Ve filmu hrajete postavu faráře Fidelia, který je rozpolcený a odhaluje i své temné lidské stránky. Je pro vás tento vnitřní konflikt u osoby faráře společensky přijatelný?
Jestli je ten svár toho faráře a divočáka v něm akceptovatelný? Může být. Mám dva kamarády faráře – jednoho evangelického a jednoho katolického, jsou to prima lidi, ale já bych jejich úděl nechtěl a nemohl sdílet. Farářem bych tak být nemohl. Jsem totiž příznivcem té druhé, divočejší polohy. Neuměl bych se odpoutat od žen. Bavilo by mě to jen z toho pohledu, že rád zpívám v kostele, že to tam pěkně zní.
Vy jako Jan Kolařík byste si s farářem Fideliem rozuměl?
Když jsem byl malý, tak jsem ještě v první třídě zažil vyučování náboženství, než to zakázali, a náš učitel, farář, chodil vždy v neděli po mši s chlapama do hospody, kde hráli karty, pili pivo a bylo to příjemný. Myslím, že bych si s Fideliem velmi rozuměl, protože má v sobě jistou dávku laskavosti, která se nějak z našeho okolí vytrácí, a i nehezké věci umí hezky pojmenovat.
Hastrman přijede do vesnice a začne nabourávat autoritu faráře. Myslíte si, že často až nedotknutelná autorita faráře byla kdysi správná?
Obecně bych řekl, že ano. Myslím si, že naopak dnes autority, na které by se dalo dívat s úctou, obdivem a možná i láskou, chybí. A jsou nutné. Nějakých elit bylo potřeba. Ale elita neznamená, že se jedná o člověka, který je mi nadřazený a dává mi to najevo. Musí to být zároveň autorita přirozená. Jakmile je vynucená nebo vynucovaná, tak mě to samozřejmě nebaví.
Asi tak budete souhlasit, že autority jsou potřeba i dnes…
Samozřejmě. Ale mám pocit, že se na to poslední dobou autority vykašlaly a vybublala taková sedlina, u které se dá jen doufat, že nikdy úplně nevybublá.
Jste věřící?
Samozřejmě. Já mám zkušenost s posmrtným životem. Když mi umřela babička, bylo jí devadesát a mně třicet let. Bylo to na Štědrý den ráno a po Novém roce jsme ji pochovávali. A já jsem na té smuteční hostině šel do sklepa pro slivovici. Tam je takový nízký strop a jediná žárovka a já jsem tam vstoupil a ta babička tam byla. Od pasu nahoru se vznášela u stropu a řekla mi: Jéni, tam z toho demižónu jim nalij. A nebyl jsem opilej… A od té doby vím, že posmrtný život je a že ta duše tady taky je. To je taková zkušenost, jako že cukr je sladkej.
Rozpolcená je i postava hastrmana – člověk versus zvíře. Pozorujete i vy v sobě nějakou zvířecí polohu?
Já jsem si jistý tím, že zvíře má v sobě každý člověk. Prošel jsem si inscenacemi Zločin a trest, Běsi a Bratři Karamazovi a vím, že tu temnou stránku má i nejmilejší člověk. Nic není černobílé. To je na těch postavách nejzajímavější. Že každá má své tajemství, které jako herec musím objevit. Myslím, že Dostojevskij tu skutečnost, že každý v sobě má temnou stránku, popsal skvěle.
Má člověk ty zvířecí vášně potlačovat?
Samozřejmě že je má potlačovat. Aby druhým neubližoval. Ale někdy je to těžké. Zvláště jak stárneme a už nemáme ty obranné mechanismy, abychom některé věci prostě nechali být a vykašlali se na to, tak mě se stává, že někdy mě musí žena držet, abych se nerozvášnil…
Četl jste román Hastrman?
Ano. Napřed jsem četl scénář, který se mi velmi líbil. A potom jsem se už hůře prokousával knížkou, protože už jsem ta tajemství znal.
Já nesnáším tenké knížky, které přečtu za den, já potřebuju aspoň 800 stran, v tom mi Hastrman vyhovoval. Už z konzervatoře mám takový zvyk, že čtu s tužkou a zaškrtávám si, kde jsem začal a skončil. Učili nás, že si každý týden máme přečíst aspoň část knížky a jednu divadelní hru, abychom neumřeli blbí.
Co je pro vás ústředním tématem příběhu Hastrmana?
Těch témat je tam strašně moc. Dá se to vnímat jako romantický i ekologický thriller. Pro mě to v tom užším slova smyslu mimo jiné jsou tajemství jednotlivých postav. Že se na ně najednou vyplaví něco, co by nikdo ani netušil.
Jedním z témat je nepochybně láska ke krajině, jste vy s nějakou konkrétní spjatý?
Moje krajina byla kdysi na Vyškovsku, kde jsem se narodil. Dnes je mojí krajinou hektar, na kterém žiji. Kde mám hospodu kousek od domu, tenisový kurt kousek od domu, ledovou plochu a fotbalové hřiště. A v té hospodě mám tu stolní společnost, která je úplně mimo mou branži – asfaltér, profesionální fanoušek, řidič kamionu, stolař, učitel tělocviku apod. A s těmi si odpočinu a bavím se o normálních věcech. Ne o tom, co dělám já, co je umění, co je podstatou apod. Bydlím v Brně kousek od nejstaršího a největšího parku Lužánky, který je velice pěkný. A ústředím je ta moje hospoda. To je kostel. Hospodský je farář, pípa je oltář, a když sluníčko svítí na tu zlatou barvu piva, tak si připadám jako v kostele. To je z Hrabala, ale já to tak cítím.
