Klasika české nové vlny Sedmikrásky Věry Chytilové zaznamenala v posledních letech prudký nárůst celosvětové popularity, v roce 2017 se dostala na seznam 100 nejlepších filmových komedií BBC a v roce 2019 se umístila na 6. místě v seznamu 100 nejlepších filmů režírovaných ženami. Film se dočkal nového ohromujícího 4K transferu z Českého národního filmového archivu, který byl začátkem tohoto roku znovu uveden do amerických kin a teprve minulý měsíc se objevil na blu-ray díky Criterion Collection.
Nyní se probojoval do ankety BFI Sight and Sound 2022 a umístil se na 28. místě mezi nejlepšími filmy všech dob, čímž vklouzl přímo mezi devítihodinový dokument o holocaustu Šoa Clauda Lanzmanna na 27. místě a nekonečně vlivného Taxikáře Martina Scorseseho na 29. místě.
Anketa Sight and Sound, která se koná jen jednou za deset let, je předním seznamem nejlepších filmů všech dob. Od padesátých let minulého století žádá Britský filmový institut každých deset let nejuznávanější světové filmové kritiky, aby sestavili osobní desítku nejlepších filmů, a výsledky se shromažďují v anketě Sight and Sound. V letošním roce BFI téměř zdvojnásobil počet účastníků z řad kritiků, což vedlo k řadě překvapení.
Když byl jako nejlepší film všech dob uváděn Občan Kane Orsona Wellese, bylo to především díky jeho úspěchu v anketě Sight and Sound v letech 1962 až 2002, kdy půl století vévodil tomuto žebříčku.
V roce 2012 však Kanea z pozice všeobecně uznávaného nejlepšího filmu sesadil film Vertigo Alfreda Hitchocka a nyní se na vrchol obou dostal snímek Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles režisérky Chantal Ackermanové.
Ackermanové film je mistrovským dílem, ale také artovým filmem, který je pro širokou veřejnost nepřístupný tak, jak předchozí výběry nebyly; už samotný název, francouzsky psaná adresa ulice, bude stačit k tomu, aby většinu diváků odradil. Zato cinefilové, kteří Jeanne Dielmanovou neviděli, se mají opravdu na co těšit.
Také Daisies je možná pro většinu čtenářů neobvyklým zařazením do třicítky, ale zaslouží si (znovu)objevení. Závratně podvratná výzva k odporu proti patriarchátu posloužila jako dokonalá metafora rodícího se Pražského jara a hnutí české nové vlny, během nichž se umělci a filmaři postavili proti komunistickým utlačovatelům.
Režisérka Věra Chytilová si zaslouží recenzi i pro filmové fanoušky, kteří se pravděpodobně nesetkají s větším množstvím její tvorby. Zatímco její přátelé a krajané jako Miloš Forman utekli do Hollywoodu a sklidili velký úspěch, Chytilová dostala po uvedení svého snímku Ovoce ráje v Cannes v roce 1970 na osm let zákaz natáčení.
Poté v komunistickém Československu v relativní neznámosti pokračovala v natáčení filmů, v nichž si dobírala cenzuru hravě surrealistickými a podvratnými pohledy na moderní život. Její film Dědictví aneb Kurvahošigutntag (1992) je tuzemskou komediální klasikou a čeká na mezinárodní objevení.
Dědictví je zřejmě prvním českým či československým filmem, který se dostal do první stovky v anketě Sight and Sound, i když úplné seznamy dřívějších vydání se shánějí těžko. V anketě Sight and Sound 2012 se Sedmikrásky umístily na 202. místě. Epos Františka Vláčila Marketa Lazarová byl v této anketě nejlépe hodnoceným českým filmem, když se umístil na #154.
Česká filmová kritika zvolila Marketu Lazarovou za nejlepší český film hned v několika různých anketách, především v anketě Projekt 100 z roku 1998 a v anketě časopisu Respekt z roku 2011.
A zatímco Sedmikrásky jsou jediným českým filmem, který se umístil mezi 100 nejlepšími všech dob podle Sight and Sound, na ČSFD, místní verzi IMDb, se mezi 50 nejlepšími českými filmy neumístila, tam nadále kralují útulné Pelíšky z roku 1999.
Plná stovka nejlepších filmů z ankety Sight and Sound z roku 2022:
-
1. Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles (Chantal Akerman, 1975)
-
2. Vertigo (Alfred Hitchcock, 1958)
-
3. Citizen Kane (Orson Welles, 1941)
-
4. Tokyo Story (Ozu Yasujiro, 1953)
-
5. In the Mood for Love, Wong Kar-wai, 2001)
-
6. 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968)
-
7. Beau travail (Claire Denis, 1998)
-
8. Mulholland Dr. (David Lynch, 2001)
-
9. Man with a Movie Camera (Dziga Vertov, 1929)
-
10. Singin’ in the Rain (Stanley Donen and Gene Kelly, 1951)
-
11. Sunrise: A Song of Two Humans (F.W. Murnau, 1927)
-
12. The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972)
-
13. La Règle du Jeu (Jean Renoir, 1939)
-
14. Cléo from 5 to 7 (Agnès Varda, 1962)
-
15. The Searchers (John Ford, 1956)
-
16. Meshes of the Afternoon (Maya Deren and Alexander Hammid, 1943)
-
17. Close-Up (Abbas Kiarostami, 1989)
-
18. Persona (Ingmar Bergman, 1966)
-
19. Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)
-
20. Seven Samurai (Akira Kurosawa, 1954)
-
21. The Passion of Joan of Arc (Carl Theodor Dreyer, 1927)
-
21. Late Spring (Ozu Yasujiro, 1949)
-
23. Playtime (Jacques Tati, 1967)
-
24. Do the Right Thing (Spike Lee, 1989)
-
25. Au Hasard Balthazar (Robert Bresson, 1966)
-
25. The Night of the Hunter (Charles Laughton, 1955)
-
27. Shoah (Claude Lanzmann, 1985)
-
28. Daisies (Věra Chytilová, 1966)
-
29. Taxi Driver (Martin Scorsese, 1976)
-
30. Portrait of a Lady on Fire (Céline Sciamma, 2019)
-
31. Mirror (Andrei Tarkovsky, 1975)
-
31. 8½ (Federico Fellini, 1963)
-
31. Psycho (Alfred Hitchcock, 1960)
-
34. L’Atalante (Jean Vigo, 1934)
-
35. Pather Panchali (Satyajit Ray, 1955)
-
36. City Lights (Charlie Chaplin, 1931)
-
36. M (Fritz Lang, 1931)
-
38. À bout de souffle (Jean-Luc Godard, 1960)
-
38. Some Like It Hot (Billy Wilder, 1959)
-
38. Rear Window (Alfred Hitchcock, 1954)
-
41. Bicycle Thieves (Vittorio De Sica, 1948)
-
41. Rashomon (Akira Kurosawa, 1950)
-
43. Stalker (Andrei Tarkovsky, 1979)
-
43. Killer of Sheep (Charles Burnett, 1977)
-
45. North by Northwest (Alfred Hitchcock, 1959)
-
45. The Battle of Algiers (Gillo Pontecorvo, 1966)
-
45. Barry Lyndon (Stanley Kubrick, 1975)
-
48. Wanda (Barbara Loden, 1970)
-
48. Ordet (Carl Theodor Dreyer, 1955)
-
50. The 400 Blows (François Truffaut, 1959)
-
50. The Piano (Jane Campion, 1992)
-
52. News from Home (Chantal Akerman, 1976)
-
52. Fear Eats the Soul (Rainer Werner Fassbinder, 1974)
-
54. The Apartment (Billy Wilder, 1960)
-
54. Battleship Potemkin (Sergei Eisenstein, 1925)
-
54. Sherlock Jr. (Buster Keaton, 1924)
-
54. Le Mépris (Jean-Luc Godard 1963)
-
54. Blade Runner (Ridley Scott 1982)
-
59. Sans soleil (Chris Marker 1982)
-
60. Daughters of the Dust (Julie Dash 1991)
-
60. La dolce vita (Federico Fellini 1960)
-
60. Moonlight (Barry Jenkins 2016)
-
63. Casablanca (Michael Curtiz 1942)
-
63. GoodFellas (Martin Scorsese 1990)
-
63. The Third Man (Carol Reed 1949)
-
66. Touki Bouki (Djibril Diop Mambéty 1973)
-
67. The Gleaners and I (Agnès Varda 2000)
-
67. Metropolis (Fritz Lang 1927)
-
67. Andrei Rublev (Andrei Tarkovsky 1966)
-
67. The Red Shoes (Michael Powell & Emeric Pressburger 1948)
-
67. La Jetée (Chris Marker 1962)
-
72. My Neighbour Totoro (Miyazaki Hayao 1988)
-
72. Journey to Italy (Roberto Rossellini 1954)
-
72. L’avventura (Michelangelo Antonioni 1960)
-
75. Imitation of Life (Douglas Sirk 1959)
-
75. Sansho the Bailiff (Mizoguchi Kenji 1954)
-
75. Spirited Away (Miyazaki Hayao 2001)
-
78. A Brighter Summer Day (Edward Yang 1991)
-
78. Sátántangó (Béla Tarr 1994)
-
78. Céline and Julie Go Boating (Jacques Rivette 1974)
-
78. Modern Times (Charlie Chaplin 1936)
-
78. Sunset Blvd. (Billy Wilder 1950)
-
78. A Matter of Life and Death (Michael Powell & Emeric Pressburger 1946)
-
84. Blue Velvet (David Lynch 1986)
-
84. Pierrot le fou (Jean-Luc Godard 1965)
-
84. Histoire(s) du cinéma (Jean-Luc Godard 1988-1998)
-
84. The Spirit of the Beehive (Victor Erice, 1973)
-
88. The Shining (Stanley Kubrick, 1980)
-
88. Chungking Express (Wong Kar Wai, 1994)
-
90. Madame de… (Max Ophüls, 1953)
-
90. The Leopard (Luchino Visconti, 1962)
-
90. Ugetsu (Mizoguchi Kenji, 1953)
-
90. Parasite (Bong Joon Ho, 2019)
-
90. Yi Yi (Edward Yang, 1999)
-
95. A Man Escaped (Robert Bresson, 1956)
-
95. The General (Buster Keaton, 1926)
-
95. Once upon a Time in the West (Sergio Leone, 1968)
-
95. Get Out (Jordan Peele, 2017)
-
95. Black Girl (Ousmane Sembène, 1965)
-
95. Tropical Malady (Apichatpong Weerasethakul, 2004)
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře