Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Nespoutaný Django | Django Unchained [90%]

V kinech ČR od: 17.01.2013 Falcon
V kinech SR od: 17.01.2013 ITAFilm

Western / Akční / Drama
USA, 2012, 165 min

Režie: Quentin Tarantino
Scénář: Quentin Tarantino
Hrají: Jamie Foxx, Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio, Kerry Washington, Samuel L. Jackson, Walton Goggins, Dennis Christopher, James Remar, Laura Cayouette, Sammi Rotibi, Don Johnson, Franco Nero, James Russo, Tom Wopat, Don Stroud, Russ Tamblyn, Amber Tamblyn, Bruce Dern, M.C. Gainey, Cooper Huckabee, Doc Duhame, Jonah Hill, Lee Horsley, Zoë Bell, Michael Bowen, Ted Neeley, James Parks, Tom Savini, Jamal Duff, Michael Parks, John Jarratt, Todd Allen, Michael Bacall, Ned Bellamy, Gary Grubbs, Glen Warner, Rex Linn, Lewis Smith, Misty Upham, Robert Carradine, Kimberley Drummond, Kasey James, Quentin Tarantino

Jméno Quentina Tarantina snad není ani tře­ba před­sta­vo­vat. Pokud vám tenhle pán nic neří­ká, je tře­ba zvá­žit dohná­ní něko­li­ka zásad­ních res­tů na poli kine­ma­to­gra­fie. Tak jako tak, ten­to oso­bi­tý reži­sér se po třech letech vra­cí do kin se svým dal­ším sním­kem. Během své kari­é­ry se mno­ho­krát inspi­ro­val prá­vě ve wes­ter­no­vém žán­ru a až nyní se koneč­ně dostal k plno­krev­né­mu pří­bě­hu z divo­ké­ho zápa­du. A slo­víč­ko plno­krev­ný zde má dale­ko vět­ší význam. Vážně někdo čekal, že když se jeden z nej­vět­ších žijí­cích reži­sé­rů opře i do rela­tiv­ně mrt­vé­ho žán­ru, nebu­de to pec­ka?

Pro čer­noš­ské­ho otro­ka Djanga se prá­vě obrá­ti­la kar­ta. Po letech v otroc­tví jej osvo­bo­dí němec­ký lovec lidí Dr. King Schultz. Uzavřel s ním totiž doho­du. Schultz mu dá svo­bo­du, pokud mu Django pomů­že dopad­nout tro­ji­ci bra­trů, na kte­ré má prá­vě spa­de­no. Sám totiž neví jak vypa­da­jí nicmé­ně Django si se sadis­tic­ký­mi otro­ká­ři užil své a jejich tvá­ře si dob­ře pama­tu­je. Během toho­to lovu se Schultz dozví­dá o nešťast­ném osu­du Djangovy man­žel­ky Broomhildy a při­slí­bí své­mu kole­go­vi pomoc v jejím nale­ze­ní a osvo­bo­ze­ní. V mezi­ča­se, tato dvo­ji­ce vyčis­tí část Ameriky od kri­mi­nál­ní špí­ny.
A Quentin opět skó­ru­je na plné čáře. Ať už se totiž jed­ná o žánro­vě do znač­né míry ori­gi­nál­ní krok, to co ve výsled­ku dosta­ne­te, je čis­to­krev­ná Tranatinovka se vším všu­dy. Dokonce bych si dovo­lil tvr­dit, že se tahle epi­zo­da z Ameriky před občan­skou vál­kou rake­to­vě dostá­vá do těch top fil­mů od toho­to reži­sé­ra.

