Když se světy srazí
Emmerich opět posouvá hranice žánru katastrofické sci-fi. Tentokrát zkoumáním své vize o struktuře Měsíce. Tvorba scénáře i samotné natáčení zahrnovalo rozsáhlé diskuse mezi scenáristy, vědeckými poradci, kameramanem Robbym Baumgartnerem a supervizorem zvláštních efektů Peterem G. Traversem.
Bylo nutné dodržovat fyzikální zákony, aby byl padající Měsíc uvěřitelný, protože tohle utvářelo celý příběh. „Vedli jsme hodně rozhovorů s vědci z Jet Propulsion Laboratory v Pasadeně,“ vysvětluje Emmerich. „To, co nám řekli, bylo velmi zajímavé. Tedy, pokud by Měsíc opustil oběžnou dráhu, přešel by z kružnicové dráhy na eliptickou, která by se stále zmenšovala a srážka by byla nevyhnutelná a neodvratitelná. Z toho jsme byli zpočátku nadšení. Pak jsme zjistli, že je to pro nás vlastně nepohodlná skutečnost. „Filmový Měsíc prostě není opravdový Měsíc, takže ten náš se prostě musí dát vrátit na původní oběžnou dráhu.“
Supervizor zvláštních efektů Travers vysvětluje. „Měsíc není zjednodušeně řečeno kus skály. Má různé druhy struktury, které mají nějakou hustotu. Miliardy let obíhá naši planetu určitou rychlostí a v určité vzdálenosti. Jediný způsob, jak byste mohli Měsíc přimět, aby padal přímo k Zemi je, kdybyste mu dali pořádnou injekci s něčím, co má mnohem větší hustotu než samotný Měsíc. Jenže nic ve vesmíru vám do jakéhokoliv objektu jen tak hmotu nepřidá.“
„Jakmile jsme měli hotové předpoklady o hmotnosti, museli jsme se popasovat s gravitací,“ pokračuje Travers. „Výpočet gravitace mezi dvěma planetami je extrémně komplikovaný. Na konci filmu je scéna, kdy je Měsíc tak blízko, že na lidi působi extrémně silnou gravitační silou. Roland věděl, že předměty a lidé nebudou taženi přímo vzhůru, protože, když Měsíc vychází, všechno by bylo taženo do stran, a to velmi silně“.
Vynalézavé a masivní akční sekvence vyžadovaly velmi dobrou koordinaci mezi kameramanem Baumgartnerem, supervizorem zvláštních efektů Guillaumem Murraym a koordinátorem kaskadérů Patrickem Kertonem.
„Kvůli rozsahu a náročnosti akčních scén, které se v tomto filmu odehrávají, jsme museli být na milimetry přesní, protože to, co jsme chtěli natočit, byl doslova balet živé a CGI akce,“ říká Baumgartner.
„V jedné scéně je automobilová honička na sněhu ulicemi Aspenu, zatímco se Měsíc blíží k Zemi. Širokoúhlé záběry jsme vždy zamýšleli jako CGI sekvence, ale potřebovali jsme natočit herce a auta naživo a přesvědčivě je integrovat k VFX záběrům, které přijdou později. Takže pohyb, srážky aut s patřičným svícením se natočit musely.
Guillaume (supervizor speciálních efektů) vytvořil zařízení podobné vznášedlům pro každou pneumatiku auta, aby mohly klouzat, plout, driftovat a narážet do sebe s lehkostí a plynule. Použili jsme dva teleskopické jeřáby se stabilizátory. S těmito nástroji jsme byli schopni naroubovat pohyb aut v akci s CGI záběry. Použili jsme 3 kamery, přičemž každá opisovala přednastavenou krouživou osu, abychom dodali efektu, že se auto buď vznese ze země nebo naopak spadne. Bylo to docela efektivní.“
„Jeden z akčních vrcholů filmu ukazuje tisíce lidí, kteří se snaží koupit nebo ukrást kanystry s benzínem, jídlo, vodu a kyslík. Skupina banditů chce utéct s kufrem plným kyslíkových bomb, právě ve chvíli, kdy puká Země, odkud uniká spousta plynů. Dojde k zemětřesení, vše létá vzduchem, vodárenské věže padají a zároveň přichází sněhová bouře, která se objevuje jedenkrát za několik set let. Takový typický den v Emmerichově životě,“ směje se kameraman Baumgartner.
Pozemská část Moonfall se odehrává v Coloradu, které filmaři vytvořili v Grande Studios v Montrealu. „Šest týdnů jsme vytvářeli asi míli a půl krajiny Colorada,“ říká Petruccelli (vedoucí výpravy). „Měli jsme tým sestavený z designérů, kteří využívali nejnovější technologie k digitalizaci, replikaci a skenování skutečných pohoří. Používali jsme programy, které přesně reprodukují veškeré provedené skeny, takže si prostě stáhnete třeba skály a vytvoříte je na place.“
„Gravitace – hlavní hrdinka, která táhne Měsíc k Zemi – je jedním z našich hlavních efektů“, pokračuje Petruccelli. „Tektonické desky se posouvají, takže jsme potřebovali pohyblivé kulisy, které zároveň odolají velkým náporům větru, dešti a sněhu.“
Kulisy pro velké kaskadérské scény měly spoustu pohyblivých součástí, protože jsme potřebovali simulovat antigravitační účinek blížícího se Měsíce. Jednou z nejnáročnějších scén byla sekvence, kdy přílivová vlna zaplaví hotel, ve kterém má Bradley přednášku. „Patrick Wilson a já jsme toho dne spolykali nechutné množství vody,“ říká se smíchem Bradley.
Vytvoření kulis Los Angeles v Montrealu bylo téměř nadlidským počinem. Petruccelli říká: „Všechno bylo doslova od základu postaveno: přistávací dráha, ulice, všechny budovy. Prostě vše, díky čemu jsme nasimulovali autentické detaily Los Angeles. Destrukce nás pak celkem sebrala, protože jsme během jediné scény museli vše, co jsem vytvořili, zničit. A to tak, aby vše vypadalo realisticky.“
Nejnovější komentáře