Kritiky.cz > Recenze > Hvězdný prach

Hvězdný prach

Je nebezpečné dotýkat se hvězd na zem spadlých. A co teprve máte dělat, když se z hvězdy vyklube přidrzlá holka, které jdou po krku snad všichni padouchové magické země? Hvězdný prach je fantasy příběh z magické říše, který stvořil jeden z nejoblíbenějších autorů současnosti Neil Gaiman.
Pokud si fantasy od jisté doby spojujete pouze s Pánem prstenů, tak budete asi poněkud překvapeni. Hvězdný prach je totiž spíše malým příběhem, ve kterém rozhodně nenajdete velké epické bitvy, fantastická zvířata, ani propracovanou mytologii, za to je tu ale spousta britského humoru a úžasných postav. Za zmínku ještě stojí, že sám autor se na vzniku filmu podílel a osobně schválil všechny změny i úpravy, což je pro diváky jistě dobrým znamením.
Příběh začíná ve vesnici Zeď, kde prosťáček Tristan slíbí místní krasavici za její lásku spadlou hvězdu. Překročí tedy pomyslnou i skutečnou zeď a vydá se ke kráteru, aby záhy zjistil, že hvězdy nejsou prachobyčejné šutry, nýbrž velmi pohledné dívky. Odvádí si tedy hvězdu Yvaine s sebou, ale brzy se ukáže, že není jediný, kdo ji chce k něčemu využít. Jsou tu ještě bratři – princové, kteří během toho, jak se navzájem snaží povraždit, chtějí získat Yvainin náhrdelník, protože ten jim má zajistit trůn, a pak neméně ambiciózní čarodějnice, jež potřebují rovnou Yvainino srdce, neboť to jim dá věčné mládí.

Kdybychom měli Hvězdný prach někam žánrově zařadit, řekli bychom asi, že se jedná o moderní pohádku. Nutno však podotknout, že o pohádku velice okouzlující a rozhodně ne dětinskou. Příběh je vesměs klasický s předem jasnou, avšak krásnou lovestory, s tématy jako změna chlapce v muže a boj dobra se zlem, ale důležité je, že to všechno do sebe krásně zapadá a nečouhá z toho mravoučnost na všechny strany. Navíc bych zas až tak moc neradila brát s sebou do kina malé děti (tedy pokud jim nechcete vysvětlovat dvojsmyslné narážky a to, proč se někteří muži převlékají do ženských šatů).

Hvězdný prach neměl megalomanský rozpočet, takže se tu nedočkáte nějakých monstrózních triků, zato jsou tu úžasné postavičky zahrané skvělými herci a naprosto vynikající britský humor. Kromě sympatické ústřední dvojice v podání neznámého Charlieho Coxe a o poznání známější Claire Danes je tu například sedm bratrů, kteří po své smrti nemizí, nýbrž se mění v přízraky a poté, třeba se sekyrou v hlavě nebo lehce zmasakrovaným obličejem, vtipně glosují okolní dění. Další vydařenou postavou je pirát v podání Roberta De Nira, který pluje po nebi, chytá blesky jako cenný vývozní artikl a má tak trochu problémy se svou vlastní těžce budovanou pověstí tvrdého kapitána. Skvělá je taktéž Michelle Pfeiffer jako ohyzdná babice, toužící po věčném mládí, která si svou proměnu očividně velmi užila.

Na závěr bych se ještě zastavila u toho, že Hvězdný prach lze v našich kinech většinou potkat pouze s dabingem, což je velká škoda kvůli tomu, že některé vtipy jsou totálně zabité, dále přijdeme o originální (a pro mě osobně určitě lákavější) hlasy, včetně vypravěče Iana McKellena, a navíc je sál plný malých dětí, které se příliš nebaví, protože tohle je zkrátka pohádka pro dospělé.

Okouzlující pohádka, která sice využívá vesměs klasického příběhu, ale rozhodně není dětinská (různé dvojsmyslné vtípky a poměrně necenzurované násilí, nic přehnaně mravoučného). Hvězdný prach je navíc zalidněn úžasnými postavičkami a nepostrádá fungující humor a celkový nadhled, který z pěkného pohádkového příběhu dělá nadstandartní zážitek.

Průměr:
Select rating

Blbosr