Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > F1 - Brad Pitt v kokpitu formule 1 ve filmu od režiséra Top Gun: Maverick

F1 - Brad Pitt v kokpitu formule 1 ve filmu od režiséra Top Gun: Maverick

Photo © Warner Bros.
Photo © Warner Bros.
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (3 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading...

Sonny Hayes (Brad Pitt), kte­ré­mu pře­zdí­va­jí „rádo­by mis­tr svě­ta“ FORMULE 1 deva­de­sá­tých let, byl slib­ným závod­ní­kem, jemuž kari­é­ru zni­či­la téměř fatál­ní havá­rie. O tři­cet let poz­dě­ji, kdy se Sonny živí jako nájem­ný závod­ník, jej oslo­ví jeho býva­lý týmo­vý part­ner Ruben Cervantes (Javier Bardem), kte­rý je nyní maji­te­lem sko­mí­ra­jí­cí­ho týmu FORMULE 1. Ruben pře­svěd­čí Sonnyho, aby se vrá­til do FORMULE 1, pomohl jeho týmu k vítěz­ství a tím ho zachrá­nil. Sonnyho novým svě­řen­cem je zbrk­lý nová­ček Joshua Pearce (Damson Idris), kte­rý si však chce jít vlast­ní ces­tou. Za řevu moto­rů ale Sonnyho dostih­ne jeho minu­lost a on zjis­tí, že jeho týmo­vý par­ťák je jeho nej­lí­těj­ší kon­ku­rent a že ces­tu ke své­mu vykou­pe­ní nezvlád­ne sám...

Joseph Kosinski je sice vystu­do­va­ný mecha­nic­ký inže­nýr, jeho srd­ce ho ovšem táh­lo k fil­mům. Jeho režij­ním debu­tem byl v roce 2010 Tron: Legacy, v roce 2013 s Tomem Cruisem rea­li­zo­val sci-fi Nevědomí, kte­ré vznik­lo dle jeho vlast­ní gra­fic­ké nove­ly. V roce 2017 to bylo hasič­ské dra­ma Hrdinové ohně. V roce 2022 se poté uve­de­ní dostal Kosinskiho Top Gun: Maverick, kte­rý v kinech zvlá­dl utr­žit téměř jeden a půl mili­ar­dy dola­rů.  I když poté nejsou Kosinskimu při­čí­ta­né za pokra­čo­vá­ní původ­ní­ho Top Gunu něja­ké extra záslu­hy (to spí­še pro­du­cen­to­vi Jerry Bruckheimerovi a zmí­ně­né­mu Tomu Cruiseovi), Kosinski se mini­mál­ně osvěd­čil a úspěch jeho Top Gunu doká­zal zastí­nit jeho nepří­liš pove­de­nou net­fli­xov­ku Spiderhead.

Jeho 6. celo­ve­čer­ní film s názvem F1 je poté tako­vý Top Gun na kolech. Kromě Kosinskiho jsou na palubě i ten­to­krát pro­du­cent Jeremy Bruckheimer, jeden ze sce­náris­tů  Ehren Kruger, kte­rý s Kosinskim sto­jí také za námě­tem toho­to fil­mu, i ten­to­krát se navíc o kame­ru posta­ral Kosinskiho dvor­ní kame­ra­man Claudio Miranda. Díky hono­rá­ři ve výši 30 mili­o­nů dola­rů se v hlav­ní roli obje­vu­je Brad PittApple Original Films, kte­ré mělo do fil­mu inves­to­vat více než 200 mili­o­nů dola­rů (mlu­vi­lo se také o 300 mili­o­nech dola­rů), se v rám­ci toho­to fil­mu spo­ji­lo se stu­di­em Warner Bros., kte­ré zajis­ti­lo glo­bál­ní uve­de­ní do kin. V záku­li­sí se poté šušká, že výkon F1 v kinech může roz­hod­nout o tom, jak bude Apple Original Films při­stu­po­vat k uvá­dě­ní svých fil­mů do kin, zda se spí­še při­klo­ní na stra­nu Netflixu (kte­rý na kina v pod­sta­tě kaš­le) nebo Amazonu (kte­rý nao­pak hod­lá do uvá­dě­ní fil­mů do kin inves­to­vat). Pro mno­hé poten­ci­o­nál­ní návštěv­ní­ky ovšem bude zále­žet pře­de­vším na tom, zda je F1 podí­va­ná, kte­rá je hod­ná stří­br­né­ho plát­na a tudíž i jejich návštěvy. Jak na tom tedy výsled­ný film je?

F1
Zdroj: Warner Bros. Pictures

Zmínka o návra­tu do 90. let nepad­ne pou­ze v rám­ci fil­mu, ale dá se v pod­sta­tě apli­ko­vat na celé F1. F1 sku­teč­ně náde­chem při­po­mí­ná film z 90. let a snad­no díky tomu evo­ku­je i zmí­ně­né­ho Top Gun: Maverick. Nejedná se při­tom o žád­né pokra­čo­vá­ní 30 let staré­ho fil­mu, ale film z moder­ní­ho pro­stře­dí závo­dů Formule 1, ve kte­rém účin­ku­je spous­ta zná­mých jmen jako Max Verstappen nebo Lewis Hamilton (na fil­mu se sám podí­lel jako pro­du­cent a tré­no­val s Bradem Pittem závo­dě­ní ve for­mu­li). V popře­dí jsou ovšem dva závod­ní­ci - Sonny Hayes v podá­ní Brada Pitta a Joshua Pearce/JP v podá­ní Damsona Idrise. Od sebe je dělí nejen pár dekád, ale také odliš­né pova­hy a pří­stu­py k závo­dě­ní. Přesto jsou sou­čás­tí jed­no­ho týmu - Apex Grand Prix - a musí se tak nau­čit koexis­to­vat. A mož­ná se jeden od dru­hé­ho také něco při­u­čit.

Samozřejmě, nejde o kdo­ví­jak kom­pli­ko­va­nou záplet­ku, důle­ži­těj­ší ovšem je, že je jed­no­du­chá funkč­ně. F1 sku­teč­ně půso­bí jako zapad­lý film z 80. či 90. let, kte­rý je ovšem nato­čen moder­ně a sli­by o tom, že po tech­nic­ké strán­ce půjde o Top Gun z pro­stře­dí for­mu­lí, neby­ly prázd­ný­mi výkři­ky do tmy. Ano, Joseph Kosinski si bude nadá­le budo­vat pře­de­vším pověst tech­nic­ky schop­né­ho rea­li­zá­to­ra, řemes­lo má ovšem zřej­mě napros­to v ruce, závo­dě­ní v tom­to fil­mu doká­že být napros­to inten­ziv­ní a pro­bu­dit mož­ná i emo­ce v někom, komu celý feno­mén oko­lo for­mu­lí při­jde kra­pet směš­ný. A vlast­ně moc nesejde na tom, že se dra­ma­tur­gie neza­tě­žu­je s něja­kým základ­ním vysvět­le­ním pra­vi­del lai­kům, pro­to­že je prů­běh závo­dů doce­la sro­zu­mi­tel­ný a mode­rá­tor­ské komen­tá­ře během závo­dě­ní mají v tomhle pří­pa­dě při­da­nou hod­no­tu.

F1
Zdroj: Warner Bros. Pictures

F1 je pro­spěš­nou služ­bou závo­dě­ní, kte­rá i skr­ze nahléd­nu­tí do záku­li­sí doká­že snad­no umoc­nit respekt vůči těm, kte­ří za for­mu­le­mi sto­jí, při­tom nut­ně nemu­sí sedět v kok­pi­tu a usmí­vat se do kamer. Stejně jako dva ústřed­ní závod­ní­ci film umož­ňu­je zazá­řit všem mon­té­rům i lidem na vyš­ších pozi­cích, hlav­ní tvá­ři přes­to zůstá­vá Brad Pitt. Jeho Sonny Hayes je tvr­do­hla­vý a snad­no evo­ku­je Mavericka a posta­vu, kte­rou by v para­lel­ním vesmí­ru mohl hrát zmi­ňo­va­ný Tom Cruise. Brad Pitt tyhle aro­gant­ní hejsky umí a při­tom doká­že Sonnymu dodat potřeb­né vrst­vy. Sonny před­sta­vu­je něko­ho, kdo se i přes kon­tro­verz­ní závod­nic­ké tech­nic­ky může stát miláč­kem davů a tako­vý závod­ník se zce­la oči­vid­ným kouz­lem osob­nos­ti. A při­tom všem F1 nabí­zí pro­stor pro nastí­ně­ní jeho démo­nů, moti­va­ce a for­mu vykou­pe­ní. A tak tro­chu také for­mu kri­ze střed­ní­ho věku.

Když nejde o pení­ze, tak o co?“ Na tuhle otáz­ku nej­spí­še úmy­sl­ně film nikdy pořád­ně nezod­po­ví, pro­to­že to ako­rát pro­stor k divác­ké inte­pre­ta­ci. I když je ovšem pro nováč­ka JPho jeho nový spo­luzá­vod­ník spí­še cho­dí­cí fosí­lie, kte­rá ohro­žu­je jeho mož­nost zazá­řit, dyna­mi­ka jejich vzta­hu se něja­kým způ­so­bem vyví­jí a i od kon­tro­verz­ní­ho staré­ho vlka se mla­dý kozel může nau­čit novým kous­kům. Dynamika jejich vzta­hu je kom­pli­ko­va­ná, jsou v pod­sta­tě něčím mezi kolegy/rivaly/mentorem a žákem. Jde ovšem o funkč­ní dyna­mi­ku, pře­de­vším i pro­to, že Damson Idris doká­že držet krok s Pittem a doká­že snad­no obhá­jit to, že se o něm mlu­ví jako o ide­ál­ním novém před­sta­vi­te­li Black Panthera. Už jenom pro­to, že hod­ně evo­ku­je zesnu­lé­ho Chadwicka Bosemana.

F1 the movie still publicity H 2025
Zdroj: Warner Bros. Pictures

Síla F1 tkví v tom, že by se mu snad­no daly odpus­tit vše­li­ja­ké šab­lo­no­vi­té posta­vy, v pod­sta­tě ve fil­mu ovšem nejsou. Kerry Condon má opět šan­ci si všech­ny zís­kat svým sym­pa­tic­kým irským pří­zvu­kem, její posta­va Kate je ovšem napsa­ná sil­ně a pře­de­vším nos­ně. Jedná se o žen­skou posta­vu s uvě­ři­tel­nou moti­va­cí v rám­ci své prá­ci, pře­de­vším se musí oce­nit i její bez­chyb­ná che­mie s Bradem Pittem a to už od její­ho počát­ku. Krapet kli­šo­vi­tá roman­ce fun­gu­je v prv­ní řadě pře­de­vším i díky tomu, že jde o při­zna­nou kli­šo­vi­tou roman­ci. Stejně sil­ně je napsá­na i posta­va Rubena v podá­ní Javiera Bardema. Sonnyho kama­rád z mlá­dí je jeho novým šéfem a doká­že napros­to pro­dat osob­nost býva­lé­ho závod­ní­ka, kte­rý sice pový­šil, přes­to má jako maji­tel Apexu pořád závod­nic­ké srd­ce. A když už si někdo musí vytáh­nout krat­ší sir­ku a být za kor­po­rát­ní­ho hajz­la, je to Peter Banning v podá­ní Tobiase Menziese, kte­rý šuli­ny umí už od Hry o trů­ny a tím pádem to fun­gu­je. Jestli si poté někdo doká­že spous­ty momen­tů ukrást pro sebe, je to napros­to skvě­lý Kim Bodnia v roli mana­že­ra Kaspara Molinskiho, mini­mál­ně jeden moment poté Sarah Niles v roli Bernadette, mat­ky JPho.

F1 je audi­o­vi­zu­ál­ní masa­kr, kte­rý se vypla­tí vidět na co nej­vět­ším plát­ně s tím nej­lep­ším zvu­kem (IMAX to jis­tí!). Dá se ovšem věřit, že i v prů­měr­ném sále bude skvě­le trčet napros­to ener­gic­ký soun­d­track Hanse Zimmera, kte­rý pod­po­ru­je, aby byl tenhle film vel­ko­le­pý a napí­na­vý i v těch momen­tech, kdy to může sebe­ví­ce zápa­sit se směš­nos­tí. Závodění nepře­stá­vá být fas­ci­nu­jí­cí, pře­de­vším i díky bra­vur­ní prá­ci s kame­ro­vý­mi úhly a stři­hem. F1 je v tom­to ohle­du napros­tá audi­o­vi­zu­ál­ní jíz­da, na kte­ré jsou vidět pení­ze, snad­no evo­ku­je fil­my, kte­ré se dneska už moc neto­čí, záro­veň doká­že napros­to přes­ně pod­trh­nout sílu zážit­ku vidět film v kině. Jestli ten­to film nedo­nu­tí Apple Original FIlms k změ­ně v rám­ci  uvá­dě­ní fil­mů do kin, těž­ko říct, zda  to jaký­ko­liv jiný film vůbec doká­že.

F1
Zdroj: Warner Bros. Pictures

Sledovat tuhle podí­va­nou jako ze sta­ré ško­ly je radost, pře­de­vším i pro­to, že se zvlá­dl nalézt jas­ný kon­trast v jeho tónu. Film zvlá­dá pra­co­vat s váž­něj­ší­mi momen­ty i momen­ty, kte­ré mají vel­mi snad­no poba­vit, záro­veň se může spo­lé­hat na bra­vur­ní che­mii mezi čle­ny Apex Grand Prix, kte­rý evo­ku­je až rodin­nou dyna­mi­ku. Někteří mož­ná ten­to film odsou­dí jako celo­ve­čer­ní předrá­že­nou rekla­mu na Formuli 1, nut­no ovšem podotknout, že i v tom­to ohle­du F1 doká­že plnit účel a něko­mu mož­ná i roz­ší­řit obzo­ry. Především i díky nos­né hlav­ní posta­vě s maný­ry pan­ká­če. Kontrast metod ze sta­ré a nové ško­ly ovšem vede nejen k eufo­rii mezi čle­ny Apes Grand Prix, ale prav­dě­po­dob­ně i mezi divá­ky. Film trvá 155 minut (zhru­ba o hodi­nu více než­li prů­měr­ný závod Formule 1), po celou dobu ovšem film šla­pe na plyn a vede k uspo­ko­ji­vě vygra­do­va­né­mu finá­le, kte­ré nejed­no­ho divá­ka zaru­če­ně strh­ne. Jestli se tohle nedá ozna­čit za fil­mo­vou udá­lost, co potom jo? Už teď není vylou­če­né, že F1 bude čer­ným koněm letoš­ní let­ní fil­mo­vé sezó­ny.

Neskutečná ener­gie, skvě­lé prak­tic­ky neša­b­lo­no­vi­té posta­vy (hlav­ní i ved­lej­ší), dal­ší výbor­ný soun­d­track Hanse Zimmera plný ener­gie, Brad Pitt ve své dal­ší skvě­lé roli, kte­ré­mu se doká­že vyrov­nat Damson Idris aspi­ru­jí­cí na jed­nu z vychá­ze­jí­cích herec­kých hvězd letoš­ní­ho roku, dal­ší skvě­lá role Kerry Condon, něko­li­ká­tá skvě­lá role Javiera Bardema, pře­de­vším důkaz toho, že je Joseph Kosinski tech­nic­ký rea­li­zá­tor, kte­rý má v holly­wo­od­ském kon­tex­tu pra­ma­lou kon­ku­ren­ci. F1 je film, kte­rý pat­ří na vel­ká plát­na a důkaz, že by byla napros­tá ško­da, kdy­by kina o podob­né fil­my při­šla. Takové fil­my už se dost mož­ná dneska neto­čí, o to více se ovšem F1 vel­mi snad­no pře­je ten nej­vět­ší mož­ný úspěch, kte­ré­ho může dosáh­nout, aby byla ale­spoň mini­mál­ní šan­ce, že se v tomhle ohle­du ale­spoň něco změ­ní...

Verdikt: 90 %


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,41770 s | počet dotazů: 275 | paměť: 64830 KB. | 17.07.2025 - 19:23:45