Homosexuální manželství je narušeno heterosexuální aférou ve filmu Passages, který se po letošní premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně představí na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Scenárista a režisér Ira Sachs (Láska je zvláštní, Nezhasínejte) má cit pro lidské chyby, které jsou v centru jeho příběhu, což pomáhá tento film pozvednout i přes poněkud povědomou premisu.
Magnetický výkon ústředního hrdiny Franze Rogowského v roli hluboce chybujícího protagonisty pomáhá tomu, že Pasáže jsou po celou dobu poutavou cestou. Ben Whishaw a Adèle Exarchopoulosová nabízejí více než solidní podporu, i když jejich postavy nejsou tak bohatě propracované jako jejich dominantní spoluhráči.
Pasáží prochází Rogowski v roli pařížského režiséra Tomase, který film otevírá tím, že na natáčení svého nejnovějšího filmu pokárá herce za jeho nepřirozenou chůzi po schodech. Mluví svobodně, aniž by bral ohled na to, jak to dopadne na uši těch, s nimiž mluví, což se z jeho profesionální práce přenáší i do osobního života.
Tomas má dlouhodobý vztah s manželem Martinem (Whishaw), ale během závěrečného večírku k jeho filmu si něco začne s asistentkou produkce Agathe (Exarchopoulos). To uvede do pohybu děj filmu Pasáže: zatímco se Tomas snaží vyrovnat s vlastními touhami, postavy kolem něj si razí vlastní cestu chaosem, který zasel.
To, že se dokážeme vcítit do této hluboce chybující postavy, svědčí o Rogowského výkonu a o nuancovaném ztvárnění Tomase ze strany Sachsové a spoluscenáristů Arlette Langmannové a Mauricia Zachariase. Tomas je nelítostný narcis, ale jeho boj je skutečný a lze se s ním ztotožnit.
Obzvlášť pronikavá je večeře s Agátinými rodiči (hrají je Olivier Rabourdin a Caroline Chaniolleau). Je zřejmé, že pro svou dceru nepředstavují dlouhodobého partnera, maminka do Tomase šťouchá a pošťuchuje ho ohledně jeho homosexuální minulosti, až to v něm vře.
Přestože se Pasáže opírají o Tomášovy výstřelky, které jsou motorem příběhu, stejnou váhu má i studie Martina a Agathe. Oba jsou sympatické, ale vyrovnané postavy, které se potýkají s Tomášovými rozhodnutími stejně jako on a nakonec za svůj soucit zaplatí daň.
A přestože si naši pozornost po většinu filmu žádá především Rogowského nespoutaný výkon, největší stopu v Pasážích zanechá tichá, střízlivá scéna mezi Exarchopoulosovou a Whishawem ke konci. Více než samotný Tomas jsou to lidé, kteří se musí vypořádat se situací, kterou vytvořil.
V každém ze svých předchozích filmů režisér Sachs předvedl něžný, ale neokázalý pohled na složité a nekonvenční vztahy. Passages je syrovější a explicitnější než některé jeho předchozí filmy a dosahuje stejně pronikavého vhledu do světa, který možná neznáme, ale emoce známe až příliš dobře.
18. července 2023 Druhá šance: road trip s Ewanem a Clarou McGregorovými Otec se vydává na nelehký výlet se svou dospívající dcerou po jejím téměř smrtelném předávkování ve filmu Druhá šance, který na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech […] Posted in Filmové recenze
Nejnovější komentáře