Sparky je obětavý pejsek, který by pro svého lidského páníčka Viktora udělal cokoliv. Nejen že poslouchá a obětavě se snaží aportovat hozené předměty, ale dokáže po své smrti opět obživnout a být správným psím kamarádem. On totiž Viktor Frankensteinnení jen tak obyčejný kluk. Je to hodně velký samotář a jeho zájem o vědu nezná mezí. Jeho jediným velkým kamarádem je pes Sparky a ten nešťastnou náhodou zahyne. Pro Viktora je to strašná rána. Ani ve své pracovně v podkroví ho nic netěší. Až jednoho dne zaujme Viktora v nudné škole svérázný učitel přírodovědných předmětů pan Rzykruský, který předvádí dětem pokus s mrtvou žábou. Konečně inspirace. Když může elektrický výboj rozhýbat mrtvou žábu, tak se najde energie k oživení mrtvého pejska Sparkyho. Viktor je učenlivý žák a jeho snaha je korunována úspěchem. Sparky ožije, ale tím příběh nekončí. Viktorovi nezbední a na první pohled podezřelí spolužáci si chtějí také trochu zahrát na stvořitele, ale to už je trochu jiná švanda. Všechno se tak trochu zamotá, vznikají příšerné mutace zvířat a v městečku zavládne zmatek. Příběh má však dobrý konec pro Viktora i jeho milovaného psa Sparkyho.
Kdo vlastní nebo někdy měl pejska, tak toho příběh o Viktorovi a jeho psím kamarádovi dostane. Tim Burton rozehrál příběh uzavřeného a citlivého chlapce Viktora a jeho obětavého psího přítele Sparkyho se svým osobitým smyslem pro černý humor a neobvyklé výtvarné zpracování. Při tvorbě tohoto loutkového celovečerního filmu uplatnil své původní náčrtky postav z krátkého filmu z roku 1984. Celá řada postav je vytvořena na základě podoby a chování postav klasických hororových snímků z třicátých let a na tyto filmy odkazuje také řada jmen těchto postav. Postavičky působí na první pohled ponuře a smutně, ale postupně si divák přivykne zvláštnímu výrazu i velmi jemnému citovému projevu. Film je sice natočený jako černobílý, ale to nemá vliv na samotný příběh, spíš naopak. Vztahy mezi postavami a jednotlivé situace jsou čitelné, ale nepostrádají určitou míru tajemnosti.
Scénář k filmu Frankenweenie: Domácí mazlíček napsal John Augus, který se podílel už na několika filmech Tima Burtona (Karlík a továrna na čokoládu, Mrtvá nevěsta). Jednoduchý příběh je rozehrán v domě Frankesteinových, ve škole, v ulicích městečka a pochopitelně na hřbitově. Nejzajímavějším prostorem však je půda, kde Viktor provádí své oživovací pokusy a kde se zpočátku musí oživený Sparky ukrývat. Tady autoři filmu projevují svůj smysl pro humor a obdiv k vynálezcům. Jsou to skutečně prapodivné pokusy a činnosti, které jsou divákovi servírovány s přesným načasováním, bez hrubosti a s jemným citem pro detail. Samotné oživení Sparkyho balancuje na hraně morbidní a nechutné podívané. Jenže vzápětí si oživená loutka Sparkyho získá srdce diváků. Nejde o to, jak Sparky vypadá, ale jak se chová a jak působí. A tak je to s celým filmem. Je temný, postavy v něm jsou deformované se smutným výrazem, ale vše ve svém celku nepůsobí smutně a ponuře. Naopak. Tvůrci filmu vědomě zvolili mírné tempo děje, využívají střídání detailních záběrů a hru stínů. Film působí chvílemi až poeticky a s přimhouřeným okem lze překousnout i některé mírně nechutné scény.
Je jasné, že se autoři nechali inspirovat různými horory a některé scény nechaly dojít k výrazně absurdnímu vyústění. Mám na mysli scény, kdy se oživování mrtvých zvířat ujmou spolužáci Viktora a po městečku se pohybují obrovská monstra a znetvořené stvůry. Jelikož nejsem zrovna horlivým konzument hororů, tak nemohu snahu a umění tvůrců dostatečně ocenit. Je také možné, že film může svým příběhem působit na diváky až dětsky naivně. Je to loutkový film a na žádné velké drama si prostě nehraje. Ale své obdivovatele Tim Burtom nejspíš nezklame a možná i nějaké další získá. Zejména ty, kteří milují pejskv všech ras a velikostí.
Nejnovější komentáře