Když se Karla (Petra Špalková) poprvé setká s Jarunou (Taťjana Medvecká), jen to mezi nimi zajiskří a zvláštní napětí trvá téměř do samého konce filmu. Není divu. Obě ženy se totiž starají o smrtelně nemocného Vladimíra Holase, který není žádná pasivní troska a blížící se smrt ho trápí. Nepodléhá však sentimentálnímu vzpomínání a snaží se žít poslední chvíle důstojně ve svém prostředí. Právě poslední dny před smrtí se u něj střídají Karla s Jarunou a obě se snaží Vladimírovi pomáhat a současně se musí naučit spolu vycházet.
I když je ve filmu věnován velký prostor postupnému zhoršování stavu nemocného Vladimíra a tématu smrti, nevyznívá film pesimisticky. Hrdinové jsou živé postavy, které se umí k životu i smrti postavit jako k součásti lidského života. V každodenních činnostech, kdy se připravuje jídlo, skládá polohovací postel nebo připravuje lázeň pro Vladimíra, se projevují ženy věcně a každá si své city drží někde hluboko uvnitř. Karla působí sebejistě a je v ní touha užít si život, ale k Vladimírovi ji poutá silné pouto, které ji nedává možnost od něj odejít ve chvíli, kdy to potřebuje. I přes podezírání a určitou žárlivost však musí Karla vycházet se zdravotní setrou Jarunou. I ji poutá k Vladimírovi dávný vztah, jenže důležitější je její profesionální přístup k nemocnému. Takhle ti vypadá učesaně a možná i papírově, ale ve filmu působí soužití umírajícího Vladimíra s Karlou a Jarunou přirozeně a chvíle smutnější se střídají s chvilkami nedorozumění s drsným komentářem i s chvilkami klidné atmosféry v ateliéru nebo v přírodě.
Žánrově lze zařadit film mezi filmová drama a tématem smrti je podobný k nedávno Oskarem oceněnému filmu Láska od režiséra Michaela Hanekeho, kde si hlavní role zahráli Jean-Louis Trintignant a Emmanuelle Riva. Oba filmy mají společné nejen téma a kvalitní herecké výkony, ale snaží se také vidět člověka s právem na důstojný život s možností o svém životě rozhodovat. Hanekeho Láska je stylově čisté dílo v pěkně zařízeném městském bytě, kde hraje důležitou úlohu hudba. Dvě staré osoby, které se milují, zastihne nemoc a musí se připravit na smrt. Haneke obdivuje člověka a jeho snahu uchovat si lidskou důstojnost do poslední chvíle. Film je velice působivý a jsou v něm cítit umělecké ambice.
Zdeněk Týc vsadil na venkovské prostředí, reálný život a umělecké ambice ponechal jen hrdinům. Dům, kde se odehrává většina scén, je patrové stavení s podkrovní místností a prostě vybavenou kuchyní. Připomíná rekreační chalupu, kterých je v naší republice tisíce. Také venkovská hospoda i rybník, kde se Karla večer koupe, najdeme v každé druhé vesnici. Nepřikrášlené prostředí spolu s civilním herectvím a jadrnými dialogy přibližují těžké téma smrti bez drastického nádechu. Občasné hádky, hrubé výpady Vladimíra jsou jen jednou variant společného soužití, které v jiných chvílích přináší i momenty veselé.
Film Jako nikdy je natočený poctivě s ohledem na běžného diváka. Výtvarná profese Vladimíra by mohla být klidně vyměněna za jinou. Důležitější jsou vztahy a schopnost žít a pomáhat tomu, kdo to potřebuje. Tím je téma filmu obohaceno a může oslovit diváky různého věku, vzdělání i národnosti.
Markéta Bidlasová je autorkou námětu, který zaujal režiséra Zdeňka Týce, a společně se rozhodli připravit filmový scénář. Poměrně chmurné téma bylo zpracováno tak, že se producent Ondřej Trojan společnosti TotalHelpArt T.H.A. rozhodl film produkovat. Příběh zobrazuje reálný život, kdy se mísí smutek, zlost i radost.
Pro ztvárnění hlavní mužské role se režisérovi podařilo přemluvit Jiřího Schmitzera, kterému se nejdříve do umírání nijak nechtělo. Nechal se však přemluvit a jeho herecký výkon ve filmu je výborný. Jeho Vladimír je drsný, hrubý a přesto se snaží zachovat svou důstojnost do posledního dechu. Postavy Karly a Jaruny mají ve filmu v podstatě stejně velký prostor a jsou i divácky zajímavé. Petra Špalková i Taťjana Medvecká hrají naprosto přirozeně a spolu s Jiřím Schmitzerem působí jako sehraná a vyrovnaná trojice.
Film mě zaujal nejen výbornými hereckými výkony hlavních postav, ale také tím, že smutný námět nemusí nutně znamenat smutný celý film.
Nejnovější komentáře