Neméně slavná jako henryovka a medvědobijka je zbraň Old Shatterhandova nejlepšího přítele, náčelníka Apačů Vinnetoua. Ten měl „dvouhlavňovou pušku, jejíž dřevěné části byly hustě pobity stříbrnými hřeby. To byla ta slavná stříbrná puška, jejíž kule nikdy neminula cíl.“[14] Dříve, než May tuto pušku přiřadil svému Vinnetouovi, vybavil touto zbraní také jiné indiánské náčelníky a prérijní lovce: Němec Karel Zimmermann měl „pušku, jejíž pažba byla pobita stříbrnými hřebíky“[8] a apačský náčelník Medvědí srdce „dlouhou dvojku, jejíž pažba byla ozdobená stříbrnými hřeby.“[15] Toto zdobení May zjevně převzal z Ferryho Zálesáka, neboť v tomto příběhu má El Mestizo „dlouhou těžkou pušku, jejíž kolba byla bohatě zdobená měděnými hřeby.“[16] Jak známo, změnil May v přepracovaném textu Zálesáka tuto rekvizitu ve stříbrnou pušku.
Student práv Alois Schießer (1866-1945) z Lince, který holdoval tehdy ještě málo rozšířenému umění fotografování a byl s Karlem Mayem spřátelen, prožil v dubnu 1896 své velikonoční prázdniny v Mayově vile v Radebeulu. Při této příležitosti zhotovil četné fotografické snímky oblíbeného spisovatele. Desky s negativy získal fotograf Adolf Nunwarz z Lince-Urfahr. Dne 24. června došlo mezi Karlem Mayem a Nunwarzem k dohodě, do níž byl zahrnut jeho obchodní partner Fidelis Steurer z Lince. Obchod se snímky úspěšného spisovatele se zdál být dobře rozběhnut: „Vynikající novinka. Prosíme k povšimnutí. Fotografie Dr. Carla Maye, proslulého a snad nejoblíbenějšího spisovatele cestopisů současnosti...“ - tak vychvaluje F. Steurer tyto snímky ještě počátkem května 1897. Ani May na ně nezapomínal poukázat ve svých dílech: „Nakonec si dovoluji poznámku k četným čtenářům, že fotografie Old Shatterhanda a Kary ben Nemsího jsou k mání u pana fotografa Adolfa Nunwarze v Linci-Urfahru, Horní Rakousko.“[17]. Avšak brzy mělo dojít mezi Mayem a reklamně zdatným fotografem k rozmíšce. V jednom dopise z 28. září 1897 napsal May Schießerovi, že vypověděl Nunwarzovi smlouvu a kapitál. Mezi oběma existoval už jen pouhý obchodní vztah a v roce 1902 prý May a Nunwarz šli k Dunaji a tam všech 101 negativních desek utopili. Nunwarz se vzdal svého obchodu a stal se soukromým úředníkem.
Nemálo čtenářů Karla Maye mohlo být překvapeno, že na některých snímcích byla k vidění Vinnetouova slavná puška. Rovněž tak na snímcích „Pan Dr. Karel May ve své pracovně u psacího stolu“ lze v pozadí vidět stříbrnou pušku. Jak mohla nádherná zbraň viset vedle Mayova psacího stolu, když měla být pochována spolu s Vinnetouem? Odpověď na tuto otázku Karel May svým čtenářům samozřejmě dlužil, nicméně později vysvětluje: jak se dalo čekat, loupeživí Ogallallové chtěli vyplenit Vinnetouův hrob, aby ukořistili stříbrnou pušku. „Nemohl jsem přirozeně trvale zůstat v údolí řeky Metsur jako hlídač jeho hrobu a protože se dalo čekat, že se znesvěcení hrobu bude opakovat, stříbrnou pušku jsem vyzvedl.“[18]
Žertovnou řečí vyprávěl Karel May o četných návštěvách svých ctitelů, kteří v zástupech proudili do jeho radebeulské vily. To je zvlášť zábavné číst ve skice Radosti a strasti úspěšného spisovatele, která vyšla v říjnu 1896 v prvních dvou číslech Deutscher Hausschatzu. Z toho mála autentických zpráv přinášíme výběr, který je významný především v souvislosti s historií o nabytí pušek. Pár dní před Velikonocemi 1896 mohl někdejší městský úředník Dr. Paul Scheven (1852-1929), se svým synem Wilhelmem a jeho dvěma spolužáky navštívit Old Shatterhanda. Reminiscence Wilhelma Schevena a jednoho ze spolužáků, Johannese Schützeho, sepsané nezávisle na sobě v roce 1927, dnes představují pozoruhodný dobový dokument. Zde jsou jeho vzpomínky na Karla Maye roku 1896:
„On - May - nás velmi přátelsky přijal ve své pracovně, přebohatě vyzdobené rozličnými vzpomínkami z cest. Vzpomínám si, že blízko jeho psacího stolu stál skvostný exemplář vycpaného lva. Vyprávěl nám, že ho sám složil. Nechal ho prý přijít blíž a v okamžiku, kdy se oči lva zdály být jen jako čárky, ho zastřelil. - Za psacím stolem visí deka z jelení kůže, pomalovaná tmavě červenými pruhy. Vyprávěl nám, že mu ji zhotovila a darovala Nšo-či, Vinnetouova sestra. Vinnetouova stříbrná puška visela zrovna tak za psacím stolem... Henryovka prý byla pečlivě zabalená v bedně a nepřístupná a medvědobijka prý v Drážďanech u puškaře na údržbě.“[Scheven, 19]
„Vlevo v rohu vycpaný preparát šelmy, nad psacím stolem po pravici hlava losa se dvěma mocnými lopatkovitými parohy, vedle toho visí Vinnetouova proslulá stříbrná ručnice, čelní strana psacího stolu byla zakryta zvláštně pomalovaným pergamenovým papírem... Rádi bychom chtěli vidět jeho slavné pušky, medvědobijku a henryovku, ale jedna byla zrovna předána k opravě, protože prasklo péro, a druhá z nich schovaná, protože May chtěl podle svého vzoru zkonstruovat 25-rannou pěchotní pušku pro německou armádu. - Kdosi hovořil o medvědí síle jeho rukou. Ano, nedávno s ní jednomu všetečkovi málem rozdrtil ruku. - Vysvětloval nám rozmanité kuriozity. Kresba na pergamenovém papíru na psacím stole byla provedená lidskou krví, snad krví černošskou. Každopádně někdo při tom učinil poněkud nepříznivou poznámku o černoších. »Ale černoši jsou přece taky lidé,« vybuchl. - Sňal ze zdi pozoruhodný vidlicovitý nůž: tím, že ruka sevřela rukojeť, čepele se od sebe roztáhly a ukázal se třetí nůž. »Tento nůž se bere proti skákající šelmě, když selže střela.« Věřili jsme mu všechno.“[Schütze, 20].
