Daleko od hlučícího davu - SÍDLA & LOUKY

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Obloha byla jasná — pozo­ru­hodně jasná — a miho­tavý třpyt všech hvězd připomínal záchvěvy jediného těla, řízené spo­lečným pul­sem.

-- Thomas Hardy, Daleko od hlučícího davu

Daleko od hlučícího davu před­sta­vi­lo svě­tu pro­stře­dí, kte­ré se od té doby zapsa­lo do pově­do­mí jako “Hardyho svět,” drs­ná říše kop­co­vi­tých země­děl­ských used­los­tí, kde jsou lidé a jejich pro­blémy hlu­bo­ce spja­ty s rytmy pří­ro­dy, s tepem roč­ních obdo­bí, orá­ním půdy, divo­kos­tí a zra­ni­tel­nos­tí zví­řat. Román byl dru­hým z Hardyho mno­ha pří­bě­hů ode­hrá­va­jí­cích se v semi-fiktivním ang­lic­kém hrab­ství Wessex. Hardy nazval Wessex “reál­nou zemí snů,” ale ve sku­teč­nos­ti se jas­ně podo­bal kon­tu­rám a kul­tu­ře sku­teč­né­ho hrab­ství Dorset na jiho­zá­pa­dě Anglie, kde Hardy vyrůs­tal. Známý svým zele­na­jí­cím se, zvl­ně­ným teré­nem a ovčí­mi far­ma­mi, i dnes zůstá­vá Dorset pří­kla­dem toho, co si lidé vyba­ví, když se řek­ne “brit­ský ven­kov.”

Pro Thomase Vinterberga to bylo jedi­né mís­to, kde mohl točit. “Točit na reál­né loka­ci bylo nut­nos­tí,” říká. “Tato kra­ji­na je pro posta­vy a pro pocho­pe­ní celé­ho pří­bě­hu důle­ži­tá. Museli jsme tam odjet. Bydleli jsme na mís­tech, kte­rá Hardyho inspi­ro­va­la, pozna­li jsme oko­lí a kom­plet­ně jsme se tomu­to pro­stře­dí ode­vzda­li.”

To ode­vzdá­ní oži­lo ve scé­nách, jako když Bathsheba a Gabriel dohlí­že­li na kou­pá­ní ovcí. Vinterberg zde vytvo­řil niter­ní koláž tex­tur a emo­cí. “Koupání ovcí byla jed­na jedi­ná věta ve scé­ná­ři. Ale měl jsem pocit, že to je důle­ži­tá věc,” vysvět­lu­je reži­sér. “Chtěl jsem ten­to oka­mžik pro­dlou­žit a uká­zat, že Bathsheba a Gabriel spo­lu doká­ží fun­go­vat. Je to moment abso­lut­ní­ho štěs­tí a je to druh očis­ty, kte­rá má stej­nou sym­bo­lic­kou hod­no­tu. Je to život roz­ví­je­jí­cí akt a já mám tyto dru­hy scén rád.“

Aby plně navo­dil život v Dorsetu, Vinterberg při­zval tým vizu­ál­ních uměl­ců, včet­ně kame­ra­man­ky Charlotte Bruus Christensenové, kte­rá s ním již spo­lu­pra­co­va­la na fil­mech Hon a Submarino; fil­mo­vé archi­tekt­ky Kave Quinnové a na Oscara čty­ři­krát nomi­no­va­né kos­tým­ní výtvar­ni­ce Janet Pattersonové.

Christensenová a Vinterberg sdí­le­li vizu­ál­ní řeč. “S Thomasem se dob­ře zna­li,” pozna­me­ná­vá Allon Reich,” a oba mají smy­sl pro Hardyho Wessex. Charlotte je geni­ál­ní. Její zábě­ry vypa­da­jí fan­tas­tic­ky, přes­to se vždyc­ky sou­stře­di­la na posta­vy a jejich pří­běh.”

