Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Underworld: Krvavé války | Underworld: Blood Wars [50%]

Underworld: Krvavé války | Underworld: Blood Wars [50%]

Ať už si o pokra­čo­vá­ních série Underworld a jejich kva­li­tách mys­lí­me coko­liv, tahle znač­ka pořád vydě­lá­vá, což je hlav­ní fak­tor pro Hollywoodské pro­du­cen­ty. A tak do kin při­chá­zí dal­ší kapi­to­la pří­bě­hů upír­ky Seleny, kte­rá pří­mo nava­zu­je na pře­de­šlý díl, Underworld: Probuzení.  A ani ten­to­krát se revo­lu­ce neko­ná. Série jede v zaje­tých kole­jích, byť se od posled­ně poda­ři­lo tvůr­cům znač­ku ale­spoň tro­chu zved­nout. Na opod­stat­ně­ní návštěvy kina to ale ani ten­to­krát nesta­čí.

Selena (Kate Beckinsale) úspěš­ně zni­či­la pokus Lykanů o gene­tic­kou muta­ci, díky kte­ré by zís­ka­li klí­čo­vou výho­du v boji pro­ti upí­rům. To ovšem pro ni zna­me­na­lo vzdát se své dce­ry a vydat se na útěk jak před upí­ry tak vlkodla­ky. O něko­lik let poz­dě­ji je ovšem opět vysto­po­vá­na jed­not­kou nové­ho lykan­ské­ho vůd­ce Mariuse (Tobias Menzies) kte­rý chce za pomo­ci Seleny a její dce­ry zlik­vi­do­vat upí­ry jed­nou pro­vždy. Své plá­ny se vzpur­nou upír­kou má také člen­ka upír­ské rady Semira (Lara Pulvey), kte­rá se s její pomo­cí chce dostat k abso­lut­ní moci...
I přes své kva­li­ty je fajn vidět, že série Underworld se ne ve všem roz­hod­la kopí­ro­vat podob­ně ladě­nou sérií Resident Evil a po rapid­ním kva­li­ta­tiv­ní sešu­pu se také tro­chu zved­nout. Nebudu zde tvr­dit, že se jed­ná o kdo­ví­ja­ký kva­li­ta­tiv­ní posun nebo vylo­že­ně zásad­ní pro kon­co­vé­ho divá­ka, avšak po hodi­nu a dva­cet minut dlou­hé a nic neří­ka­jí­cí nudě kte­rou byl Underworld: Probuzení, se ten­to­krát ale­spoň něco ve fil­mu děje. Navíc, i když série vypa­dá čím dál laci­ně­ji (a čím dál více se vzda­lu­je cha­rak­te­ru, kte­rý sta­no­vi­la prv­ním a čás­teč­ně ješ­tě dru­hým dílem) ne všech­no v její zatím posled­ní kapi­to­le vypa­dá hlou­pě. Některé momen­ty nao­pak vypa­da­jí a půso­bí pře­kva­pi­vě sluš­ně a mís­ty i vel­ko­le­pě. Což je po třech (respek­ti­ve čtyřech) dílech doce­la víta­ná změ­na. Pokud jste ovšem se sérií zůsta­li až do této doby, víte stej­ně zhru­ba co v kině na plo­še sla­bé hodi­ny a půl čekat.
Kate Beckinsale v kor­ze­tu a late­xu vypa­dá pořád stej­ně sty­lo­vě, zby­tek jede tak nějak na vol­no­běh, což pla­tí i o hlav­ním zápo­rá­ko­vi v podá­ní Tobiase Menziese, kte­rý se tak tro­chu dělí o mís­to s Larou Pulver. Potěší nao­pak tro­chu více pro­sto­ru pro Charlese Dance a celá nová komu­ni­ta upí­rů dale­ko na seve­ru. Nicméně i díky tomu se nový Underworld začí­ná čím dál více podo­bat video­her­ní­mu poje­tí, což v jeho pří­pa­dě úpl­ně nefun­gu­je. Navíc, celá před­fi­ná­lo­vá část je poja­ta jako nesku­teč­ně nezá­živ­ná a do absurd­na zahna­ná pře­střel­ka mezi upí­ry a vlkodla­ky, což je přes­ně to, co člo­věk od tako­vé­ho­to fil­mu chce vidět. Dvě gene­ric­ké armá­dy ozbro­je­ných vojá­ků stří­le­jí­cích po sobě. Naštěstí onen, sice tro­chu uspě­cha­ný, závěr fil­mu vrá­tí zase tro­chu cha­rak­te­ru. Pomrkávání po dal­ším díle sice poně­kud dojem kazí, přes­to to moh­lo dopad­nout dale­ko hůře.
Na laci­nost vizu­á­lu jsem si stě­žo­val již v úvo­du, kte­rou jen pod­po­ru­je nepří­liš zají­ma­vá kame­ra Karla Waltera Lindenlauba, pře­de­vším však celý film sto­jí a padá na sla­bé režii tele­viz­ní reži­sér­ky a fil­mo­vé kame­ra­man­ky Anny Foerster, kte­rá sice v atmos­fe­ric­kých scé­nách umí vykouz­lit poměr­ně zají­ma­vé pro­stře­dí, ovšem veš­ke­ré klad­né dojmy ztrá­cí v akč­ních sek­ven­cích (s výjim­kou parád­ně over-the-top roz­pů­le­ní vlkodla­ka v letu, kte­ré se pohy­bu­je někde na pome­zí straš­ně cool momen­tu a nesku­teč­ně absurd­ní­ho půle­ní žra­lo­ků moto­ro­vou pilou v sérii Sharknado).

