Sonny Hayes (Brad Pitt), kterému přezdívají „rádoby mistr světa“ FORMULE 1 devadesátých let, byl slibným závodníkem, jemuž kariéru zničila téměř fatální havárie. O třicet let později, kdy se Sonny živí jako nájemný závodník, jej osloví jeho bývalý týmový partner Ruben Cervantes (Javier Bardem), který je nyní majitelem skomírajícího týmu FORMULE 1. Ruben přesvědčí Sonnyho, aby se vrátil do FORMULE 1, pomohl jeho týmu k vítězství a tím ho zachránil. Sonnyho novým svěřencem je zbrklý nováček Joshua Pearce (Damson Idris), který si však chce jít vlastní cestou. Za řevu motorů ale Sonnyho dostihne jeho minulost a on zjistí, že jeho týmový parťák je jeho nejlítější konkurent a že cestu ke svému vykoupení nezvládne sám...
Joseph Kosinski je sice vystudovaný mechanický inženýr, jeho srdce ho ovšem táhlo k filmům. Jeho režijním debutem byl v roce 2010 Tron: Legacy, v roce 2013 s Tomem Cruisem realizoval sci-fi Nevědomí, které vzniklo dle jeho vlastní grafické novely. V roce 2017 to bylo hasičské drama Hrdinové ohně. V roce 2022 se poté uvedení dostal Kosinskiho Top Gun: Maverick, který v kinech zvládl utržit téměř jeden a půl miliardy dolarů. I když poté nejsou Kosinskimu přičítané za pokračování původního Top Gunu nějaké extra zásluhy (to spíše producentovi Jerry Bruckheimerovi a zmíněnému Tomu Cruiseovi), Kosinski se minimálně osvědčil a úspěch jeho Top Gunu dokázal zastínit jeho nepříliš povedenou netflixovku Spiderhead.
Jeho 6. celovečerní film s názvem F1 je poté takový Top Gun na kolech. Kromě Kosinskiho jsou na palubě i tentokrát producent Jeremy Bruckheimer, jeden ze scenáristů Ehren Kruger, který s Kosinskim stojí také za námětem tohoto filmu, i tentokrát se navíc o kameru postaral Kosinskiho dvorní kameraman Claudio Miranda. Díky honoráři ve výši 30 milionů dolarů se v hlavní roli objevuje Brad Pitt a Apple Original Films, které mělo do filmu investovat více než 200 milionů dolarů (mluvilo se také o 300 milionech dolarů), se v rámci tohoto filmu spojilo se studiem Warner Bros., které zajistilo globální uvedení do kin. V zákulisí se poté šušká, že výkon F1 v kinech může rozhodnout o tom, jak bude Apple Original Films přistupovat k uvádění svých filmů do kin, zda se spíše přikloní na stranu Netflixu (který na kina v podstatě kašle) nebo Amazonu (který naopak hodlá do uvádění filmů do kin investovat). Pro mnohé potencionální návštěvníky ovšem bude záležet především na tom, zda je F1 podívaná, která je hodná stříbrného plátna a tudíž i jejich návštěvy. Jak na tom tedy výsledný film je?
Zmínka o návratu do 90. let nepadne pouze v rámci filmu, ale dá se v podstatě aplikovat na celé F1. F1 skutečně nádechem připomíná film z 90. let a snadno díky tomu evokuje i zmíněného Top Gun: Maverick. Nejedná se přitom o žádné pokračování 30 let starého filmu, ale film z moderního prostředí závodů Formule 1, ve kterém účinkuje spousta známých jmen jako Max Verstappen nebo Lewis Hamilton (na filmu se sám podílel jako producent a trénoval s Bradem Pittem závodění ve formuli). V popředí jsou ovšem dva závodníci - Sonny Hayes v podání Brada Pitta a Joshua Pearce/JP v podání Damsona Idrise. Od sebe je dělí nejen pár dekád, ale také odlišné povahy a přístupy k závodění. Přesto jsou součástí jednoho týmu - Apex Grand Prix - a musí se tak naučit koexistovat. A možná se jeden od druhého také něco přiučit.
Samozřejmě, nejde o kdovíjak komplikovanou zápletku, důležitější ovšem je, že je jednoduchá funkčně. F1 skutečně působí jako zapadlý film z 80. či 90. let, který je ovšem natočen moderně a sliby o tom, že po technické stránce půjde o Top Gun z prostředí formulí, nebyly prázdnými výkřiky do tmy. Ano, Joseph Kosinski si bude nadále budovat především pověst technicky schopného realizátora, řemeslo má ovšem zřejmě naprosto v ruce, závodění v tomto filmu dokáže být naprosto intenzivní a probudit možná i emoce v někom, komu celý fenomén okolo formulí přijde krapet směšný. A vlastně moc nesejde na tom, že se dramaturgie nezatěžuje s nějakým základním vysvětlením pravidel laikům, protože je průběh závodů docela srozumitelný a moderátorské komentáře během závodění mají v tomhle případě přidanou hodnotu.
F1 je prospěšnou službou závodění, která i skrze nahlédnutí do zákulisí dokáže snadno umocnit respekt vůči těm, kteří za formulemi stojí, přitom nutně nemusí sedět v kokpitu a usmívat se do kamer. Stejně jako dva ústřední závodníci film umožňuje zazářit všem montérům i lidem na vyšších pozicích, hlavní tváři přesto zůstává Brad Pitt. Jeho Sonny Hayes je tvrdohlavý a snadno evokuje Mavericka a postavu, kterou by v paralelním vesmíru mohl hrát zmiňovaný Tom Cruise. Brad Pitt tyhle arogantní hejsky umí a přitom dokáže Sonnymu dodat potřebné vrstvy. Sonny představuje někoho, kdo se i přes kontroverzní závodnické technicky může stát miláčkem davů a takový závodník se zcela očividným kouzlem osobnosti. A přitom všem F1 nabízí prostor pro nastínění jeho démonů, motivace a formu vykoupení. A tak trochu také formu krize středního věku.
„Když nejde o peníze, tak o co?“ Na tuhle otázku nejspíše úmyslně film nikdy pořádně nezodpoví, protože to akorát prostor k divácké intepretaci. I když je ovšem pro nováčka JPho jeho nový spoluzávodník spíše chodící fosílie, která ohrožuje jeho možnost zazářit, dynamika jejich vztahu se nějakým způsobem vyvíjí a i od kontroverzního starého vlka se mladý kozel může naučit novým kouskům. Dynamika jejich vztahu je komplikovaná, jsou v podstatě něčím mezi kolegy/rivaly/mentorem a žákem. Jde ovšem o funkční dynamiku, především i proto, že Damson Idris dokáže držet krok s Pittem a dokáže snadno obhájit to, že se o něm mluví jako o ideálním novém představiteli Black Panthera. Už jenom proto, že hodně evokuje zesnulého Chadwicka Bosemana.
Síla F1 tkví v tom, že by se mu snadno daly odpustit všelijaké šablonovité postavy, v podstatě ve filmu ovšem nejsou. Kerry Condon má opět šanci si všechny získat svým sympatickým irským přízvukem, její postava Kate je ovšem napsaná silně a především nosně. Jedná se o ženskou postavu s uvěřitelnou motivací v rámci své práci, především se musí ocenit i její bezchybná chemie s Bradem Pittem a to už od jejího počátku. Krapet klišovitá romance funguje v první řadě především i díky tomu, že jde o přiznanou klišovitou romanci. Stejně silně je napsána i postava Rubena v podání Javiera Bardema. Sonnyho kamarád z mládí je jeho novým šéfem a dokáže naprosto prodat osobnost bývalého závodníka, který sice povýšil, přesto má jako majitel Apexu pořád závodnické srdce. A když už si někdo musí vytáhnout kratší sirku a být za korporátního hajzla, je to Peter Banning v podání Tobiase Menziese, který šuliny umí už od Hry o trůny a tím pádem to funguje. Jestli si poté někdo dokáže spousty momentů ukrást pro sebe, je to naprosto skvělý Kim Bodnia v roli manažera Kaspara Molinskiho, minimálně jeden moment poté Sarah Niles v roli Bernadette, matky JPho.
F1 je audiovizuální masakr, který se vyplatí vidět na co největším plátně s tím nejlepším zvukem (IMAX to jistí!). Dá se ovšem věřit, že i v průměrném sále bude skvěle trčet naprosto energický soundtrack Hanse Zimmera, který podporuje, aby byl tenhle film velkolepý a napínavý i v těch momentech, kdy to může sebevíce zápasit se směšností. Závodění nepřestává být fascinující, především i díky bravurní práci s kamerovými úhly a střihem. F1 je v tomto ohledu naprostá audiovizuální jízda, na které jsou vidět peníze, snadno evokuje filmy, které se dneska už moc netočí, zároveň dokáže naprosto přesně podtrhnout sílu zážitku vidět film v kině. Jestli tento film nedonutí Apple Original FIlms k změně v rámci uvádění filmů do kin, těžko říct, zda to jakýkoliv jiný film vůbec dokáže.
Sledovat tuhle podívanou jako ze staré školy je radost, především i proto, že se zvládl nalézt jasný kontrast v jeho tónu. Film zvládá pracovat s vážnějšími momenty i momenty, které mají velmi snadno pobavit, zároveň se může spoléhat na bravurní chemii mezi členy Apex Grand Prix, který evokuje až rodinnou dynamiku. Někteří možná tento film odsoudí jako celovečerní předráženou reklamu na Formuli 1, nutno ovšem podotknout, že i v tomto ohledu F1 dokáže plnit účel a někomu možná i rozšířit obzory. Především i díky nosné hlavní postavě s manýry pankáče. Kontrast metod ze staré a nové školy ovšem vede nejen k euforii mezi členy Apes Grand Prix, ale pravděpodobně i mezi diváky. Film trvá 155 minut (zhruba o hodinu více nežli průměrný závod Formule 1), po celou dobu ovšem film šlape na plyn a vede k uspokojivě vygradovanému finále, které nejednoho diváka zaručeně strhne. Jestli se tohle nedá označit za filmovou událost, co potom jo? Už teď není vyloučené, že F1 bude černým koněm letošní letní filmové sezóny.
Neskutečná energie, skvělé prakticky nešablonovité postavy (hlavní i vedlejší), další výborný soundtrack Hanse Zimmera plný energie, Brad Pitt ve své další skvělé roli, kterému se dokáže vyrovnat Damson Idris aspirující na jednu z vycházejících hereckých hvězd letošního roku, další skvělá role Kerry Condon, několikátá skvělá role Javiera Bardema, především důkaz toho, že je Joseph Kosinski technický realizátor, který má v hollywoodském kontextu pramalou konkurenci. F1 je film, který patří na velká plátna a důkaz, že by byla naprostá škoda, kdyby kina o podobné filmy přišla. Takové filmy už se dost možná dneska netočí, o to více se ovšem F1 velmi snadno přeje ten největší možný úspěch, kterého může dosáhnout, aby byla alespoň minimální šance, že se v tomhle ohledu alespoň něco změní...
Nejnovější komentáře