Vinterberg popi­su­je způ­sob, jakým spo­lu­pra­co­va­li: “Na natá­če­ní se s Charlotte hod­ně při­pra­vu­je­me. Mluvíme a mlu­ví­me a mlu­ví­me a pak udě­lá­me náčrt a pak mlu­ví­me a mlu­ví­me. Děláme co nej­ví­ce pří­prav, jak jen to je mož­né. Takže, když se pak zapne kame­ra, nechá­me všech­no letět.“

Jedním z prv­ních klí­čo­vých roz­hod­nu­tí bylo, že se fil­ma­ři roz­hod­li točit na film. “Všechny vel­ké dobo­vé fil­my posled­ních dese­ti let byly nato­če­ny na film,” vysvět­lu­je Macdonald, “jeho tex­tu­ra pomá­há navo­dit pocit jiné doby.”

Film pro­chá­zí všech­na čty­ři roč­ní obdo­bí a do znač­né míry se ode­hrá­vá ven­ku, tak­že poča­sí tu hrá­lo vel­kou roli. “Jednou z nej­vět­ších výzev fil­mu bylo navo­dit dojem mění­cích se roč­ních obdo­bí,” vysvět­lu­je Reich. “Můžete vytvo­řit déšť a sníh, ale nemů­že­te vytvo­řit slun­ce. Takže jsme si necha­li udě­lat mno­ho pro­gnóz a plá­no­va­li pod­le slu­neč­ných dnů!”

Filmová archi­tekt­ka Kave Quinnová říká, že vždy mys­le­la na kra­ji­nu. “Thomas chtěl vyu­žít epic­ké kva­li­ty kra­ji­ny a postav, něco ve sty­lu Doktora Živa­ga nebo 1900 s majestát­ní­mi kuli­sa­mi,” vysvět­lu­je. “Chtěl záři­vé bar­vy, kte­ré moder­ním způ­so­bem, dodá­va­jí fil­mu pocit Technicoloru. Je to svě­ží vzhled.”

Quinnová se záro­veň roz­hod­la vzkří­sit dobo­vý život a to tak auten­tic­ky, jak jen to bylo mož­né v 21. sto­le­tí, což v Dorsetu, jak sama říká, bylo jed­no­duš­ší než na vět­ši­ně jiných míst. “Velká část ven­ko­va je tu stá­le obhos­po­da­řo­vá­na far­má­ři, navíc nele­ží na pří­mé spoj­ni­ci s Londýnem, tak­že tu nee­xis­tu­jí žád­né dál­ni­ce. Dorset se od dob Hardyho pří­liš nezmě­nil. Druhou před­nos­tí Dorsetu je jeho ohro­mu­jí­cí pobře­ží. Kvalita jeho svět­la se mír­ně liší vzhle­dem k reflex­ní pova­ze vody. To při­ná­ší jiný druh vizu­ál­ní magie.”

Hodně času zabra­lo hle­dá­ní Bathshebiny far­my. Nakonec se Quinnová zami­lo­va­la do archi­tek­to­nic­ke­ho skvos­tu Mapperton House poblíž Beaminsteru ve vlast­nic­tví lor­da a lady Sandwichových. Nachází se v nedo­tče­né kra­ji­ně. Panský dům má svůj vlast­ní kos­tel, stá­je, holub­ník a nádvo­ří spo­lu s okol­ní země­děl­skou půdou a lesy, kte­ré se daly vyu­žít. “Dům byl doko­na­lý,” vzpo­mí­ná Quinnová. “Kolem měl úžas­nou kra­ji­nu. Jeho krás­né stá­je a dvůr v před­ní čás­ti domu se nám poda­ři­lo při­způ­so­bit.”

“Lidé z Dorsetu byli nesmír­ně vstříc­ní,” říká Reich. “Rekrutovali jsme mno­ho míst­ních země­děl­ců, pokrý­va­čů a růz­ných kva­li­fi­ko­va­ných lidí, kte­ří byli rádi, že si mohou nechat narůst vou­sy, oblé­ci do dobo­vých šatů a oprav­du se vžídt do doby Thomase Hardyho.”

Natáčení se také pře­mís­ti­lo do Buckinghamshire, kon­krét­ně do Claydon House, kte­rý poslou­žil jako pro­stor­ný, ale prázd­ný dům pana Boldwooda. “Claydon oprav­du dob­ře zafun­go­val jako Boldwoodův dům,” říká Quinnová. “Žije ve vel­mi kon­t­ro­lo­va­ném pro­stře­dí, kde všech­no musí být per­fekt­ní. Všechny poko­je jsou vel­ké, tak­že cítí­te jeho izo­lo­va­nost v tom­to tichém svě­tě.”

Během úprav loka­cí pro natá­če­ní se her­ci pře­mís­ti­li do Dorsetu, aby se sami pono­ři­li do vlast­ních pohl­cu­jí­cích pří­prav - včet­ně výu­ky jízdy na koni, honác­kých lek­cí a uče­ní se země­děl­ským meto­dám 19. sto­le­tí. Tom Sturridge stu­do­val šerm, zatím­co Matthias Schoenaerts a Carey Mulliganová se sna­ži­li ovlád­nout stá­do 150ti ovcí, kte­ré se obje­ví ve scé­nách spo­lu s nimi.

“Zamilovala jsem si země­děl­ské prá­ce,” při­zná­vá Mulliganová, “a líbi­lo se mi, jak jsme se dosta­li oprav­du ke vše­mu. Bylo skvě­lé nau­čit se jez­dit na koni. Koně byli úžas­ní, ačko­li tam bylo něko­lik momen­tů, kte­ré byly mír­ně děsi­vé, vždyc­ky jsme vědě­li, že jsme v bez­pe­čí. Je to skvě­lý pocit při­cvá­lat do zábě­ru a sesko­čit z koně.”

Zachytit dobo­vý život na stat­ku bylo zásad­ní pro atmo­sfé­ru, o kte­rou Vinterberg usi­lo­val.

“Zjistil jsem, že Hardyho popi­sy zví­řat a kra­ji­ny nám říka­jí mno­ho o živo­tě,” pozna­me­ná­vá. Přesto to byla pro Vinterberga lek­ce sama o sobě. “Nikdy jsem nedě­lal film, kde jsem se musel vypo­řá­dat s nafouk­lý­mi ovce­mi… a mož­ná to je ta nej­po­div­něj­ší věc, jakou jsem kdy točil. Ale bylo to důle­ži­té pro navo­ze­ní atmo­sfé­ry ven­kov­ské­ho živo­ta, kte­rý je tak zásad­ní pro posta­vu Bathsheby.”

Stejně zásad­ní byly pro Bathshebu a muže, kte­ří se sna­ží zís­kat její ruku, kos­týmy, kte­ré vytvo­ři­la Janet Pattersonová. Vinterberg se chtěl vyhnout vik­to­ri­án­ským kri­no­lí­nám, tak­že pře­su­nul děj pří­bě­hu do roku 1880, kdy se móda náh­le sta­la uhla­ze­něj­ší a pro­sa­zo­va­la moder­ní silu­e­tu - hodí se více pro ženu, kte­rá jez­dí na koni a leze po žeb­ří­ku.

Pattersonová si také pohrá­la s odstí­ny fil­mu. “Thomas měl vizi sta­ro­mód­ní­ho epo­su, ve sty­lu Technicoloru se spous­tou jas­ných, živých barev. Nechtěl dělat dal­ší hně­dý, bahni­tý, vik­to­ri­án­ský film!“ vysvět­lu­je asi­s­tent­ka kos­tým­ní návr­hář­ky Francoise Fourcadeová. “Takže jsme udě­la­li podrob­ný výzkum a zjis­ti­li jsme, že mno­ho ori­gi­nál­ních před­mě­tů z té doby ve sku­teč­nos­ti oplý­vá pře­kva­pi­vě živý­mi barva­mi, jako jsou jas­ně mod­rá a svět­le fia­lo­vá. V našem pod­vě­do­mí si před­sta­vu­je­me, že v 19. sto­le­tí pře­vlá­da­ly nud­né, šedé bar­vy, ale bylo vlast­ně plné vel­mi výraz­ných barev.”

