certi brko 34
Centrální peklo se nachází ve středu Země, odkud vedou cestičky do oblastních pekel těsně pod povrchem lidských měst a vesnic, kde kouzelná čertí brka zapisují hříchy tamních obyvatel. V oblastním pekle pod městečkem Pytlov se ale brk porouchá a přestane zapisovat, a tak Lucifer (Ondřej Vetchý) vyšle z centrálního pekla čerta Bonifáce (Jan Cina), aby čertům pod Pytlovem doručil brko nové. Jenže nešikovný a nezkušený Bonifác, místo toho, aby se stal pořádným čertem, se hned v první den své cesty nechá okrást o brko i o další čertovskou magii záludným krejčím (Jan Budař) a zamiluje se do dcery hospodského Markétky (Judit Bárdos).
Za vznikem české pohádky Čertí brkostojí mimo jiné režisér Marek Najbrt (Mistři, Protektor) a scenáristé Robert Geisler a Tomáš Hodan, kteří s Markem Najbrtem spolupracovali už na seriálu Kancelář Blaník a v návaznosti na to i na filmu Prezident Blaník. Do žánru pohádky všichni tři vstoupili poprvé, přitom se ale nedokázali zbavit svých starých zvyků, následkem čehož Čertí brko nadmíru odpovídá představě o tom, jak by asi mohla vypadat pohádka od tvůrců Tondy Blaníka – přinejmenším polovinu zápletky totiž tvoří výrazně akcentovaná politicky-satirická rovina.
Tvůrci přitom na scénáři Čertího brkazačali původně pracovat ještě před zrodem Kanceláře Blaník, na rozdíl od ní se v něm ale v žádném případě nechtěli vozit po současných kauzách a snažili se spíš o obecnou a univerzálně aplikovatelnou výpověď (tudíž do jaké míry ji vztáhnete na aktuální českou politickou situaci, je už na vás). Takže například v Pytlově vládne rychtář (Tomáš Jeřábek), který zfalšoval své vítězství ve volbách a přízeň svých poddaných si kupuje pivem a uzeninami zdarma, díky čemuž (a díky lžím a řadě příslibů) z nich dělá zaslepené a snadno manipulovatelné stádo, což vede až k tomu, že jeden sedlák (Marek Daniel) dokonce neváhá napráskat svoji skeptickou ženu (Jana Plodková) za to, že odmítá tancovat podle toho, jak mocnost píská.
Výtka přitom nesměřuje k tomu, že dětská pohádka obsahuje takhle mimořádně zvýrazněný politický motiv, nýbrž že nic výraznějšího už de facto nenabízí a zastiňuje jím dokonce i zbytek pohádkové zápletky točící se kolem čerta Bonifáce, což se daří mimochodem i díky tomu, že ta zápletka je vyloženě slabá a šablonovitá.
Příběh se totiž dává do pohybu tím, že hlavní hrdina na začátku něco zpacká (nechá se okrást o kouzelné předměty) a pak se to v průběhu zbytku filmu snaží napravit, což je evergreen nemalého počtu českých pohádek včetně těch z nedávné doby (od posledních pohádek Zdeňka Trošky po Anděla Páně 2) a hlavně je to zápletka na dvě věci. Pak samozřejmě nesmí chybět někdo zlý (v tomto případě lstivý rychtář a jeho dementní poskok a také ještě lstivější krejčí, který si pomocí ukradených čertovských kouzel vyčaruje přepychové oblečení a v přestrojení za barona převrátí městečko vzhůru nohama) a zároveň nějaký zranitelný objekt touhy, jehož bude potřeba zachraňovat (tentokrát šenkýřka, která Bonifáce při jejich prvním letmém setkání považuje za zloděje a poleje ho vodou, ale zároveň se do sebe ve stejné scéně oba osudově zamilují – spíš proto, že to vyžadoval scénář, než že by to z té jejich interakce nějak přirozeně vyplynulo).
Ve druhé polovině filmu se pak příběh přerodí v ne vždy zcela smysluplnou a ne moc chytrou sérii honiček, rvaček a léček, při níž jen sem tam vybublá na povrch něco nápaditého (třeba filozofická debata čertů o tom, kam by putovaly jejich duše, pokud by je někdo zabil). Hlavní problém ale stejně spočívá v tom, že ústřední dvojice hrdinů (Bonifác a Markétka) není moc zajímavá a kupodivu ani sympatická, kdy on vstupuje do děje jako ňouma, co akorát způsobuje problémy, a ona je představena jako vypočítavá manipulátorka, co zištně tahá za nos své nápadníky. Jan Cina a Judit Bárdos jsou pak limitováni stereotypními a relativně tuctovými charaktery svých hrdinů a ztvárňují je se stejnou tuctovostí pouze adekvátně, bez nějaké přidané hodnoty navíc.
V rámci hereckých výkonů tak stojí za zmínku spíš představitelé vedlejších postav, počínaje nedávno zesnulým Mariánem Geišbergem v jeho poslední filmové roli okrajově přítomného hospodského a konče skvělým Ondřejem Vetchým, díky němuž má Lucifer sice nebývalé charisma, ale kupodivu není ani trošku děsivý nebo démonický a působí spíš jako sympatický starostlivý strýček – což mohl být nicméně i tvůrčí záměr, neb film neobsahuje ani nic jiného, co by bylo alespoň trochu strašidelné. Kupodivu ale obsahuje i poměrně málo toho, co by mohlo být vtipné, což už je horší.
Dějové a jiné nedostatky následně alespoň částečně záplatuje celkem slušná filmová výprava, zahrnující i pozoruhodně vymyšlený koncept pekla, v němž čerti plní funkce úředníků, strašidelné rohy, kopyta a ocasy mají jen jako služební uniformu pro zvláštní příležitosti a dokáží být celkem zábavní i bez tradičního pitvoření (vyjma opilecké zpívané pasáže v hospodě, která je dost hrozná). Písničky jsou mimochodem ve filmu jen dvě, o muzikál se nejedná.
Mladší publikum se u Čertova brkapřesto jistě pobaví, dospělým divákům zas určitou dětinskost a zjednodušenost zpestří hojné politické narážky. Celkově ale pohádka, byť naštěstí neobsahuje nic vyloženě hloupého a primitivního (možná vyjma přehnaně zdegenerovaného rychtářova pobočníka, jenž mohl být napsán přeci jen sofistikovaněji), příliš silný zážitek nezanechá, spíš jen prošumí a pouze místy zaujme neotřelou nápaditostí, vizuálně výpravnější sekvencí nebo zřetelným politickým rozměrem, odkazujícím na předchozí dílo jejích tvůrců.
Podívejte se na hodnocení Čertí brko na Kinoboxu.
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup
… jedním slovem „katastrofa“, a to nevídaného rozměru. Vetchému a některým dalším se divím, že přijali roli v takovém hrůzostrašném počinu. Producenti vyhodili peníze, které mohly posloužit potřebnějším účelům, protože jestli tuto „pohádku“ (styděl bych se tento počin být autorem nazývat pohádkou) bude ještě v budoucnu nějaká televize vysílat, tak si zadělává na krach v tomto vysílacím čase 🙂 Zde je příklad, kdy i veřejné, soukromé jsou putna, peníze, jako v tomto případě, prostě proletěly komínem!!!! Zdar další podobné tvorbě režiséra Najbrta. Doufám ale, že bez veřejných peněz!!!!!!!!!!!!!!
Absolutně debilni pohádka, nepřirozené dialogy, ubohý politický podtext, odpad tvorby ČT. Za 65 milionů.