Tarantino totiž jas­ně uka­zu­je, kde spo­čí­vá jeho talent (kdy­by o tom někdo náho­dou ješ­tě teď pochy­bo­val) a vytvá­ří si wes­tern tak tro­chu pod­le své­ho. Nezapomíná ovšem na to, co po něm přes­ně fanouš­ci chtě­jí a to dáv­ku­je v bez­chyb­né kaden­ci. Django je totiž doce­la zají­ma­vým úka­zem. Tarantino totiž již dospěl do fáze, kdy ve svých fil­mech ope­ru­je se zají­ma­vým roz­poč­tem, ten­to­krá­te sto mili­o­nů, a při­tom má dosta­teč­ně vol­nou kre­a­tiv­ní ruku, aby si doká­zal udr­žet svou suro­vou plnou neko­rekt­ní­ho humo­ru, hek­to­li­t­rů krve a ustře­le­ných peni­sů a podob­ných lahů­dek. Zkrátka Western nebo ne, dal­ší čis­tá fil­mo­vá jíz­da je na svě­tě. A vy se bude­te bavit.
Režisérovi se totiž poda­ři­lo při­jít s moder­ni­zo­va­nou žánro­vou podo­bou, kte­rá v koneč­ném důsled­ku nabí­zí ukáz­ku toho, jak s rela­tiv­ně zasta­ra­lý­mi žán­ry zachá­zet aby zau­ja­ly i moder­ní pub­li­kum. Druhou Opravdovou kuráž tady roz­hod­ně neče­kej­te. Navíc jako téměř vždy, i ten­to­krát se ve fil­mu obje­ví hned zástup zná­mých tvá­ří, ze kte­rých hlav­ní tro­ji­ce opět exce­lu­je a mini­mál­ně Christoph Waltz jen doka­zu­je, že by si ve fil­mo­vém svě­te zaslou­žil dale­ko více pro­sto­ru. Formálně se Tarantino opí­rá nejen o wes­ter­no­vé kla­si­ky, ale jak už je jeho zvy­kem o širo­kou šká­lu dal­ších fil­mů, hudeb­ně pak nakom­bi­no­val cel­kem nezvyk­lý mix, kte­rý pře­kva­pi­vě dost fun­gu­je. A to i s při­hléd­nu­tím k okol­nos­tem, že nejsem zrov­na hip hopo­vě pozi­tiv­ní, v mezích sta­no­ve­ných tímhle fil­mem i ten­to dopro­vod sedl, jak se říká, jako prdel na hrnec.

Co tedy s Nespoutaným Djangem? Nezbývá nic jiné­ho, než si jeho kva­li­ty ově­řit v kině. Pokud vás baví tro­chu dospě­lej­ší zába­va, ve kte­ré se pro bru­ta­li­ty necho­dí dale­ko, je plná skvě­lých herec­kých výko­nů a zavá­ní atmo­sfé­rou divo­ké­ho zápa­du, není proč otá­let. Dokonce bych si dovo­lil sní­mek dopo­ru­čit i těm, kte­ří kla­sic­kým wes­ter­nům moc nehol­du­jí. V rám­ci své­ho dvou a půl hodi­no­vé­ho opu­su  totiž Tarantino akcí i kri­mi­nál­ní­mi živly nešet­ří a tak by bylo ško­da jeho pří­běh o záchran­ně a pomstě jen tak zaška­tul­ko­vat a pře­hléd­nout. Zvláště v pří­pa­dě, že hned začát­kem roku se v kinech obje­vil sní­mek, kte­rý se dle mého názo­ru bude i na kon­ci roku rvát mezi to nej­lep­ší, co tenhle prá­vě začí­na­jí­cí rok mohl nabíd­nout.

Django a jeho ces­ta za vysvo­bo­ze­ním své milé a pomstou na otro­ká­řích. Quentin Tarantino ser­ví­ru­je svůj ulti­mát­ní zábav­ný  dvou a půl hodi­no­vý opus z divo­ké­ho zápa­du, kte­rý není šet­ři­vý na přes­ně míře­ný humor, tro­chu  toho krev­ní­ho bar­vi­va a lid­ské tká­ně pole­tu­jí­cí vzdu­chem. Atmosfericky i herec­ky téměř bez­chyb­ný sní­mek se tak dostá­vá rázem i mezi top­ku toho­to kul­tov­ní­ho reži­sé­ra, zejmé­na pro­to, že je to záži­tek, kte­rý si zkrát­ka bude­te chtít zopa­ko­vat. I když to totiž není úpl­ně čis­to­krev­ný wes­tern, doká­že zaujmout podob­ně jako kla­si­ky žán­ru. A to je v době, kdy tenhle žánr je ve sta­vu kóma k neza­pla­ce­ní.

Hodnocení: 90%

Podívejte se na hodnocení Nespoutaný Django na Kinoboxu.

• 20% Western