Probíhající stávky WGA a SAG-AFTRA mají dopady daleko za hranicemi Hollywoodu a pocítili je i profesionálové z filmového průmyslu v Praze. Pražská studia, kde se natáčela druhá série Nadace, musela letos v létě kvůli výpadkům výroby způsobeným stávkou herců propustit asi 1700 lidí, prozradil v novém rozhovoru pro iROZHLAS.cz šéf studia Tomáš Krejčí.
Zatímco práce na lokálních produkcích pokračovaly i přes květnovou stávku WGA, stávka SAG-AFTRA vyústila před třemi týdny v okamžité zastavení většiny velkých produkcí po celém světě.
Dvě ze tří velkých natáčení v Praze v letošním létě, druhá série Interview s upírem od AMC a třetí série Nadace od Apple TV, se po vyhlášení stávky okamžitě zastavily.
Produkce třetí sezóny seriálu Kolo času společnosti Amazon Studios mezitím pokračovala, přestože hvězdy Rosamund Pike a Daniel Henney jsou členy SAG.
„Stojíme tu dnes úplně vylidnění, protože asi před třemi týdny, když Americká federace televizních a rozhlasových umělců vstoupila do stávky, jsme museli okamžitě zastavit veškerou produkci,“ říká Krejčí Martinu Hrnčířovi z natáčení Nadace v pražských studiích.
„Zaměstnali jsme řadu vynikajících herců a hereček, kteří jsou v Los Angeles zastoupeni tímto svazem. A protože se odbory nedohodly s aliancí producentů, byla s okamžitou platností vyhlášena stávka, která se přenesla i sem do České republiky. Herci, které svaz zastupuje, nesměli ze dne na den vůbec natáčet.“
„Veškerá činnost na celém světě byla ze dne na den zmrazena, v důsledku čehož my jako producenti nemůžeme natáčet. Je to nešťastná řetězová reakce. Dopady byly velmi nepříjemné. Zejména pro všechny členy našeho filmového štábu, který před stávkou čítal asi 1 700 lidí. To znamená, že jsem musel propustit 1 700 úžasných spolupracovníků.“
Stávka zasáhla i místní profesionály z oboru, kteří pracovali na Interview s upírem. Tato produkce měla běžet do konce srpna, zatímco Nadaci zbývaly ještě asi tři měsíce natáčení, když se natáčení zastavilo.
Jak však Krejčí poznamenává, místní členové štábu, kteří přišli o práci, nebudou mít nyní snadné najít náhradní práci. Většina velkých světových produkcí je po dobu stávky pozastavena a pravděpodobně budou ovlivněny i další projekty, které měly v plánu natáčet v Praze v letošním roce.
„Od podpisu poslední kolektivní smlouvy mezi herci, scenáristy a producenty uplynulo mnoho let. Bohužel se za tu dobu celý byznys zásadním způsobem změnil,“ dodává šéf pražských studií.
Mezi tyto zásadní způsoby, kterými se průmysl změnil, patří nově rozšířené streamovací služby a vzestup technologií umělé inteligence.
Aktoři a scénáristé nedostávají ze streamovaných filmů a seriálů takové odměny, jaké kdysi brali z domácího videa, a ekvivalentní dohody se kvůli nedostatku transparentních údajů dosahují obtížně. Nové a rychle se vyvíjející technologie přitom představují přímou hrozbu pro obě profese.
„Strany, které se snažily dosáhnout dohody, jsou v těchto otázkách tak daleko od sebe, že nedošlo k žádnému pokroku. Naopak, během jednání došlo k řadě dalších a dokonce i emocionálních konfliktů. Tyto strany jsou dodnes v zákopech,“ dodává Krejčí.
Jak dlouho budou stávky trvat? Nejdelšími analogickými předchozími stávkami byly stávka WGA z roku 1988, která trvala pět měsíců (současná stávka trvá tři měsíce), a stávka SAG-AFTRA z roku 1980, která trvala více než tři měsíce. Vzhledem k tomu, jak daleko se strany zdají být od sebe, i optimistické odhady předpovídají, že současné stávky tyto délky zpochybní.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře