Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > The Christmas Chronicles

The Christmas Chronicles

Štědrý den se kva­pem blí­ží a tak se do nabíd­ky kin chys­ta­jí posled­ní vel­ké hity dneš­ní sezo­ny. Své želíz­ka v ohni před­sta­vu­je i Netflix, kte­rý kon­cem lis­to­pa­du poslal na svo­jí služ­bu novin­ku The Christmas Chronicles, kte­rá se pod­le úda­jů spo­leč­nos­ti sta­la jed­ním z prv­ních oprav­du vel­kých hitů na této plat­for­mě, když si ji po prv­ním víken­du pus­ti­lo více jak 20 mili­o­nů uži­va­te­lů po celém svě­tě. Spíše než ale o dal­ší pokus o bloc­kbus­ter se jed­ná o vánoč­ně ladě­ný pří­běh, kte­rý ser­ví­ru­je moder­něj­ší poje­tí Santy Clause, kte­ré­ho si v tom­to sním­ku zahrál Kurt Russell. Pokud si tedy chce­te navo­dit vánoč­ní atmo­sfé­ru a tahle novin­ka vás dopo­sud míje­la, je čas to napra­vit.

Kate (Darby Camp) má těs­ně před váno­ci pro­blém. Je to nece­lý rok od doby, kdy jí zemřel otec a celá její rodi­na jako by se nemoh­la dostat do vánoč­ní nála­dy. Její bra­tr Teddy (Judah Lewis) se navíc v posled­ní době stý­ká s ne úpl­ně vzo­ro­vý­mi kama­rá­dy, kte­ří ho taha­jí z prů­švi­hu do prů­švi­hu. Když už se vše zdá být ztra­ce­né, obje­ví Kate na jed­nom ze zázna­mů na sta­ré kame­ře, kte­rou vánoč­ní rado­ván­ky natá­čel její otec, ruku něko­ho, kdo údaj­ně žije jen v lid­ské fan­ta­zii. Připraví tedy plán, jak během štěd­ré­ho veče­ra nato­čit Santu Clause (Kurt Russell) a doká­zat všem, že sku­teč­ně exis­tu­je. Co ovšem ješ­tě v tu dobu neví je fakt, že svý­mi činy ohro­zí váno­ce neje­nom pro sebe, ale také pro všech­ny ostat­ní děti po celém svě­tě...
Je cel­kem pří­jem­né vidět, že když se chce tak to pros­tě jde. Po řadě prů­švi­hů, kte­ré vidě­ly po vel­kých nena­pl­ně­ných ambi­cích Netflix jako jis­tou záchra­nu od komerč­ní­ho fiaska v poklad­nách kin, při­chá­zí na řadu dal­ší čis­to­krev­ně ori­gi­nál­ní pro­duk­ce této spo­leč­nos­ti, kte­rá uka­zu­je, že i tato plat­for­ma má co nabíd­nout. Pod slup­kou tro­chu těž­ce iden­ti­fi­ko­va­tel­né­ho a snad­no zamě­ni­tel­né­ho fil­mu (ať co se týče pro­pa­ga­ce tak samot­né­ho názvu) se totiž skrý­vá veli­ce pří­jem­ná vánoč­ní jíz­da, kte­rou si kaž­dý v nála­dě na něco tro­chu nové­ho o letoš­ních váno­cích nesmí nechat ujít.
Musím sice při­znat, že ne vždy film fun­gu­je úpl­ně na výbor­nou a tri­ky jsou povět­ši­nou tro­chu slab­ší, i přes­to a fakt, že The Christmas Chronicles v pod­sta­tě kro­mě „cool“ san­ty nepři­ná­ší moc nové­ho do dis­ku­ze, jsem se u téhle novin­ky bavil více, než jsem sám čekal. A mám tako­vý pocit, že tenhle kou­sek se zařa­dí do výbě­ru fil­mů, kte­ré si o váno­cích bude­te rádi kaž­do­roč­ně při­po­mí­nat. Tahle zále­ži­tost v režii Claye Kaytise (debu­to­val dva roky zpět s Angry Birds ve fil­mu) se totiž nesna­ží být dal­ším vánoč­ním bloc­kbus­te­rem (ale­spoň ne pří­liš oka­tě), spí­še se vydá­vá ces­tou méně náklad­né podí­va­né, kte­rá si vás zís­ká svým pří­stu­pem.
Ano, je jed­na věc mít v hlav­ní roli Kurta Russella a ne moc zná­mých tvá­ří k tomu ve fil­mu. To co je ovšem důle­ži­té je fakt, že jeho Santa je pros­tě fajn a baví neje­nom ty malé ale i ty tro­chu odrost­lej­ší díky chyt­rým naráž­kám a po celou dobu se pros­tě ve spo­leč­nos­ti toho­to dědy nudit ani na moment nebu­de­te. Emocionální lin­ka fil­mu fun­gu­je, humo­ru je tu dosta­tek a vánoč­ní atmo­sfé­ra je tu v tro­chu nezvyk­lém a moder­ním podá­ní, to ale díky zvo­le­né­mu poje­tí fil­mu pros­tě fun­gu­je, pře­de­vším díky obsa­ze­ní.

Pokud tedy bude­te ochot­ni tro­chu povo­lit na náro­cích na pří­běh samot­ný a sle­vit tro­chu co se týče kva­li­ty digi­tál­ních tri­ků (pře­de­vším scé­ny s elfy), při­chys­tal si pro vás Netflix jed­no z nej­vět­ších pře­kva­pe­ní fil­mo­vé­ho pod­zi­mu. Zábavná rodin­ná podí­va­ná ve vánoč­ním duchu, kte­rá i přes své oči­vid­né nedo­stat­ky zvlá­dá bavit na tu hodi­nu a tři­čtvr­tě více než dob­ře a má poten­ci­ál stát se novo­do­bou vánoč­ní kla­si­kou. Pokud tak hle­dá­te na čas před­vá­noč­ní něja­kou zába­vu na večer, ke kte­ré na moment utéct z před­vá­noč­ní­ho sho­nu, pak dále hle­dat nemu­sí­te.
PS. Ta Goldie Hawn v závě­ru je sym­pa­tic­kým detai­lem, kte­rý potě­ší.
The Christmas Chronicles je pře­kva­pi­vě zábav­nou rodin­nou podí­va­nou do času vánoč­ní­ho, kte­rá sto­jí na skvě­lém Kurtu Russellovi coby „cool“ Santovi. Pokud hle­dá­te něco tro­chu jiné­ho a odde­cho­věj­ší­ho na před­vá­noč­ní veče­ry, pak dál hle­dat nemu­sí­te. I přes slab­ší tri­ky a nepří­liš ori­gi­nál­ní pří­bě­ho­vou strán­ku je tenhle kou­sek dosta­teč­ně zábav­ný na to, abys­te mu jeho nedu­hy rádi odpus­ti­li. Pro něko­ho mož­ná i nová vánoč­ní kla­si­ka.

The Christmas Chronicles
(12/24)
Dobrodružný / Komedie / Rodinný / Fantasy

USA, 2018, 104 min

Režie: Clay Kaytis
Scénář: Matt Lieberman
Kamera: Don Burgess
Hudba: Christophe Beck
Hrají: Kurt Russell, Kimberly Williams-Paisley, Goldie Hawn, Oliver Hudson, Judah Lewis, Lamorne Morris, Darby Camp, Lauren Collins, Martin Roach, Danielle Bourgon, Steven Van Zandt, Kari Wahlgren, Debra Wilson, Vella Lovell, Tony Nappo
Producenti: Michael Barnathan, Chris Columbus, David Guggenheim, Mark Radcliffe
Scénografie: Paul D. Austerberry
Kostýmy: Luis Sequeira