Recenze: Caesar musí zemřít – 60%

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Na mezi­ná­rod­ním fil­mo­vém fes­ti­va­lu v Berlíně zpra­vi­dla tri­um­fu­jí fil­my vyja­dřu­jí­cí se k růz­ným poli­tic­kým téma­tům (při­po­me­nul bych ale­spoň vítě­ze z roku 2002, sní­mek Paula Greengrasse Krvavá nedě­le, nebo 2008, kdy byla hlav­ní cena udě­le­na bra­zil­ské­mu thrille­ru Elitní jed­not­ka). Je tedy mož­ná tro­chu pře­kva­pe­ním, že letos nezís­kal Zlatého med­vě­da film Bence Fliegaufa Je to jen vítr, kte­rý má co říct k otáz­ce rasis­mu, nýbrž sty­lo­vě mno­hem mdlej­ší dra­ma bra­trů Tavianiových Caesar musí zemřít (Cesare deve mori­re), v němž ital­ští věz­ňo­vé odsou­ze­ní za vraž­dy nebo ile­gál­ní obchod s dro­ga­mi při­chá­ze­jí do sty­ku s vyso­kým umě­ním.

Film, kte­rý divá­ka sezna­mu­je s dějem his­to­ric­ké­ho dra­ma­tu Williama Shakespeara Julius Caesar, vyrůs­tá na doku­men­tár­ních zákla­dech. Účinkují v něm sku­teč­ní věz­ňo­vé, kte­ří za zdmi a ost­na­tý­mi drá­ty řím­ské věz­ni­ce Rebibbia, na celách nebo vycház­ko­vých dvo­rech inten­ziv­ně nacvi­ču­jí, aby závě­rem moh­li Shakespearův kus sehrát před pub­li­kem, kte­ré je odmě­ní bouř­li­vý­mi ova­ce­mi. Vězňové se pus­tí do zkou­še­ní s oprav­do­vou ver­vou, tak­že vět­ši­nu času sle­du­je­me takřka nepře­ru­šo­va­nou a vol­ně ply­nou­cí zkrá­ce­nou ver­zi Julia Caesara insce­no­va­nou v růz­ných pro­sto­rách vězeň­ské­ho are­á­lu. Zatím ješ­tě pub­li­kum tvo­ří nanej­výš dvo­ji­ce dozor­ců, kte­ří si z nacvi­ču­jí­cích věz­ňů s obli­bou uta­hu­jí.

Musím uznat, že dvě věci se bra­t­rům Paolu a Vittoriu Tavianiovým oprav­du poved­ly: zapr­vé veli­ce inte­li­gent­ní a funkč­ní spo­je­ní fil­mo­vé a diva­del­ní mizanscé­ny, a zadru­hé obsa­ze­ní, uvědomíme-li si, že cas­tingu se účast­ni­li lidé bez herec­kých zku­še­nos­tí a že pro­bí­hal v pro­stře­dí věz­ni­ce s nej­vyš­ší ost­ra­hou. Zvláště soma­to­ty­py hra­jí­cích věz­ňů přes­ně sedí k posta­vám z Julia Caesara: řím­ské­ho císa­ře ztvár­ňu­je Giovanni Arcuri, za něhož čás­teč­ně hovo­ří už jeho mohut­ná posta­va a majestát­ný obli­čej; role jeho riva­la Bruta se ujal vnitř­ně roz­pol­ce­ný Salvatore Striano, kte­rý udi­vu­je divo­kým pohle­dem svých očí zrca­dlí­cí u jeho hrdi­ny odhod­lá­ní a neu­ha­si­tel­nou odda­nost řím­ské repub­li­ce. Líbilo se mně i obsa­ze­ní holo­hla­vé­ho mafi­án­ské­ho adjunk­ta do úlo­hy Caesarova ado­p­tiv­ní­ho syna Octaviana.

Vedle těch­to před­nos­tí a nespor­ně pre­ciz­ní­ho nastu­do­vá­ní Shakespearova díla (téma odhod­la­nos­ti lid­ské­ho ducha v boji pro­ti tyra­nii má samo­zřej­mě jako řada myš­le­nek ve hrách ang­lic­ké­ho kla­si­ka nad­ča­so­vou plat­nost) je ale také bohu­žel na mno­ha mís­tech fil­mu mož­né cítit jis­tou faleš. Jestliže si před­sta­vi­tel Bruta během nacvi­čo­vá­ní pro­ži­je jakési osob­ní trau­ma v oka­mži­ku, kdy si vzpo­me­ne, jak jeden z jeho přá­tel kdy­si pro­ne­sl stej­nou větu, jakou má říkat jed­na z postav dra­ma­tu, lze to ješ­tě poklá­dat za pozo­ru­hod­ný moment, kdy jej spon­tán­ně ovlád­ne pocit lítos­ti za svou dří­věj­ší trest­nou čin­nost a díky němuž si uvě­do­mí pře­sah umě­ní. Tavianiové si ovšem nejsou jis­ti, jest­li je tato osob­ní dra­ma­ta tak doce­la zají­ma­jí a jest­li by neby­lo lep­ší se bez něja­kých odbo­ček věno­vat před­sta­vě, jak jsou vra­zi a delik­ven­ti zušlech­ťo­vá­ní krá­sou vyso­ké­ho umě­ní. A jeli­kož film po čase pře­ru­šu­je kon­takt mezi osu­dy postav z Julia Caesara a život­ní­mi pří­běhy věz­ňů, je hned jas­né, na jakou z mož­nos­tí Tavianiové rezig­nu­jí. Vězňové pak dokon­ce zůstá­va­jí v herec­kých polo­hách i mimo dobu nacvi­čo­vá­ní a sní­mek se nepřed­ví­da­tel­ně začí­ná nořit do vod lart­pour­lar­tis­mu. Monology typu „chá­pu, co tím Shakespeare mys­lel, ale jak to dostat k pub­li­ku?“ půso­bí, jako by je mohl snad vyřknout spíš sám reži­sér než herec-amatér, a šepot věz­ňů na celách před usnu­tím a jejich bás­ně­ní na téma „všich­ni měli dneska prů­jem“ vypa­da­jí už sko­ro jako nechtě­ná paro­die.

Příběh fil­mu Caesar musí zemřít má akce­le­ro­vat v oka­mži­ku, kdy čer­no­bí­lou kame­ru sní­ma­jí­cí věz­ně na růz­ných mís­tech vězeň­ské­ho zaří­ze­ní stří­dá barev­ný obraz zachy­cu­jí­cí posled­ních něko­lik scén z diva­del­ní insce­na­ce sehra­né věz­ni na jeviš­ti před divá­ky. Ačkoli věřím, že se urči­tě jed­na­lo o výji­meč­ný záži­tek jak pro pub­li­kum, tak pro věz­ně na scé­ně, pře­svěd­čil jsem se, že para­do­ku­ment o zušlech­ťo­vá­ní umě­ním nemu­sí mít nezbyt­ně stej­ně zušlech­ťu­jí­cí efekt na jeho divá­ka. Jinak řeče­no, nejsem pře­svěd­čen, zda se onen efekt pro­je­vil aspoň při­bliž­ně ve stej­né míře jako napří­klad u Karamazových Petra Zelenky, jenž hra­jí na podob­nou stru­nu.

Autor: Pavel Rybář
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře