Můj otec s oblibou říká, že má-li vůbec nějakou chybu, pak je to právě bezchybnost. Samozřejmě… trousí takto v žertu. Jak je totiž všeobecně známo – dokonalý není nikdo. Platnost rčení o neexistenci absolutní vybroušenosti tak platí nejenom pro blondýny, ale vůbec pro všechny lidi na této planetě – včetně filmových tvůrců (nečekám, že by vás tato informace srazila do kolen, jen potřebuji nenásilně přejít k tomu, o čem chci psát).Jedním z důkazů lidské neomylnosti jsou právě filmy. Byť se to při prvních projekcích kolikrát nezdá, nenajde se snad jediný počin, který by byl v celé své délce bezchybný a v němž by se tu a tam neobjevila nějaká ta nedomyšlenost. Nejčastěji se tak stává v důsledku toho, že je řada scén natáčena na přeskáčku, a tedy nikoliv chronologicky. Jak hlásá výše uvedený titulek, tento článek (a dost možná i řada dalších) se bude zabývat praktickými příklady toho, když se tvůrci tzv. „seknou“. Ve třetím vydání si přiblížíme chyby ve snímcích Harry Potter a Kámen mudrců, Blade: Trinity a Matrix.
Harry Potter a Kámen mudrců
Smetáček se odstěhoval do Humpolce
Když se Harry Potter probouzí ve svém rozměrném kumbálku pod schodištěm (hned na začátku celého filmu - zásluhou pronikavého „Vstávat!“) a zatáhne za provázek od lampičky, po jeho pravé ruce si můžeme povšimnout dveří, na kterých je zavěšen hadr, lopatka a malý smetáček (doporučuji příliš neotálet – záběr netrvá dlouho). Tento trojlístek úklidových předmětů je však záhy zredukován na pouhé dva členy. V momentě, kdy si náš malý čaroděj nasadí brýle, nezbytně zaostří a chopí se kliky, na zlomek vteřinky se poodhalí vnitřní část dveřního křídla (než stačí zasáhnout zákeřný Dudley), na kterém lze s trochou úsilí zaznamenat jen lopatku a hadr (!).
1) Lopatka + smetáček + hadr = 3 | 2) Lopatka + hadr = 2 |
Harryho chvilková plastika
Klikatá jizva nad obočím patří mezi Harryho nejcharakterističtější rysy (stejně jako brýle, delší hnědé vlasy a nadstandardně ochlupený hrb na zádech), a proto by nejeden divák očekával, že právě na ní budou maskéři nejvíce lpět. Oko šťouralovo je však setsakramentsky pozorné a jen máloco mu po vícerém zkouknutí unikne. A tak zatímco po většinu filmu naleznete typický šrám tam, kde má nezbytně být, v jednom případě byste si jej spíš přivodili, nežli ho zdárně vystopovali. Ve fázi, kdy si Harry shání studijní pomůcky pro své pozdější kouzelnické vylomeniny a zavítá do obchodu s hůlkami, za oknem krámu se po Olivanderově proslovu zjeví Hargrid s Hedvikou a kamera učiní (tak trochu nechtěně průkazný) detail na Potterovu tvář, která je zcela zjevně bez jizvy (!).
1) No je tam! | 2) Hargrid klepe na okno a jizva je fuč! |
Neposedný čaroděj
Když se řekne „Harry Potter“, každému z nás se vybaví typické schéma pro každý díl. Cesta bradavickým expresem, nervy drásající zápolení ve Famfrpálu, šikana Harryho pěstounů a v neposlední řadě i každoroční zahájení nového ročníku velkolepou večeří, jejíž hlavní náplní bývá přiřazování prvňáků do jednotlivých kolejí. Se scénou, v níž se ke slovu dostává mluvící Moudrý klobouk, je úzce spjata i jedna vcelku malicherná chybička. Jakmile je Harry Potter prohlášen za člena Nebelvíru (za nesmírně váhavých okolností), samotný aktér radostně usedá k táhlému stolu vedle svého kamaráda Rona Weasleyho. Jen co ale započnou kýžené hody (o několik vteřinek později), nadaný učeň se rázem ocitá na druhé straně a ještě k tomu všemu vedle Hermiony Grangerové (!).
1) Harry si sedá vedle Rona... | 2) Avšak jakmile Brumbál zahájí večeři... |
Blade: Trinity
Množící se šípy
Když je mírně otupělý Blade osvobozen ze spárů „mužů zákona“ (resp. posluhovačů samotných upírů) dvojicí Abigail & Hannibal, následuje poněkud poklidnější jízda auťákem na protiupíří základnu, během níž se zrodí rozhovor na téma „Whistlerovic dcerky“. Ten pokračuje i ve fázi transportu pěšmo a pozornější z vás si mohou povšimnout, jak se v toulci na zádech Abigail mění počet šípů (nejprve je jeden, v dalším záběru zase dva…).
1) Jeden šíp... | 2) Avšak v dalším záběru už dva! |
Matrix
Stydlivé sloupy
Původní Matrix se zaskvěl celou plejádou památných scén, které se velmi záhy staly vzorem pro další podobně (i nepodobně) laděné snímky. Mezi ty vůbec nejkultovnější náleží bezpochyby cool přestřelka ve vestibulu, kde vzduchem poletují kusy mramorových obkladů, odpadávající nábojnice a zpacifikovaná těla místní ostrahy. Výsledkem je totálně zdemolovaná vstupní hala, jejíž „krása“ vyzní nejlépe poté, co Neo a Trinity nastoupí do kabiny a kamera se elegantně stáhne pár metrů vzad. Porovnáme-li však naskytnutý pohled s tím, který je servírován hned následně při vkusně zpomalené studii letu výtahových dveří a šlehajících plamenů, zjistíme poněkud překvapivě, že se původně obnažené sloupy samovolně obložily (!). Jak se zdá – grafici si chtěli ušetřit práci a spolehli se na nezpochybnitelný fakt, že se diváci v okamžiku exploze soustředí spíše na poskakující dveře, nežli na hmotné aspekty samotného prostředí.
1) Sloupy jsou zjevně zralé na opravu. |
2) Při explozi výtahu jsou však sloupy jako nové! |
A zase jedny z těch malicherných
Jestliže přestřelka ve vestibulu náleží mezi nejpovedenější scény z celého filmu, do stejné škatulky se člení i následný souboj na střeše, který vrcholí Neovým „zlámu-si-páteř“ manévrem. V souvislosti s ním se ale podsouvají hned dvě vcelku nedomyšlené záležitosti. Zatímco ta první se týká Neova uhýbání a kroužící kamery, která při svém pohybu opomene zaznamenat přítomnost latexové Trinity (a dokonce i některá padlá těla), ta druhá je naopak spjata se záběrem, kdy postava Carrie-Anne Mossové přistoupí k Agentovi a ke spánku mu přiloží hlaveň své zbraně. Po nezbytném okořenění slovy „Zkus uhnout tomuhle“ následuje výstřel a… …a přestože by měl Agent schytat ránu do původně zamířené partie, z hlediska efektního letu je upřednostněn (byť jinak nelogicky) výstřel „mezi oči“.
1) Trinity míří do spánku... | 2) Ale střílí do čela! |
Kamera všude, kam se podíváš
První Matrix se stal přelomovým nejenom po stránce ztvárnění, ale také co do počtu chyb „(ne)chtěně zachycené kamery“. Jelikož je celý film takřka přeplněn záběry na černé brýle a obohacen nezvyklými detaily lžiček a vyleštěných klik, bylo by tím spíš překvapivé, kdyby se tvůrcům poštěstilo svou přítomnost zamaskovat. Takhle… i když se snažili, seč mohli, a kameramana vždy zakryli černým pláštěm, ve filmu nenarazíte na jediný odraz, který by nebyl již dříve odhalen. Nechť jako jeden z mála důkazů poslouží přiložené foto, pocházející ze scény, kdy se Neo vydává společně s Morpheem za Vědmou.
Ták a to je pro „dnešek“ vše. Příště zase „na viděnou“.
Nejnovější komentáře