Kritiky.cz > Speciály > Karel May – fakta nebo fikce? - 3. Názvy kmenů

Karel May – fakta nebo fikce? - 3. Názvy kmenů

KarelMay
KarelMay
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Všechny, kte­ré Karel May zmi­ňu­je, oprav­du exis­to­va­ly, tře­ba­že ne všech­ny byly v plné síle v době mla­dé­ho Old Shatterhanda. Nejobtížnější bylo najít v reá­lu Nijoras (Supové Mexika, Petrolejový princ) , Timbabačé (Poklad ve Stříbrném jeze­ře), Taracones (Vinnetou II), Čimary (Vinnetou II). Ale našel jsem úda­je o všech.

Rád bych se ješ­tě vrá­til k sezna­mu apač­ských kme­nů v I. díle Vinnetoua: „Llaneros, Taracones, Chiricahuas, Pinalenjos, Gilas, Mimbrenjos, Lipans, Apaši měď­ných dolisk a jiní“. Nejvíce je ten­to seznam podob­ný tomu José Corteze y de Olarte a Antonia Cordery z roku 1799. Chybí nám západ­ní Apači, Tonti a Aravaipové, scho­va­ní pod kate­go­rii „jiní“, a Jicarillos, kte­ré je nut­no vidět v Llanerech, nejas­nos­ti zůstá­va­jí kolem Pinalenjos, dvoj­smy­sl­né­ho ter­mí­nu, kte­rý býval pou­ži­tý pro západ­ní Pinalce a i zce­la odliš­né sever­ní Chiricahuy, je to pros­tě nejed­no­znač­né jmé­no stej­ně jako bylo jmé­no Gilas, kte­ré se pruž­ně v růz­ných obdo­bích pou­ží­va­lo pro různá apač­ská i nea­pač­ská, šir­ší i užší sesku­pe­ní. Tím je ale prá­vě tako­vý seznam věro­hod­ný, neboť odpo­ví­da nejen dobo­vým poznatkům, ale i dobo­vým zmat­kům.

S těmi zmat­ky se ostat­ně setká­te i v dneš­ní lite­ra­tu­ře. Oproti sezna­mu obou špa­něl­ských sol­da­dos caballe­ros jsou zde navíc „Apaši měď­ných dolisk“ nebo­li Coppermines Apaches, ter­mín nezná­mý před rokem 1822, kdy Černý nůž (Baishan, Cuchillo Negro) odve­dl část Čihennů (Mimbreňů) do Teplých pra­me­nů na sever, a ti, kdo zby­li, při­ja­li jmé­no „Apači mědě­ných dolů“. Každé ze jmen dává šan­ci před­náš­ce 1 až 3 hodi­no­vé nebo dlou­hé­mu člán­ku. Sluší říci, že seznam uvá­dí tzv. moder­ní jmé­na, zná­má cca od roku 1750. Předtím se vysky­to­va­la zce­la jiná jmé­na apač­ských sku­pin – Farao, Carlana, Quartelejo, Calchufine, Paloma, Conejero, Chilpaine, Flechas de Palo, Penxayé, (Apaches de) Siete Rios, Perrillos…, Achos, do roku 1650 Vaqueros, Querechos (Tigú Keresh). Když uvá­ží­me, že jed­na sku­pi­na míva­la různá jmé­na, stej­né jmé­no se pou­ží­va­lo pro růz­né sku­pi­ny, sku­pi­ny se slu­čo­va­ly, děli­ly a zani­ka­ly, sami Španělé uží­va­li mno­ho nepřes­ných ozna­če­ní – ve svět­le toho vše­ho Karel May zaslu­hu­je abso­lu­to­ri­um.