Abych se vyjádřil správně v souvislosti s krajinou, tak asi musím zmínit, že jsem strávil pár měsíců v jižní Africe, a tam jsem zíral. Říkal jsem si, že pánbůh nejdřív stvořil Kapské město a až pak zbytek světa. Celou dobu jsem si tam opakoval: na co je ta Evropa tak pyšná? Když jsem se pak vrátil domů, začal jsem si poprvé mnohem bedlivěji všímat právě krajiny. Každého obyčejného kopce, stromů, remízků, polí. Toho, mezi čím jsem vyrůstal, a nikdy si toho nevšímal. Musím říct, že třeba ta krajina, kde jsme natáčeli Hastrmana, je nádherná.
Co byste dělal na místě hastrmana – dokázal byste bránit krajinu třeba i svým vlastním tělem?
Mně se ze zničené krajiny kudla v kapse neotvírá. Bohužel to tak je. Intenzifikací zemědělství a průmyslu. Existují programy revitalizace, tak doufejme, že něčemu pomohou, ale fakt, že se rozoraly meze, zmizely remízky, je jasným důsledkem působení člověka. Důležité je, aby ve vedení států, unie apod. povstali uvědomělí lidé. A někde se skutečně už teď dějí změny k lepšímu. Já nejsem ekolog, mám jen rád svou zemi, lidi, se kterými v ní žiju, nemám tu hysterickou snahu tyhle věci přímo měnit. Spíš s lidmi mluvím a snažím se jim to vysvětlit. Mám pocit, že proti vyspělé Evropě, kde se na ekologii více dbá, jsme skanzen. Tady se ekologie vnímá jako sprosté slovo, což nechápu. Význam slova ekologie je péče o okolí, ve kterém žijeme. To je přece normální, naše babičky a dědečkové na to ještě dbali.
Ve filmu se objevuje řada pohanských rituálů. Je vám tento svět třeba i v tom sepjetí s přírodou nějak blízký?
Pro postavu Fidelia je to věc nepřijatelná a chce ji samozřejmě vymýtit. Ale pro mě je ten svět fascinující. Částečně to souvisí s tím zvířetem, co máme v sobě. S tou divočinou. Já kdybych v té vesnici žil, tak bych si některé ty rituály rozhodně nenechal ujít. Je to zajímavé…
Jak se vám pracovalo pod režijním vedením Ondřeje Havelky?
Třicet let hraju spíše na divadle. A vždy když jdu do takové nové filmové zkušenosti, mám strach, aby to vyšlo. V tom divadelním prostředí už přece jen ty režiséry znám a vím, co mám čekat. Tady to bylo něco jiného – čisté dobrodružství. Jsem intuitivní herec, nejsem ten, který to má tzv. přes hlavu, potřebuju nějaký impulz. A Ondra Havelka dovedl s tou svou jemností, kterou v sobě přirozeně má, poradit a vysvětlit, co chce, a to mě vyhovuje. Ondra dával na place jasně najevo, jak se mu to zamlouvá. Ale potichu. On přijde k člověku a zašeptá: Takhle se mi to líbí. Ani jsem se nechodil dívat na kopr (pozn. kontrolní projekce), protože já toho démona sebepozorování v sobě mám. Stejně jako režisérovi jsem důvěřoval kameramanovi Divišovi Markovi. Přece jenom na očích kolegů nejlépe poznáte, že byste to mohl udělat lépe či jinak.
Jak jste se vlastně k roli faráře dostal?
Nijak jsem se o ni neucházel, zavolal mi kvůli ní producent Čestmír Kopecký, pravděpodobně proto, že jsme spolu před lety točili film Karamazovi, a také mě znal z Divadla Husa na provázku, protože byl u nás v divadle nějaký čas intendantem. Doporučil mě Ondřejovi Havelkovi, s ním jsem se potkal v jedné hospodě, tam si mě vyfotil a asi za týden jsem podepisoval smlouvu.
A jak se vám hrálo po boku Simony Zmrzlé, což je vlastně vaše kolegyně z Provázku? Ve filmu farář Katynku obdivuje, až zbožňuje, což je pro faráře těžký úděl.
Překonávání vášně a lásky ke Katynce není pro faráře nic hezkého. Ale spolupráce se Simonou jako s herečkou, s níž se známe už dlouho, hezká byla. Máme moc pěkný kolegiální vztah, dokonce jsme spolu v jednu chvíli chodili do školy a hráli jsme spolu v seriálu Clona, ale tam jsem ji týral a bil.
Dle jejích slov jste se na place dobře bavili, a to prý také díky herci Davidu Novotnému?
My s Davidem Novotným máme spolu něco, co máme i s Vaškem Svobodou – my spolu téměř nemůžeme hrát. Když se na sebe podíváme, následuje salva smíchu. S Davidem se to táhne už od Karamazových. V Hastrmanovi tak je například scéna v kostele, kdy já jako farář předzpívávám liturgickou píseň a v tom kostele sedí David. A já to musel zpívat třeba osmnáctkrát…
Části seriálu: Hastrman
- Hastrman - Synopse & O filmu
- Hastrman - Slovo dramaturga Jana Gogoly st.
- Hastrman - Rozhovor s producentem Čestmírem Kopeckým
- Hastrman - Rozhovor s režisérem Ondřejem Havelkou
- Hastrman - Rozhovor s Milošem Urbanem, autorem románu Hastrman
- Hastrman - Rozhovor s Karlem Dobrým
- Hastrman - Rozhovor se Simonou Zmrzlou
- Hastrman - Rozhovor s Janem Kolaříkem
Nejnovější komentáře