Richard Kirsch z Vídně, který navštívil Karla Maye v Radebeulu jako 15-letý, viděl již z ulice v jednom okně 1. patra vycpaného lva, který cenil zuby na kolemjdoucí a dál říká: „Nad psacím stolem visí pestrá indiánská přikrývka. Viděl jsem revolver, dýmky, váček na tabák a řetěz na krk, zhotovený ze zubů medvěda grizzlyho. Na zdi viselo mnoho zbraní. Viděl jsem Liddy Sama Hawkense, ... těžkou medvědobijku, ... stříbrnou pušku. ... Pak jsem chtěl vidět také 25-rannou henryovku. Ta prý byla, jak vysvětlil May, u puškaře, protože její konstrukce je velmi choulostivá a osaháváním četných návštěvníků byla zničená.“[21]
Z těchto zkrácených reminiscencí vyplývá, že krátce před Velikonocemi 1896 byla v Mayově držení pouze stříbrná ručnice. Na Velikonoce nebo krátce po nich mohl May ukazovat medvědobijku, která předtím ještě byla u puškaře v Drážďanech. Henryovka byla „ukrytá“ ještě v roce 1907; ještě neexistovala. Musíme vědět, že puška, kterou Karel May v roce 1896 tak vychvaloval, nebyla henryovkou. K tomu ještě dojdeme. Teprve o rok později mohl May prezentovat pravou henryovku, jak také vyplývá ze zprávy Fritze Stegeho, který navštívil Villu Shatterhand asi kolem roku 1904. Návštěvníkovi přišel na oči i již známý „trojbřitý nůž, zabíječ tygrů z Indie.“ Avšak všechno už nebylo takové, jako před léty: lev byl bez milosti shozen a zmizel, reprezentativní přehoz psacího stolu „z vyčiněné lidské kůže“ se nachází spolu s jinými exotickými předměty ve zmateném nepořádku v jedné ubohé kůlně v ovocném sadu. Karel May se změnil... Ani jeho kouzelné pušky už nezářily ve starém lesku. To cítil i Egon Erwin Kisch (1885-1945), který dne 9. května 1910 pobýval ve wigwamu Old Shatterhanda a mohl si tak mnohé prohlédnout, „mimo jiné i starou zrezivělou hromovou hůl - neomylnou henryovku, předmět touhy dobrodružných gymnazistů, která ovšem vůbec nebyla krátkou ručnicí, nýbrž obyčejnou winchesterovkou, jakou mají celé armády, i evropské... Když jsem se začal zajímat o to, kde je nábojová komora a zásobník pro 25 nábojů, May pušku odložil a ukazoval mi další věci.“[22]
Mnichov, červenec 1897: „Houfně se sem tlačili jeho nesčetní přátelé a ctitelé a zejména mládež prokazovala neúnavnou vytrvalost, aby zachytila stisk ruky nebo alespoň pohled Vinnetouova přítele. V jídelně hotelu Trefler měl Dr. May několikrát před stovkami posluchačů a posluchaček hodinové přednášky o svých cestách a odpovídal na otázky, které na něj z auditoria směřovaly.“[23]
O tomto přijetí May 27. července 1897 napsal: „První den přes 900 návštěvníků, druhý den přes 600, třetí zase 800. Večer jsem utekl postranními dveřmi. Pak stáli před hotelem gymnazisté, aby ulovili autogram, v takovém množství, že kolem nemohla projet tramvaj a oni museli být rozehnáni hadicí. Skutečnost!“[24] V mase lidí, jimž proslulý světoběžník udělil audienci, byl také jeden Mnichovan, Ernst Weber (nar. 1873), který dal své vzpomínky na večerní „banket“ v hotelu Trefler o několik let později na papír:
»Dovolte otázku, pane doktore,« poznamenal jeden pán. »Vy tu vyprávíte, že jste pětadvacetkrát vystřelil, aniž byste nabíjel. To je možné jen u pušky se zásobníkem. Vaše henryovka taková není, jak ukazují fotografie. Vaše tvrzení se mi proto zdá nemožné.« Old Shatterhand se ironicky zasmál: »To nepochopíte, milý pane!« »Prosím, jsem důstojník, úředník dělostřeleckých dílen a zabývání se všemi střelnými zbraněmi je mým životním povoláním.« »Může být! Můžete být ve svém povolání dokonce znamenitý; mou henryovku však přesto nepochopíte! Celé tajemství spočívá mezi hlavní a pláštěm hlavně. Snad se o tom dozvíte někdy později. Musím splnit už jen dva životní cíle: misi u Apačů, jejichž jsem náčelníkem, a cestu k mému Halefovi, nejvyššímu šejkovi haddedínských Arabů. Pak ale předstoupím před německého císaře: ›Veličenstvo, zastřílejme si spolu.‹ Předvedu mu svoji henryovku. Ta bude zavedena do celé německé armády a žádný národ světa pak nebude moci Němcům odporovat.«[12]
Weber přináší tento dialog doslova, aby zalátal Old Shatterhandovi šaty a navěsil na něj nacionalistický pláštík; tím pak mohl o to hlasitěji volat „fuj!“. Člověk se ptá, proč tak Weber učinil a zda tyhle šovinistické tóny neodpovídají lépe jemu - Weberovi. Může stačit pohled na celkové pozdější dílo tohoto muže, vykazující také tak hrdá díla jako Německo, probuď se, Národ a rasa (1933), Národně-socialistická budovatelská práce, Jak Adolf Hitler nově staví německý dům (1934) a Náš nový wehrmacht(1937). Mayovi odpůrci ochotně Weberovu zprávu otiskovali; samotný May onen domnělý dialog s důstojníkem rozhodně odmítal.
Ať autentické nebo jen částečně pravdivé, podobné rozhovory poskytoval „Dr. Karel May zvaný Old Shatterhand“ nejen davům lidí ve městech, ale i na královském dvoře, před knížaty, hrabaty a barony. Ve Vídni strávil May takovými přijetími v únoru-březnu 1898 pět týdnů. Když se na zpáteční cestě odtud v Mnichově znovu ubytoval 24. března 1898 na několik dní v Hotelu Trefler, platila jeho návštěva také členům tamního May-klubu („řádným členem může být každý bezúhonný, k lepším kruhům náležející muž, který se hlásí k názorům Dr. Karla Maye, spočívajících na základech křesťanské kultury,“ říkaly stanovy). Jeden člen klubu zanechal o návštěvě uctívaného autora záznam, z něhož vybíráme následující sdělení o Mayových slavných puškách:
„Svoji takzvanou henryovku nejen vynalezl, nýbrž i sám zhotovil May, nikoliv Mr. Henry... Proslulá Old Shatterhandova medvědobijka vážila 34 liber. Až nyní ji odlehčil o cca 7-8 liber tím, že z pažby odstranil různé kovové části... Na delší cesty sebou Old Shatterhand nosil přes 1 700 nábojů.“[25]
Znovu v Radebeulu psal May dne 18. května 1898, že „ve Vídni, Mnichově, Stuttgartu atd. jsem byl žádán nejvyšším a vysokým panstvem i tisíci čtenářů. Máme za sebou těžké cestování. Podnikl jsem tuto cestu, abych si odpočinul, po návratu jsem ale oslabenější než při odjezdu. Ve Vídni jsme chtěli zůstat jen 3 dny, byli jsme tam ale 5 týdnů. Musel jsem na císařský dvůr a nejvyšší aristokrati, knížata, arcivévodkyně, hrabata, generálové atd. se o mne tak rvali, že jsem onemocněl a na 14 dní ulehl do postele... Pak jsem se i v Mnichově objevil na královském dvoře, byla to obdivuhodně krásná audience. Krátce jsem pobyl v Gartowě v zemi Lüneburg, u hraběte von Bernstorff, abych učinil studie. Předevčírem u nás byla tři hrabata Radeckých, potomci polního maršála Radeckého.“[26]
Otázku, kde získal ony slavné pušky, dostával May často nejen na těchto audiencích. Mučili ho i jeho četní návštěvníci. Také E. A. Schmid (1884-1951) se na to během návštěvy u Karla Maye v roce 1910 poměrně bez respektu zeptal: „Nuže, pane Mayi, řekněte mi zcela upřímně, odkud pochází stříbrná puška!„Nato se ten podivil: „Ano, vy jste nečetl mého Vinnetoua?“
Odkud získal Karel May své zbraně? Podle O. Forst-Battaglii medvědobijku a henryovku koupil na již nezjistitelném místě. Jedna zvláštní poznámka: odkud mohl Forst-Battaglia vědět, že May ty zbraně koupil, když pramen už nedokázal určit? L. Gurlitt přiznal odpovědi na otázku, zda May vybojoval svoji henryovku a medvědobijku v Americe či je koupil v Drážďanech u vetešníka na Altmarktu jen rétorický význam. Kdo tedy ty pušky vyrobil? Puškař Henry v St. Louisu, M. Flirr v San Francisku, Jake Hawkins v St. Louis? Získal je May v obchodě se zbraněmi na Front Street v St. Louis nebo zhotovil proslulé ručnice zcela sám?
