Všechny, které Karel May zmiňuje, opravdu existovaly, třebaže ne všechny byly v plné síle v době mladého Old Shatterhanda. Nejobtížnější bylo najít v reálu Nijoras (Supové Mexika, Petrolejový princ) , Timbabačé (Poklad ve Stříbrném jezeře), Taracones (Vinnetou II), Čimary (Vinnetou II). Ale našel jsem údaje o všech.
Rád bych se ještě vrátil k seznamu apačských kmenů v I. díle Vinnetoua: „Llaneros, Taracones, Chiricahuas, Pinalenjos, Gilas, Mimbrenjos, Lipans, Apaši měďných dolisk a jiní“. Nejvíce je tento seznam podobný tomu José Corteze y de Olarte a Antonia Cordery z roku 1799. Chybí nám západní Apači, Tonti a Aravaipové, schovaní pod kategorii „jiní“, a Jicarillos, které je nutno vidět v Llanerech, nejasnosti zůstávají kolem Pinalenjos, dvojsmyslného termínu, který býval použitý pro západní Pinalce a i zcela odlišné severní Chiricahuy, je to prostě nejednoznačné jméno stejně jako bylo jméno Gilas, které se pružně v různých obdobích používalo pro různá apačská i neapačská, širší i užší seskupení. Tím je ale právě takový seznam věrohodný, neboť odpovída nejen dobovým poznatkům, ale i dobovým zmatkům.
S těmi zmatky se ostatně setkáte i v dnešní literatuře. Oproti seznamu obou španělských soldados caballeros jsou zde navíc „Apaši měďných dolisk“ neboli Coppermines Apaches, termín neznámý před rokem 1822, kdy Černý nůž (Baishan, Cuchillo Negro) odvedl část Čihennů (Mimbreňů) do Teplých pramenů na sever, a ti, kdo zbyli, přijali jméno „Apači měděných dolů“. Každé ze jmen dává šanci přednášce 1 až 3 hodinové nebo dlouhému článku. Sluší říci, že seznam uvádí tzv. moderní jména, známá cca od roku 1750. Předtím se vyskytovala zcela jiná jména apačských skupin – Farao, Carlana, Quartelejo, Calchufine, Paloma, Conejero, Chilpaine, Flechas de Palo, Penxayé, (Apaches de) Siete Rios, Perrillos…, Achos, do roku 1650 Vaqueros, Querechos (Tigú Keresh). Když uvážíme, že jedna skupina mívala různá jména, stejné jméno se používalo pro různé skupiny, skupiny se slučovaly, dělily a zanikaly, sami Španělé užívali mnoho nepřesných označení – ve světle toho všeho Karel May zasluhuje absolutorium.
Antropologové i čtenáři, kteří vyrostli na literatuře, již nazývám „osvícenskou“ (geronimocentrická, cremoniovská) mohou vytýkat Mayovi fantaskní stýkání a potýkání vzdálených kmenů, třeba Apačů a Oglalů. Hodně podrobné studium ovšem ukáže, jak začátečnický přístup to je. Ještě 1794-6 byly v Nebrasce osídleny dvě apačské vesnice (!) a jedna tlupa jižních Oglalů žila jeden čas v Coloradu, i když pravda později, ale pro účely dobrodružné povídky stačí, že byli i Apači žijící severněji než někteří Siouxové. Nebo může „znalce“, který zná závěrečné dějiny Čirikavů ze záznamů armády USA dráždit, že vojáci ze středoarizonské garnizony jedou zkrotit povstalecké Mimbreně (Petrolejový princ), či to jak autor šibuje s mimbreňskými hrdiny po severním Mexiku, nebo se hrdina potkává s Apači v Bolson de Mapimi, dokud si kajícně nezjistí, že v Chihuahui žili Mimbreňové v letech 1750-1770 až na dnešních jižních předměstích hlavního města a jejich nájezdy šly až na jih Duranga. Bolson de Mapimi byla běžnou destinací transpecoských Apačů, a nejen jich. Jinými slovy, autor ani nepotřeboval básnickou licenci, aby vdechl svým postavám život a jejich koním pohyb. Není tu u Karla Maye nic, co by tvořilo dějinný nonsens.
Apači jsou spolu s bratranci Navahy jižní Athapaskové. Další Athapaskové žili a žijí v Kanadě a na Aljašce a v Kalifornii. Jsou jedinými Indiány, o nichž můžeme nejen bezpečně říci, že přišli z Asie, ale i s kým jsou dodnes příbuzní jazykově. Jazyk Athapasků je první, který byl ztotožněn s existujícím, byť vymírajícím jazykem současné Asie. Tím je jazyk Ketů (nepřesně Osťaků) z povodí Jeniseje. Historičtí předkové Apačů dožívají dnes v Ruské federaci.
Mescalerové – bylo o nich napsáno mnoho, této elitě mezi Apači, a přesto víme pořád málo. Tvoří předěl etnický i jazykový mezi západními a východními Apači, dvěma proudy osídlení, původně možná příbuznými stejně mnoho či málo jako kterékoliv dva jiné kmeny Athapasků. Nevíme ani, který přišel na americký jihozápad dřív. Převažuje názor, že západní, skromně se domníváme, že mezizastávkou východních je jihozápadní Nebraska, kde u Dismal River byly odkryty rozsáhlé pozůstatky osídlení i s keramikou. Západní zanechali podobné stopy v Utahu u Promontory a Fremontu. Dialekt Mescalerů, který přežil do moderních dob, je nejvýchodnějším nářečím západního jazykového korpusu Apačů. Jisté ale je, že novodobí Mescalerové amalgamovali z cca. devíti různých skupin, z nichž některé bezpochyby patřily k východnímu – prérijnímu proudu. Vyplatí se hledat fotky a popisy historických Mescalerů, Navahů, Lipanů! Zjistíte například, že vousy Indiánům rostly, ale oni si je škubali, pokud mezi nimi nepřevádla jiná moda, tak jako kolem roku 1840 mezi Mescalery v okolí El Pasa a mezi některými Navahy móda knírů. A budete-li hledat, najdete i lipanského náčelníka s pleší – byl ovšem, jak Apači vzpomínali, výjimkou.
V čem s Karlem Mayem souhlasit nemůžeme, je postavení náčelníka všech Apačů. Vždyť nejvýchodnější a nejzápadnější skupiny o sobě ani nevěděly. Takový náčelník v době, do níž sahají historické záznamy, prostě nebyl. U Apačů byla samostatnou jednotkou rozšířená rodina a tlupa, a já mám podezření, že potřeba tyto tlupy nějak katalogizovat do kmene byla vlastní spíše bělochům a okolním Indiánům.
V díle Karla May najdeme i zmínky, které jsou téměř záhadné. Je to výraz „Llaneros a Taracones“, který zmíní Old Death ve II. díle Vinnetoua, když podezřívá dva indiánské zvědy, vydávající se za civilizované Indiány Topia, že jsou ve skutečnosti Apači. Old Death argumentuje – ukáže se, že měl pravdu – asi takto: jak vám mám věřit, že jste spojenci Komančů, když přicházíte zrovna z míst, kde žijí tyto dvě apačské tlupy? Což o to, o Llanerech se dočteme často, třebaže jde o termín s nejméně třemi významy, ale kde přišel autor k Taraconům? Termín je to doložitelný, ale jen z velmi specializované literatury. Jako antropologové bychom ty tlupy nazvali „Guhlcaindové a Lyutendové-Faraoni“, a není náhodou, že jsou jmenovány takhle pohromadě. Jejich přátelský svazek je dobře historicky doložen. Apačské kmeny často stály proti sobě navzájem, nepřátelství bylo například i mezi Mescalery a Navahy, ale tyto dvě tlupy udržovaly dobré vztahy možná až 100 let. V době nájezdů seveřanů – Norteňů (viz dále ) – Faraoni dodali zbraně, jídlo a stany Llanerům a zachránili je před vyhubením. Taracones je zkomolení jejich jména, které vzniklo na jejich cestě do transpecoského Texasu a Mexika.
Zmínil jsem nepřátele Apačů. Ti první si říkali Numové či Nermové, patřili do široké uto-aztécké jazykové skupiny, která se táhne od Idaha přes Kalifornii, Nevadu, Utah, Arizonu, Sonoru a Chihuahuu, Durango a další mexické státy až do centrálního Mexika. Podle antropologů a archeologů žili v době, kdy u nás Boleslav vraždil Václava, na řece Gile v Arizoně a živili se zemědělstvím stejně, jako další potomci hohokamské (Akimel o’odham – Říční lidé a Tohona o’odham – Pouštní lidé – Pima a Papago), anasazijské (Hopi) a mogollonské (Zuni) a patayské (budoucí Jumové) kultury. Pak se vydali na sever a rozdělili do tří skupin, na západní (Kalifornie, Nevada), východní (Utah) a severní (Wyoming), kde všude je znali bílí vetřelci pod jménem Šošoni. Mimochodem, s bělochy bývali většinou zadobře. V 17. století část Numů/Nermů ze severní skupiny se pak pustila více na východ a definitivně k jihu, získali koně, naučili se na nich mistrovsky jezdit a k Červené řece a ještě dál až do dnešního Texasu a Mexika se řítili v širokých divokých proudech (cca 1700). Těmto širokým jízdním formacím říkali Španělé „Caminos Anchos“ (Široké cesty), a tak prý vzniklo pro přivandrovalé Numy, nový postrach jižních plání, nové jméno – Komanči. Alespoň jedna domněnka to tak vysvětluje.
Podobně jako u Apačů, jednotlivé tlupy Komančů neměly žádné vrchní velení, žádného nejvyššího náčelníka.
Nehezkou roli u Karla Maye hrají další Indiáni – Kiowové. Ve skutečnosti šlo o statečný kmen s mnoha imponujícími vůdci. Jedna větev se vydala až na mexický Yucatán a snad i do Britského Hondurasu, takoví to byli cestovatelé a bojovníci. Karel May v I. díle Vinnetoua poučuje: „Slovo Kiowa čte se Ka-jo-vé. Rudé tyto dítky zdají se býti potomky Shoshonů a Indiánů puebleských“. Na jeho dobu šlo o špičkový vědecký poznatek. Ruku na srdce, dnes toho nevíme více. Kiowové se dělí do více tlup, ti tzv. „Studení“ se v Černých horách daleko na severu spojili s části athapaskských Sarceů, a tak vznikli Naižané (Našinci), neboli pozdější Kiowa-Apači. Nedá se ale jednoznačně říci, že Kiowové přišli ze severu, možná si střihli stejné kolečko „jdu na sever, jdu na jih“ jako Komanči. Jejich řeč totiž není severní, vědci se nejprve domnívali, že Kiowové mluví řeči Komančů, a tedy Šošonů, a jistá podoba by tu opravdu byla, nově se ale soudí, že jejich řeč je spíše příbuzná tanoskému (Tewa, Tiwa, Towa) dialektu puebel. Podél Rio Grande sídlil celý věnec kmenů, loveckých i pueblanských, kterým říkali Španělé Jumanos (Lidské bytosti) či Indios Rayados (Tetovaní Indiáni, kolem roku 1715 se jejich náčelník jmenoval Juan Sabeata), a víme o nich dost kromě jedné důležité věci, totiž jak mluvili. Okolo roku 1720 mizí z evidence, snad se rozplývají v apačských skupinách, záznamy mlčí. Jejich vazby na puebla u Ria Grande jsou ale dostatečně známy. Nebyli Kiowové nakonec potomky nebo příbuznými těchto kmenů, či jejich míšenci se severními Šošony? To jsou jen spekulace, třebaže ne nemožné. O původu Kiowů nevíme po 120 letech o nic víc než Karel May.
Části seriálu: Karel May – fakta nebo fikce?
- Karel May – fakta nebo fikce?
- Karel May – fakta nebo fikce? - 1. Datumy a místa
- Karel May – fakta nebo fikce? - 2. Osobnosti
- Karel May – fakta nebo fikce? - 3. Názvy kmenů
- Karel May – fakta nebo fikce? - 4. Řeč & 5. Struktura společenství a jeho ráz & 6. Toponyma a hydronyma & 7. Morálka a náboženství
Nejnovější komentáře