Antropologové i čte­ná­ři, kte­ří vyrost­li na lite­ra­tu­ře, již nazý­vám „osví­cen­skou“ (gero­ni­mo­cen­t­ric­ká, cre­mo­ni­ov­ská) mohou vytý­kat Mayovi fan­task­ní stý­ká­ní a potý­ká­ní vzdá­le­ných kme­nů, tře­ba Apačů a Oglalů. Hodně podrob­né stu­di­um ovšem uká­že, jak začá­teč­nic­ký pří­stup to je. Ještě 1794-6 byly v Nebrasce osíd­le­ny dvě apač­ské ves­ni­ce (!) a jed­na tlu­pa již­ních Oglalů žila jeden čas v Coloradu, i když prav­da poz­dě­ji, ale pro úče­ly dob­ro­druž­né povíd­ky sta­čí, že byli i Apači žijí­cí sever­ně­ji než někte­ří Siouxové. Nebo může „znal­ce“, kte­rý zná závě­reč­né ději­ny Čirikavů ze zázna­mů armá­dy USA dráž­dit, že vojá­ci ze stře­do­a­ri­zon­ské gar­ni­zo­ny jedou zkro­tit povsta­lec­ké Mimbreně (Petrolejový princ), či to jak autor šibu­je s mim­breň­ský­mi hrdi­ny po sever­ním Mexiku, nebo se hrdi­na potká­vá s Apači v Bolson de Mapimi, dokud si kajíc­ně nezjis­tí, že v Chihuahui žili Mimbreňové v letech 1750-1770 až na dneš­ních již­ních před­měs­tích hlav­ní­ho měs­ta a jejich nájezdy šly až na jih Duranga. Bolson de Mapimi byla běž­nou desti­na­cí transpe­coských Apačů, a nejen jich. Jinými slo­vy, autor ani nepo­tře­bo­val bás­nic­kou licen­ci, aby vde­chl svým posta­vám život a jejich koním pohyb. Není tu u Karla Maye nic, co by tvo­ři­lo dějin­ný non­sens.

Apači jsou spo­lu s bra­tran­ci Navahy již­ní Athapaskové. Další Athapaskové žili a žijí v Kanadě a na Aljašce a v Kalifornii. Jsou jedi­ný­mi Indiány, o nichž může­me nejen bez­peč­ně říci, že při­šli z Asie, ale i s kým jsou dodnes pří­buz­ní jazy­ko­vě. Jazyk Athapasků je prv­ní, kte­rý byl zto­tož­něn s exis­tu­jí­cím, byť vymí­ra­jí­cím jazy­kem sou­čas­né Asie. Tím je jazyk Ketů (nepřes­ně Osťaků) z povo­dí Jeniseje. Historičtí před­ko­vé Apačů doží­va­jí dnes v Ruské fede­ra­ci.

Mescalerové – bylo o nich napsá­no mno­ho, této eli­tě mezi Apači, a přes­to víme pořád málo. Tvoří pře­děl etnic­ký i jazy­ko­vý mezi západ­ní­mi a východ­ní­mi Apači, dvě­ma prou­dy osíd­le­ní, původ­ně mož­ná pří­buz­ný­mi stej­ně mno­ho či málo jako kte­ré­ko­liv dva jiné kme­ny Athapasků. Nevíme ani, kte­rý při­šel na ame­ric­ký jiho­zá­pad dřív. Převažuje názor, že západ­ní, skrom­ně se domní­vá­me, že mezi­za­stáv­kou východ­ních je jiho­zá­pad­ní Nebraska, kde u Dismal River byly odkry­ty roz­sáh­lé pozůstat­ky osíd­le­ní i s kera­mi­kou. Západní zane­cha­li podob­né sto­py v Utahu u Promontory a Fremontu. Dialekt Mescalerů, kte­rý pře­žil do moder­ních dob, je nej­vý­chod­něj­ším náře­čím západ­ní­ho jazy­ko­vé­ho kor­pu­su Apačů. Jisté ale je, že novo­do­bí Mescalerové amal­ga­mo­va­li z cca. deví­ti růz­ných sku­pin, z nichž někte­ré bez­po­chy­by pat­ři­ly k východ­ní­mu – pré­rij­ní­mu prou­du. Vyplatí se hle­dat fot­ky a popi­sy his­to­ric­kých Mescalerů, Navahů, Lipanů! Zjistíte napří­klad, že vou­sy Indiánům rost­ly, ale oni si je šku­ba­li, pokud mezi nimi nepře­vád­la jiná moda, tak jako kolem roku 1840 mezi Mescalery v oko­lí El Pasa a mezi někte­rý­mi Navahy móda kní­rů. A budete-li hle­dat, najde­te i lipan­ské­ho náčel­ní­ka s ple­ší – byl ovšem, jak Apači vzpo­mí­na­li, výjim­kou.

V čem s Karlem Mayem sou­hla­sit nemů­že­me, je posta­ve­ní náčel­ní­ka všech Apačů. Vždyť nej­vý­chod­něj­ší a nej­zá­pad­něj­ší sku­pi­ny o sobě ani nevě­dě­ly. Takový náčel­ník v době, do níž saha­jí his­to­ric­ké zázna­my, pros­tě nebyl. U Apačů byla samo­stat­nou jed­not­kou roz­ší­ře­ná rodi­na a tlu­pa, a já mám pode­zře­ní, že potře­ba tyto tlu­py nějak kata­lo­gi­zo­vat do kme­ne byla vlast­ní spí­še bělo­chům a okol­ním Indiánům.

V díle Karla May najde­me i zmín­ky, kte­ré jsou téměř záhad­né. Je to výraz „Llaneros a Taracones“, kte­rý zmí­ní Old Death ve II. díle Vinnetoua, když pode­zří­vá dva indi­án­ské zvě­dy, vydá­va­jí­cí se za civi­li­zo­va­né Indiány Topia, že jsou ve sku­teč­nos­ti Apači. Old Death argu­men­tu­je – uká­že se, že měl prav­du – asi tak­to: jak vám mám věřit, že jste spo­jen­ci Komančů, když při­chá­zí­te zrov­na z míst, kde žijí tyto dvě apač­ské tlu­py? Což o to, o Llanerech se dočte­me čas­to, tře­ba­že jde o ter­mín s nejmé­ně tře­mi význa­my, ale kde při­šel autor k Taraconům? Termín je to dolo­ži­tel­ný, ale jen z vel­mi spe­ci­a­li­zo­va­né lite­ra­tu­ry. Jako antro­po­lo­go­vé bychom ty tlu­py nazva­li „Guhlcaindové a Lyutendové-Faraoni“, a není náho­dou, že jsou jme­no­vá­ny takhle pohro­ma­dě. Jejich přá­tel­ský sva­zek je dob­ře his­to­ric­ky dolo­žen. Apačské kme­ny čas­to stá­ly pro­ti sobě navzá­jem, nepřá­tel­ství bylo napří­klad i mezi Mescalery a Navahy, ale tyto dvě tlu­py udr­žo­va­ly dob­ré vzta­hy mož­ná až 100 let. V době nájez­dů seve­řa­nů – Norteňů (viz dále ) – Faraoni doda­li zbra­ně, jíd­lo a sta­ny Llanerům a zachrá­ni­li je před vyhu­be­ním. Taracones je zko­mo­le­ní jejich jmé­na, kte­ré vznik­lo na jejich ces­tě do transpe­co­ské­ho Texasu a Mexika.

Zmínil jsem nepřá­te­le Apačů. Ti prv­ní si říka­li Numové či Nermové, pat­ři­li do širo­ké uto-aztécké jazy­ko­vé sku­pi­ny, kte­rá se táh­ne od Idaha přes Kalifornii, Nevadu, Utah, Arizonu, Sonoru a Chihuahuu, Durango a dal­ší mexic­ké stá­ty až do cen­t­rál­ní­ho Mexika. Podle antro­po­lo­gů a arche­o­lo­gů žili v době, kdy u nás Boleslav vraž­dil Václava, na řece Gile v Arizoně a živi­li se země­děl­stvím stej­ně, jako dal­ší potom­ci hoho­kam­ské (Akimel o’odham – Říční lidé a Tohona o’odham – Pouštní lidé – Pima a Papago), ana­sa­zij­ské (Hopi) a mogollon­ské (Zuni) a pata­yské (budou­cí Jumové) kul­tu­ry. Pak se vyda­li na sever a roz­dě­li­li do tří sku­pin, na západ­ní (Kalifornie, Nevada), východ­ní (Utah) a sever­ní (Wyoming), kde všu­de je zna­li bílí vetřel­ci pod jmé­nem Šošoni. Mimochodem, s bělo­chy býva­li vět­ši­nou zadob­ře. V 17. sto­le­tí část Numů/Nermů ze sever­ní sku­pi­ny se pak pus­ti­la více na východ a defi­ni­tiv­ně k jihu, zís­ka­li koně, nau­či­li se na nich mis­trov­sky jez­dit a k Červené řece a ješ­tě dál až do dneš­ní­ho Texasu a Mexika se říti­li v širo­kých divo­kých prou­dech (cca 1700). Těmto širo­kým jízd­ním for­ma­cím říka­li Španělé „Caminos Anchos“ (Široké ces­ty), a tak prý vznik­lo pro při­van­dro­va­lé Numy, nový postrach již­ních plá­ní, nové jmé­no – Komanči. Alespoň jed­na domněn­ka to tak vysvět­lu­je.

Podobně jako u Apačů, jed­not­li­vé tlu­py Komančů nemě­ly žád­né vrch­ní vele­ní, žád­né­ho nej­vyš­ší­ho náčel­ní­ka.

Nehezkou roli u Karla Maye hra­jí dal­ší Indiáni – Kiowové. Ve sku­teč­nos­ti šlo o sta­teč­ný kmen s mno­ha impo­nu­jí­cí­mi vůd­ci. Jedna větev se vyda­la až na mexic­ký Yucatán a snad i do Britského Hondurasu, tako­ví to byli ces­to­va­te­lé a bojov­ní­ci. Karel May v I. díle Vinnetoua pou­ču­je: „Slovo Kiowa čte se Ka-jo-vé. Rudé tyto dít­ky zda­jí se býti potom­ky Shoshonů a Indiánů pue­bleských“. Na jeho dobu šlo o špič­ko­vý vědec­ký pozna­tek. Ruku na srd­ce, dnes toho neví­me více. Kiowové se dělí do více tlup, ti tzv. „Studení“ se v Černých horách dale­ko na seve­ru spo­ji­li s čás­ti atha­paskských Sarceů, a tak vznik­li Naižané (Našinci), nebo­li poz­děj­ší Kiowa-Apači. Nedá se ale jed­no­znač­ně říci, že Kiowové při­šli ze seve­ru, mož­ná si střih­li stej­né koleč­ko „jdu na sever, jdu na jih“ jako Komanči. Jejich řeč totiž není sever­ní, věd­ci se nej­pr­ve domní­va­li, že Kiowové mlu­ví řeči Komančů, a tedy Šošonů, a jis­tá podo­ba by tu oprav­du byla, nově se ale sou­dí, že jejich řeč je spí­še pří­buzná tano­ské­mu (Tewa, Tiwa, Towa) dia­lek­tu pue­bel. Podél Rio Grande síd­lil celý věnec kme­nů, lovec­kých i pue­blan­ských, kte­rým říka­li Španělé Jumanos (Lidské bytos­ti) či Indios Rayados (Tetovaní Indiáni, kolem roku 1715 se jejich náčel­ník jme­no­val Juan Sabeata), a víme o nich dost kro­mě jed­né důle­ži­té věci, totiž jak mlu­vi­li. Okolo roku 1720 mizí z evi­den­ce, snad se roz­plý­va­jí v apač­ských sku­pi­nách, zázna­my mlčí. Jejich vaz­by na pue­b­la u Ria Grande jsou ale dosta­teč­ně zná­my. Nebyli Kiowové nako­nec potom­ky nebo pří­buz­ný­mi těch­to kme­nů, či jejich míšen­ci se sever­ní­mi Šošony? To jsou jen spe­ku­la­ce, tře­ba­že ne nemož­né. O půvo­du Kiowů neví­me po 120 letech o nic víc než Karel May.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • 28. května 2018 Koně - Příběhy z celého světa - kniha Tato kniha začíná úvodem, který čítá pár stran o tom, odkud se koně vlastně vzali, prostě jejich původ, a už ten je zajímavý. Pak se přechází k jednotlivým plemenům. Jako první je zde […] Posted in Recenze knih
  • Daleko od hlučícího davu - TROJICE NÁPADNÍKŮ3. července 2015 Daleko od hlučícího davu - TROJICE NÁPADNÍKŮ Ačkoli si Bathsheba Everdeenová cení své nezávislosti více než téměř čehokoliv, její život zkomplikují tři velmi odhodlaní nápadníci, kteří se ucházejí o její ruku. První návrh přichází od […] Posted in Speciály
  • Všechno, všude, najednou aneb Co na to Rákosníček21. července 2022 Všechno, všude, najednou aneb Co na to Rákosníček Epileptici, držte si klobouky! Po všech těch trapných pokusech Vojtěcha Moravce vás mentálně zdeptat svou slaboduchou komedií je tady režisérské duo Kwan & Scheinert, kteří do českých […] Posted in Filmové recenze
  • 22. listopadu 2018 Jamie Lee Curtis dnes slaví 60 let Před dlouhými 60. lety začala životní pouť slavné herečky s ještě slavnějším jménem. Jejím otcem je totiž Tony Curtis a její matkou je ještě slavnější Janet Leigh (kdo neví, je to oběť ze […] Posted in Profily osob
  • 29. července 2009 Star Trek: Elite Force 2 Máte rádi Star Trek? Nemyslím tím zbožňování jednotlivých hrdinů, přeměňování bytu na jednu z palub vesmírné lodi, nadávání náhodným ošklivým kolemjdoucím do Ferengů, ba ani nacvičování […] Posted in Recenze her
  • 10. ledna 2019 Černota - Poznejte životy lidí, kteří žijí za hranicí zákona. Internetová televize Stream relativně nedávno zařadilo do své programové nabídky nový pořád s názvem Černota. Ten má pojednávat o drogách, prostituci, bezdomovcích, zkrátka o všem, co […] Posted in TV Recenze
  • 12. září 2017 Fifa 18 Ode dneška lze stahovat Fifa 18 demo pro Xbox One, PS 4 a PC. Podívejte se na první záznam mezi týmy Real Madrid a FC Bayern. https://youtu.be/SwYQ_z2R330 Posted in Novinky ze světa her
  • 4. listopadu 2017 Arina. Lidské i vlčí přátelství v nádherném příběhu... „Nastal čas, aby ses osamostatnil!“ Nějak tak začíná příběh Adama, kterého jako znetvořené miminko našly lesní ženy Valdény a vychovaly ho v statného mládence. Arina je příběh, ve kterém […] Posted in Recenze knih
  • 20 nejlepších seriálů dvacetiletí (4. část)1. března 2021 20 nejlepších seriálů dvacetiletí (4. část) Posledních pět kousků nám chybí ke zkompletování naší seriálové TOP 20 uplynulých dvou dekád. Závěrečnou kapitolu jsem zasvětil těm televizním diamantům, které mě osobně nejvíce […] Posted in Zajímavosti
  • Texas Chain Saw Massacre, The (1974)3. prosince 2017 Texas Chain Saw Massacre, The (1974) Zvrácený příběh z Texasu, který se nesmazatelně zapsal do historie hororového žánru i paměti mnoha diváků… Sally společně se svým invalidním bratrem Franklinem a […] Posted in Horory

O autorovi: Ing. Jiří Kouba (*1957) je povoláním správce databáze, ve volném čase se zabývá Indiány severního Mexika a jihozápadu Spojených států. Hlavním předmětem jeho zájmu je etnogeneze apačských skupin.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,43078 s | počet dotazů: 268 | paměť: 64671 KB. | 17.07.2025 - 02:51:56