Autor této zprávy hovořil v roce 1959 s vdovou po mistru puškařovi, paní Emmou Fuchsovou (1873-1964), která se s Karlem Mayem poznala v roce 1895 a i později se s ním opakovaně setkávala. Její vyprávění a na něm postavené vlastní pátrání působivě dokládají tezi, kterou autorovi sdělil již L. Patsch z Vídně: výrobcem stříbrné pušky a medvědobijky, legendárních zbraní Divokého Západu, a dodavatelem henryovky byl drážďanský puškař Max Fuchs!
Oskar Max Fuchs (1873-1954) pocházel z Míšně, v letech 1887-91 byl v učení u tamního puškaře a vandroval jako tovaryš do Tyrol a po Švýcarsku (Schaffenhausen). Tam se naučil výrobě terčových pušek, které se už tehdy dělaly s moderním Henryho-Martini uzávěrem. V roce 1895 byl znovu v Drážďanech jako pomocník puškaře, pracoval v jedné továrně jako mechanik a vedle toho pomáhal v obchodě jedné vdovy po puškaři, kde čistil pušky a vyřizoval drobné opravy. Na konci roku 1895 ho vyhledal v jeho bydlišti v Drážďanech-Neustadtu, Schanzenstraße 7, Karel May, aby ho pověřil delikátním úkolem: mladý puškař, starý přesně 23 let a žijící v nejskromnějších poměrech, měl vyrobit nejslavnější pušky světa, stříbrnou pušku a medvědobijku, ale nikdo se o tom nesměl dozvědět! May k tomu nezvolil žádného renomovaného drážďanského puškaře, ani následníka E. Brocka na Galeriestraße nebo Eidnera z Königplatzu, ani slavného mistra Carla Grundiga z Gewandhausstraße, dvorního puškaře Jeho Veličenstva krále Alberta Saského či princova dvorního puškaře Ulbrichta z Kasernenstraße. Zakázka u těchto známých puškařů – pokud by vůbec byla akceptována - by brzy vešla ve známost a to May nechtěl.
Paní Fuchsová si na návštěvu Karla Maye ještě velmi dobře vzpomínala: ten spisovatel, Dr. May, předjel v kočáře první jakosti. „Znáte mého Vinnetoua?“ - byla prý jeho první otázka na puškaře. Fuchs ho neznal, May mu tedy o něm vyprávěl, o jeho stříbrné pušce, o Old Shatterhandovi, henryovce a medvědobijce. Max Fuchs se pustil - podle paní Fuchsové - horlivě do výroby této indiánské ručnice, k čemuž přispěla vyhlídka na mimořádný bakšiš. May poskytl jen nejnutnější údaje, jinak ale odkázal na svazky Vinnetoua, rudého gentlemana, které přinesl sebou. Do výroby ručnic se Max Fuchs pustil po svatvečeru. Nářadí a materiál si obstaral ze zmíněného obchodu se zbraněmi vdovy po puškaři. Podle informací paní Fuchsové prý její muž měl tehdy z většího nářadí jen jeden svěrák. Počátkem roku 1896, pravděpodobně několik týdnů před Velikonocemi, tedy přibližně v březnu, mohl Karel May dostat svoji stříbrnou pušku, naprosto obvyklou předovku se dvěma hlavněmi a perkusními zámky, jejíž kolba a předpažbí byly hustě pobité jednoduchými hvězdicovými resp. růžicovými mosaznými, ani ne stříbrnými hřebíky. Takové okrasné hřebíky lze ještě dnes najít na starých pohovkách. Jak sdělil také svým návštěvníkům, byla medvědobijka na Velikonoce 1896 jak známo na opravě u jednoho drážďanského puškaře. O několik týdnů později zářila i tato zbraň v arzenálu Villy Shatterhand.
S bohatou úhradou, kterou May zaplatil, se mohl mladý puškař osamostatnit (15. května 1897). V přízemí Wittenberger Straße 75 našel vhodné prostory pro živnost: „Max Fuchs, puškař, mechanik a obchod jízdními koly.“ V roce 1901 otevřel Fuchs jako puškař a obchodník se zbraněmi svůj obchod v Drážďanech-Blasewitzi. Karel May s ním udržoval spojení a na konci roku 1902 mohl od Fuchse získat též svoji henryovku, kterou obchodník se zbraněmi importoval přes Švýcarsko. Všechny tři kouzelné pušky byly pohromadě.
V roce 1916 získal Max Fuchs domek v Kötzschenbrodě u Radebeulu, Serkowitzer Straße 4c (později Kötzschenbrodaer Str. 151). Koncese k vykonávání svého povolání puškaře, mechanika a obchodníka se zbraněmi mu byla udělena v 1. čtvrtletí 1917. V Kötzschenbrodě se Fuchs brzy těšil té nejlepší pověsti. Také Klára Mayová (1864-1944), vdova po Karlu Mayovi, si kolem roku 1920 posloužila mistrovou zručností ve velmi - jak věřila - důvěrné záležitosti: nevzhledné mosazné hřebíky stříbrné pušky měl nahradil pravými stříbrnými a zároveň zhotovit duplikát originálu. Fuchs dostal od paní Mayové krabici se stříbrnými mincemi, aby z nich hřeby zhotovil. Tyto mince patrně pocházely z Mayovy orientální cesty (1899/1900) resp. americké cesty (1908). Max Fuchs odstranil hvězdicové hřeby a na jejich místo nabil kruhové stříbrné. Na originálu stříbrné pušky lze ještě dnes rozeznat otisky, pocházející od původních pěticípých hvězdicových hřebíků.
V roce 1937 bylo možné číst v novinách: „Puškařský mistr Max Fuchs z Kötzschenbrodaer Straße oslavil dne 15. května své 40-leté jubileum samostatného puškařského mistra a zároveň 50-leté jubileum ve svém povolání. Svůj obchod založil v roce 1897 v Drážďanech a v roce 1917 jej přeložil do Kötzschenbrody.“ K tomuto jubileu puškař svůj obchod slavnostně vyzdobil: do výlohy umístil vzorky svého řemeslnického umění, lovecké zbraně, avšak také své řády a čestné ceny, které získal jako mistrovský střelec. Ale všechny tyto exponáty musely zblednout vedle senzačního překvapení, které „zbrojíř Max“, jak ho všude nazývali, přichystal: stejně tak vystavil i fotografie, které ukazovaly puškaře se slavnou stříbrnou puškou Karla Maye a které byly opatřeny odkazem, že on - Max Fuchs - tuto slavnou zbraň i medvědobijku svého času pro pana Karla Maye zhotovil. Toto nenadálé odhalení tehdy na mnohé působilo rozčarujícím dojmem.
Tu a tam se Karel May musel podvolit skepsi svých čtenářů, když vyprávěl o svých zázračných zbraních, hlavně o henryovce, přílišné divy. Ještě v pozdějších letech (1909) se pokoušel omlouvat: „vysmívali se mi, když jsem hovořil o 25 výstřelech. Byli dokonce moudří, velice moudří lidé, kteří mne kvůli této pušce prohlašovali za lháře a podvodníka, ačkoliv o ručních palných zbraních a o střelbě věděli tak málo, že mi jich bylo přímo líto... V Itálii sestrojil Cei-Rigotti 25-rannou armádní pušku a jeden skotský vynálezce předložil anglickému ministrovi války dokonce 28-rannou pušku s dostřelem 3 100 metrů.“[27]
Případy, které May uvedl, jsou autentické: v letech 1901-06 zkonstruoval italský důstojník Amerigo Cei Rigotti několik samonabíjecích mechanismů a kulometů, které dlouho zkoušel, ale do výroby nebyly uvedeny. Ale existovaly zázračné zbraně? Tuto otázku lze zodpovědět jen na základě pečlivých technicko-zbrojířských studií ([28] a [29]), které mohou zároveň také odhalit historické předobrazy zbraní, které popisoval či vlastnil Karel May.
Poznámky:
[1] Dopis Karla Maye, 2. 11. 1894, v: Frankfurter Zeitung, říšské vydání, z 1. 4. 1937.
[2] Karel May, Deadly dust, v: Dt. Hausschatz, Regensburg, VI (1879/80).
[3] Karel May, Oranže a datle, Freiburg 1894.
[4] Karel May, Růže z Kairvánu, Osnabrück 1894.
[5] Karel May, „Vánoce!“, Freiburg 1897.
[6] V: Deutscher Hausschatz, Regensburg, XVIII (1891/92).
[7] Karel May, Vinnetou, rudý gentleman, sv. I, Freiburg 1893.
[8] Dopis Karla Maye J. Martinimu, Mühlhausen, 22. 6. 1895; sděleno od L. Patsche z Vídně.
[9] Karel May, Satan a Jidáš, sv. II, Freiburg 1897.
[10] Karel May, V Kordillerách, Freiburg 1894.
[11] Karel May, V balkánských roklinách, Freiburg 1892.
[12] E. Weber, Karel May - kritické povídání, v: K otázkám spisů pro mládež, Lipsko 1903.
[13] Karel May, Černý mustang, In: Der Gute Kamerad, Stuttgat, Berlín, Lipsko, XI (1896/97).
[14] Karel May, Syn lovce medvědů, Stuttgart, Berlín, Lipsko 1890.
[15] Ramon Díaz de la Escosura (Karel May), Lesní Růžička, Drážďany (1882).
[16] G. Ferry, Zálesák, Stuttgart, Berlín, Lipsko, bez vročení.
[17] Karel May, V zemi máhdího, sv. III, Freiburg 1897.
[18] Karel May, Old Surehand, sv. III, Freiburg 1897.
[19] Sdělení Dr. Wilhelma Schevena, Drážďany, 21.12.1927; archív K. Hoffmanna
[20] Sdělení Dr. Johannese Schützeho, Chemnitz, 31.12.1927; archív K. Hoffmanna.
[21] Neues Wiener Abendblatt, 24. 2. 1937.
[22] E. E. Kisch, Ve vile „Shatterhand“. Interview s Karlem Mayem, v: Bohemia, Praha, čís. 133, 15. 5. 1910.
[23] Bohemia, Praha, 14. 10. 1898.
[24] Dopis Karla Maye F. E. Fehsenfeldovi, Freiburg i. Br., 27. 7. 1897, v: K. Gu- enther, Karel May a jeho nakladatel, Radebeul 1933.
[25] Materiály May-clubu Mnichov (1898); sděleno od L. Patsche, Vídeň.
[26] Dopis Karla Maye Carlovi Felberovi, Hamburk, 18. 5. 1897.
[27] Karel May, Vinnetou, sv. IV, Freiburg 1910.
[28] J. Pugs, Ruční palné zbraně, Berlín 1970
[29] M. Thierbach, Historický vývoj ručních palných zbraní, Drážďany 1886/87.
[30] J. Schön, Historie ručních palných zbraní, Drážďany 1858.
[31] J. Fanta, Zbraně v románech Karla Maye, v: KMJB 1932.
[32] B. Wandolleck, Střelné zbraně v románu Vinnetou, v: KMJB 1923.
Použitá literatura:
- HOFFMANN, Klaus. Silberbüchse - Bärentöter - Henrystutzen, „das sind die drei berühmtesten Gewehre der Welt“, Herkunft, Wirkung und Legende. In Jahrbuch der Karl-May-Gesellschaft 1974. Hamburg: Hansa-Verlag, 1973. Přeložil Dr. Jan Koten.
- JORDÁN, Karel. Muž zvaný Old Shatterhand. Praha: Toužimský & Moravec, 1997. ISBN 80-85773-79-1.
Části seriálu: Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška
- Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška ...to jsou tři nejslavnější zbraně Divokého západu
- Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - Jak Karel May ke svým zázračným zbraním přišel?
- Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - V čem spočívalo tajemství henryovky?
- Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - Vinnetouova stříbrná puška
- Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - Old Shatterhandova henryovka
- Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - Medvědobijka
- Medvědobijka, henryovka a stříbrná puška - Stříbrná puška
Nejnovější komentáře