Dobromyslný učitel v malé vesnici na íránsko-afghánské hranici se snaží jednat správně v morálně nejasných situacích ve filmu Nekonečné hranice (Marzhaye bi payan), novém ponurém dramatu režiséra Abbase Aminiho. Film Nekonečné hranice zvítězil v soutěži Velká plátna na letošním MFF v Rotterdamu a poté se dostane na MFF Karlovy Vary 2023.
V hlavní roli Ahmada, učitele, který pracuje v opuštěné vesnici na hranici mezi Íránem a Afghánistánem a svůj čas dělí mezi studenty v obou zemích, se představí Pouria Rahimi Sam (Balada o bílé krávě). V úvodní sekvenci filmu ho íránská stráž vytáhne z autobusu a řekne mu, že nesmí překročit hranice.
Ahmad může myslet jen na své studenty: kdo bude pokračovat v jejich vzdělávání? Jeho touha udělat správnou věc tváří v tvář utlačovatelskému systému však není tak jednoznačná, jak by si možná přál. Sám je z Teheránu vyhnancem, a to z důvodů, které nejsou hned jasné, i když telefonické rozhovory s vězněnou manželkou Niloofar (Mino Sharifi) naznačují boj proti autoritě.
Na cestě zpět do své vesnice Ahmad narazí na tábor hazarských uprchlíků, kteří utíkají z Afghánistánu před vládou Talibanu. Patří k nim rodina, jejíž patriarcha je těžce nemocný a zdá se, že je blízko smrti, a lékař (Naser Sajjad Hosseini), který se zdráhá poskytnout pomoc, protože mu chybí vhodné léky.
Ahmad se rozhodne vzít rodinu zpět do své vesnice, což je dobročinný čin, který bude mít nezamýšlené následky. Tím se odstartuje větší dějový oblouk filmu Nekonečné hranice, do něhož se zapojí dospívající Haseeba (Behafirid Ghaffarian) a Balaj (Hamed Alipour), syn vesnického stařešiny. Možná se mezi nimi rodí románek, ale Ahmad je šokován, když se dozví, že Haseeba není dcerou umírajícího patriarchy, ale jeho dětskou manželkou.
Nekonečné hranice se pohybují ve světě morální šedi, jehož hlavní hrdina se zoufale snaží učinit správné rozhodnutí, ale toto správné rozhodnutí není vždy hned zřejmé. To je ostře sledováno během sekvence, v níž Ahmad přiznává, že sám nerozumí hazarským zvykům, a obrací se na vesnického stařešinu s prosbou o radu... a tím vše okamžitě zhorší.
Různé postavy filmu Nekonečné hranice, které se ocitly v situaci bez jasné naděje, vidí jako jediné východisko emigraci, která zahrnuje riskantní přecházení hranic mezi Afghánistánem a Íránem a Íránem a Tureckem. Zjišťují však také, že hranice postavené v našich myslích mohou být stejně obtížně prostupné jako hranice mezi zeměmi.
Koprodukční snímek Nekonečné hranice, který vznikl v Íránu, Německu a České republice, je mimořádně dobře zpracovaným dramatem-thrillerem, který má řadu podobností s filmy odehrávajícími se na hranicích mezi Spojenými státy a Mexikem. Kameraman Saman Loftian nádherně zachytil pustou krajinu mezi Íránem a Afghánistánem, která je zároveň rozlehlá i stísněná.
Provokativní a poutavý snímek Nekonečné hranice funguje na více úrovních, má poutavý děj a pronikavý sociální komentář a předznamenává režiséra Aminiho jako tvůrce, kterého je třeba v nezávislé íránské kinematografii sledovat.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře