Drama britské režisérky Andrey Arnold získalo loni cenu poroty v Cannes, českým divákům se poté představilo v Karlových Varech. Vysoce realistická sonda do dysfunkční britské domácnosti matky a dvou dcer, kterou definitivně rozloží příchod nového muže, přichází příští týden do našich kin.
Drama
Velká Británie / Nizozemsko, 2009, 123 min
Režie: Andrea Arnold
Hrají: Katie Jarvis, Kierston Wareing, Michael Fassbender, Harry Treadaway
Mia (Jarvis), patnáctiletá dívka, vyrůstá v neutěšené panelákové oblasti britského Essexu spolu s malou prostořekou sestrou a zcela nekompetentní mladou matkou (Wareing). Ze školy ji vyloučili, volný čas tak tráví rázováním po okolí a především tancováním hip hopu, pro který má zjevně vcelku talent. Mezi místní mladou generací děvčat, taktéž odkojenou na hudební stanici MTV však spřízněné duše nenalézá, naopak - v první vzájemné konfrontaci zjišťujeme, že Mia nejde daleko pro ránu. Jednoho dne však přichází čerstvý vítr v podobě matčina nového přítele. Connor (Fassbender) ji přistihne při tanci u televize a projeví nemalý zájem o její umění. Kromě toho je překvapivě starostlivý, zábavný a především: velice přitažlivý. Jako by se vše náhle začalo obracet k lepšímu. Hlavní hrdinka se seznámí se sympatickým mladíkem a díky Connorově podpoře podá přihlášku na taneční konkurz. Zároveň si však uvědomuje vzrůstající náklonnost k novému „otci“…
Fish Tank je zcela realistickým snímkem v tom nejčistším slova smyslu. Dynamická kamera v delších nepřerušovaných záběrech doprovází Miu při toulkách městem, často v prostřizích snímá z jejího subjektivního pohledu (obzvláště působivá scéna, kdy hrdinka předstírá spánek a potají pozoruje Connorovo počínání, když ji ukládá do postele). Nejčastěji využívá polocelku a polodetailu, je neustále nablízku postavám.
Veškerá použitá hudba vychází ze světa příběhu, ať už z rádia či televize, takže v žádném případě nepůsobí násilně naroubovaným dojmem, což často bývá nešvarem podobného druhu filmů usilujících o maximální věrohodnost. Režisérka nevyvolává žádné umělé emoce, nepředkládá melodramatické scény, ani nemá snahu prvoplánově šokovat. Je pozoruhodné, do jaké míry se divák do bezprostřední a bezskrupulentní Mii dokáže vžít, jak s ní prožívá každou vypjatou situaci – vloupání do Connorova domu nebo topení dítěte v rozbouřené kalné vodě.
Na dokonale uvěřitelně vykreslené atmosféře mají nemalé zásluhy také výteční představitelé. Snímek je koncertem stále zářivější hvězdy Michaela Fassbendera a především náhodně objevené neherečky Katie Jarvis, která působí, jako by v podstatě hrála samu sebe.
Příběh se v žádném případě neubírá směrem „následuj svůj sen a staneš se hvězdou“. Jak se od tohoto typu kinematografie dá očekávat, boří iluze o idealistickém světě. Otevřený konec nicméně zůstává alespoň nadějí na lepší budoucnost a možná by se dal označit i za jakýsi happy end.
Fish Tank není ani optimistický, ani zcela bezútěšný. Je to všední (i když ne zcela běžný) příběh, který se stejně tak dobře může odehrávat kdekoli jinde na světě. Málokdy se ovšem v tak zdařilé formě objevuje na plátně!
85%
V kinech od 14. 1. 2010
Jana Barborová
Nejnovější komentáře