Záhadná událost uvězní newyorskou rodinu v jejich Airbnb na Long Islandu - spolu s jeho majiteli - ve filmu Nech svět světem který nyní vysílá Netflix. Tento mimořádně dobře zpracovaný thriller od tvůrce seriálu Pan Robot Sama Esmaila, který adaptoval stejnojmenný román Rumaana Alama z roku 2020, se může pochlubit několika přesvědčivými hereckými výkony a silným smyslem pro atmosféru... ale poté, co vás naláká na poutavou zápletku, se nikam neposune a trvá mu, než se tam dostane.
Je to velká škoda, protože kdyby byl film Nech svět světem pilotním dílem televizního seriálu nebo prvním dílem minisérie, diváky by si okamžitě získal: málokdy se podaří ztvárnit katastrofickou událost s tak poutavou přízemní intimitou. Jako samostatný film však po dynamické první polovině opravdu nemůže být větším zklamáním.
V roli Amandy Sandfordové, která si objedná spontánní útěk, když se jednoho rána probudí ve svém newyorském bytě a uvědomí si, že nenávidí pulzující život ve městě, se představí Julia Robertsová. Společně s manželem Clayem (Ethan Hawke) a dospívajícími dětmi Archiem (Charlie Evans) a Rose (Farrah Mackenzie) se rodina vydává na improvizovanou dovolenou na Long Island.
Během rodinné návštěvy místní pláže se však stane něco více než podivného - na břeh záhadně vyplavou obrovské ropné tankery. Podivné události pokračují až do večera a po výpadku proudu, který rodinu odřízne od internetu, se u vchodových dveří objeví majitelé Airbnb, v němž jsou ubytováni.
G. H. Scott (Mahershala Ali) a dospělá dcera Ruth (Myha’la) tvrdí, že do svého druhého domova zamířili poté, co výpadek proudu zkomplikoval situaci ve městě, a zatímco Amanda je okamžitě podezíravá, Clay je vstřícnější. Na rozdíl od loňského Barbarů si film Nech svět světem nehraje na případnou zákeřnost těchto postav a brzy je jasné, že i ony se ztratily v mnohem širším rámci, který se v průběhu filmu rozvine.
A tak se tyto dvě rodiny pohybují ve vzájemné přítomnosti a zároveň se snaží pochopit širší obraz toho, co se děje tam venku. Ve filmu Nech svět světem se děje spousta podivných věcí, které se zdánlivě dějí bez vysvětlení. Je to frustrující, ale film odvádí dobrou práci, když diváky staví do role hlavních postav, které se snaží pochopit svět, jenž se kolem nich hroutí.
Při sledování filmu předpokládáme, že pro události, které se staly, existuje nějaké věrohodné vysvětlení, které by se mohlo na konci filmu dokonce projevit. Ale není tomu tak docela. Ačkoli film Nech svět světem skutečně naznačuje, co by se mohlo dít, nesedí to do sebe tak, aby to snadno zapadlo na své místo, a na konci nám místo rozumného rozuzlení zůstává stále větší hromada otázek.
Právě to bude většinu diváků štvát: je jasné, že ve filmu Nech svět světem se toho děje hodně, co bude pokračovat i po skončení titulků, a to jak v makrokosmu širšího světa, tak v mikrokosmu těchto zmatených postav na Long Islandu. Ale film prostě končí a není to konec nejednoznačný, který by diváky konfrontoval s neznámem. „My víme, jak ten příběh dopadne,“ jako by říkali tvůrci, „jen se o to s vámi nepodělíme.“
Stojí film Nech svět světem za to vidět? Je příliš dobře natočený na to, abychom ho hned zavrhli, se silnými hereckými výkony a několika úžasně napínavými mezihrami, které dávají režiséru Esmailovi šanci předvést svůj filmařský um. A přestože si lze jen těžko představit, že by mnoho diváků odcházelo spokojeno s tím, co viděli, je tu dost důvodů k tomu, aby si film zasloužil doporučení i s vážnými výhradami.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře