Vyučování představuje soustavný výchovně-vzdělávací proces, ve kterém žáci získávají a procvičují si žádoucí dovednosti i znalosti. Pedagogická psychologie je svébytnou odbornou disciplínou, jež se nachází na pomezí věd zkoumajících podstatu lidského myšlení, prožívání i chování a nauk, jež pojednávají o výchově a vzdělávání.
Tato obsáhlá publikace je určena studentům vysokých škol pedagogických, učitelům, trenérům, mistrům odborné výuky i sociálním pedagogům. Přínosná je rovněž pro psychology, sociální pracovníky či zdravotníky.
Všichni tři autoři jsou významnými odborníky v oblasti psychologie a vzdělávání. Seznamují čtenáře s psychologickými principy učení a výchovy i s podstatou výchovného poradenství, pedagogicko-psychologické diagnostiky a výzkumu.
První dvě kapitoly se věnují charakteristice pedagogické psychologie, její historii a interdisciplinárním vztahům.
Ve třetí kapitole jsou popsány sociálně-psychologické aspekty pedagogicko-psychologické činnosti, jejichž chápání má vliv na kvalitu přímé výchovné, vzdělávací i poradenské práce ve školách a dalších zařízeních.
Následující oddíl rozebírá psychologické aspekty učení a faktory, jež ovlivňují proces vyučování.
Pátá kapitola popisuje cíle, metody, formy výuky i její obsah.
Kapitola 6 popisuje problematiku výchovného působení na děti či dospívající. Rovněž je zde kladen důraz na významnou úlohu socializace v rámci rodiny.
Další část se zaměřuje na význam prevence, včasné diagnostiky a pedagogicko-psychologické péče o ohrožené žáky. Doc. Richard Jedlička se též zamýšlí nad možnostmi, jak lze pomoci učitelům i rodičům při řešení výchovných problémů.
Osmá kapitola se týká výchovného poradenství ve školách a dalších zařízeních.
Vše zakončuje kapitola 9, jež představuje vybrané diagnostické metody i výzkumné přístupy, jež jsou využívány psychology a učiteli. Rovněž je zde věnován prostor pedagogicko-psychologickému výzkumu i specializovaným diagnostickým nástrojům či metodám.
Do popředí zájmu se nyní znovu dostává osobnost pedagoga, jež může prostřednictvím hodnocení ovlivnit kvalitu své součinnosti s žáky. V centru pozornosti se tak ocitá objektivnost školního hodnocení. K ceněným vlastnostem dobrých učitelů, jež mají přirozenou autoritu, patří cit pro spravedlnost, zájem o obor, smysl pro humor i schopnost připustit vlastní omyl, a právě tyto vlastnosti by v sobě měli vyučující pěstovat.
Přínos učebního textu spatřuji ve snaze podat ucelený a podrobný přehled celé problematiky. Oceňuji též medailonky významných pedagogů od doby 19. století do současnosti. Jedná se o velmi rozsáhlé dílo, k němuž se budou vracet nejen studenti, nýbrž i zkušení pedagogové.
- Vydavatel: GRADA
- Kategorie: učebnice, odborná literatura
- Vydání: 1.
- Počet stran: 528
- ISBN: 978-80-271-0586-1
- EAN: 9788027105861
- Hodnocení: 98 %
Nejnovější komentáře