Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Na střeše – Recenze – 70%

Na střeše – Recenze – 70%

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...
Herec, reži­sér a sce­náris­ta Jiří Mádl režij­ně debu­to­val v roce 2014 rodin­ným fil­mem Pojedeme k moři, kte­rý byl coby sym­pa­tic­ký, roz­to­mi­lý a hra­vý sní­mek při­jí­mán divá­ky i kri­ti­kou povět­ši­nou poměr­ně vře­le, a to i navzdo­ry nepří­liš věro­hod­né sty­li­za­ci, v rám­ci níž byl celý film kon­ci­po­ván jako více­mé­ně ama­tér­ský počin nato­če­ný jede­nác­ti­le­tým klu­kem – což nejen­že nepů­so­bi­lo uvě­ři­tel­ně, ale navíc se pod to dala do jis­té míry snad­no scho­vat počá­teč­ní fil­mař­ská neob­rat­nost. Mádlův dru­hý film, čer­no­hu­mor­ný­mi prv­ky pro­lo­že­né dra­ma Na stře­še, je opro­ti tomu již stan­dard­ně vyprá­vě­ným sním­kem, nato­če­ným o dost jis­těj­ší rukou a pod­stat­ně vyspě­lej­ším jak z hle­dis­ka námě­tu, tak po strán­ce režij­ní a sce­náris­tic­ké.
V úvo­du pří­bě­hu pro­běh­ne poli­cej­ní zátah na pěstír­nu mari­hu­a­ny ukry­tou v útro­bách viet­nam­ské trž­ni­ce, odkud se poda­ří uprch­nout ile­gál­ně při­stě­ho­va­lé­mu mla­dé­mu Vietnamci Songovi (Duy Anh Tran). Ten pak zva­žu­je sebe­vraž­du sko­kem ze stře­chy v domě v cen­t­ru Prahy, kde byd­lí mimo jiné osm­de­sá­ti­le­tý pro­fe­sor Rypar (Alois Švehlík), jenž zde vystra­še­né­ho mla­dí­ka náho­dou nalez­ne a poskyt­ne mu dočas­ný azyl. A poslé­ze ho u sebe dokon­ce nechá byd­let na neu­r­či­to, výmě­nou za prů­běž­né uklí­ze­ní.
Na střeše – Recenze
Zdroj fotek: falcon.cz


Film násled­ně sle­du­je prů­běh pozvol­na se mění­cí­ho vzta­hu mezi nevr­lým a samo­tář­ským důchod­cem, jenž nemá žád­né kama­rá­dy, rodi­na ho před lety opus­ti­la a v prázd­ném bytě už prak­tic­ky jen doží­val, a čes­ky špat­ně hovo­ří­cím dva­ce­ti­le­tým Vietnamcem, jenž byl vyslán pří­buz­ný­mi do Evropy, aby vystu­do­val vyso­kou ško­lu a vydě­lá­val rodi­ně pení­ze, čehož se mu ale bez povo­le­ní k poby­tu nepo­da­ři­lo dosáh­nout. Vlastně nejde o nijak ori­gi­nál­ní námět, neb podob­ných fil­mů o stře­tu a sou­ži­tí dvou zástup­ců zce­la odliš­ných gene­ra­cí, kul­tur a národ­nos­tí exis­tu­je nemá­lo, leč ten­to je rea­li­zo­ván vel­mi obstoj­ně a navíc je při­krášlen něko­li­ka nápa­di­tý­mi drob­nost­mi, kte­ré už za ori­gi­nál­ní pova­žo­vat lze (tře­ba závě­reč­né rozuz­le­ní).
Postupně se tedy děje to, že z hlav­ní­ho hrdi­ny, natrpk­lé­ho děd­ka s před­sud­ky, a asij­ské­ho klu­ka bez stře­chy nad hla­vou se přes vel­mi opa­tr­né a zpo­čát­ku znač­ně skří­pa­jí­cí budo­vá­ní vzá­jem­né důvě­ry stá­va­jí přá­te­lé, při­čemž sta­rý pro­fe­sor se dokon­ce sna­ží Songovi doho­dit pohled­nou mla­dou sou­sed­ku z pro­těj­ší­ho bytu jako poten­ci­ál­ní nevěs­tu, se kte­rou by se mohl ože­nit a zís­kat tím čes­ké občan­ství. Tato záplet­ka, jíž je věno­vá­na vel­ká část fil­mu, pak půso­bí mimo­řád­ně zvlášt­ně a naiv­ně, leč mož­ná to byl čás­teč­ně záměr – pro­to­že pro­fe­sor Rypar, jenž pořád­ně zaspal dobu, se tu dív­ku sna­ží okouz­lit stej­ný­mi způ­so­by (tak, aby ona nevě­dě­la, kdo se jí dvo­ří), jaké prav­dě­po­dob­ně fun­go­va­ly na dív­ky v časech jeho mlá­dí, tudíž není divu, že dnes se zda­jí být naiv­ní­mi a obsta­rož­ní­mi, stej­ně jako jeho myl­ná před­sta­va, že by ta dív­ka na tu svat­bu s prak­tic­ky nezná­mým Vietnamcem byla ochot­ná jen tak při­stou­pit.
Debutující (ne)herec Duy Anh Tran ve sku­teč­nos­ti mlu­ví plyn­ně čes­ky, tudíž jeho láma­ná mlu­va je sou­čás­tí jeho vel­mi dob­ré­ho herec­ké­ho výko­nu. Jinak jde spíš o pasiv­ní posta­vu, jež se pod­ři­zu­je pří­ka­zům a plá­nům pro­fe­so­ra Rypara a slou­ží pře­de­vším jako pro­stře­dek k jeho pře­ro­du v sym­pa­tič­těj­ší bytost, kte­rá v prů­bě­hu fil­mu zís­ká nový a opti­mis­tič­těj­ší náhled na svět a vyře­ší si urči­té život­ní aspek­ty, kte­ré před­tím vyře­še­né nemě­la. Alois Švehlík je v hlav­ní roli napros­to vyni­ka­jí­cí a zejmé­na díky němu (a jeho vzá­jem­né­mu dopl­ňo­vá­ní s Duy Anh Tranem) film fun­gu­je dra­ma­tic­ky i emo­ci­o­nál­ně tak, jak by měl, včet­ně všech dia­lo­gů a jem­ných herec­kých nuan­cí (hlav­ně Švehlíkových).
Na střeše – Recenze

Co nao­pak nefun­gu­je až tak dob­ře, jsou někte­ré ved­lej­ší moti­vy a okra­jo­vé dějo­vé linie, kte­ré jsou sice ve fil­mu pří­tom­né, ovšem aniž by ved­ly k něja­ké smys­lu­pl­né poin­tě nebo uspo­ko­ji­vé­mu zakon­če­ní. Ať už jde o pro­fe­so­ro­vo záměr­né igno­ro­vá­ní nalé­ha­jí­cí­ho domov­ní­ka nebo znač­ně limi­to­va­ný náhled do sou­kro­mí živo­ta té mla­dé sou­sed­ky, k níž se opa­ko­va­ně vra­cí její pří­tel, kte­ré­ho ona pra­vi­del­ně vyhá­ní, a u níž není ani moc jas­né, nako­lik seri­óz­ně při­stu­pu­je na hru pro­fe­so­ra Rypara, pří­pad­ně jest­li jí vůbec někdy došlo, že se ji nesna­žil zaujmout kvů­li sobě, ale kvů­li něko­mu jiné­mu.
Film Na stře­še je mini­ma­lis­tic­kým sním­kem de fac­to o dvou posta­vách v jed­nom bytě, kte­ré spo­lu mají spo­leč­né ako­rát to, jak ztra­ce­ní si při­pa­da­jí (Song v cizím vel­ko­měs­tě, Rypar ve svě­tě tech­no­lo­gií a inter­ne­tu), ale postup­ně při­chá­ze­jí na to, že si mohou vzá­jem­ně vypo­mo­ci. Snímkem, kte­rý sto­jí výhrad­ně na posta­vách, herec­kých výko­nech, při­ro­ze­ném pro­stře­dí, scé­ná­ři a režii, ve všech pří­pa­dech nad­stan­dard­ně zda­ři­lých. Jiří Mádl jako reži­sér i jako sce­náris­ta vidi­tel­ně ros­te, evi­dent­ně měl od samé­ho začát­ku per­fekt­ně roz­myš­le­no, jaká ges­ta budou budit jaké emo­ce a jak by měly jed­not­li­vé scé­ny fun­go­vat a co je pro to potře­ba udě­lat, a doká­zal svou vizi napl­nit i navzdo­ry neče­ka­ným kom­pli­ka­cím, jako bylo pře­ob­sa­ze­ní hlav­ní­ho hrdi­ny po úmr­tí jeho původ­ní­ho před­sta­vi­te­le, Jana Třísky. Bravo.
Výsledkem je pocti­vé a úsměv­né dra­ma s pozi­tiv­ním posel­stvím, kte­ré sice chví­le­mi ztrá­cí tem­po a do urči­té míry jen napl­ňu­je kla­sic­ké pří­bě­ho­vé sché­ma, ale činí tak z vel­ké čás­ti po svém a hlav­ně sro­zu­mi­tel­ně, chytře, svě­do­mi­tě a s nema­lou por­cí režij­ní a herec­ké vytří­be­nos­ti – napří­klad z obra­zu Aloise Švehlíka, vychá­ze­jí­cí­ho z bytu s tran­zis­to­rá­kem a dvě­ma lah­ve­mi čer­ve­né­ho v ruce a s ciga­re­tou v puse sálá tako­vá pre­ciz­nost a výstiž­nost, že to z pamě­ti jen tak rych­le nezmi­zí. Na dal­ší Mádlovy poči­ny jsem veli­ce zvě­dav.


Podívejte se na hodnocení Na střeše na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • 2. dubna 2019 Teroristka – Recenze – 50% Marie (Iva Janžurová) je učitelka v důchodu, která žije na vesnici a tráví čas v chatařské oblasti u vážně nemocné bývalé kolegyně (Eva Holubová). Všechny chataře se kvůli pozemkům snaží […] Posted in Filmové recenze
  • 24. března 2019 Ceny Český lev 2019 - Výsledky Letošní ročník Českých lvů byl zdaleka nejvydařenější za posledních mnoho let. Předávání cen probíhalo v hbitém tempu a bez zbytečných prostojů, důstojně a povětšinou i bez trapného […] Posted in Filmové recenze
  • 18. února 2019 Úhoři mají nabito – Recenze – 20% Český film Úhoři mají nabitonatočil režisér Vladimír Michálek, který kdysi točil velmi dobré a oceňované filmy, ale v posledních letech měl v kinech akorát podprůměrného Pohádkáře a […] Posted in Filmové recenze
  • 5. února 2019 Motýlí křik je skvělý konspirační thriller Motýlí křik je velmi brilantní thriller s bravurně koncipovanou konspirační teorií, jež vás díky rychlému sledu události a akcí nechá v mrazivém napětí až do poslední stránky knihy, kterou […] Posted in Recenze knih
  • Titulky k Cruel Summer S02E01 - Welcome to Chatham31. října 2023 Titulky k Cruel Summer S02E01 - Welcome to Chatham V létě roku 1999 přijíždí do malého amerického městečka Chatham světoběžnice Isabella, aby strávila poslední rok na střední u Debbie Landryové a jejích dcer Megan a Lily. Megan z příjezdu […] Posted in Titulky
  • Chudáčci – Frankensteinova nadržená sestřenice14. března 2024 Chudáčci – Frankensteinova nadržená sestřenice Řecký režisér Yorgos Lanthimos si udělal jméno především artovými filmy. Humrem i Zabitím posvátného jelena Filmfanatica zaujal, ale ani z jednoho jsem nebyl úplně nadšený. Naštěstí má […] Posted in Filmové recenze
  • ZTRACENO V PŘEKLADU24. března 2004 ZTRACENO V PŘEKLADU Bob Harris (Bill Murray) a Charlotte (Scarlett Johansson) jsou dva Američani v Tokiu. Bob je filmová hvězda, která má ve městě natáčet reklamu na whiskey, zatímco Charlotte je mladá žena, […] Posted in Filmové premiéry
  • Za nepřátelskou linií26. dubna 2025 Za nepřátelskou linií Dobrý námět se solidními hereckými výkony, plytkými dialogy a šílenou kamerou a střihem, které ubírají ději a akci na intenzivnějším diváckém zážitku. Za mě to není kvůli té kameře a […] Posted in Krátké recenze
  • Michael Beck: Bojovníci otevřeli dveře, Xanadu je zavřely, ale každý film s muzikálovým hitem stojí za to!5. února 2024 Michael Beck: Bojovníci otevřeli dveře, Xanadu je zavřely, ale každý film s muzikálovým hitem stojí za to! "Film Bojovníci (1979) mi ve filmu otevřel spoustu dveří, které mi pak zavřel film Xanadu (1980). Na druhou stranu, každý film, který zrodí divadelní muzikálový hit, nemůže být […] Posted in Zajímavosti
  • Sněhurčina rakev15. ledna 2023 Sněhurčina rakev Kniha "Sněhurčina rakev" od autorů Kerstin Signe Danielsson a Romana Voosena, jež vydala Moravská Bastei MOBA, je velmi spletitý a do posledního detailu promyšlený příběh, jež vás s […] Posted in Recenze knih
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,52570 s | počet dotazů: 282 | paměť: 66133 KB. | 03.08.2025 - 08:29:17