanoušek postavy Black Panthera také plný nadšení a odhodlání pustit se do přenesení světa Wakandy na filmová plátna. Na počátku této pouti stál scénář, který Coogler napsal společně s Joem Robertem Colem.
I když je wakandský svět prostoupený fantazií, chtěl mít scenáristický tým jistotu, že duchovní, mystické a technologické vlivy, jichž je kultura této země plná, stále odkazují na skutečný svět, a že ho obývají postavy, do kterých se diváci dokáží vcítit, aby se společně s nimi mohli vydat na reálné, ale přesto výjimečné dobrodružství.
Když měl film zajištěný poutavý příběh, začali tvůrci filmu uvažovat o tom, kdo by měl hlavní postavě Chadwicka Bosemana dělat na filmovém plátně společnost. Coogler a Feige nakonec sestavili výjimečný herecký tým plný špičkových herců filmových, divadelních i televizních z celého světa.
„Je skvělé moci se ponořit do světa Wakandy, objevit původ Black Panthera a jeho odkaz a setkat se s úžasnými a poutavými postavami, které ho obklopují,“ poznamenává Feige. „Abychom jim vdechli život, sestavili jsme fantastický herecký tým. Jedná se o jeden z nejskvělejších hereckých týmů, který se kdy v našich filmech objevil.“
Chadwick Boseman, který se ke své roli T’Chally / Black Panthera vrací poté, co se v ní poprvé objevil ve filmu Captain America: Občanská válka, vysvětluje, čím ho tato postava zaujala. „T’Challa je chytrý. Je to stratég a tím mi vždycky připadal výjimečný, dokonce i v comicsech,“ míní herec. „Je to světový vůdce a s tím souvisí skutečnost, že nese zodpovědnost za celý národ a za to, v jaké pozici se v celosvětovém měřítku ocitá. Něco takového superhrdinové obvykle řešit nemusejí, ale on musí brát v úvahu také svůj odkaz. Je to zajímavá kombinace.“
O postavě Erika Killmongera v podání Michaela B. Jordana toho zpočátku, když do příběhu poprvé vstupuje, příliš mnoho nevíme, ale T’Challa pozvolna odhaluje, jakým způsobem je s Wakandou spojený. Killmonger je žoldák, který je vražedný stejně jako Ulysses Klaue, takže když nyní tito dva spojí své síly proti T’Challovi, jsou pro něj společně mnohonásobně větší hrozbou.
Držitelka Oscara Lupita Nyong’o ztvárnila Nakiu, odhodlanou členku Válečných psů, tedy wakandských zvědů, rozmístěných v zemích celého světa, aby zde sledovali dění a svá pozorování hlásili královské rodině a kmenové radě.
Nakiu rozhodně není radno podceňovat – je to vysoce disciplinovaná žena se silnou vůlí, která s ostatními jedná přesně tak, jak oni jednají s ní, a v případě T’Chally to platí dvojnásob. Její bojové schopnosti se vyrovnají schopnostem Dor Milaje, elitní ženské bezpečnostní složky, což z ní činí výjimečně schopnou agentku.
Herečka Danai Gurira, známá zejména svou velice populární rolí bojovnice s katanou Michonne v seriálovém hitu Živí mrtví, byla pro roli neohrožené Okoye, T’Challovy pobočnice a velitelky Dor Milaje jasnou volbou.
Martin Freeman se znovu vrací v roli agenta Everetta Rosse, tentokrát překvapivě jako T’Challův spojenec, přestože z toho sám nemá příliš velkou radost. Ross se T’Challovi znovu připlete do cesty během pronásledování Ulyssese Klauea, jenž o sobě dal znovu vědět.
Britský herec Daniel Kaluuya se k hereckému týmu připojil coby W’Kabi, T’Challův královský poradce.
Britská herečka Letitia Wright se ujímá role technicky zdatné princezny Shuri, T’Challovy troufalé mladé sestry, jež navrhuje veškeré technologické inovace z vibrania, které jsou na mnoha úrovních zdrojem wakandské moci a jsou jimi také obohaceny nástroje, které má k dispozici Black Panther samotný.
Winston Duke si zahrál M’Baku, náčelníka wakandského horského kmene Jabari, který si s T’Challou a zbytkem královské rodiny příliš nerozumí.
Na Oscara nominovaná Angela Bassett si zahrála oddanou královnu Ramondu, T’Challovu matku. Tato čerstvá vdova je v příběhu klíčovou postavou a poskytuje podporu jak T’Challovi, jenž má potíže vyrovnat se s úlohou wakandského vůdce a ochránce tradic, tak i jeho sestře, geniální a svéhlavé mladé princezně Shuri.
Pro oscarového Foresta Whitakera byla šance připojit se k hereckému týmu snímku Black Panther v podstatě srovnatelná se znovushledáním se starými známými, neboť již v minulosti s Cooglerem a Jordanem spolupracoval jako producent na vzniku snímku Fruitvale. Jakožto wakandský šaman a dlouholetý královský poradce krále T’Chaky má s královskou rodinou dlouhý a komplikovaný vztah.
Andy Serkis se znovu vrací v roli nemilosrdného a bezskrupulózního jihoafrického obchodníka se zbraněmi Ulyssese Klauea, který se poprvé objevil ve filmu Avengers: Age of Ultron. Klaue se tentokrát pokouší získat wakandské vibranium a ocitá se tak na mušce Black Panthera.
Herecký tým pak doplňují německá herečka Florence Kasuma v roli Ayo, Dor Milaje, která se poprvé objevila ve filmu Captain America: Občanská válka, jihoafrický herec a dramatik John Kani (Captain America: Občanská válka, Coriolanus), jenž se vrací v roli T’Challova otce, krále T’Chaka, a držitel ceny Emmy Sterling K. Brown (This Is Us, Americká reportérka), jenž ztvárnil postavu N’Jobu, wakandského Válečného psa.
Natáčení snímku Black Panther probíhalo v ateliérech Pinewood v Atlantě a v jihokorejském Pusanu, zahájeno bylo v lednu 2017 a skončilo 20. dubna 2017.
Svět Wakandy skrýval během příprav na natáčení pro tvůrce filmu a jeho výtvarníky netušený potenciál. V rámci comicsového světa společnosti Marvel je zdánlivě chudý wakandský národ ve skutečnosti zdrojem vzácného kovu, zvaného vibranium. Díky tomu je tato země plná technologií, znalostí, bohatství a moci. Náhled za wakandskou oponu odhaluje futuristickou, nadpozemskou společnost, která velice důsledně ctí své africké tradice.
Většina dekorací pro záběry z Wakandy byla vybudována v ateliérech v Atlantě, mimo jiné též dekorace kmenové rady, wakandské designové skupiny, Shuriina výzkumného a vývojového centra této na vibranium bohaté země, prastaré podzemní Síně králů a v neposlední řadě také Vodopády bojovníků (které se inspirovaly majestátní roklí Oribi v Jihoafrické republice), obřadní centrum wakandských uctívaných tradic.
Vybavena množstvím podkladových materiálů podstoupila výtvarnice filmu Hannah Beachler sérii diskusí s Ryanem Cooglerem, během kterých vzájemně sdíleli fotografie a inspiraci ze svých návštěv Afriky. Díky nim byla Beachler schopna ve svých návrzích zachytit jistou hloubavost původních Kirbyho comicsových návrhů, a současně zmodernizovat koncept technologicky pokročilého afrického národa tak, aby odpovídal současným představám.
Další krok v rámci převedení Wakandy na filmová plátna učinila zkušená kostymérka Ruth Carter, která ve spolupráci s na Oscara nominovaným maskérem Joelem Harlowem musela divákům zprostředkovat náhled do srdcí a duší wakandského lidu.
Podstatou jejího přístupu byla snaha protknout návrhy odpovídajícími africkými tradicemi, ale současně je obohatit tak, aby reflektovaly fantastické prvky, které jsou tajemné wakandské kultuře vlastní. Velmi intenzivně proto spolupracovala s výtvarným týmem, aby společně vypracovali barevnou paletu plnou jasných afrických barev a vzorů. Jejím cílem bylo zachytit africké tradice a nechat je prostoupit vizuálním prostorem filmu a jeho příběhem.
V případě Harlowa se jednalo o vzácnou příležitost ponořit se do comicsového světa. Stejně jako v případě jeho kolegů bylo i pro něj klíčové studium podkladů. Podstatou veškeré jeho práce byly africké tradice, převzaté z National Geographic, knih o afrických rituálech, informací o body paintingu, historických odkazů a také z comicsových sešitů série Black Panther. To vše při práci na konceptu návrhu masek sehrálo svou roli.
Snímek Black Panther se svými zajímavými postavami a prostředím, ale také tradičně špičkovými akčními scénami, které jsou pro filmy z filmového světa společnosti Marvel charakteristické, by měl divákům nabídnout vše, co od příběhu svého oblíbeného superhrdiny na filmových plátnech očekávají.
„Už jen samotná představa toho, že máme možnost zprostředkovat divákům tak pozoruhodný příběh a tak zajímavé postavy, ale současně musíme řešit také některá z lidských dilemat, která z Black Panthera činí jednoho z nás, byla velice lákavá,“ shrnuje režisér Ryan Coogler. „Těším se zejména na možnost sdílet příběh Black Panthera s diváky a sledovat, jak na ně zapůsobí. A zejména mě zajímá, jak zapůsobí na malé děti, podobně jako když jsem se s touto postavou na stránkách comicsů seznamoval jako malý já sám.“
Již nějakou dobu před natáčením bylo rozhodnuto, že jazykem Wakandy bude xhoština, jeden z úředních jazyků Jihoafrické republiky, a že se následně xhosská kultura stane základním kamenem kultury wakandské. Toto rozhodnutí se na plátnech kin poprvé objevilo v rámci snímku Captain America: Občanská válka, v němž uznávaný jihoafrický herec John Kani v roli krále T’Chaky mluvil se svým přirozeným přízvukem, a Boseman od něj tento přízvuk převzal.
Vzhledem k tomu, že si ve filmu zahrál mezinárodní herecký tým z řady zemí a oblastí světa, byla dialektová koučka Beth McGuire pověřena úkolem zajistit, že všechny postavy mluví tak, jak se od nich očekává. McGuire, lingvistka, která spolupracuje se studenty v Yale Repertory Theatre, již v minulosti spolupracovala s Lupitou Nyong’o na její roli ve hře Danai Guriry Eclipsed, čímž na sebe upoutala Cooglerovu pozornost.
Když režisér začal pracovat na detailech toho, jaká Wakanda bude a jak se na celém příběhu filmu bude podílet její jazyk, požádal McGuire o to, aby produkčnímu týmu pomohla nejen se xhoštinou, ale i s dalšími jazyky, mimo jiné též s nigerijskou igboštinou, kterou se hovoří v odlehlé wakandské provincii Jabari, se základy korejštiny a samozřejmě také s afrikánštinou, kterou hovoří Klaue v podání Andyho Serkise.
Winstona Duka, představitele M’Baku, lingvistické kurzy bavily. „Moje postava je ovlivněna spíše nigerijskou igboštinou,“ vysvětluje. „Takže to není čistá igboština, ale je jí hodně ovlivněna, protože ostatní postavy hovoří jihoafrickou xhoštinou. Takže v jejich případě jde o něco, co je velice specifické a pevně dané a vychází to z reality. Horský lid, jehož je M’Baku členem a který se do značné míry izoloval v horách, si svým způsobem vytvořil svou vlastní kulturu. Chtěli jsme použít něco, co by mělo svou vlastní osobitost a krásu. Takže jsme se odkázali na igboštinu a to nám pomohlo. Rytmus tohoto jazyka ovlivnil i rytmus jednání mé postavy.“
S McGuire také spolupracoval jihoafrický herec Atandwa Kani (který byl navíc obsazen do role mladého T’Chaky po boku svého otce Johna, jenž ztvárnil T’Chaku ve starším věku) jakožto kulturní konzultant, aby tvůrcům filmu poskytl k dispozici znalosti své domoviny. Ty byly velice cenné jak během scén z wakandských ulic a wakandského venkova, tak zejména při natáčení velkolepých scén u Vodopádů bojovníků, během kterých byly tucty obyvatel Wakandy svědky T’Challova korunovačního ceremoniálu.
Cooglerovi, Feigemu a hereckému týmu na takových detailech velice záleží, a Kaniho znalosti dodaly celému projektu další úroveň autentičnosti. Kani všem objasnil drobné kulturní detaily, ukrývající se v pohybech, pozdravech, písních i modlitbách. Během jedné ze scén přiměl všechny přítomné k tomu, aby si za doprovodu hudebníků zazpívali, a pomáhal tak v průběhu náročných natáčecích dní dodávat štábu filmu energii a dobrou náladu. Tyto situace se v řadě případů nakonec objevují i ve filmu.
Zajímavostí je také skutečnost, že herec Daniel Kaluuya se v rámci příprav na natáčení scén jízdy na obrněném nosorožci, na kterém jezdí jeho postava W’Kabiho, naučil jezdit na koni.
Nejnovější komentáře