Pokud jde o kos­týmy, kaž­dá z postav má svůj vlast­ní styl: Gabriel se někdy oblé­ká jako stat­kář a jin­dy jako otr­ha­ný námezd­ní děl­ník; Tom se obje­vu­je v čer­ve­né uni­for­mě dra­gou­na nebo jako feš­ný muž v civi­lu; zatím­co Boldwoodovy těž­ké oble­ky a vou­sy odha­lu­jí jeho nezá­jem o vzhled. Ale, samo­zřej­mě, cen­t­rem kos­tým­ní prá­ce bylo oblé­ci Bathshebu.

Její oble­če­ní bylo roz­dě­le­no do tří odliš­ných fází: do pros­té fáze, kdy byla oby­čej­nou děveč­kou na stat­ku; do živo­ta pod­ni­ka­tel­ky poté, co zdě­di­la sta­tek; a do její zra­lej­ší fáze, kdy se pro­vda­la a kdy málem ztra­ti­la svou vlast­ní identi­tu a radost ze živo­ta.

V prů­bě­hu celé­ho fil­mu Bathsheba nosí jez­dec­ký kože­ný kabá­tek. Fourcadeová dodá­vá: “Janet ji chtě­la oblé­ci do jez­dec­kých kalhot a kože­né­ho saka hned v úvo­du fil­mu, abys­te oka­mži­tě naby­li dojmu, že se nejed­ná o prů­měr­nou vik­to­ri­án­skou ženu. Ona je oprav­du radi­kál­ní, vol­no­myš­len­kář­ská. Toto kože­né sako ji pro­vá­zí celým fil­mem. Je to jako její brně­ní. Pokud bych si měla z celé­ho fil­mu Daleko od hlučícího davu pama­to­vat jeden jedi­ný obrá­zek, byla by to Carrey v jejím kože­ném jez­dec­kém kabát­ku.”

Maskérka Sian Griggová (Ex machi­na, Neopouštěj mě) říká, že i ona při­stu­po­va­la k Bathshebě jako k něko­mu, kdo pro­chá­zí trans­for­ma­cí. “Chtěla jsem, aby se zpr­vu před­sta­vi­la jako jem­ná a nevin­ná a pak se v man­žel­ství s Troyem změ­ni­la v tvr­dou a kul­ti­vo­va­nou ženu, kte­rá nako­nec zno­vu obje­vu­jí samu sebe a vra­cí se zpět do jem­něj­ší polo­hy své­ho mlá­dí. Bathshebu popr­vé potká­me jako oprav­du mla­dou a chu­dou, tak­že si nemoh­la dovo­lit nic nóbl. Její vzhled je zpr­vu vel­mi prak­tic­ký a nikdy ne nazdo­be­ný. Přesto jsme se sna­ži­li, aby vypa­da­la nád­her­ně, pro­to­že všich­ni tito muži se do ní bláz­ni­vě zami­lo­va­li!”

Vinterberg říká, že ho během vzni­ku toho­to fil­mu pohá­ně­la jed­na myš­len­ka: zůstat věr­ný Hardyho kniž­ní před­lo­ze a milost­né­mu pří­bě­hu Bathsheby a Gabriela. “Pro mě byl ten­to film pros­tě pře­vy­prá­vě­ním jed­no­ho z nej­lep­ších pří­bě­hů, kte­ré kdy byly napsá­ny… chtěl jsem před­sta­vit Hardyho poje­tí lás­ky a osu­du. Pokud se lidé pono­ří do toho­to svě­ta a do prav­di­vos­ti jeho postav, budu to pova­žo­vat za sku­teč­ný úspěch.”


Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítěze
16. srpna 2025Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítězeČtveřice znuděných učitelů na Moravě se rozhodne oživit si život experimentem s alkoholem ve filmu Pod parou  českém remaku oscarového dramatu Thomase Vinterberga z roku 2020, který právě běží v pražských kinech. Toto druhé kolo vyměňuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Venom: Poslední tanec - Závěr trilogie Venom
23. října 2024Venom: Poslední tanec - Závěr trilogie Venom Eddie Brock (Tom Hardy) a Venom (Tom Hardy) mají v plánu vydat se z Mexika do New Yorku. Cestou si najdou nové přátele a objeví temnou hrozbu, která ohrožuje celý vesmír. Tato bitva prověří schopnosti našich…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pražský snímek „Rodiny jako naše“ se dočkal premiérového teaseru při příležitosti uvedení na filmových festivalech v Benátkách a Torontu
2. září 2024Pražský snímek „Rodiny jako naše“ se dočkal premiérového teaseru při příležitosti uvedení na filmových festivalech v Benátkách a TorontuNová minisérie Families Like Ours od na Oscara nominovaného režiséra Thomase Vinterberga (Another Round) se dočkala prvního teaser traileru před svou premiérou na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách 31. srpna. Seriál, který se částečně natáčel v…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Kosmonaut z Čech: Adam Sandler v novém traileru na sci-fi film natočený v Praze dráždí českým přízvukem
17. ledna 2024Kosmonaut z Čech: Adam Sandler v novém traileru na sci-fi film natočený v Praze dráždí českým přízvukemPo krátkém teaseru, který se objevil minulý měsíc, se objevil první oficiální trailer na film Kosmonaut z Čech, který má místním fanouškům co nabídnout. Kromě pražských památek a českých vlajek se v nových záběrech poprvé setkáváme…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Pýcha a předsudek: Trpká romantika bez jiskry a nadhledu
15. ledna 2024Pýcha a předsudek: Trpká romantika bez jiskry a nadhleduVšichni známe tradiční námět romantických filmů. ONA se zamiluje, ON ji ignoruje, vše vypadá beznadějně. Najednou dojde ke zvratu kdy zjistíme, že jeho ignorace je pouze zdánlivá, ovšem je tu problém, přes který se nedá dostat.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Spaceman: Sci-fi film Adama Sandlera natočený v Praze se dočkal dlouho očekávaného prvního pohledu
19. prosince 2023Spaceman: Sci-fi film Adama Sandlera natočený v Praze se dočkal dlouho očekávaného prvního pohleduČeské lesy jsou pro astronauta, kterého hraje Adam Sandler, zvláštním novým světem v nové upoutávce na film Spaceman, kterou právě zveřejnila společnost Netflix. Čtyřiadvacetisekundový teaser, který se natáčel v Praze a okolí České republiky v létě…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Pán času – Doctor Who – šílený, mimo jakékoli hranice, provázaný, nedbale elegantní a se stovkou odstínů modré
27. listopadu 2023Pán času – Doctor Who – šílený, mimo jakékoli hranice, provázaný, nedbale elegantní a se stovkou odstínů modréDoctor Who: „By the way….I am the Doctor.“ Rose Tyler: „Doctor….? Doctor Who?“ Někdy roku 1963 začal v britské produkci seriál s velkým S. Podle všech statistik jde o nejdéle běžící a pravděpodobně nejlegendárnější vědecko fantastický…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Spaceman: Film Adama Sandlera, který natáčel Netflix v Praze, se odsouvá na rok 2024
2. srpna 2023Spaceman: Film Adama Sandlera, který natáčel Netflix v Praze, se odsouvá na rok 2024Film Spaceman, který se natáčel v Praze a na dalších místech v České republice už v roce 2021, měl na Netflixu debutovat ještě letos, ale podle serveru What's On Netflix byl zřejmě posunut na rok 2024.…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
V Praze se natáčí film Thomase Vinterberga „Rodiny jako naše“
28. února 2023V Praze se natáčí film Thomase Vinterberga „Rodiny jako naše“Nová televizní minisérie Rodiny jako naše od uznávaného režiséra Thomase Vinterberga se po zahájení natáčení v Dánsku a Švédsku na konci loňského roku začala v minulých dnech natáčet v České republice. Natáčení filmu Rodiny jako naše…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Underworld - Kdo je nejvíce sexy Upírka?
2. února 2023Underworld - Kdo je nejvíce sexy Upírka?Už po několik staletí zuří na zemi válka mezi upíry a vlkodlaky (lykany). Upírka Selene patří mezi nejlepší a nejschopnější upírské bojovníky a ví dobře na čí straně v této letité válce stojí. Tedy až do…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře