Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > Proč jsem nesnědl svého taťku - INTERVIEW s Marcem Miancem, výkonným producentem

Proč jsem nesnědl svého taťku - INTERVIEW s Marcem Miancem, výkonným producentem

Producent
Producent
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Jak dlou­ho jste na tom­to pro­jek­tu pra­co­val?

Po něko­li­ka měsí­cích kon­zul­ta­ce, jsem se pro­duk­ce ujal v létě 2010. Když jsem při­šel na scé­nu, byl pro­jekt už něja­kou chví­li roz­je­tý a měl to být film s kla­sic­kou ani­ma­cí. Jak jsem si pro­čí­tal scé­nář – kte­rý jsem již dří­ve viděl – hned mi bylo jas­né, jaké posel­ství do něj Jamel vne­sl. Byly tam odliš­né dia­lo­gy, jiný tón a vize na roz­díl od kni­hy. Zanechal své otis­ky všu­de a bylo mi jas­né, že by měl hrát hlav­ní roli Edwarda on sám. To byl také důvod, proč jsem navr­hl zku­sit tech­ni­ku sní­má­ní pohy­bu. Měl jsem pocit, že je to ta nej­lep­ší pří­le­ži­tost tech­ni­ku vyzkou­šet. Když jsme popr­vé uvi­dě­li výsled­ky zkouš­ky a obje­vi­li naše­ho jes­kyn­ní­ho muže Jamela, sní­má­ní pohy­bu se stal jas­nou vol­bou pro kaž­dé­ho z nás a Jérôme se roz­hod­nul film točit tím­to způ­so­bem.

Jak se tomu vlast­ně říká? „Snímání pohy­bu“ nebo „sní­má­ní hry (před­sta­ve­ní)“?

Snímání pohy­bu se zro­di­lo v Anglii na Oxfordské uni­ver­zi­tě. Nejprve byla vyvi­nut k měře­ní pohy­bu pro vědec­ké úče­ly a ke stu­di­ím urči­tých pato­lo­gic­kých pro­ce­sů, zejmé­na týka­jí­cí se změn na lid­ské kostře, no a pak byl vyu­žit pro video hry a film. Termín „sní­má­ní pohy­bu“ vzni­kl, když jsme navíc k těles­né řeči pou­ži­li i výra­zy tvá­ří a pohy­by očí her­ců. To je v pod­sta­tě tech­ni­ka, kte­rou jsme pro ten­to film pou­ži­li, ale název je otáz­kou spíš slov­ní záso­by a může­te ji nazý­vat i jinak.

Jaká byla vaše role v tom­to dob­ro­druž­ství?

Jako pro­du­cent jsem byl pět let na Jamelově stra­ně, byl jsem u kaž­dé fáze výro­by fil­mu. Měl jsem hlav­ní slo­vo co se týká for­my zpra­co­vá­ní fil­mu, toho, jak se lite­rár­ní před­lo­ha trans­for­mo­va­la do fil­mo­vé­ho díla. Navrhl jsem tech­ni­ku sní­má­ní pohy­bu pro lep­ší ani­ma­ci a úzce jsem spo­lu­pra­co­val s gra­fic­kým týmem na ani­ma­ci a tech­no­lo­gii při výro­bě obra­zů.

Jamel Debbouze nám pro­zra­dil, že vás láka­lo i hlav­ní ame­ric­ké stu­dio s atrak­tiv­ní nabíd­kou pra­co­vat na jejich pro­jek­tu. Proč jste se roz­ho­dl pro ten­to film?

Měl jsem nabíd­ky před i v prů­bě­hu natá­če­ní fil­mu. Žádná by mi ale nedo­vo­li­la udě­lat to, co jsem vytvo­řil na Evolution Manovi, což je vůbec prv­ní film toče­ný tech­ni­kou sní­má­ní pohy­bu. Předtím byla tech­ni­ka pou­ži­ta dvě­ma růz­ný­mi způ­so­by – vel­mi úspěš­ně u FOXů na hra­ném fil­mu Pán Prstenů, Planeta opic nebo Avatar, a pod­le mého názo­ru méně úspěš­ně u ani­mo­va­né­ho fil­mu Polární Expres nebo Beowulf. Nejlepší z těch­to expe­ri­men­tů je stá­le adap­ta­ce Tintina. Film Stevena Spielberga je fan­tas­tic­ký, ale zdá se mi, že emo­ci­o­nál­ní pro­po­je­ní s posta­va­mi je pořád dost ome­ze­né, hlav­ně ve výra­zech tvá­ří. Myslím, že v tom­to ohle­du jsme uči­ni­li roz­ho­du­jí­cí krok vpřed u Evolution Mana. Scénář byl pro to ide­ál­ní a výběr tech­ni­ky dával smy­sl. Věděl jsem, že v Pathé máme ambi­ci­óz­ní­ho part­ne­ra, díky kte­ré­mu jsme moh­li vyzkou­šet ten­to druh ani­ma­ce. Ale pře­de­vším jsem věřil v jed­nu věc – že natá­če­ní s Jamelem, jak obraz­ně tak i pohy­bo­vě, bude zatra­ce­ně vel­ká zku­še­nost.

Jakou umě­lec­kou pří­pra­vu jste pro posta­vy a scé­nu děla­li?

Nejprve jsme muse­li vytvo­řit svět – navrh­nout scé­ny a posta­vy, ale tak abychom zacho­va­li Jamelovu vizi. Pak jsme muse­li vybrat her­ce a při­způ­so­bit nákre­sy i jejich 3D ver­ze. Takže kaž­dá posta­va se sta­la digi­tál­ním ske­le­tem her­ce!

Ale v Ianově pří­pa­dě v podá­ní Arié Elmaleha, se posta­va nepo­do­bá her­ci, přes­to­že Edward vypa­dá jako Jamel?

V ide­ál­ním pří­pa­dě jsme chtě­li, aby fyzi­o­gno­mie her­ců odpo­ví­da­la posta­vám, ale to neby­lo vždy mož­né. Arié je jedi­ným člo­vě­kem, jehož řeč těla se hodi­la na posta­vu Iana. Je stej­né veli­kos­ti, má stej­ně dlou­hé ruce jako náš milý Simian, ale nemá jeho veli­ké bři­cho. Natáčeli jsme ho tedy s umě­lým bři­chem, aby měl odpo­ví­da­jí­cí objem. Edward je svým cha­rak­te­rem ve fil­mu nej­blí­že člo­vě­ku – zacho­va­li jsme Jamelovy základ­ní pro­por­ce a upra­vi­li jeho obli­čej. Od té doby, co Jamel vne­sl svou vlast­ní zku­še­nost do pří­bě­hu, bylo logic­ké ho tak zpo­dob­nit.

A co Vladimir a Sergey, dvě posta­vy před­sta­vu­jí­cí Louise de Funèse?

Patrice Thibaud, herec, kte­rý před­vá­dí jeho pohy­by nej­lé­pe, je vyš­ší a stat­něj­ší než Louis de Funès. Takže jsme zača­li jeho kostrou a zeštíhli­li jsme ho digi­tál­ně. Výrazy ve tvá­ři byly vytvo­ře­ny počí­ta­čem za pomo­ci foto­gra­fií a videa. Pro hlas vytvo­řil IRCAM nový soft­ware, kte­rý ana­ly­zu­je obsah her­co­va hla­su. Patrice nám k tomu při­dal dyna­mi­ku a frá­zo­vá­ní. Potom jsme jed­not­li­vé zvu­ky digi­tál­ně syn­te­ti­zo­va­li z hla­so­vé­ho archi­vu Louise de Funèse, aby dosta­li to správ­né zabar­ve­ní a roz­sah.

Slouží tech­no­lo­gie úpl­ně a zce­la obsa­hu?

To je to, co dělá pro­duk­ci tak zají­ma­vou. V Praně, ve stu­diu v Bombaji, máme tři tisí­ce tera bitů lid­ských chlu­pů, kůry, mechu a lis­tí! Dejte dohro­ma­dy tako­vou kom­plex­nost s Jamelovou hyper­vy­na­lé­za­vos­tí a z pro­duk­ce se sta­ne oprav­do­vé dob­ro­druž­ství. Celá tech­no­lo­gie byla seřa­ze­na, aby slou­ži­la jeho vyprá­vě­cí­mu a umě­lec­ké­mu cítě­ní.

Všechno je vir­tu­ál­ní, ale ve sku­teč­nos­ti není – je to správ­ně?

Filmové zábě­ry jsou per­fekt­ní ilu­stra­cí jak odpo­vě­dět na vaši otáz­ku. Neexistuje vše pou­ze ve 2D a pak ve 3D. Nicméně vše bylo toče­no ve sku­teč­ném svě­tě. Takže v urči­tém smys­lu všech­no musí exis­to­vat, i když to není v zábě­ru. To pla­tí i pro rekvi­zi­ty. Typickým pří­kla­dem je dav nebo střed stro­mu, kde se kona­lo mno­ho scén. Ten byl nej­pr­ve vytvo­řen na obra­zov­ce počí­ta­če. Pak jsme ho posta­vi­li – v ote­vře­ném pro­sto­ru, tak­že kame­ry moh­ly natá­čet pří­mo skr­ze něj. Herci nemoh­li dob­ře hrát v úpl­ně prázd­ném pro­sto­ru. Když muse­li pře­kro­čit kořen stro­mu, jeho tvar exis­to­val na scé­ně a byl sku­teč­ný včet­ně té čás­ti, kte­rou muse­li pře­kro­čit. Uvěřitelnost fil­mu ve 3D závi­se­la na tom, jak jsme ho vytvo­ři­li.

Jak byla scé­na při­pra­ve­na na natá­če­ní?

V Saints jsme měli pro­stor o 10 000 čtve­reč­ních sto­pách s míst­nos­tí s 1 600 čtve­reč­ní­mi sto­pa­mi, kte­rá poj­me až pat­náct her­ců najed­nou, obklo­pe­ných sedm­de­sá­ti kame­ra­mi Vicon 4K natá­če­jí­cí­mi 100 sním­ků za

sekun­du. Osmdesát tech­ni­ků pra­co­va­lo dohro­ma­dy, aby roz­hý­ba­li gigan­tic­kou scé­nu, kte­rou jsme pro tuto pří­le­ži­tost vybu­do­va­li – úpl­ně popr­vé v Evropě! Datové shro­maž­diš­tě bylo umís­tě­no blíz­ko natá­če­ní, aby nahrá­lo enorm­ní tok infor­ma­cí ze sedm­de­sá­ti kamer, kte­ré všech­ny simul­tán­ně natá­če­ly. Abychom uchrá­ni­li her­ce uza­vře­né v hale od depre­sí, vytisk­li jsme obráz­ky z kres­le­né­ho fil­mo­vé­ho svě­ta na pět­a­tři­cet yar­dů dlou­hou plach­tu, jako malou ochut­náv­ku sava­ny!

A jak byl kaž­dý z her­ců vyba­ven?

Nejprve měl kaž­dý z nich kom­bi­né­zu vyba­ve­nou asi čty­ři­ce­ti sní­ma­či těles­né­ho pohy­bu. Potom, co se výra­zu obli­če­je týká, tak tam to bylo nároč­něj­ší. Rok a půl před natá­če­ním jsme zís­ka­li head­cam tech­no­lo­gii od jed­né ame­ric­ké fir­my. Bylo to fan­tas­tic­ké až na její vel­kou váhu. Každá měla oko­lo jede­nác­ti liber. Rychle jsme dospě­li k závě­ru, že nemů­že­me po her­cích chtít, aby za tako­vých pod­mí­nek nosi­li tak těž­kou věc na hla­vě. Takže Alkymia, naše tech­nic­ká spo­leč­nost, vyvi­nu­la nový head­set, 100% fran­couz­ský, kte­ré­mu jsme říka­li „Třetí oko“ a kte­rý vážil jen oko­lo jed­né lib­ry. Byl zdo­ko­na­len den před prv­ním natá­če­cím dnem. Bylo to dob­ro­druž­ství upro­střed dob­ro­druž­ství!

Jaké jsou výho­dy a nevý­ho­dy této tech­no­lo­gie pro her­ce?

Natáčení způ­so­bem sní­má­ní pohy­bu je pro her­ce magic­ké. Nemohou vidět obraz sebe, pro­to­že natá­čí­me pou­ze jejich pohy­by. Zůstává jen čis­té herec­tví, řeč těla a výmluv­nost. Je to pro­stor pro fan­ta­zii. Mohli jsme natá­čet deset nebo dva­náct scén v kuse, což nemá dale­ko k natá­če­ní hra­né­ho diva­dla – s abso­lut­ně žád­ným ome­ze­ním jako je osvět­le­ní, zvuk nebo make-up. To samo­zřej­mě dává neu­vě­ři­tel­nou svo­bo­du hra­ní, i když jsou zde někte­rá ome­ze­ní, jako je kame­ra na hla­vě při­pev­ně­ná 30 cm dale­ko od hla­vy, což vyža­du­je někte­rá opat­ře­ní. Všichni si ale na tato ome­ze­ní rych­le zvyk­li.

Jak mohl být Jamel záro­veň her­cem v kom­bi­né­ze s head­se­tem a reži­sé­rem?

Díky sní­má­ní pohy­bu mohl být Jamel před i za kame­rou ve stej­nou chví­li, dokon­ce i když hrál! Když točí­te film tech­ni­kou sní­má­ní pohy­bu, urči­té základ­ní vzo­ry fil­mo­vých zábě­rů se změ­ní. U natá­če­ní hra­né­ho fil­mu jsou dvě fáze reží­ro­vá­ní – prv­ní, když jste na scé­ně a reží­ro­vá­ní her­ců když hra­jí urči­té scé­ny a dru­há, když reži­sér edi­tu­je a vybí­rá pořa­dí zábě­rů. S tech­ni­kou sní­má­ní, pro­to­že natá­čí­te stá­le 360°, je záběr záro­veň oříz­nut a edi­to­ván najed­nou. V této fázi lze edi­to­vat scé­nu změ­nou úhlu pohle­du, a tak vybrat jeden, kte­rý bude mít funk­ci toho, co chce­te vyjá­d­řit. Jamelova vize byla jas­ně daná po dva měsí­ce natá­če­ní a pak nasta­la fáze edi­ta­ce, kte­rá trva­la celý rok.

Proč jste celou post pro­duk­ci smě­řo­va­li do Bombaje v Indii?

Prana byla v pod­sta­tě stra­te­gic­ká vol­ba pro pro­duk­ci. Chtěl jsem dát režii tolik vol­nos­ti, kolik jsem mohl, ale stá­le jsem chtěl udr­žet detail obra­zu srov­na­tel­ný s ame­ric­ký­mi pro­duk­ce­mi. Prana (ZVONILKA, LETADLA 1&2) byla ide­ál­ním part­ne­rem pro odbor­nost a mož­nos­ti. Moje žena (a spo­lu­pra­cov­ni­ce) a já jsme se roz­hod­li na rok pře­stě­ho­vat do Indie, abychom dohléd­li na zro­ze­ní fil­mo­vé gra­fi­ky – stvo­ře­ní vege­ta­ce, všech orga­nic­kých struk­tur jako jsou chlu­py a kůže, stej­ně jako osvět­le­ní a cel­ko­vou barev­nost. To vše jsme stvo­ři­li v době mon­zu­nů.

Vytvořili jste v pod­sta­tě jaký­si bož­ský kom­plex?

Buď bož­ský, nebo otroc­ký. Navzdory tech­ni­ce a všem počí­ta­čům, tato prá­ce je více méně z vel­ké čás­ti řemes­lo a taky neu­vě­ři­tel­ná kupa prá­ce!

Vznikl by ten­to film bez Jamela Debbouze?

Dali jsme k dis­po­zi­ci tech­ni­ku do slu­žeb jeho impro­vi­za­ce a kre­a­ti­vi­ty. To, co jsem posky­tl, dáva­lo smy­sl, pro­to­že tu byl Jamel. Optimistické posel­ství, kte­ré chtěl fil­mem prol­nout je něco, čemu jsem se 100% podří­dil. Ale vyjá­d­řil bych to ješ­tě hlou­bě­ji: jít do tako­vé­ho dob­ro­druž­ství, kte­ré jsme zaži­li a pro­du­ko­vat film tako­vých roz­mě­rů a tak dlou­hou dobu, to chce mít u kor­mi­d­la vel­ké­ho opti­mis­tu. Žádný z part­ne­rů fil­mu – ať už v Paříži, Stains, Bombaji, Lonýně, Bruselu nebo ve vede­ní Pathé – vám neřek­ne opak. Všichni jsme udě­la­li prá­ci spo­leč­ně a kaž­dý z nás dal ze sebe to nej­lep­ší. To je, zdá se mi, dal­ším prvo­řa­dým posel­stvím toho­to fil­mu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Top 7/20161. srpna 2016 Top 7/2016 Přinášíme Vám nejčtenější články z července 2016. Poslední aktualizace: 17.8.2016 7:46:53 Co si nenechat ujít ve Varech - 258 zobr. Soutěž o náhodný Steam klíč - 232 zobr. […] Posted in Články
  • Titulky k Station Eleven S01E05 - The Severn City Airport23. ledna 2022 Titulky k Station Eleven S01E05 - The Severn City Airport V tomto díle se podíváme na rodinu Arthura Leander - na jeho přítele, druhou ženu a syna. Letí společně letadlem do Chicaga, ale spolu s dalšími cestujícími uvíznou na letišti v Severn […] Posted in Titulky
  • Worlds 2020 v League of Legends zná všech 20 účastníků:...10. září 2020 Worlds 2020 v League of Legends zná všech 20 účastníků:... Worlds 2020 v League of Legends zná všech 20 účastníků: LPL Top Esports JD Gaming... Suning LGD Gaming LEC G2 Esports Fnatic Rogue MAD Lions LCK DAMWON Gaming DRX Gen.G LCS TSM FlyQuest […] Posted in Krátké herní aktuality
  • Dvanáct do tuctu9. června 2004 Dvanáct do tuctu V poslední době je to již podruhé, co jsem si při sledování nějakého filmu vzpomněla na komedii Sám doma. Tentokrát při podobně rodinné komedii Dvanáct do tuctu. Číslo 12 je pro rodinu […] Posted in Filmové recenze
  • Vykoupení z věznice Shawshank23. února 2004 Vykoupení z věznice Shawshank Nevinný bankovní manažer Andy Dufresne byl v roce 1947 odsouzen na doživotí za podíl na vraždě. Nyní si odpykává trest ve věznici Shawshank, která je považována za nejbezpečnější. Ale i […] Posted in TV Recenze
  • Black Christmas (2006)2. ledna 2017 Black Christmas (2006)  Trávit vánoční svátky na dívčí koleji, není zrovna moc dobrý nápad! Zvláště když se v Americe pohybují samí psychopati… Malé městečko se připravuje na oslavování […] Posted in Horory
  • Dům běsů15. srpna 2023 Dům běsů Milé překvapení z Thajska dle skutečných událostí. Příběh vypráví 3 vzájemně propletené dějové linie, které do sebe hezky zapadnou a příběh je překvapivě nejsilnější stránka celého […] Posted in Krátké recenze
  • #2015: Indiánské léto / El Gaucho19. července 2019 #2015: Indiánské léto / El Gaucho Indiánské léto / El Gaucho (Un été indien / El Gaucho)Vydalo nakladatelství Crew v brožované vazbě a v pevné vazbě v roce 2019. Původně vyšlo jako příběhy "Un été indien / […] Posted in Recenze komiksů
  • Hollow Man II (2006)14. března 2017 Hollow Man II (2006) Zastavit nebezpečného zabijáka, nebude pro mladého policistu nic jednoduchého. Zvláště když je jeho protivník neviditelný… Policista Turner a jeho parťačka dostanou za úkol […] Posted in Horory
  • Fotograf a jeho film6. ledna 2015 Fotograf a jeho film Dnes představili tvůrci novinářům film Fotograf a zájem byl velký. Jednak zapůsobila samotná osobnost známého fotografa Jana Saudka a také možnost nahlédnout trochu „pod pokličku“ jeho […] Posted in Filmové premiéry

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,45176 s | počet dotazů: 257 | paměť: 62937 KB. | 24.12.2024 - 23:44:29