Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > Jiří Adamec o filmu Léto s gentlemanem

Jiří Adamec o filmu Léto s gentlemanem

Adamec
Adamec
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Film Léto s gentle­ma­nem jde do kin na sv. Valentýna, 14. 2. 2019. Slavíte vy osob­ně ten­to svá­tek?

Ne, tenhle svá­tek jsem nikdy nesla­vil a odmí­tal jsem ho sla­vit.  Přišel mi umě­le a jen komerč­ně impor­to­va­ný, ale jak léta ply­nou, až tak mar­ný mi svá­tek zami­lo­va­ných teď už nepři­pa­dá. Možná čím méně se mě týká, tím více se mi líbí.

Jak se pro vás prá­ce na celo­ve­čer­ním fil­mu liší od vašich ostat­ních úspěš­ných pro­jek­tů?

Myslím, že moc ne, spíš tech­nic­ky než fak­tic­ky. A pokud ano, pak nej­víc tem­pem. V prá­ci pro tele­vi­zi není de fac­to na nic čas, když točí­te film, před­po­klá­dá se, že na pla­ce tvo­ří­te. Mít vše jas­né pře­dem, při­chá­zet s jas­nou při­pra­ve­nou vizí, tře­ba i včet­ně posta­ve­ní kame­ry, to se u fil­mu jak­si neče­ká… nepřed­po­klá­dá… a pře­kva­pu­je to. Já jsem celý život pra­co­val pře­de­vším pro tele­vi­zi v tele­viz­ních pod­mín­kách. A i když jsem točil na film, v pro­duk­ci ve Filmovém stu­diu na Barrandově, tře­ba seri­ál Sanitka, byl to „jenom“ film pro tele­vi­zi a ta prá­ce měla zce­la jiné finanč­ní i všech­ny dal­ší para­me­t­ry. Kdo sebou neu­měl mrsk­nout, neměl šan­ci na úspěch. Tak jsem se to už ten­krát musel nau­čit.

Na jaká sou­do­bá téma­ta má film veřej­nost upo­zor­nit?

Nevěřím pří­liš na „sou­do­bá téma­ta“, kine­ma­to­gra­fie se za pade­sát let vel­mi posu­nu­la k zába­vě, čas Ingmara Bergmana je nená­vrat­ně pryč. Dnes je tře­ba, aby pře­de­vším divá­ci do kina při­šli, a ti vět­ši­nou necho­dí do kina pro­to, aby spo­lu s tvůr­cem hle­da­li odpo­vě­di na tíži­vé život­ní exis­ten­ci­ál­ní otáz­ky. Chtějí se poba­vit, potě­šit, odpo­či­nout si… je to tak dob­ře? Nevím, ale je to pros­tě tak.

Objevil jste coby debu­tant na poli režie celo­ve­čer­ní­ho fil­mu v pro­fe­si, kte­rou tak dob­ře zná­te, pro sebe něco nové­ho? Překvapilo vás něco?

Nemyslím si, že bych v sedm­de­sá­ti letech mohl ješ­tě něco obje­vit nebo se něčím nechat pře­kva­pit. Zdá se mi, že jsem už potkal vše a že je nej­vyš­ší čas, abych pozna­né uplat­nil, pokud o to ješ­tě vůbec někdo sto­jí.

Proč jste se vlast­ně dopo­sud žád­né­ho celo­ve­čer­ní­ho fil­mu necho­pil? Měl jste vůbec tu ambi­ci? Byl to váš nespl­ně­ný sen?

Samozřejmě, že kaž­dý reži­sér, kte­rý celý život vyrá­bí pořa­dy pro jeden večer, byť i pro mili­o­ny lidí, kte­ří se na jeho dílo díva­jí najed­nou, tou­ží nato­čit něco, co jed­nou bude ulo­že­no do fil­mo­vé­ho archi­vu. Točil jsem pro tele­vi­zi de fac­to všech­no a všech­ny žán­ry, rea­li­zo­val jsem i něko­lik před­sta­ve­ní v diva­dle, vel­kém i komor­ním, a na kon­ci kari­é­ry se ze mě stal i reži­sér fil­mo­vý. Fajn. Ale kdy­by se to nesta­lo, asi bych nijak neho­ře­ko­val. Prostě jsem měl štěs­tí, že do mě na Václavském náměs­tí vra­zil Jaromír Hanzlík a já věděl, jak mu pomoct rea­li­zo­vat jeho prv­ní fil­mo­vý scé­nář. Asi byla naše sráž­ka na Václaváku pro­spěš­ná pro oba. Doufám…

Kdyby vám někdo nabí­dl nato­čit dal­ší film do kin, jaký by měl být?

Odjakživa tou­žím nato­čit fil­mo­vý muzi­kál. Jsem kdy­si vel­mi dáv­no dítě odko­je­né Starci na chme­lu, kte­ré jsem milo­val a celý život jsem si poti­chu a v kout­ku snil o tom, že tenhle žánr by mě hod­ně bavil. A když jsem se stal reži­sé­rem, o to víc. Jenže nej­spíš je na to pro mě osob­ně poz­dě.

 

Jste zvyk­lý na seri­á­lo­vé pro­jek­ty, vel­ké romá­ny na pokra­čo­vá­ní, oč je potom slo­ži­těj­ší „nacpat“ uce­le­ný pří­běh do maxi­mál­ně dvou­ho­di­no­vé fil­mo­vé sto­pá­že?

To musí sce­náris­ta, o tom reži­sér roz­ho­du­je jen malin­ko. Samozřejmě, že i Jaromír napsal koša­těj­ší pří­běh, než jaký nako­nec uká­že­me divá­kům v kinech. Natočili jsme mno­ho scén, kte­ré se ve střiž­ně uká­za­ly zbyt­ný­mi, a byť nám krvá­ce­lo srd­ce, pro­to­že byly pěk­né a tře­ba i vtip­né, muse­ly ven. Jakmile se film v kinech pře­va­lí přes deva­de­sá­tou minu­tu, divá­ky začí­ná bolet zadek, je jen málo fil­mů, kte­ré se dají vydr­žet v del­ší sto­pá­ži. Jsou tako­vé, ale je jich vel­mi málo. Bohužel i my jsme muse­li zkla­mat někte­ré výteč­né kole­gy her­ce, kte­ří pro nás v létě zahrá­li pro ně samé „nevhod­né“ malé role, a my jsme je nako­nec z fil­mu ješ­tě k tomu muse­li vyn­dat. Opravdu bylo těž­ké jim to říci, ale divá­ci jsou ješ­tě o kou­sek důle­ži­těj­ší.

Jaromír Hanzlík při pří­pra­vě scé­ná­ře říkal, že je mu líto, že podob­né poe­tic­ké scé­ny v posled­ních letech z kin úpl­ně vymi­ze­ly, proč mys­lí­te, že tomu tak je? Změnila se doba, divá­ci? Nejsou tvůr­ci?

Myslím, že Jaromír mlu­vil niko­liv o scé­nách, ale o téma­tech. Právě sku­teč­nost, že pře­de­vším tele­viz­ní obra­zov­ky, ale i kina jsou plná zlo­čin­ců, poli­caj­tů, stří­le­ní, krve, kví­le­ní brzd, zvu­ku poli­cej­ních sirén a vyšet­řo­vá­ní, byla důvo­dem, proč sedl a začal psát.

U jakých fil­mů rela­xu­je reži­sér jako divák?

I reži­sér je občas zce­la nor­mál­ní člo­věk, ale moje žena je urči­tě jiné­ho názo­ru, ta by jis­tě tvr­di­la, že reži­sér je vždy zase jen reži­sér. Ale do kina i já cho­dím rád pře­de­vším na poho­do­vé fil­my. Jsem sice vycho­va­ný na inte­lek­tu­ál­ní svě­to­vé kine­ma­to­gra­fii minu­lé­ho sto­le­tí, ale už ani já bych si nekou­pil vstu­pen­ku na film typu Lesní jaho­dy. I pro mě to je minu­lost.

S Jaromírem Hanzlíkem spo­lu­pra­cu­je­te pra­vi­del­ně, od Sanitky přes Pojišťovnu štěs­tí až k sou­čas­né­mu fil­mu – čím vám jako herec a osob­nost impo­nu­je?

Nevím, jest­li se o naší spo­lu­prá­ci dá hovo­řit jako o pra­vi­del­né, před Sanitkou jsme spo­lu nepra­co­va­li ani jed­nou, po Sanitce de fac­to celá léta zase nic. Až jsme se potka­li, sice jsme do sebe v tomhle pří­pa­dě pří­mo nevra­zi­li, ale při tom setká­ní mě napadlo, že by Jaromír mohl hrát v Pojišťovně štěs­tí. To bylo naše setká­ní čís­lo 2. A potom jsme do sebe vra­zi­li na tom Václaváku… A čím může reži­sé­ro­vi impo­no­vat Jaromír Hanzlík? Že má talent jako pánbůh. Jaromír Hanzlík zdvi­hl hoze­nou ruka­vi­ci, a když nepři­chá­ze­la pro něho při­ja­tel­ná téma­ta, napsal si scé­nář sám.

Koketoval jste také někdy s myš­len­kou napsat si scé­nář? Co vás od toho zra­zo­va­lo?

Já jsem nikdy nena­psal scé­nář, pro­to­že to, mys­lím, neu­mím. A vyzkou­šet si psa­ní scé­ná­ře by mě stá­lo mno­ho času, kte­rý jsem nikdy neměl. Zaplať bůh jsem byl celé desít­ky let jako reži­sér vytě­žo­ván na sto pade­sát pro­cent.

Kdysi jste byl i vy sám her­cem, herec­tví jste před režií dokon­ce i na DAMU vystu­do­val, nezá­vi­dí­te her­cům někdy, že ode­hra­jí svých xyz natá­če­cích dní a zmi­zí, zatím­co reži­sér má s fil­mem plnou hla­vu sta­ros­tí řadu měsí­ců, nebo dokon­ce i let?

Zcela nao­pak. Pokud herec nehra­je ve fil­mu nebo v seri­á­lu zásad­ní roli, jen tím dílem profr­čí. Zatímco reži­sér si ho celý nád­her­ně pro­ži­je. Co může být krás­něj­ší­ho? Umím kaž­dý kou­sek své­ho fil­mu zpa­mě­ti, uměl jsem zpa­mě­ti i celé díly svých seri­á­lů. Ona totiž kaž­do­den­ní prá­ce reži­sé­ra nekon­čí posled­ní klap­kou na pla­ce, nese­te si své nepo­sluš­né dítě domů, ulé­há­te s ním, nemů­že­te kvů­li němu spát a pro­bou­zí­te se kvů­li němu s bola­vou hla­vou. Ale je to krás­né, dokon­ce úžas­né! Neumím si před­sta­vit pro­žít svůj život jinak. Děkuji bohu, že mě to v téhle inten­zi­tě potka­lo.

Jaká byla vaše prv­ní reak­ce, když jste dostal scé­nář? Oslovil vás tak­zva­ně „na prv­ní dobrou“?

Ano, scé­nář Jaromíra Hanzlíka se mi líbil. Velmi, mlu­vil mi z duše. Uměl jsem si ho před­sta­vit nato­če­ný.

Jakou struč­nou větou bys­te na film divá­ky nalá­kal?   

Přijďte se na Léto s gentle­ma­nem potě­šit, chce­me vás pohla­dit po duši. A přijď­te se podí­vat, co všech­no se v lás­ce a s lás­kou může stát, když ji zapo­me­ne­te živit a hýč­kat.

Jaké máte s fil­mem mety, čeho s ním chce­te dosáh­nout, co by pro vás bylo úspě­chem?

Já osob­ně bych si nepřál nic víc než sly­šet větu, kte­rou by jed­na kama­rád­ka řek­la dru­hé: Vem Jardu/Pepu/Frantu/Jirku… a běž­te se spo­lu do kina podí­vat na Léto s gentle­ma­nem. My jsme to vidě­li a sto­jí to za to…


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Osm způsobů, jak naštvat medika30. dubna 2021 Osm způsobů, jak naštvat medika Posted in Komiks
  • Adam Savage za kamerou Alien: Covenant!10. května 2017 Adam Savage za kamerou Alien: Covenant! Adam Savage (Bořiči mýtů) se dostal na plac filmu Alien: Covenant! https://www.youtube.com/watch?v=f5gxApaRczQ Posted in Za kamerou
  • Cesta vzhůru - 65 %26. srpna 2015 Cesta vzhůru - 65 % Radek Jaroš je horolezec, který od roku 1998 zdolává osmitisícové vrcholy hor. Natáčet se začalo ale již v roce 2012, kdy Jaroš zdolával Annapurnu, předposlední osmu. Tato hora ale byla […] Posted in Filmové recenze
  • No One Lives (2012)26. července 2020 No One Lives (2012) Zabijete-li holku psychopatickému sériovému vrahovi, můžete si být jistí, že jeho pomsta vás bude šeredně bolet!Betty a její přítel jsou během jízdy k jejich „novým […] Posted in Horory
  • Zombík drží dietu2. září 2016 Zombík drží dietu Posted in Komiks
  • Stepfather, The (2009)21. ledna 2012 Stepfather, The (2009) Každý kdo naruší jeho rodinné štěstí, bude po zásluze potrestán!!! Mladý teenager Michael přijíždí po dlouhé době strávené v pasťáku konečně domů. Je však lehce znepokojený, protože se […] Posted in Horory
  • Star Wars: Epizoda I - Skrytá hrozba3. dubna 2021 Star Wars: Epizoda I - Skrytá hrozba Mohu Vám říci jedno, pokud jste viděli první (respektive poslední) tři díly, budete nadšeni. Skrytá hrozba nejen, že prokazuje stejné kvality jako její starší „sourozenci“, ale v určitých […] Posted in Retro filmové recenze
  • Divočina a Cheryl, která se na dlouhé cestě našla7. ledna 2020 Divočina a Cheryl, která se na dlouhé cestě našla Když si Cheryl Strayedová rozvazuje tkaničku od pohorky, má už chůze po Pacifické dálkové trase plné zuby. Chce si především odpočinout. Jenže stačí trocha nepozornosti a k nejbližšímu […] Posted in Retro filmové recenze
  • Hatchet II (2010)4. listopadu 2012 Hatchet II (2010) Tohle bude vážně někoho bolet! Victor Crowley – zrůda z močálů stále žije a touží po další prolité krvi. Marybeth se z jeho spárů podařilo utéct jen o fous a nyní se snaží […] Posted in Horory
  • Manyeo (2018)31. prosince 2018 Manyeo (2018) Park Hoon-Jeong je solidní režisér, který natočil například New World, The Tiger, a V.I.P. psal také scénář k vynikajícímu I Saw the Devil, takže jasná záruka kvality a svým novým počinem […] Posted in Krátké recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,78296 s | počet dotazů: 263 | paměť: 63131 KB. | 30.01.2025 - 03:43:45