Kateřina Parrová se pokouší stát za svým přesvědčením tváří v tvář despotickému manželovi Jindřichovi VIII., který se zbavil již několika předchozích manželek, ve filmu Firebrand brazilského režiséra Karima Aïnouze, který po premiéře v soutěži v Cannes zahájil letošní Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech.
Poháněn dvěma strhujícími ústředními hereckými výkony Alicie Vikanderové v roli Parrové a (zejména) Judea Lawa jako Jindřicha VII. funguje Ohnivý prapor nejlépe jako neúprosný portrét zneužívajícího vztahu, od něhož se nelze odpoutat. Přesto vyprávěcí jádro (podle scénáře Henrietty Ashworthové a Jessicy Ashworthové) postrádá ohnivou působivost svých hlavních představitelů.
Firebrand začíná s Parrovou jako královnou regentkou, zatímco Jindřich vede vojenské tažení ve Francii. Uhýbá před královskou gardou, aby se setkala se starou přítelkyní a současnou nepřítelkyní římskokatolické církve Anne Askewovou (Erin Dohertyová), kterou vidí, jak prosazuje protestantské myšlenky, mezi něž patří i předávání Božího slova lidu v angličtině.
Catherinina raná pomoc Askewové, která bude později mučena a upálena na hranici jako kacířka, tvoří základ konfliktu Ohnivého praporu. Má několik příznivců, včetně princezny Alžběty (Junia Rees) a následníka trůnu prince Edwarda (Patrick Buckley), stejně jako Edwardových strýců Edwarda (Eddie Marsan) a Thomase Seymoura (švihák Sam Riley).
Parr má však jednoho klíčového protivníka: intrikánského biskupa Stephena Gardinera (hrozivý Simon Russell Beale), který její úlety považuje za hrozbu pro církev. Zdá se, že Gardiner má také ucho krále, který jinak neprojevuje žádnou náklonnost ani zájem o katolickou
Firebrand se rozjíždí s příchodem Jindřicha VIII. a v dobrém i zlém, Lawovo ztvárnění anglického krále s pěnou u úst filmu dominuje. Hrbí se v mohutném rámu na vředovitých nohách, pot mu stéká po čele a při každém dialogu vypouští sliny a působí groteskně zastrašujícím dojmem.
Law zašel do podobných extrémů už dříve - nejvýrazněji asi v důkladně nepříjemném Domu Hemingwayovi -, ale tady je skutečně odporný a Ohnivák funguje nejlépe jako obraz nesnesitelně zneužívajícího vztahu, z něhož se Parrová nemůže vymanit... nebo může?
Osudovou chybou Ohnivé party je, že sice věří Parrové, ale nesdílí její nadšení pro přinášení Božího slova lidem. To, do čeho Parrová tak osobně investovala, kvůli čemu riskovala život, je omezeno na dvě počáteční scény s Askewem a jinak využito jako vyprávěcí prostředek k rozdmýchání napětí mezi Kateřinou a Jindřichem. Kvůli tomu se sice můžeme ztotožnit s Parrovým bojem, ale je pro nás těžké investovat do její postavy.
Ti, kdo hledají historickou přesnost nebo královské drama, budou ochuzeni, ale kvůli nekompromisnímu pohledu na vztah mezi Parrovou a Jindřichem VIII. stojí za to film zhlédnout. Podpořen prvotřídními kostýmy a scénografií a několika vynikajícími hereckými výkony včetně Lawova děsivého Jindřicha VIII. se Firebrand sice jen pomalu rozplývá, ale přesto zanechává stopu.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře