Všichni známe tradiční námět romantických filmů. ONA se zamiluje, ON ji ignoruje, vše vypadá beznadějně. Najednou dojde ke zvratu kdy zjistíme, že jeho ignorace je pouze zdánlivá, ovšem je tu problém, přes který se nedá dostat. Vše vypadá mnohem ztraceněji než původně. ONA jej zavrhne. Nakonec přijde totální otočení a máme tu happy end.
Ano, tak této dějové linie se film Pýcha a předsudek drží zuby nehty od začátku až do konce. Bez nápadu nebo humoru. No, i když to bych byla příliš tvrdá – asi 2 povedené vtipy se v celém snímku dají najít. Ovšem tím chvála na film končí.
Utrpení mladé dívky
I takovým podtitulem by se dal snímek okrášlit. O nic jiného totiž ani v podstatě nejde. Onou trpící dívkou je slečna Elizabeth, které se zalíbí přítel nápadníka její sestry (jak nápadité!). Pan Darcy (mimochodem není vůbec tak okouzlující jako jeho jmenovec z Deníku Bridget Johnsové) je ovšem poněkud netečný, nutno podotknout, že nejen k Elizabeth, nýbrž k celému ansámblu. Po skončení filmu vám ovšem v hlavě zůstane otázka: “Proč!!?!!?“ To vám totiž scénáristé, ani nikdo jiný neosvětlí. Musíte si to prostě domyslet.
Když už jsem tak u toho, připravte se na to, že téměř všechny postavy jednají poněkud (jak to jen říct?) nelogicky. Takže buďto při sledování filmu vypnete mozek, nebo budete pouze nevěřícně zírat na sled podivných událostí, které se před vámi odehrávají. Chabost děje se dá možná (!) svalit na knižní předlohu. Čím ovšem vysvětlit nezajímavost celého jejího zpracování a nudnost hereckých výkonů nevím. Ne, že by film neměl pár světlých okamžiků, ale i ty se vám z hlavy vytratí tak rychle, že je sotva postřehnete.
Necharismatická ústřední dvojice
Pokud máte rádi filmy ve stylu Rozum a cit, Malé ženy apod., budete zklamáni dvojnásob. Pýcha a předsudek postrádá lehkost těchto filmů, stejně tak jako charisma postav, které by vás měli oslovit. Nic takového se však nestane. Možná je to tím, že Keira Knightly (Elizabeth) není Winona Ryder nebo Kate Winslet. Odehrát film se dvěma výrazy je šílenost. Ovšem i tuto šílenou akci přehluší výkon Matthewa McFaydena (pan Darcy), který má po celou dobu na tváří JEDEN výraz!! Pouze v rádoby vypjaté srdečné scéně vyloudí něco, co by asi mělo vypadat bláznivě zamilovaně. Ovšem pozor - interpretace může být různá. Podtrženo sečteno, hlavní problém filmu je prostě v tom, že ústřední dvojici filmu nefandíte. A taky proč byste měli? Křečovitá scéna s tancem, přetažený rozhovor, její nic-neříkající-pohledy, to je tragédie! Autorům navíc chybí jakýkoliv nadhled. Berou celý snímek (s výjimkou jedné scény) tak nechutně vážně, že ho tím de facto celý shodí. A vám jej znechutí. Občas dokonce může dojít k tomu, že se dostaví nutkavý pocit, že někoho musíte praštit, aby jste se z té hrůzy probrali. (Před tím ovšem varuji, protože přece je to jenom takový typický film na rande a následek by nemusel být příliš příznivý pro vývoj situace:)
Každý film najde SVÉ publikum
Tím se pomalu dostáváme ke podstatě věci. Ač je Pýcha a předsudek film s mnoha (a ještě více chybami), umím si představit, že si i přesto najde SVÉ publikum, které u něj bude dojetím plakat a držet palce SVÝM hrdinům. Ostatně stát se může kde co. Ne všem vadí plytké rádoby učené rozhovory, nudnost zpracování, přesně nalinkované postavy - bezbarví hlavní „hrdinové“ a otravné vedlejší postavy apod. Možná by ještě stálo za to, varovat pány tvořící doprovod, ale snad je tato recenze varovala dostatečně.
Jediné plus filmu
PS: Jedno velké plus film má: pár nepatrných scén s Judi Dench!! Ta zde ztvárňuje tetu pana Darcyho. Její postava má jako jediná pravé charisma a při pohledu na ni, jsem si bezděky vzpomněla na postavu, kterou ztvárnila v Čokoládě. Ale to byl přece jenom trochu jiný šálek čaje.
Mám ráda Jane Austen a film se mi líbí. Drží se předlohy a herci jsou velmi dobří (s výjimkou nudného „pana Darcyho“, ten je nudný a bez jiskry). Scenérie a výprava jsou dokonalé - neukazují naškrobené čisťounké kulisy a róby, ale jak opravdu mohly vypadat nádvoří s drůbeží, koňskými zápřahy, dívky v ucouraných šatech po procházce na polních cestách, mizerné osvětlení a stísněnost venkovských rádoby honosných tanečních sálů...
Recenzentka příběh chybně zařadila - v románové předloze nejde o prvoplánový zamilovaný příběh, ale o „domestic novel“, kde podstatnou roli hraje vykreslení prostředí a vztahů rodiny, jejího malého kruhu známých, společenských kontaktů a nenáročných aktivit, kde život plyne bez velkých změn a bez otřesů Sem patří i hledání manželských partnerů - tady má v ideálním případě hrát roli rozum i cit, ne vášnivá romantika.
Pro ženy 21.století je Jane Austen často únikem do empírové idyly, ale když člověk sleduje příběhy pozorně, život té doby je tvrdý i pro privilegované: Veselé slečny Bennetovy žijí v pohodlí a zábavách, ale s vědomím, že to vše může kdykoli skončit a ony se ocitnou bez domova a téměř bez prostředků, pokud by otec umřel - v době, kdy nečekaná a náhlá smrt byla tak běžná. Slečny dokážou vědomí téhle hrozby možná potlačit, ale pro jejich matku jde o strach, který ovládá celý její život - proto její tragikomické snahy dcery provdat.
Nebo stačí pár rozhovorů s opačným pohlavím ve společnosti, či si s ním zatančit víc než 2x na 1 plese, a dvojici už mají za snoubence. Společenský tlak je takový, že lidi se často berou po 2 plesech a pár zdvořilostních návštěvách a vůbec se neznají, jinak ženě hrozí společenská ostrakizace a nezájem nápadníků a muži finanční zruinování žalobami za zničené vyhlídky dívky, s kterou se párkrát setkali a nikdy s ní nebyli sami. Ne, Pýcha a předsudek opravdu není bláznivá komedie a nemá smysl něco takového čekat od filmové verse.