Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > The Artist [90%]

• Francie

Artist, The

Romantický / Komedie / Drama
Francie / Belgie, 2011, 100 min

Hudba:

Ludovic Bource

Nominace na letoš­ní roč­ník cen aka­de­mie Oscar byly před něko­li­ka dny ohlá­še­ny.  Letos se tak v rám­ci objek­tiv­ní­ho pohle­du do slav­nost­ní­ho gala­ve­če­ra poku­sím stih­nout veš­ke­ré sním­ky nomi­no­va­né v hlav­ní kate­go­rii, tedy nej­lep­ší film. Jako prv­ní se tady zamě­řím na sní­mek, jenž v letoš­ním roce nasbí­ral celých deset nomi­na­cí. Není to však tak úpl­ně oby­čej­ný film. The Artist je němý sní­mek. V sou­čas­né době, kdy se stu­dia před­há­ně­jí v ino­va­cích typu digi­ta­li­zo­va­né obra­zy, našla­pa­né efek­ty a ste­re­o­sko­pic­ká pro­jek­ce, se roz­hod­li tvůr­ci sním­ku divá­kům před­nést dobo­vou son­du ve for­mě teh­dy zná­mé. Akademii se tato kom­bi­na­ce evi­dent­ně líbi­la. Ocení ji ale i běž­ný divák?

Píše se rok 1927. Hollywood je mís­tem, kde se sny stá­va­jí sku­teč­nos­tí. George Valentin je jed­nou z nej­vět­ších hvězd fil­mo­vé­ho prů­mys­lu. Jeho fil­my jsou oblí­be­né a vydě­lá­va­jí. Jednoho dne potká­vá náho­dou při pózo­vá­ní pro novi­ná­ře krás­nou Peppy Millerovou, kte­rá se chce stát hvězdou. Toto setká­ní se jim obě­ma   sta­ne osud­ným. Zatímco Peppy se tvr­dou pra­cí začne pro­bo­jo­vá­vat na vrchol, Georgova kari­é­ra díky spo­rům s pro­du­cen­tem a neo­cho­tou zabý­vat se novým mod­ním výstřel­kem ve for­mě zvu­ko­vé­ho fil­mu rapid­ně upa­dá. Pokusí se tedy pro­ra­zit na vlast­ní pěst. Ovšem s pýchou téměř vždy při­chá­zí pád. Někdy až na samot­né dno.

Je těž­ké být objek­tiv­ní a nestra­nit fil­mu jakým je The Artist. Když se k vám totiž dosta­ne sní­mek, kte­rý už jen na prv­ní pohled z trai­le­ru vypa­dá tak, jako by jej někdo našel scho­va­ný v sej­fu Hollywoodského pro­du­cen­ta dva­cá­tých let minu­lé­ho sto­le­tí, je těž­ké udr­žet si chlad­nou hla­vu a tiše nezá­vi­dět odva­hu tvůr­ců na stra­ně jed­né, na stra­ně dru­hé pak sle­do­vat, jak i v této for­mě doká­že sní­mek divá­ka odzbro­jit. Cinefilní poci­ty stra­nou, ten­to sní­mek by neměl unik­nout žád­né­mu divá­ko­vi fil­mů. Proč? Jednoduše pro­to­že The Artist   u mě vyvo­lal něco, co jsem dlou­ho neza­žil. Jednoduché potě­še­ní z fil­mu jako tako­vé­ho.

Prvním stříp­kem síly toho­to sním­ku je samo­zřej­mě for­ma. Tvůrci totiž vyu­ží­va­jí stej­ných postu­pů, dru­hů sví­ce­ní a sní­má­ní i stři­ho­vých skla­deb jako kdy­si. Nechybí i občas­ná chyb­ka v obra­ze pří­pad­ně mís­ty i pomr­ká­vá­ní ve smě­ru sebe­re­flexe. Je až s podi­vem, že i v dneš­ní době doká­že tako­vý­to sní­mek oslo­vit takhle sil­ně. Dalším důvo­dem, kte­rý s for­mou sou­vi­sí je herec­tví. Pokud totiž zde fun­gu­je něco stej­ně spo­leh­li­vě jako for­ma, je to prá­vě herec­ký pro­jev hlav­ních postav. Jean Dujardin je totiž v roli němé­ho ido­lu žen napros­to fas­ci­nu­jí­cí. Místy se mu totiž daří evo­ko­vat svým pro­je­vem vari­a­ci na Gene Kellyho němé éry.

A když už jsme u toho Gene Kellyho, The Artist nabí­zí obdob­nou for­mu náhle­du do Hollywoodu té doby, jako jeho sní­mek Zpívání v deš­ti. Zní to mož­ná až nad­sa­ze­ně, nicmé­ně The Artist je sním­kem, kte­rý má poten­ci­ál dostat se do zla­té­ho fon­du prá­vě díky tomu. Iluzi 20. let totiž navo­zu­je bez­chyb­ně, na her­ce je radost pohle­dět a důkaz, že to jde i bez digi­tál­ních efek­tů za mili­o­ny a 3D je k neza­pla­ce­ní. Hudebně sní­mek tak­též nemá chy­bu a tak v pod­sta­tě jedi­né, co se dá fil­mu vyčíst, je mís­ty tro­chu banál­ní pří­běh. Nicméně, když vez­me­me v potaz, jaké fil­my se v té době toči­ly, The Artist mezi ně doko­na­le zapa­dá.

Pokud tedy nepa­t­ří­te k napros­tým igno­ran­tům vůči fil­mo­vé­mu prů­mys­lu a fil­my pro vás nekon­čí u vrchol­né pro­duk­ce Zdeňka Trošky, dej­te The Artist šan­ci. Dlouho tu takhle ori­gi­nál­ně poja­tý sní­mek nebyl. Dovolil bych si tvr­dit, že ne od samot­né němé éry. Všechno fun­gu­je napros­to spo­leh­li­vě a v ide­ál­ním pří­pa­dě pocho­pí­te, jaký poži­tek byl pro dobo­vé divá­ky kaž­dý nový film. Je tak fajn, že podob­nou sna­hu aka­de­mie oce­ni­la a nikdo nemů­že říct, že ne opráv­ně­ně. To jak si sní­mek pove­de u divá­ků, je už jen na vás. Necháte se pohl­tit atmo­sfé­rou 20. let?

George Valentin byl jed­nou z nej­vět­ších hvězd němé­ho fil­mu ale s nástu­pem zvu­ko­vé­ho fil­mu zažil díky své pýše pád až na dno. Nebo to tak neby­lo? The Artist je ori­gi­nál­ní sní­mek, dýcha­jí­cí atmo­sfé­rou 20. let minu­lé­ho sto­le­tí s tako­vou ver­vou, že je mož­né zapo­me­nout, kdy byl vlast­ně nato­čen. Skvělé herec­ké výko­ny, vyni­ka­jí­cí hud­ba a doko­na­lé zpra­co­vá­ní. Vrací záži­tek ze sle­do­vá­ní fil­mu zpět do divá­ko­va srd­ce. Pokud nepa­t­ří­te mezi fil­mo­vé igno­ran­ty, tohle je nut­nost. Dlouho se mi totiž nesta­lo, že by ve mně film vyvo­lal podob­ně dojí­ma­vé poci­ty jako prá­vě The Artist.

Podívejte se na hodnocení The Artist na Kinoboxu.

Hodnocení

90%