Četa - drásavě realistický válečný film

cetaceta
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Píše se rok 1967 a do viet­nam­ské­ho pek­la při­lé­tá zele­náč Chris Taylor (Charlie Sheen). Už prv­ní pohled na vozík nalo­že­ný­mi ige­li­to­vý­mi pyt­li s mrt­vo­la­mi mu napo­ví­dá, jaký pobyt jej zde čeká. Když dora­zí k četě, ke kte­ré byl při­dě­len, vel­mi brzy zjiš­ťu­je, že četa nebo­ju­je jen s pří­sluš­ní­ky Vietcongu, ale boj zuří i uvnitř. Právě zde vidí názor­nou ukáz­ku stře­tá­vá­ní pomy­sl­né­ho „dob­ra se zlem“, kte­ré ztě­les­ňu­jí bru­tál­ní a nekom­pro­mis­ní ser­žant Barnes (Tom Berenger) a na dru­hé stra­ně člo­věk, kte­rý si v sobě sna­ží ucho­vat ješ­tě tro­chu lid­skosti ser­žant Elias (Willem Dafoe). Taylor brzy sto­jí před úko­lem „vybrat si tu správ­nou stra­nu“. Po něko­li­ka prů­zkum­ných pocho­dech se mu jako lep­ší jeví ser­žant Elias. Spory v četě postup­ně začí­na­jí nabí­rat na inten­zi­tě a nevra­ži­vé pohle­dy a řeči se postup­ně začí­na­jí pře­sou­vat ve fyzic­ké sou­bo­je. Každému je jas­né, že četě může velet pou­ze jeden z nich. Mezitím však muži musí držet pozor­nost před nepří­te­lem ofi­ci­ál­ním, kte­rý­mi jsou všu­dypří­tomní pří­sluš­ní­ci Vietcongu.......

Předtím než se Oliver Stone v Hollywoodu pro­sla­vil jako sce­náris­ta Půlnočního Expresu či pře­dě­láv­ky Zjizvené tvá­ře a poz­dě­ji jako reži­sér tak byl vojá­kem ve Válce ve Vietnamu do kte­ré se při­hlá­sil dob­ro­vol­ně a už od kon­ce své vojen­ské kari­é­ry začal chys­tat scé­nář vychá­ze­jí­cí z jeho zážit­ků, tepr­ve ale úspěch fil­mů jako Lovec jele­nů či Apokalypsa zaří­dil aby bylo koneč­ně jaké stu­dio (kon­krét­ně stu­dio Orion) Stoneův váleč­ný film zafi­nan­co­vat. V roce 1986 tak defi­ni­tiv­ně vzni­kl legen­dár­ní váleč­ný film, kte­rý mož­ná úpl­ně nedo­sa­hu­je kva­lit Lovce jele­nů, Apokalypsy nebo těs­ně poz­děj­ší Ocelové ves­ty, ze všech čtyř fil­mů je ale Četa vzhle­dem k Stoneově vzta­hu k zmí­ně­né­mu váleč­né­mu kon­flik­tu nej­o­so­bi­těj­ší.

Postava Chrise Taylora v podá­ní Charlieho Sheena je v pod­sta­tě ztě­les­ně­ní Olivera Stonea. Stejně jako Stone se Taylor do vál­ky z uni­ver­zi­ty při­hlá­sil dob­ro­vol­ně a krom boje s Vietkongy je Taylor svěd­kem také sou­bo­je uvnitř čety, kte­ré je sou­čás­tí. Konkrétně více než riva­li­ta poma­lu čím dál tím více žhne nad kru­tým ser­žan­tem Barnesem v podá­ní Toma Berengera a stá­le pudo­vě lid­ským ser­žan­tem Eliasem v podá­ní Willema Dafoeho. Zatímco co Elias ztě­les­ňu­je andě­la na Chrisově rame­ni, Barnes je nao­pak ztě­les­ně­ním ďáb­la a oba mají na Chrisovu kari­é­ru v armá­dě zásad­ní vliv. Stejně tak posta­vy Eliase a Barnese ztě­les­ňu­jí dva zásad­ně odliš­né tábo­ry ame­ric­kých vojáků- Ty, kte­ří si po celou dobu zacho­vá­va­jí svou lid­skost a vraž­dí jen v kraj­ních pří­pa­dech a ty, kte­ří už se jed­no­du­še vraž­dě­ním baví a defi­ni­tiv­ně z nich tak pobyt v armá­dě udě­lal mon­stra. Války dvou stran jsou tu tak vlast­ně dvě a zatím­co co prim pořád hra­je pře­de­vším váleč­ný kon­flikt s Vietkongy, ten důle­ži­těj­ší se pře­ce jen ode­hrá­vá mezi vojá­ky a pře­de­vším v samot­ném Chrisi Taylorovi na kte­rém se jeho pobyt v Americe též začí­ná pode­pi­so­vat a on sám se musí roz­hod­nout jest­li se tak vydá spí­še smě­rem Eliase nebo Barnese, kte­ří tak oba více­mé­ně sou­pe­ří o Chrisovu duši.

Četa je pře­de­vším prv­ní vět­ší fil­mo­vou prá­ci kame­ra­ma­na Roberta Richardsona, kte­rý sám na téma Čety žer­tu­je, že byl teh­dy ve věku 31 let ješ­tě škvr­ně a že má Četa mno­ho tech­nic­kých chyb. Dá se mož­ná říct, že Četa nedo­sa­hu­je vrchol­ných vizu­ál­ních kva­lit poz­děj­ších Richardsonových kous­ků (JFK, Casino, Letec, Nespoutaný Django, Tenkrát v Hollywoodu), už zde měl ale Richardson vizu­ál­ní podá­ní nesku­teč­ně v malí­ku a Četa má něko­lik vylo­že­ně nád­her­ných zábě­rů. Četa tak neje­nom nakop­la režij­ní kari­é­ru Olivera Stonea, ale před­sta­vi­la svě­tu jed­no­ho z nej­vět­ších kame­ra­ma­nů všech dob.

Četa je dost prav­dě­po­dob­ně jed­ním z nej­o­sob­něj­ších fil­mů všech dob do kte­ré­ho Stone dal hod­ně ze svých zku­še­nos­tí a jak sám něko­li­krát pro­hlá­sil tak i když je Válka ve Vietnamu čím dál tím star­ší his­to­rii tak až do kon­ce jeho živo­ta bude jeho sou­čás­tí. Jako sce­náris­ta Stone nepře­kva­pil a už tako­vé­ho hlav­ní­ho hrdi­nu doká­že pro­dat jenom díky dopi­sům psa­ným jeho babič­ce. Následně ale doká­že Stone sty­lo­vě před­sta­vit až tucet postav, kaž­dé dodat něco oso­bi­té­ho a zaří­dit tak aby si člo­věk vše­chen ten tucet postav pama­to­val. Ať už je to Bunny, Lerner, Francis nebo Big Harold tak je vel­mi leh­ké si kaž­dou libo­vol­nou posta­vu zapa­ma­to­vat a tahle cha­rak­ter­ní expo­zi­ce se pros­tě Stoneovi daří náram­ně. Zároveň krom skvě­lé­ho ústřed­ní­ho tria Sheen-Berenger-Dafoe se zde obje­vu­jí také prv­ní výraz­něj­ší role her­ců jako Johnny Depp, Forest Whitaker, Kevin Dillon, John C. McGinley, Keith David nebo Tony Todd a pře­de­vším tu straš­ně úžas­ně fun­gu­je vzá­jem­ná che­mie ať v rám­ci uvě­ři­tel­ně budo­va­né­ho přá­tel­ství nebo nao­pak vzá­jem­né oči­vid­né nená­vis­ti a chu­ti navzá­jem si při­nej­lep­ším roz­bít drž­ku a v tom nej­hor­ším se navzá­jem zabít.

O to kru­těj­ším uvě­do­mě­ním je fakt, že vše co se ve fil­mu ode­hrá­vá je zalo­že­no na Stoneových zku­še­nos­tech a Stone si nic necu­cá z prs­tu. K veš­ke­ré­mu nási­lí, kte­ré ve fil­mu dojde tak došlo i ve sku­teč­ném svě­tě a celá sek­ven­ce ve ves­ni­ci je vrchol­ně lid­sky nepří­jem­ná. To vše potom vede k vyvr­cho­le­ní dru­hé tře­ti­ny a k nej­le­gen­dár­něj­ší scé­ně fil­mu, Možná Četě občas tro­chu dra­ma­tur­gic­ky ujíž­dí noha a nej­ví­ce je to poznat v úvo­du tře­tí tře­ti­ny, je to ale pořád super až do kon­ce a když dojde na závě­reč­nou bitvu tak jde z toho husí kůže. A to při kaž­dém vidě­ní i přes­to, že po prv­ním zhléd­nu­tí už jsou kar­ty jas­ně roz­da­né, což je doka­zu­je jak skvě­lé ono celé finá­le je.

Četa je rea­lis­tic­ká, řeme­sl­ně vel­mi dob­rá a pře­de­vším jde oprav­du o zásad­ní a pře­de­vším super film. Mám jen tro­chu pro­blém s režij­ním vede­ním Olivera Stonea, kte­rý si mož­ná za film došel pro Oscara za nej­lep­ší režii, přes­to mám ale z Čety pocit, že se zde jako reži­sér tak tro­chu ješ­tě hle­dal než došel k tako­vé výraz­ně lep­ší for­mě u tako­vé­ho JFK. Zároveň je sice tak tro­chu hloupé film srov­ná­vat s vrchol­ný­mi pec­ka­mi jako Lovec jele­nů, Apokalypsa nebo Olověná ves­ta už jenom pro­to, že kaž­dý film na Válku ve Vietnamu kou­ká tak tro­chu jinak, přes­to ale Četa za mně pořád tak tro­chu tápe v jejich stí­nu. To ale záro­veň nezna­me­ná, že by Četa při­šla o vše co jí dělá tak super fil­mo­vou zále­ži­tos­tí, kte­rá je stej­ně důle­ži­tým fil­mo­vým mil­ní­kem i 34 let po jeho vydá­ní a i když za mně pře­ce jen k doko­na­los­ti něco chy­bí, v roce 1986 si (k vel­ké­mu pře­kva­pe­ní samot­né­ho Stonea) film prá­vem došel i pro soš­ku za Nejlepší film roku. Oscara si ten rok prá­vem vybo­jo­val i střih (pro­stři­hy akč­ních sek­ven­cí jsou vylo­že­ně super) a mix zvu­ku a i když Tom Berenger, Willem Dafoe a Robert Richardson ten rok ostrou­ha­li, jejich vrchol­né výko­ny jim nikdo upřít nemů­že. Četa dodnes neztra­ti­la nic na svém kouz­lu a je stej­ně tak emo­ci­o­nál­ně sil­ná jako v době své­ho vzni­ku. Jednoduše super film o boji na bojiš­ti i násled­ně ve vlast­ních řadách ale pře­de­vším také rea­lis­tic­ká váleč­ná řezni­či­na, kte­rá se neztra­tí ani ve stí­nu svých nevlast­ních fil­mo­vých brat­říč­ků..... A pře­de­vším při­po­mín­ka zla­tých časů s váž­ným a rela­tiv­ně zdra­vým Charliem Sheenem!

Trailer:

Verdikt: 4 z 5

**************

Foto: Photo © 1986 Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Četa na Kinoboxu.
S tebou mě baví svět: Rodinná komedie plná humoru
22. prosince 2025S tebou mě baví svět: Rodinná komedie plná humoru„S tebou mě baví svět“ je ikonická československá rodinná komedie, která si získala srdce mnoha generací. Film nabízí laskavý humor, skvělé herecké výkony a autentickou atmosféru horské chalupy, kde se mísí starosti rodičů s dětskými radovánkami.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Sám doma 2: Ztracen v New Yorku
22. prosince 2025Sám doma 2: Ztracen v New YorkuJsou Vánoce a rodina McCallisterů se chystá na Floridu. Ráno zaspí, nastane zmatek, ale na letiště odjedou všichni. Přes letištní halu musejí běžet, aby letadlo stihli, a tak se stane, že Kevin (Macaulay Culkin) nastoupí do…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
E.T. – Mimozemšťan: Kouzlo dětského přátelství
19. prosince 2025E.T. – Mimozemšťan: Kouzlo dětského přátelstvíE.T. – Mimozemšťan je filmovou legendou, která si své místo v srdcích diváků drží již desítky let. Steven Spielberg zde mistrně skloubil sci-fi s hlubokým emocionálním příběhem o přátelství a touze po domově. Hudba Johna Williamse…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Avatar: The Way of Water – vizuální epická podívaná
17. prosince 2025Avatar: The Way of Water – vizuální epická podívanáPo dlouhých třinácti letech se James Cameron vrací na Pandoru a přináší pokračování, které znovu uchvacuje dechberoucími vizuály a novým podvodním světem. Avatar: The Way of Water nabízí nejen technický majstrštyk, ale i hluboký příběh o…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Avatar: Vizuální revoluce na Pandoru
16. prosince 2025Avatar: Vizuální revoluce na PandoruJames Cameron s filmem Avatar přinesl do světa kinematografie nejen dechberoucí vizuální zážitek, ale i hluboký příběh o spojení člověka s přírodou a osobní proměně. Tento epický sci-fi snímek okouzlí svou technickou bravurou, propracovaným světem a…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Hvězdná pěchota – film, který ani po letech neztrácí sílu
10. prosince 2025Hvězdná pěchota – film, který ani po letech neztrácí síluKvalitní sci-fi od samotného Roberta A. Heinleina – to se musí vidět. Tento film vznikl už hodně, hodně dávno. Přesto se k němu pořád rád vracím. Naposledy jsem jej viděl asi před dvěma týdny a teď jsem…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Nebezpečná rychlost: Adrenalin bez přestávky
7. prosince 2025Nebezpečná rychlost: Adrenalin bez přestávkyNebezpečná rychlost je ikonickou akcí devadesátých let, která diváka vtáhne do zběsilé jízdy plné napětí a neustálého ohrožení. Film nabízí jednoduchý, ale geniálně provedený námět – autobus, který nesmí zpomalit pod určitou rychlost, jinak exploduje. Keanu…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Pět nocí u Freddyho: horor bez napětí
3. prosince 2025Pět nocí u Freddyho: horor bez napětíPět nocí u Freddyho je film, který měl ambice stát se kultovní videoherní adaptací, ale ve výsledku nabízí spíše sterilní a nevýrazný hororový zážitek. Režisérka Emma Tammi se snaží skloubit dějové drama s hororovými prvky, avšak…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Trol: Norská mytologická akční jízda
2. prosince 2025Trol: Norská mytologická akční jízdaFilm Trol od norského režiséra Roara Uthauga představuje moderní pojetí severské legendy o obřím trollovi, který se probudí v horách Dovre. Příběh kombinuje akční scény s atmosférou napětí a tajemství, přičemž čerpá z bohatých norských folklórních…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Apocalypto – Brutální honba za přežitím v srdci mayské říše
28. listopadu 2025Apocalypto – Brutální honba za přežitím v srdci mayské říšeFilm je zasazen do posledních dnů před pádem mocné (a brutální) říše Mayů. Hlavním hrdinou je mladík Jaguáří tlapa, jehož vesnice je přepadena právě bojovníky Mayů. Ti, kteří nejsou povražděni jsou zajati a vlečeni do srdce…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
eM

Jak Berenger tak Dafoe byli ve svých rolích vyni­ka­jí­cí. Oscara(vedlejší role) ale mohl dostat jen jeden, tak­že to asi dopadlo nej­lé­pe jak moh­lo.

Pokrytec a komunista Stone

Komunistický film komu­nis­tic­ké­ho reži­se­ra pro­mi­ta­ný jako jeden z mala Amerických fil­mu v komu­nis­tic­kém čes­ko­slo­ven­sku - což je sym­to­ma­tic­ké
Vše co uka­že Ameriku ve špat­né svet­le je vítá­no