Mé druhé já
21.10.2007
recenze
Přečteno: 123 krát
Při každovečerním venčení psa je spolu se svým snoubencem napadena skupinkou chuligánů, kteří je bezdůvodně zbijí. Eričin snoubenec zemře, ona těžká zranění překoná.
Po této kruté zkušenosti ji svírá strach, umocněný absolutní neschopností a nevstřícností policie, kvůli němuž si dokonce pořídí zbraň. Odtud pak zbývá už jen krůček k tomu vzít spravedlnost do svých rukou. Pomsta na newyorských „grázlech“ ji sice naplňuje zvláštním zadostiučiněním, ale zároveň přináší i neodbytná morální dilemata. Navíc nemůžete, byť ze sebeušlechtilejšího důvodu, střílet lidi, aniž by se o vás nezačalo zajímat oddělení vražd.
Mé druhé já není extra originálním snímkem, ale představuje poctivou filmařinu, která udělá mnohdy víc, než všelijaké neočekávané děje a formy. Příběh pomsty je odvěkou záležitostí, jež se asi jen tak nevyčerpá, filmy o obyčejných nenápadných lidech, měnících se pod vlivem děsivých zkušeností v někoho jiného, jakbysmet. Pokud jste viděli Přání smrti s Charlesem Bronsonem z roku 1974, viděli jste Mé druhé já v bleděmodrém (čili totéž s jediným rozdílem v pohlaví ústřední postavy). Inspirace tímto filmem je zde zcela zřejmá, takže originality samotný příběh opravdu moc nepobral (a to včetně celého vývoje událostí), ale jeho nespornou výhodou je ženská hrdinka. U ženy přece jenom očekáváte ještě mnohem méně, že se z ustrašené trosky změní v ozbrojeného mstitele ulic, čímž příběh získává na zajímavosti, působivosti a emotivnosti.
Film navíc není jen nějakou prostoduchou akční podívanou, ale jde pod kůži. Snaží se reálně zachytit změny v psychice hlavní postavy, konfrontuje ji s morálním problémem, zdali můžeme násilí řešit dalším násilím a stát se tak tím, proti čemu bojujeme, sleduje ji jakožto ženu, která je sama ze svého jednání šokovaná. To pochopitelně vyžaduje vynikající herečku, kterou snímek naštěstí má v podobě Jodie Foster. Že Jodie hrát umí, jsme se již mohli přesvědčit v mnoha jejích filmech (ne nadarmo je nositelkou dvou hereckých Oscarů), a tady předvádí svůj vysoký standart. Její Erica je opravdu žena, které věříte každý pocit, každou emoci i každý čin. Ačkoli jí scénář předepisuje různé vypjaté situace, Jodie nepřehrává, ale naopak přesně dávkuje potřebnou míru vzteku, zoufalství, strachu i zuřivosti. Jodie Foster tento film nesporně táhne, z plátna prakticky nesleze a těžko říct, čím by byl bez ní, protože je to především ona, kdo ho vytahuje do nadprůměru.
Co se týče formálního zpracování, není mu celkem co vytknout, protože představuje, jak již bylo řečeno, pečlivou filmařskou práci. Režisér Neil Jordan drží film pevně v rukou a neulítává k přílišným experimentům, což k příběhu bez problémů sedí. Ozvláštněná je vlastně jen scéna přepadení, která se může pochlubit pořádnou úderností. Vedle pěkně vybudované atmosféry (asi už nikdy nevstoupím do podchodu v parku klidně a bezstarostně) jsou zde použity záběry z mobilního telefonu, které dělají Eričin zážitek ještě děsivějším.
Verdikt: Příběh o pomstě, kterému nechybí hloubka a který je tím, čím je, především díky bezchybnému herectví Jodie Foster.
Naše hodnocení
Vaše hodnocení
Currently 3.67/5
1
2
3
4
5
Hodnocení: 3.7 z 5 (hodnoceno 3x)
Andrea Zahradníková
Vytisknout
badge = “;
document.writeln(badge);
badge = “;
document.writeln(badge);
Související články:
Komentáře
Jméno
Zapamatovat
Email
Web
Zpráva
Formát Texy
Nejnovější komentáře