40 písniček, 20 kapel z Československa i ze zahraničí, účet za milion a taky několikaměsíční práce. Výsledkem je soundtrack, který nemá v českém filmu obdoby.
Film King Skate vypráví o začátcích skateboardingu v Česku za socialistické normalizace. Vychází z hodin unikátního archivního materiálu, kdy skejťáci sami natáčeli, co zažívali: a nešlo jenom o závody a překonávání rekordů. „Ještě tři buchty a je to príma mejdanovka,“ cituje Ivan Zobák Pelikán dobovou povídku ze skejtového prostředí. My jsme jako mejdanovku vnímali celý film. Jak tou nakažlivou, svobodomyslnou náladou ale naočkovat diváka? Pomocí muziky.
Když jsem sledoval raritní záznam z VHS z freestylové exhibice na Strahově, zaujalo mě, jak jeden ze skejťáků jezdí na rozervanou Love Will Tear Us Apart od Joy Division a druhý třeba na rozpustilou Girls od Beastie Boys. „Tehdy jsi byl rád, že vůbec máš kazetu se západní muzikou,” říkal mi hudebník Martin Přikryl, s nímž jsme písničky do filmu dávali dohromady. „V osmdesátejch letech bylo jedno, jestli na áčku byli The Clash a na béčku Elton John – poslouchal jsi oboje, protože výhrou bylo už jenom to, že jsi to měl.” Takový přístup se mi líbil už jenom pro pestrost žánrů a stylů. „Celkově hudba je se skejtem hodně propojená. Byli v tom Devo, The Clash, Madness, B-52’s a samozřejmě Pistole,” vzpomíná Honza Peterka v knize Prkýnka na maso jsme uřízli. Určuje tak směr našeho pátrání. „Tady buráceli Dead Kennedys,” rozpřahuje ruce Ivo Škrabal na vznešeném barokním náměstí v Poličce. „Byl tam ten punk,” vzpomíná Petr Karlíček. Vzápětí shrnuje svojí motivaci do skejtu: „bejt odlišnej, jinej, provokovat. V tom odlišování bejt nejlepší a do toho ten adrenalin.“
Při skládání soundtracku je ale hlavní poslouchat ten film – mohl jsem do střižny nosit desítky písniček, Martin Přikryl mohl posílat další, ale pravda se stejně ukázala, až když střihač Šimon Hájek tu pecku vzal a přilepil k obrazu. Co fungovalo? Rytmus a nálada Freedom of Choice od DEVO. The Clash a I Fought The Law. Anarchy In The UK od Sex Pistols. A potom Eighties od Killing Joke, ten syrový, tvrdý zvuk s jednoduchým refrénem „Eighties, I’m living in the eighties!“ Nezůstávali jsme ale jenom u anglosaského zvuku, pro sebevražednou sekvenci skákání do dálky jsme vybrali největší hit belgických Plastic Bertrand – Ca plane pour moi. K tomu bylo třeba připočítat vějíř domácích dobových interpretů. I tady jsme chtěli především rozprostřít žánrový vějíř co nejšířeji.
Když se mluví o Strahově, nemůže chybět Visací zámek a jejich Stánek. A zatímco pražské páskovství prostě musí zastupovat Garáž, co potom? Slovenská scéna! Slovenské hvězd té doby Miro Žbirka a Laco Lučenič. Kostru našeho „soundtracku smrti“, jak jsme si náš playlist překřtili na Spotify, pak tvoří novější muzika, která ale vychází z punkových anebo surfových kořenů. Využili jsme několik skladeb od Pravdy, pionýrů francouzského electroclashe, a taky písně českých Wild Tides. Celkem jde o 40 písniček od dvou desítek interpretů.
Šimon Šafránek
Části seriálu: King Skate
- King Skate - SYNOPSE - PROČ TENTO FILM
- King Skate - ŠIMON ŠAFRÁNEK
- King Skate - ROZHOVOR SE ŠIMONEM ŠAFRÁNKEM
- King Skate - JAK JSME SKLÁDALI SOUNDTRACK SNŮ
- King Skate - ZAČÁTKY
- King Skate - PRVNÍ SKEJTY
- King Skate - SVOBODA
Nejnovější komentáře