Pokud jste ovšem u série vydr­že­li takhle dlou­ho, nemá moc smy­sl vám tenhle díl dva­krát roz­mlou­vat. Návštěvu kina si Krvavé vál­ky zrov­na dva­krát neob­há­jí, pro fanouš­ky série se ovšem jed­ná o dal­ší kapi­to­lu v zave­de­ném sty­lu, kte­rá díky dostat­ku nových prv­ků půso­bí dale­ko zají­ma­vě­ji, než její pří­mý před­chůd­ce. Pro nové divá­ky ovšem tahle série ztra­ti­la jakou­ko­liv rele­van­ci a zají­ma­vost. Snad jen ta Kate...
A pokra­ču­je­me v zaje­tých kole­jích. Série Underworld toho už moc zají­ma­vé­ho asi nepřed­ve­de a nový díl je toho zář­ným pří­kla­dem. Byť o něco zají­ma­věj­ší, nápa­di­těj­ší a zábav­něj­ší než Probuzení, Krvavé vál­ky jsou dokla­dem toho, že série stag­nu­je na mís­tě a spo­ko­jí se jen s frag­men­tem toho, co nastí­nil prv­ní díl. Ta ztrá­ta cha­rak­te­ru bolí o to víc, když tvůr­ci zapo­me­nou na to, že ve fil­mu boju­jí upí­ři s vlkodla­ky a pře­ta­ví jejich vzá­jem­ný kon­flikt v gene­ric­kou pře­střel­ku. Závěr to tro­chu pozved­ne, přes­to žád­ná slá­va. Pro fanouš­ky série dal­ší pokra­čo­vá­ní v podob­ném sty­lu jako posled­ně, pro nové divá­ky pak více­mé­ně abso­lut­ní ztrá­ta času.
25% Upíři
25% Vlkodlaci
25% Videohra
25% Setrvačnost

Underworld: Krvavé vál­ky
(Underworld: Blood Wars, Underworld: Krvavé voj­ny)
Akční / Horor
USA, 2016, 92 min

Režie: Anna Foerster
Scénář: Cory Goodman
Kamera: Karl Walter Lindenlaub
Hudba: Michael Wandmacher

Hrají: Kate Beckinsale, Theo James, Lara Pulver, Charles Dance, Bradley James, Tobias Menzies, Alicia Vela-Bailey, James Faulkner, Oliver Stark, Daisy Head, Peter Andersson, Brian Caspe, David Bowles, Blažena Hlasová, Jakub Hajner, Miroslav Lhotka
Producenti: Gary Lucchesi, Tom Rosenberg, Richard S. Wright, Len Wiseman, David Kern

Střih: Peter Amundson
Scénografie: Ondřej Nekvasil